جلسه کمیته مدیریت خطر حوادث و بلایای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد
معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره): انتخاب افراد مناسب، تعیین و تبیین وظائف آنها در حوادث به مدیریت بهتر بحرانها کمک میکند
با همفکری اعضای مدیریت خطر حوادث و بلایای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، ساختار تشکیلاتی فرماندهی بحران این مرکز نهایی و سیستم اطفاء حریق مجتمع بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، جلسه کمیته مدیریت خطر حوادث و بلایای این مرکز، یکشنبه 8 اسفند 1400 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، مهندس محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی، دکتر محمد افضلی مقدم رئیس اورژانس، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، مهندس رضا قدیم خانی سرپرست مدیریت دفتر فنی، فریده اسد زاده دبیر کمیته بحران، مصطفی مرادی دلیر مسئول روابط عمومی و نمایندگان حراست، معاونتهای پشتیبانی و درمان مجتمع در سالن شورای ریاست باهدف نهایی کردن چارت فرماندهی بحران مجتمع در سالن شورای ریاست برگزار شد.
دکتر اورندی بابیان این نکته که باید تعاریفمان را از نقش و وظائف افراد در چارت بحران اصلاح و مسیر اطلاعرسانی را در شرایط بحران از حالا بهدرستی مشخص کنیم گفت: انتخاب افراد مناسب، تعیین و تبیین وظائف آنها در حوادث به مدیریت بهتر بحرانها کمک میکند.
وی در ادامه افزود: ما با بحران های درون و برون بیمارستانی گوناگونی ممکن است روبرو شویم که بایست از قبل برای آن ها آماده باشیم. یکی از دغدغههای مهم ما در مجتمع موضوع ایجاد سیستم یکپارچه اعلام حریق در تمامی واحدها و ایجاد فضایی برای مدیریت و کنترل آن است. در حال حاضر تیم اطفاء حریق مجتمع با کد 22 زیر نظر حوزه مدیریت دفتر فنی فعال است ولی با توجه به پراکندگی فضای فیزیکی، قدمت زیرساختها و حجم بالای مراجعات مجتمع تجهیزات و امکانات آن برای خطرات احتمالی آتشسوزی کافی نیست. باید ضمن تشکیل کارگروه اطفاء حریق با تعامل شهرداری و کارشناسی سازمان آتشنشانی برای پیشگیری و مدیریت بحرانهای داخلی مجتمع نیز تمهیداتی را ببینیم.
دکتر افضلی مقدم با توضیح در خصوص اهمیت تعیین نقش افراد در چارت بحران گفت: نقشهای تعیینشده در چارت بحران مطابق با استانداردهای بینالمللی و غیرقابل تغییر است. بهتر است در انتخاب افراد در چارت بحران با رویکرد عملیاتی تصمیمگیری کنیم؛ چراکه هرچه نقش واقعی افراد به نقش آنها در چارت بحران نزدیکتر شود در حوادث بهتر میتوانند خودشان را تطبیق دهند. از طرفی نباید برای افراد بیش از دو نقش در چارت بحران تعریف کنیم به دلیل اینکه در شرایط بحرانی هماهنگی بین مسئولیتها و وظائف مختلف کاری دشوار و در واقعیت غیرممکن است. این هماهنگیها برای این است تا افراد تعیینشده در واحدهای عملیات بحران، برنامهریزی، پشتیبانی و مستندسازی چارت بحران در زمان وقوع حادثه تحت نظر فرمانده عملیات نقشهای خود را طبق چارت نهایی شده برعهدهگرفته و وظائفشان را بهدرستی انجام دهند.
وی با تاکید بر اهمیت تعیین ارشد رابط بحران (بیسیمچی) افزود: با توجه به اینکه بحران غیرقابلپیشبینی است به نظر میرسد باید از جایگاه سوپروایزر مرکز به دلیل ارتباطات فرا سازمانی و پاسخگویی شبانهروزی آن برای اطلاعرسانی حوادث غیرمترقبه و بحرانها به ارشد رابط بحران مجتمع کمک بگیریم تا خبرهای مربوط به بحران در کمترین زمان ممکن به فرمانده بحران که همان رئیس مجتمع است انتقال یابد. این موضوع برای مدیریت بحران و پاسخگوییهایی احتمالی حائز اهمیت است.
فریده اسد زاده در این جلسه گزارشی از وضعیت سیستم اطفا حریق مجتمع و راهکارهای پیشنهادی ارتقای آن را ارائه کرد.
نظر دهید