معاون آموزشی دانشگاه: مستندات به شرطی خوب است که از آن استفاده شود

دکتر سهراب پور در پایان گفت‌وگوی خود با مستندسازان پیشرفت مدیریت کووید 19 در دانشگاه گفت: دانش تجربی بشر بر اساس مستندسازی است و در حال حاضر مستندسازی نه‌فقط در علم پزشکی بلکه در همه موارد بحث مهم در جهان است.

دکتر امیرعلی سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به اقدام روابط عمومی دانشگاه در مستندسازی تجربیات کووید ۱۹ در استودیو شفآ گفت: مستندسازی اساس دانش بشر است، اگر ابن‌سینا هزار سال پیش تجربیات خود را ننوشته بود آیا اين امکان وجود داشت که چند صدسال تجربه او «مکتوبات» پزشکی دنیا شود؟! در این مدت تمامی پزشکان در ایران و اروپا با متن‌های او تربیت‌شده‌اند.
وی بابیان اینکه در زمان ابن‌سینا درخشش علم در اسلام بود؛ افزود: در آن زمان مستندسازی خیلی بیشتر مرسوم بوده که دانشمندان مواردی را یادداشت و به تحریر درمی‌آورند اما از آن به بعد مستندسازی در دانش و علم تقریباً انجام نشد. در علم پزشکی در یک مقطع طولانی مکتوبی از دانش ایرانی نداریم درحالی‌که میدانیم در آن زمان دانش‌ها بوده است اما کم یا اصلاً نمی‌نوشتند.

مستندسازی بحث روز دنیا در تمامی زمینه‌ها
دکتر سهراب پور به بيان مثالی در خصوص مستندسازی پرداخت و یادآور شد: یکی از آشنایان ما پزشک بود و سربازی خود را دریکی از پایگاه‌های هوایی غرب تهران می‌گذراند، تعریف می‌کرد که یک اتاقی در آنجا بود که درش همیشه قفل بود، روزی خواهش کردیم در آن را باز کنند تا ببینیم چه چیزی در آنجا وجود دارد، دیدیم زونکن‌های قطور در آن مکان است که کلی خاک بر روی آن‌ها نشسته است، مطالعه که کردیم متوجه شدیم تمام اطلاعات این پایگاه هوایی از زمانی که زمین بوده و ساخته‌شده دقیق در آن‌ها یادداشت و تمام مراحل ثبت‌شده یعنی اگر فردی هیچ‌چیزی ازآنجا نمی‌دانست کافی است این کتاب‌ها را مطالعه کند از صفرتا صد ساخت یک پایگاه هوایی را در این کتاب‌ها مشاهده می‌کند؛ این نشان می‌دهد که مستندسازی از اهمیت خاصی برخوردار است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: علم پزشکی که کار ماست باید مستندسازی شود، خوشبختانه از صدسال پیش در تمامی زمینه‌ها مقاله داریم هر چیزی که فکر می‌کنيم مفید است را می‌نویسيم و به‌عنوان مقاله در مجله‌های علمی چاپ می‌کنیم و بعد کتاب می‌شود که اگر پنجاه سال دیگر دانشمندان نیاز به اطلاعاتی داشتند به آن مراجعه کنند به‌طور مثال؛ اگر من به نتیجه‌ای می‌رسم که یک دارویی در بیماری مفید نیست بقیه نباید این را تکرار کنند باید بروند پله بعدی.
دانش تجربی بشر بر اساس مستندسازی است
وی بابیان اینکه دستاوردهایی داریم که باید به آن ببالیم؛ تصریح کرد: آن‌قدری که غربی‌ها به مستندسازی رسیده‌اند وآن‌ها تاریخ دویست و سیصدساله خود را نوشته‌اند ما ننوشته‌ایم، اما مستندسازی را در بوستان سعدی، شاهنامه فردوسی و... می‌بینید، باید مستندسازی را در تمام ابعاد تقویت کنیم.
دکتر سهراب پور درباره فضای استودیو شفآ، گفت: به نظرم خیلی خوب است، عکس‌ها و فیلم‌هایی که در سایت می‌بینم باکیفیت خوب منتشر و تولید می‌شود؛ اما اگر بخواهم نقدی کنم اینکه هرلحظه فقط یک نفر می‌تواند اینجا بیاید، یک استودیو برای اینجا کم است فعالیت‌های روابط عمومی خیلی زیاد و حرفه‌ای است. در یک‌زمان می‌توانید از چندین نفر مصاحبه بگیرید و ضبط کنید.
 
 
معاون آموزشی دانشگاه افزود: باید به سمت استودیویی که پخش زنده داشته باشد، حرکت کنید و اینکه با هماهنگی یک تیم به تولید خبرهای علمی و تخصصی بپردازید، از ظرفیت دانشجویان PhD هم می‌توانید بهره بگیرید چراکه این عزیزان هم علاقه‌مند هستند وارد این حیطه شوند. صداوسیما از اعضای هیئت علمی گزینشی استفاده می‌کند اما اگر فضای مناسب در دانشگاه فراهم باشد می‌توانیم از تمامی اعضای هیات علمی درزمینهٔ های مختلف و مسائل روز دنیا استفاده کنیم.
دکتر سهراب پور در خصوص سؤالات مطرح‌شده و حضور همکاران روابط عمومی، تصریح کرد: به نظرم سؤالات خیلی خوب بود و میدانم که مصاحبه‌گرها افراد حرفه‌ای بودند، ممنونم که صحبت‌های من را کم قطع می‌کردید و اجازه می‌دادید که این نقل ادامه پیدا کند این حاکی از تجربه و کار بلدی شماست. امروزه رسانه در دنیا حرف اول را میزند و خیلی مهم است که دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی کشور بر اساس شواهد و عملکرد مثبت حرف خودش را بزند اینجا جای خیلی مهمی است. ارتباط همکاران صمیمانه و فوق‌العاده گرم و خوب بود. مجموعه‌ای از افراد در استودیو حضور دارند که بیانگر زنده‌بودن فضا را دارد.

توضیح اینکه روابط عمومی دانشگاه از مدتي پیش به مستندسازی اقدامات انجام‌شده در مدیریت کووید 19 در دانشگاه اقدام کرده است.
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب