دکتر ترابی: تحلیل درست و توجه به زیبایی ها موجب ایجاد وفاداری و اشتیاق می شود

در سی و نهمین جلسه خوش نامی دانشگاه، بر خود آگاهی و تغذیه مداوم جسمی و فکری تاکید شد و هدف و مقصود از برندینگ، تاثیر بر رفتاراجتماعی افراد عنوان شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ماشاءاله ترابی، با اشاره به کنش ها و واکنش ها در بخش رفتاری گفت: تا کنون در خصوص مجموعه رفتارهای درونی سازمان مباحثی مطرح شد اما اکنون به بخش رفتاری می پردازیم که مجموعه ای از کنش ها و واکنش ها را شامل می شود و  حاصل بخش های مختلفی همچون افکار، باورها، نیازها و هیجان ها است که مخاطب آن را می بیند و بروز بیرونی دارد. بخش رفتاری، جوهره سازمان و برند را به نمایش می گذارد. لذا فهم دقیق و کامل آنچه در زندگی روزمره انجام می‌دهیم و یا می‌گوییم، مستلزم در نظر گرفتن نقش ساختار پنهانی و پویایی‌های روانی است. برای مدیریت ساختار پنهان و پویای سازمان در زمان تعیین اهداف، بر اطمینان به آینده تاکید می‌شود. با این رویکرد افراد در قا لب تیم های کاری هنگامی که وقت و انرژی شان را در پروژه‌ای دلخواه صرف می‌کنند، در واقع گذشت زمان را به چیزی ملموس و پایدار تبدیل می نمایند.
وی بخش رفتاری را شامل روابط اجتماعی، خودآگاه و ناخودآگاه فرد خواند و تصریح کرد: بخش خودآگاه شامل رفتارهایی است که در لحظه تصمیم نمی گیریم و در مورد آن فکر می کنیم (تقریبا 5 درصد از کل رفتار) اما اغلب رفتارهای ما از ناخودآگاه سرچشمه می گیرد و بخشی را شامل می شود که در لحظه پاسخگو هستیم و هیجانات بر آن تاثیر گذار است. در واقع ناخودآگاه افراد اغلب رفتارهای آنها را هدایت می کند. در این شرایط اگر افراد در استرس باشند، ناخودآگاه آنها بلاک می شود همچون فردی که در جلسه امتحان هیچ چیز به خاطر نمی آورد. در این شرایط فرد آنچه از خود بروز می دهد پرخاشگرانه است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، رفتار افراد را به کوه یخی تشبیه کرد که قله آن را خودآگاه و مابقی را ناخود آگاه افراد تشکیل می دهد.
دکتر ترابی مقدار کمی از استرس را موجب حرکت و انگیزه افراد دانست وی با بیان اینکه "اگر چه مغز حجم کمی در بدن دارد اما بالغ بر 25 درصد منابع بدن را مصرف می کند" تاکید کرد: باید به سازمان بدن  توجه کنیم تا در یک هارمونی قرار بگیرد. به عبارت دیگر در هیجاناتی که برای سازمان پیش می آید بتواند تعادلی ایجاد کند که در لایه های بالاتر و در روابط اجتماعی، تعادل سازمان برهم نخورد چرا که خود آگاه و ناخودآگاه تعیین کننده روابط اجتماعی هستند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، ویژگی هایی همچون رفتارهای سلطه جویانه، انفعالی، جمع گریز یا پرخاشگرانه را بر روابط اجتماعی تاثیر گذار دانست و افزود: روابط اجتماعی تعیین می کند که افراد پرخاشگرانه و جمع گریز باشند و یا عنصر شجاعی شوند که مهرورزی، احترام و جاذبه و دافعه داشته باشند. از این رو نیاز داریم که به طور مداوم تغذیه جسمی و فکری شویم.
دکتر ترابی، تغذیه فکری مناسب را عاملی تاثیرگذار بر روابط اجتماعی خواند و تاکید کرد: اغلب تغذیه فکری افراد با مشکل مواجه است چرا که تحمل دیدن نکات منفی و شنیدن حرف مخالف را ندارند. به عنوان مثال اگر در جمعی قرار می گیریم که هتروژن (ناهمگون) هستند و هموژن (همگون) نیستند، با افکار مختلفی مواجه هستیم که فرکانس های متفاوتی دارند از این رو باید بتوانیم از فرکانس های مخالف نیز استفاده بهینه کنیم چرا که ممکن است این فرکانس های ناسازگار هم در جایی راهگشا باشند. هر فرد و موجودی که در این عالم خلق شده قطعا در جای مناسب خود کارایی دارد وخالق این مجموعه هرگز کاری بی ربط نمی کند.
وی با طرح این سوال که چگونه می توانیم خودآگاه و ناخودآگاه خود، سازمان و برند را مدیریت کنیم؟ آن را بهترین، جذاب ترین و جامع ترین سوال دانست و یادآور شد: برای پاسخ به چگونگی باید در ابتدا سوالاتی را پاسخ دهیم که همچون گایدلاین و راهنما مسیر را روشن می کنند. بالاترین و مهم ترین سوال این است که من کیستم و دانشگاه من کیست؟ ارزش ها و شایستگی های من و سازمان کدام است؟ این سوالات می توانند گشایش ایجاد کنند چرا که هر اتفاق خوبی که در جهان رخ داده در اثر پاسخ به سوالات درستی است که افراد از خود پرسیده اند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، بر ضرورت طرح سوال درست تاکید کرد و افزود: سوالات باید شوق و هیجان ایجاد کند و سازنده باشد، نه آن که انرژی را بگیرد و افراد را افسرده کند.
دکتر ترابی، خاطر نشان کرد: طرح این سوالات که افکار و باورهای من و سازمان من چیست؟ دقیقا خودآگاه و ناخوداگاه افراد را مد نظر قرار داده و تحلیل می کند. همچنین کمک می کند تا بتوانیم بر رفتار اجتماعی که هدف و مقصود برندینگ است، تاثیر بگذاریم. تلاش بر این است که به گونه ای بر رفتار اجتماعی اثر بگذاریم که ایجاد مهر، محبت، وفاداری و اشتیاق کند و شجاعت درست را خلق کند.
وی با بیان اینکه "وقتی از تناقض در افکار و باورها صحبت می کنیم ریشه این تناقض، جایی میان خودآگاه و ناخودآگاه افراد است" افزود: وقتی افراد کارهای غلط را در قالبی درست اجرا می کنند در درون و ضمیر خود به نادرست بودن آن آگاه و مطلع هستند از این رو این مسئله می تواند در او ایجاد تناقض کند.  در این شرایط باید بر روی اشتراکات تمرکز کنیم. افراد ممکن است با هر پیشینه و تجربه ای وارد سازمان شوند، در این شرایط سازمان قصد تاثیر گذاری بر باورهای فردی را ندارد بلکه قصد دارد بر اشتراکات تمرکز کند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، پاسخ به این پرسش که از نظر دیگران چطور انسانی هستم و دانشگاه و سازمان من چگونه سازمانی است؟ و اینکه آیا خود و سازمانم را دوست دارم؟ را بسیار با اهمیت خواند و گفت: این سوالات بسیار با هم مرتبط است و علت بسیاری از نکاتی در پاسخ به این سوالات مطرح می شود. از این رو اگر تحلیل درست داشته باشیم، پذیرش پیدا می کنیم و وقتی پذیرش ایجاد شد، هماهنگی میان خودآگاه و ناخودآگاه به وجود می آید.
وی افزود: اگر پذیرش ایجاد نشود، تناقض و تنازع مدام عمیق تر می شود. تصور نکنید که فقط در اجتماع تناقض دارید، بلکه ممکن است در خانواده با نزدیک ترین فرد نیز دچار تناقض شوید. تناقض از جنس تفاوت نیست بلکه از نوع برخورد است چرا که پذیرش در آن وجود ندارد. مادامی که پذیرش در افراد وجود داشته باشد، آنوقت خود و سازمان را دوست خواهد داشت.
دکتر ترابی سپس به منحنی روابط اشاره کرد و گفت: این منحنی چهار حالت (بین خود مثبت و دیگران مثبت، خود منفی و دیگران منفی، خود مثبت و دیگران منفی و خود منفی و دیگران مثبت) ایجاد می کند. بهترین حالت میان خود و دیگران مثبت است چرا که پذیرش در اوج قرار می گیرد. در هر کدام از حالت های دیگر، شکلی از عدم پذیرش وجود دارد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه با بیان اینکه "در اوج بدی زیبایی وجود دارد" دیدن زیبایی ها را منوط بر توجه و تمرکز افراد بر خوبی ها دانست و گفت: اوج ظرفیت روانی زمانی است که توجه خود را بر نکات مثبت متمرکز کنید. خود مثبت و دیگران مثبت زمانی رخ می دهد که تمرکز شما بر مواردی است که آن را دوست دارید. در یک لحظه افراد ممکن است از خود مثبت به خود منفی برسند و در بین این منحنی گردش ایجاد شود.
وی از نقش ها، ارزش ها و ماموریت ها به عنوان سه متغییر در زندگی یاد کرد که باید پیوسته تازه و به روز شوند و گفت: چنانچه این سه ضلع به خوبی تبیین شوند، فرد می تواند در جامعه و سازمان اثرگذار باشد. نگاه شما به سازمان تعیین کننده اثرگذاری شماست به عنوان مثال نلسون ماندلا یک فرد و یک اندیشه بود که توانست اندیشه های منفی جامعه را اصلاح کند. از این رو هر فرد دارای قدرت تاثیرگذاری است و برای اینکه بتواند آن را تثبیت کند باید مرتب تمرین کند.
لازم به ذکر است، سی و نهمین جلسه خوشنامی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سه‌شنبه 5 اسفند 99 در سالن شورای طبقه هشتم ستاد  مرکزی دانشگاه برگزار شد. این جلسات با هدف تبیین و نهادینه سازی مفهوم برندینگ هر سه شنبه در روابط عمومی دانشگاه برگزار می شود.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب