دکتر ترابی: سرعت و توانایی خانواده بزرگ دانشگاه در تشخیص فرصت‌ها و اقدام سریع از اولویت های برند آفرینی است

مدیر روابط عمومی دانشگاه، به منظور نهادینه سازی مفهوم برندینگ به مرور بر مباحث گذشته پرداخت و گفت: باز تعریف این مفاهیم اذهان را برای ورود به مرحله عملیاتی سازی و اجرا آماده می کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ماشاءاله ترابی، سرعت و توانایی خانواده بزرگ دانشگاه در تشخیص فرصت‌ها و اقدام سریع، اعم از بهره برداری از فنآوری های جدید، ایجاد محصولات جدید، شکل گیری مشارکت های درون و بیرون (گروهی و سازمانی) و یا اجرای فرایندهای جدید را از اولویت های مهم در برند آفرینی ذکر کرد و بر نقش کلیدی زمان و بینش و ایجاد فرایندهایی برای تولید خبر خوش  تاکید کرد و گفت: برای آنکه بتوانیم وارد فرآیند برند آفرینی شویم باید با شیوه تولید خبر خوش آشنا شویم. این یعنی بتوانیم در کوتاهترین زمان فرصت‌ها را شناسایی کنیم و البته با اشتیاق به سمت این فرصت ها گام برداریم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، با بیان اینکه شکر گذاری زمانی اتفاق می افتد که توجه افراد به سمت خوبی ها و زیبایی ها جلب شده باشد، افزود: اگر بخواهیم در محیط پیرامون، مقاومت کاهش و حمایت افزایش داشته باشد باید مدلی از تصور خوش داشته باشیم. تصور خوش مقدمه خوش بینی آگاهانه است. در این شرایط افراد آگاهانه تصمیم می گیرند که خوش بین باشند. از این رو ما نیاز به خوش بینی آگاهانه برای تولید خبر خوش داریم.

دکتر ترابی، با اشاره به اینکه در دل بدترین رخدادها وقایع خوب هم هست، خاطر نشان کرد: اگر خوش بینی آگاهانه نداشته باشیم قطعا بدبین هستیم که از آن به اضطراب آگاهانه یاد می شود. ما می توانیم آگاهانه تصمیم بگیریم که خوش بین باشیم و یا آگاهانه تصمیم بگیریم که بدبین باشیم.

وی انتخاب خوش بینی یا بدبینی را امری نشات گرفته از نگاه و تمرکز افراد دانست و تاکید کرد: باید انتخاب داشته باشیم چرا که هر کجا انتخاب نکنیم به صورت پیش فرض در حالت بدبینی قرار می گیریم. مادامی که پیش فرض شما خوش بینی است، آگاهانه به یقین می رسید و اگر بدبین باشید دچار شک می شوید چرا که شک زمانی رخ می دهد که افراد در اصل موضوع دچار تردید می شوند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، به تشریح دو گونه کنترل آشکار و پنهان در مسیر بدبینی پرداخت و گفت: کنترل آشکار همان رفتاری است که از افراد سر می زند و در واقع رفتاری است که یک کنش‌گر عملاً انجام می‌دهد. کنترل پنهان، نجوای درونی آنهاست هنگامی که تردید ایجاد می شود و شامل فراگرد تفکر است که معانی و نمادها را دربر می‌گیرد.

وی، با بین اینکه باید با تولید خبر خوش به مکانیسم تولید آرزو کمک کنیم افزود: اگر فراگرد تفکر با معانی و نمادهای واجد ارزش پیروز شود، فرد در واقع گرایی امیدوارانه قرار می گیرد و آن زمان با نگاهی امیدوارانه تولید آرزو می کند. تولید آرزو نیز تبدیل به خوش بینی آگاهانه می شود. بر این اساس انتشار اخبار موفقیت افراد و واحدها در صفحه اصلی دانشگاه می تواند تاثیر بسزایی در خوش بینی افراد داشته باشد. باید هر آنچه که زمینه موفیقت در آن است، به گونه ای معرفی شود که بزرگ و با اهمیت جلوه کند.

دکتر ترابی افزود: پرداختن به ارزش ها، ایجاد هیجان مثبت می کند و به حمایت واقع بینانه تبدیل می شود از این رو ما می توانیم تصور خوش را در مسیر برندینگ به حمایت واقع بینانه تبدیل کنیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، طرح تمامی موضوعات در برند آفرینی را در راستای فراهم سازی زیر ساخت های جریان فکری جدید عنوان کرد و اظهار داشت: حال قصد داریم به آفرینش راه حل فکر کنیم. ما در برند آفرینی با تغییر مستمر مواجه هستیم و این تغییر، مقاومت مستمر را نیز همراه دارد پس باید راه حل های مختلف و متنوعی را حین توسعه فعالیت ها در اختیار داشته باشیم.

وی سپس بر ضرورت آفرینش راه حل برای کاهش مقاومت تاکید کرد و گفت: اولین نوع مقاومت که در محیط ایجاد می شود، ترس از ناشناخته هاست چرا که افراد وارد حوزه ای می شوند که تجربه قبلی در آن ندارند. از این رو برای مقابله با این نوع مقاومت، باید اطلاعات لازم تولید و در اختیار افراد قرار بگیرد.

دکتر ترابی، یادآور شد: دومین نوع مقاومت نیاز به امنیت است چرا که  فرد احساس می کند ممکن است شغل خود را از دست بدهد. در اینجا بیان شفاف اهداف می تواند کمک کننده باشد و این پیام را منتقل کند که قرار نیست افراد شغل خود را از دست بدهند بلکه قرار است کارهای جدیدی را تجربه کنند که منجر به ارتقا توانمندی آنها شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، احساس عدم نیاز به تغییر را یکی دیگر از انواع مقاومت خواند و گفت: ممکن است افراد اصلا کمبودی را احساس نکنند از این رو نیازی به تغییر احساس نمی کنند. در این شرایط  باید فرصت ها را به او نشان دهیم تا بدانند که همیشه تغییر در پی مشکل ایجاد نمی شود بلکه دنیا پیوسته در حال تغییر است و ما باید به دنبال فرصت ها برای تغییر باشیم.

وی در ادامه افزود: تهدید منافع شخصی نوع دیگری از مقاومت است چرا که هر فرد برای خود منافعی را ایجاد می کند لذا در مقابل تغییر مقاومت می کند. در اینجا باید مشارکت را افزایش دهیم و افراد را به نوعی در فرآیند دخیل کنیم تا انها احساس مفید بودن داشته باشند.

دکتر ترابی زمان بندی ضعیف، و کمبود بودجه را نیز از انواع دیگر مقاومت دانست و گفت: باید در خصوص فعالیت هایمان اطلاع رسانی کنیم تا همگان بدانند که اکنون در چه مرحله ای از کار قرار دارند و قرار است چه گام هایی در ادامه برداشته شود. در نهایت کمبود و نبود منابع نیز باعث ایجاد مقاومت می شود.

وی بر ضرورت تناسب میان مقاومت و واکنش تاکید کرد و گفت: آفرینش راه حل ها باید با نوع مقاومت ارتباط برقرار کند. همچنین باید در طرح کلی سازمان، برای آن فکر و برنامه ریزی کرده باشیم. حضرت علی (ع) می فرمایند آن کس که به استقبال آینده می رود بیناترین است و آنکه به آینده پشت می کند، سرانجام سرگردان می شود. پس اگر می خواهید بیناترین باشید باید جلوتر از دیگران و در مسیر ناشناخته ها گام بردارید اگر چه مواجهه با ناشناخته ها همواره مخاطرات خود را دارد اما اگر بخواهید به بصیرت برسید باید به استقبال مخاطرات آن بروید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، سپس افزود: برای اینکه به استقبال آینده برویم باید 7 گام برند آفرینی را مورد توجه قرار دهیم. اولین گام روانشناسی کسب و کار است تا بدانیم اصولا سازمان و زمینه ای که در آن کار می کنیم به لحاظ تنوع شخصیتی در چه شرایطی قرار دارد. در برند آفرینی نقطه اوج آن است که به تعادل رسیده باشیم در غیر این صورت نمی توانیم تصویر جذابی از برند ارائه دهیم. چهار پایه برند، آفرینش ذهن برند، استراتژی های خلاق، آفرینش قلب و سپس جسم برند از دیگر گام های برند آفرینی هستند که در گام آخر به اجرا، ارزیابی و فیدبک می رسند.

دکتر ترابی، به چهار نوع طبع و ویژگی شخصیتی در روانشناسی برند اشاره کرد و گفت: از این ویژگی ها، چهار نوع برند منتج می شود که یا وظیفه گرا، تحول گرا، ثبات گرا و یا اجتماع گرا هستند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. در برندینگ باید سیستم به تعادل برسد چرا که تمامی این ویژگی ها مورد نیاز سازمان است. برای آفرینش برند باید بررسی شود که در هر سازمان چه تعداد افراد تحول گرا، وظیفه گرا و یا ثبات گرا وجود دارد چرا که اگر بخواهیم مسیر تعالی را طی کنیم باید مرتب آنالیز داشته باشیم و افراد را به سمت تعادل هدایت کنیم.

وی سپس چرخه case یا چهارپایه برند را محور بررسی و آنالیز سازمان خواند و گفت: باید بتوانیم ارتباطات خلاق را رقم بزنیم، مخاطبان را دسته بندی و نظر سنجی کنیم، باید ویژگی ها، اهداف، چشم اندازها را شناسایی و همکاران، رقبا و شرایط محیطی را مرتب رصد کنیم. باید مرتب تمرین کنیم تا بدانیم ارتباط خلاق چگونه ممکن می شود چرا که با تنوع فکری مواجه هستیم و افراد گرایش ها و تمایلات و توانمندی های مختلف دارند. باید ببینیم که چگونه می توانیم جذابیت های کارشان را بشناسیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، تصور خوش را مقدمه خوش بینی آگاهانه دانست و تصریح کرد: اگر بدبین باشیم به جای دست گیری مچ گیری می کنیم از این رو در برندیگ باید سعی کنیم تمرکز را بر خوش بینی بگذاریم. این به مفهوم نبود کاستی در سیستم نیست بلکه به معنی قرار دادن تمرکز بر خوش بینی هاست. افشا زمانی رخ می دهد که قصد تخریب چیزی را داشته باشید اما فرد خوش بین در پی اصلاح است و نه افشای آن. افشا با رویکرد مچ گیری و اصلاح با رویکرد دستگیری انجام می شود. ما در آنالیز و ارزیابی محیطی می توانیم درک درستی از شرایط داشته باشیم و مشکلات را آنالیز کنیم.

دکتر ترابی، در ادامه به نقش رهبری اشاره کرد و گفت: بر اساس نظر دمینگ، بهترین تلاش ها کافی نیست، تنها کار گروهی و رهبری تیم هاست که می تواند مفید و سازنده باشد و هیچ چیز دیگر نمی تواند جایگزین آن شود. رهبری باید جهت های متفاوت را به سمت مناسب هدایت کند تا نیروها بتوانند اثربخشی خود را نشان دهند. مادامی که تیم جهت پیدا می کند، نیرو و انرژی مضاعفی ایجاد می شود

وی با بیان اینکه اگر حس کنیم همسفر هستیم آن وقت جهت هایمان یکی می شود، یادآور شد: افراد موفق ویژگی هایی دارند که باید این ویژگی ها را در خود تقویت کنیم. به عنوان مثال فرد موفق مهربان، بخشنده و صادق است، تشویق می کند، مدارا می کند، همه را محترم می داند، قدرشناس و خیر خواه است و به سخنان گوش می دهد. ما در جایی قرار گرفتیم که قصد داریم موج ایجاد کنیم پس باید اول خودمان مشخصات و مختصات آن را بدانیم سپس با توجه به استعداد خود در آن مسیر قدم برداریم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، از سه شایستگی ویژه رهبری در برند آفرینی به عنوان قابلیت های اساسی نام برد و تاکید کرد: تشخیص، انطباق و ارتباط  قابلیتی هایی است که به کاهش مقاومت و افزایش حمایت کمک می کند. رهبر باید توانایی شناخت وضعیتی که قصد دارد در آن نفوذ کند را داشته باشد (تشخیص) باید بتواند رفتار خود را با مقتضیات مورد نظر تطبیق دهد (انطباق) و در نهایت توانایی ارسال پیام داشته باشد تا درک شود (ارتباط). در این صورت قابلیت های سازمانی ظهور می‌یابند که در آن مهارت‌ها و توانایی‌های مشترک افراد شناخته شده و از آن‌ها استفاده می شود و به این معنی است که سازمان در جذب، ایجاد انگیزه و حفظ افراد شایسته و متعهد خوب عمل می‌کند.

لازم به ذکر است، سی و پنجمین جلسه خوشنامی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سه‌شنبه 7 بهمن 99 در سالن شورای طبقه هشتم ستاد  مرکزی دانشگاه برگزار شد. این جلسات با هدف تبیین و نهادینه سازی مفهوم برندینگ هر سه شنبه در روابط عمومی دانشگاه برگزار می شود.

عکاس: قاسم صفاری

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *