تشریح هفت گام مسیر برندآفرینی

دکتر ترابی: در برندسازی بازخوردها بسیار مهم هستند؛ ما باید طالب بازخوردها باشیم

مدیر روابط عمومی دانشگاه در بیست و یکمين جلسه خوش‌نامی دانشگاه علوم پزشکی تهران، هفت گام مسیر برندآفرینی را توضیح داد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي تهران، دکتر ماشاءاله ترابی سه‌شنبه 22 مهر 99 در سالن شورای طبقه هشتم ستاد مرکزی دانشگاه گفت: در جلسات قبلی دو پارادایم اصلی در «مدیریت برند» را بیان کردیم و حالا می‌خواهیم بگوییم این دو پارادایم چه نگاهی دارند و چگونه به وحدت می‌رسند و ما در چه مسیری می‌توانیم DNA برند را در حالت کمال و واقعی خودش قرار دهیم تا بتواند جریان ایجاد کند.
وی با بیان اینکه روابط عمومی مسئول «جریان اطلاعاتی» است که در دانشگاه «نشاط علمی» ایجاد کند افزود: جریان اطلاعاتی بايد شرايطی را فراهم کند تا دانشگاه بتواند قوی‌تر، کامل‌تر و یکپارچه‌تر در مسیر مرزهای دانش حرکت کند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه گفت: ارتباطات در بال راست برند است که منجر به مکتب «جایگاه سازی» می‌شود. در این مکتب مهم‌ترین نکته این است که «کیفیت در محصول نیست، در ذهن مخاطب است». اینکه مخاطب چه تصویری از مجموعه دانشگاه در ذهنش شکل می‌گیرد فوق‌العاده مهم است. اگر تصویری زیبا، کامل و یکپارچه ایجاد نشود قطعاً جریان مناسبی در مخاطب به وجود نمی‌آورد. در پارادایم متمرکز بر بال چپ برند که همان «عملکرد» است و منجر به ایجاد سبک منابع گرا در برندینگ شده است مهم‌ترین نکته این است که «کیفیت محصول، ذهن مخاطب را تسخیر می‌کند».
دکتر ترابی با بیان اینکه وجه مشترک هر دو سبک، تمرکز بر «فتح ذهن مخاطب» است و فلسفه وجودی برندها دستیابی به این هدف است افزود: یکی می‌گوید ذهن مخاطب مهم‌تر است یعنی اول باید تصویر مناسبی در آن باشد و آن یکی می‌گوید کیفیت باید بالاتر باشد تا ذهن مخاطب اشغال شود. پس این دو بال همدیگر را تکمیل می‌کنند و چهره زیبایی را می‌سازند. پروانه بدنش در مقایسه با بال‌هایش کوچک و ناچیز است پس تصویری که از سازمان می‌سازیم باید چندین برابر اصلش باشد تا زیبایی ایجاد کند و هارمونی را نمایش دهد برای اینکه این اتفاق را رقم بزنیم باید بتوانیم در وهله اول پایه‌های DNA برندمان را درست بچینیم که بتواند جریان را در آن به وجود بیاورد. در اینجا باید خوب تعریفش کنیم تا احساس خوبی به آن پیدا کنیم آن‌وقت می‌توانیم به تشخیصی برسیم که دقیقاً چیزی است که مخاطب می‌خواهد و در پی آن است.
وی با تأکید بر اینکه افکارسنجی برای رسیدن به همین تشخیص است تا بفهمیم که جریان فکری مخاطب چیست و چه می‌خواهد افزود: کار روابط عمومی، کاری بسیار حساس و مهم است؛ کار روابط عمومی تکمیل فرایند است که نقش مهمی است. زمانی که روابط عمومی نتواند نقش خودش را ایفا کند ارزش‌های سازمان دیده نمی‌شود و به‌موقع نمی‌تواند واکنش نشان دهد و باعث می‌شود سازمان آسیب ببینید. برای اینکه بتواند تشخیص درست و brand integration را به وجود بیاورد باید در لحظه در جریان امور باشیم که کجا چه اتفاقی افتاده است و اصلاً در صحنه فکری چه موضوعاتی در حال ردوبدل شدن است؛ چه موضوعاتی برای آدم‌ها مهم است و کلیدواژه‌هایی که بیشترین تکرار را دارد چه هستند تا بتوانیم آن چیزی را که مناسب دانشگاه است برایش فکر کنیم.


دکتر ترابی با بیان اینکه مسیر برندآفرینی دارای یک پیش، یک اصل و یک بعد است گفت: در هر مرحله باید گام‌هایی برداشته و زیرساخت‌هایی آماده شود تا گام‌های ما به نتیجه برسد. اینکه ما در آیین باستانی هفت‌سین داریم و نه 8 سین برای این است که هرچیزی در این دنیا قاعده دارد و وقتی منتقل می‌شود به عادت و رسم تبدیل و همین‌طور منتقل می‌شود و به جلو می‌رود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه گام اول را گام روانشناسی کسب‌وکار و برندینگ عنوان کرد و گفت: اینکه ما احساس نشاط درونی داریم؛ حالت ما خشم وغضب است یا آرامش در روانشناسی برند بررسی می‌شود. اینکه افرادی که در سازمان ما هستند چه مدلی فکر می‌کنند و چه چیز برایشان مهم است و حالات روحی‌شان چیست در برندینگ اثر دارد.
دکتر ترابی افزود: در گام دوم چهارپایه برندینگ گذاشته می‌شود که همان چهار پایه Brand DNA، Brand Diagnostic، Brand Management و Brand strategy & Integration است.
وی گام سوم را «آفرینش ذهن برند» عنوان کرد و گفت: تمام نقشه‌هایی که در برنامه فری پلین درست می‌کنید برای این است که اول باید ذهن خودتان را و تصویر خودتان از خودتان و شهرتی را که برای خودتان می‌دانید و می‌شناسید برای خودتان روشن کنید که چه هست چون اگر تکلیف را مشخص نکنید نمی‌توانید ارتقا دهید و بهتر کنید. پس باید تصویر و شهرتی را که از ما شناخته می‌شود را بشناسیم و سعی کنیم مرتب اصلاح کنیم. بازخوردها بسیار مهم هستند گاهی یک بازخورد انسان را متحول می‌کند. ما باید طالب بازخوردها باشیم و اگر بتوانیم این کار را بکنیم آن‌وقت ذهنمان بسیار خلاق می‌شود. در آفرینش ذهن برند اول باید کسی که کار برندینگ می‌کند خودش ذهن خودش را آفریده باشد تا بتواند ذهن برند را بیافریند.
دکتر ترابی با بیان اینکه گام چهارم «استراتژی خلاق» است گفت: منظور این است که فرد در لحظه تشخیص بدهد؛ به‌عبارت‌دیگر «تفکر استراتژیک» داشته باشد نه «برنامه استراتژیک». اهداف و سازمان را خوب بشناسد و بتواند آن تشخیص را در داخل سازمان وارد کند. فرد نباید در لحظه فقط مشکل را منتقل کند بلکه باید راه‌حل هم بدهد.
وی گام پنجم را «آفرینش قلب برند» بیان کرد و گفت: پیش‌تر درباره عشق به برند سخن گفتیم. عشق از گیاهی به نام عشقه آمده است که دو مدل عمل می‌کند یا دور درخت می‌پیچد و باعث خشک شدن آن می‌شود و یا دور ریشه می‌پیچد و باعث محکم‌تر شدن آن می‌شود. عشق اساس آفرینش قلب برند است و همان احساس است که باعث می‌شود پایه‌های برند محکم شود زیرا اگر این‌گونه نباشد باعث خشک شدن آن می‌شود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه افزود: در گام بعدی و ششم «آفرینش جسم برند» است که شکل می‌گیرد و برند بر اساس آفرینش جسم برند معرفی و عرضه می‌شود.
دکتر ترابی گام هفتم را اجرا و ارزیابی دانست و گفت: اجرا و ارزیابی در مرحله پست برندینگ است و این چرخه را به وجود می‌آورد.
توضیح اینکه جلسات برندینگ سه شنبه های هر هفته برگزار می شود.


 




مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب