اخبار جلسات و نشست ها

 

 

نشست رئیس دانشگاه با معاونان بهداشت، درمان و توسعه، مدیران و مترون بیمارستان ها و شبکه های بهداشت

دکتر کریمی: مهم ترین دغدغه دانشگاه از ابتدای اعلام بیماری کووید 19 حفاظت از کارکنان بوده و این مهم تاکنون ادامه داشته است

جلسه مشترک مدیران شبکه بهداشت، بیمارستان‌ها، مترون ها و مدیران ستادی دانشگاه با محوریت بررسی «گزارش‌های وضعیت مالی، آخرین وضعیت کرونا در بیمارستان‌ها و تزریق واکسن کرونا در واحدهای تحت پوشش دانشگاه» تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکترعباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه، در این نشست که 10 شهریور 1400 در سالن دارالفنون برگزار شد، ضمن خیرمقدم به مدیران بیمارستان‌ها، مدیران پرستاری و مدیران ستادی دانشگاه و تشکر بابت زحماتی که در دوره مدیریتی چهارساله گذشته در خدمت همکاران بودیم؛ گفت: در ابتدا جا دارد تشکر ویژه‌ای از تیم معاونت بهداشت، درمان و توسعه و مدیران بسیار لایق دانشگاه داشته باشم و از مجموعه مدیرانی که در این جلسه حضور دارند خواهش می‌کنم باتوجه‌به اینکه یک راه برای پیشگیری و نجات اپیدمی کرونا وجود دارد و آن هم واکسیناسیون است؛ همت خود را مضاعف کنند.  
 
اولویت اصلی دانشگاه در حال حاضر؛ تزریق واکسن کووید 19 
وی افزود: برای فرایند تسریع در واکسیناسیون راه اول این است که دولت و نظام سرمایه‌گذاری و واکسن وارد کنند البته که وزیر محترم بهداشت در اجلاس مجازی رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به این موضوع اشاره ویژه داشتند و اما مرحله دوم تزریق است.  
دکتر کریمی یادآور شد: ما در دانشگاه خیلی کارها در حوزه‌های مختلف از جمله؛ آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و ... داریم اما در حال حاضر یکی از اولویت‌های اصلی و بزرگ دانشگاه علوم پزشکی تهران بحث واکسیناسیون گروه‌های هدف است از تمام معاونت‌ها و دانشکده‌ها در این مسیر کمک گرفته‌ایم.   
رئیس دانشگاه تاکید کرد: در هر فضایی از دانشگاه که ظرفیت جدیدی وجود داشته باشد و برای واکسیناسیون مهیا باشد آن را با همکاری دکتر بیگلر و دکتر دلاوری فعال و راه‌اندازی می‌کنیم البته که ما خارج از ضوابط عمل نمی‌کنیم اما اگر بتوانیم هر چه کارکنان و خانواده آنها را واکسینه کنیم نتیجه رضایت‌بخشی را به دست می‌آوریم. 
 
انتخاب درست، مانع از کار اضافه  
دکتر کریمی ادامه داد: دکتر علامه(معاون درمان) در مدتی که مسئولیت معاونت درمان را به عهده دارند، در این حوزه در نحوه مدیریت و هماهنگی، روند توزیع، بستری و درمان بیماران و ... خوب فعالیت کردند.
وی گفت: در این شرایط ما از بیمارستان رازی توقع این را نداریم که بیماری کوویدی بستری کند اما کمک ما بوده‌اند. در ابتدا بیمارستان یاس را به‌عنوان سانتر بیماران کوویدی انتخاب کردیم ما به دلیل برخی شرایط که به‌سرعت متوجه شدیم این فرایند را اصلاح کردیم اما هم اکنون بیمارستان یاس به‌عنوان مرکز جنرال خیلی خوب بیماران کوویدی را پذیرش و درمان می‌کند. اگر انتخاب و روش‌ها درست باشد نیاز به کار اضافه‌ای نیست، از مدیریت و همکاران بیمارستان یاس تشکر می‌کنم.  
 
نظم خوب در نظام پرداخت‌ها 
دکتر کریمی ادامه داد: چهار سال قبل وقتی به دانشگاه آمدم برخی معتقد بودند، فرمولی که در 16 سال قبل در مرکز قلب اجرا و پیاده کردید در دانشگاه قابل‌اجرا نیست اما من با شناختی که از دکتر بیگلر و چترروز داشتم معتقد بودم به سرانجام می‌رسد و کمک کردند نظم خوبی را در پرداخت‌ها شاهد باشیم. 
 
دست‌مریزاد به پرستاران
دکتر کریمی در ادامه با اشاره به دوره چهارساله مدیریت خود از سال 1396 تاکنون؛ تصریح کرد: باید به دوره چهارساله مدیریتی که پشت سر می‌گذاریم نگاه کنیم، البته در این جلسه تعدادی از مترون ها و مدیران بیمارستانی جدید هستند که به آنها نیز عرض خوش آمد و خیرمقدم می‌گویم. 
وی افزود: اگر چهارساله گذشته را به دو دوره تقسیم کنیم؛ 550 روز که اخیر است و بقیه آن هم دوران آرامش دانشگاه بود که به قبل از دوم اسفند سال 1398 بر می‌گردد. اما در 550 روز گذشته خیلی به مجموعه‌های درمانی، بهداشتی و به حوزه ستادی دانشگاه که پشتیبانی می‌کردند سخت گذشت.   
رئیس دانشگاه تصریح کرد: بدون هیچ‌گونه تعارفی به تمام مترون ها و پرستاران دست‌مریزاد می‌گویم، خانم رنجبران به‌عنوان نماینده گروه پرستاری که (سرمایه پرستاری) هستند، پیام دانشگاه را به همه این عزیزان ابلاغ کنند، «سلام، خسته نباشید و خداقوت» ما را به تک‌تک این سرمایه‌های دانشگاه برسانید.  
دکتر کریمی خاطرنشان کرد: در این دوران مدیران بیمارستان‌ها سختی‌های زیادی را تحمل کردند می‌دانم بعضی وقت‌ها فکر می‌کردند که دیده نمی‌شوند اما واقعاً این‌جوری نیست اگر بیشتر از این نتوانستیم کمک کنیم شاید در توان ما نبوده است، حوزه ستاد و معاونت توسعه با تمام توان با مراکز درمانی همکاری کرده‌اند. 
رئیس دانشگاه ادامه داد: اگر بیمارستان واقعاً سه ستون داشته باشند؛ رئیس، مدیر و مدیر پرستاری بیمارستان هستند به نظر من مترون ها هم همیشه باید در کنار آن دو ستون دیده شوند همیشه گفتم و بازهم تکرار می‌کنم که پای ثابت تمام جلسات بیمارستان‌ها مترون بیمارستان هم باید حتماً حضور جدی داشته باشد. در بیمارستان‌ها نوعاً گروه پر جمعیتمان پرستاری است و مترون بیمارستان باید جایگاه مناسبی داشته باشد البته که مطمئن هستم در تمام مراکز همین‌طور است، هماهنگی و همکاری این سه ستون می‌تواند برای همه همکاران فرایندها را تسهیل کند. 
 
نقش مادرانه مترون ها 
دکتر کریمی ادامه داد: سعی کردیم در طی چهار سال گذشته با واحدهایی که زیرمجموعه دانشگاه هستند به نرمی برخورد کنیم و احترام بگذاریم و قدرشان را بدانیم و در «رفتار، کردار و گفتار» رعایت کردیم این اتفاق باید در تمام بدنه دانشگاه ساری و جاری شود.  
وی مترون بیمارستان را مادران پرستاران دانست و گفت: برای همین باید انتخاب صحیح در مراکز انجام شود و فرد موردنظر درک بالایی از سرمایه پرستاری داشته باشد و از پرستاران حمایت کند. مدیر بیمارستان هم باید همکاران مجموعه را مثل خانواده خودش ببیند البته که من مطمئن هستم دکتر بیگلر در خصوص انتخاب مدیران همین دقت‌ها را دارند.  
وی با اشاره به سخنرانی خودش در جلسه رؤسای بیمارستان‌ها که روز جمعه دوم اسفند 1398 در دانشگاه برگزارشد؛ تاکید کرد: در 18 ماه قبل که هیچ کسی کرونا را نمی‌شناخت؛نگاه دانشگاه به پرسنل این بود که در اولین گام برای ارائه خدمات مطلوب به مراجعه‌کنندگان؛ اطمینان از حفاظت و ایمنی کارکنان است، براین‌اساس لازم است در ارائه خدمات به مراجعه کنندگان مراکز درمانی در درجه اول سلامت همه کارکنان ارائه‌کننده خدمت شامل گروه پرستاری، پزشکی، پشتیبانی و دانشجویان و دستیاران عزیز مدنظر رؤسای مراکز قرار گرفته و در چارچوب دستورالعمل‌های جهانی از هیچ امکاناتی برای رفع دغدغه‌های ایمنی و حفاظتی ایشان دریغ نشود؛ به‌طورکلی آن روزها که هیچ فردی به فکر نبود دانشگاه به این می‌اندیشید که پرسنل ایمن خدمت کنند.  
دانشگاه علوم پزشکی تهران با قدمتی که دارد افرادی بزرگی در آن مشغول ارائه خدمت هستند، شان بزرگی دارند، امید دارم دانشگاه با خوش‌نامی که دارد و در این دوره هم خوب درخشید، امکان ندارد جلسه‌ای بروم و از همکاران واحدهای ما در این دوره تعریف نکنند.  
 
34 پایگاه تجمیعی واکسیناسیون و 161 تیم فعال 
در ادامه دکتر علیرضا دلاوری معاون بهداشت دانشگاه، گزارشی در خصوص گام پنجم بسیج ملی مقابله با همه‌گیری کووید 19(مبتنی بر پیشگیری و واکسیناسیون عمومی) ارائه داد و گفت: در کل جهان درصد پوشش واکسیناسیون حدود 39.5 درصد است و حدود 5 میلیارد و 29 میلیون نفر واکسن دریافت کرده‌اند و سرعت روزانه واکسن حدود 41.1 درصد دوز است و اما در کشورهای فقیر حدود 1.7 درصد دوز است. در کشور ما به طور متوسط این آمار برای چند روز پیش است که حدود 48 صدم درصد به‌ازای هر صد نفر واکسن را تزریق می‌کنیم که فاصله کمی با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته از سوی وزارت بهداشت که 1.1 درصد است، داریم. 
وی در ادامه راهبردهای شش‌گانه طرح شهید سلیمانی را واکسیناسیون عمومی کووید -19 مطابق سند ملی، بیماریابی فعال؛ شناسائی افراد در معرض تماس نزدیک و رهگیری هوشمند، آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی، حمایت و حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر (سالمندان افراد دارای بیماری زمینه‌ای) و افراد مبتلا به کووید 19، تقویت فرایند درمان سرپائی و نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و اعمال قانون عنوان کرد. 
 
دکتر دلاوری با اشاره به اینکه واکسیناسیون 21 درصد جمعیت تحت پوشش از کل استان تهران به عهده این دانشگاه است؛ افزود: 34 پایگاه تجمیعی واکسیناسیون و 161 تیم واکسیناسیون در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران فعال هستند و تقریباً 26 درصد از جمعیت تحت پوشش ما نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند. 
معاون بهداشت دانشگاه، تصریح کرد: به‌ازای هر 90 هزار جمعیت یک پایگاه تجمیعی داریم درصورتی‌که در دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر استان تهران این‌طور نیست. 
وی با بیان اینکه نخستین دانشگاهی هستیم که در زمینه واکسیناسیون کووید 19 خانواده پرسنل را هم واکسینه می‌کنیم؛ یادآور شد: در این فرصت قدردانی می‌کنیم از دکتر کریمی رئیس دانشگاه که دستور ویژه دادند که دانشکده‌های تابعه و واحدهایی که ظرفیت این را دارند در زمینه واکسیناسیون فعال شوند تا این روند به‌سرعت پیش رود. 
 
سیر نزولی بستری بیماران کووید در مراکز درمانی تابعه 
سپس دکتر سید فرشاد علامه معاون درمان دانشگاه، گزارش کلی از آمار بیماران کووید در بیمارستان‌های تحت پوشش ارائه داد و گفت: از ابتدای همه‌گیری کووید تا 8 شهریور 1400 ، 455 هزار و 705 نفر به واحدهای تحت پوشش ما مراجعه داشته‌اند که به‌صورت بستری و یا سرپایی درمان شده‌اند که البته در پیک‌های مختلف این میزان متفاوت بوده است.  
وی افزود: در پیک پنجم شدت مراجعه افزایش داشت ولی اگر مقداری بستری در پیک پنجم کاهش‌یافته است به‌خاطر راه‌اندازی کلینیک‌های درمان سرپایی رمدسیور بوده است. حجم و سختی کار برای همکاران در این دوره خیلی مشهود بود. 
دکتر علامه یادآور شد: به نظر می‌رسد در حال حاضر روند مراجعه بیماران به مراکز درمانی تابعه به سمت نزولی شدن است، ان شاالله این اتفاق تداوم داشته باشد و به‌زودی شاهد کاهش مراجعه بیماران باشیم. 
معاون درمان دانشگاه، در ادامه به تعداد مراجعه کلی کووید در کل بیمارستان‌های دانشگاهی، غیردانشگاهی، روند بستری جدید در بخش‌های کووید، نسبت بستری بیماران کووید به کل بستری در بیمارستان‌های ریفرال و آمار کلی از مراجعه بیماران کوویدی به مراکز درمانی تابعه پرداخت. 
دکتر علامه، به بحث امتیازهای بیمارستان‌ها بر مبنای محورهای نسل چهارم اعتباربخشی کشوری (وزارت بهداشت) اشاره‌ای داشت و گفت: می‌دانیم که بار اصلی و زحمات شبانه‌روزی این بحران به عهده مدیران پرستاری و مدیران مراکز درمانی و همکاران بوده است و در این مدت زحمات زیادی را تقبل کرده‌اند؛ امید داریم قدر زحمات شما را بدانیم. 
 
حمایت‌های همه‌جانبه دکتر کریمی پشتوانه تیم معاونت توسعه 
پس از آن دکتر محمود بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، ضمن خیرمقدم به مدافعین واقعی سلامت و تشکر ویژه از این عزیزان که در صف اول پیشگیری هستند، گفت: در این 18 ماه گذشته که از کرونا می‌گذرد، نقش تیم معاونت توسعه بیشتر در پشت جبهه بود و همکاران ما فعالیت جهادی انجام می‌دادند، البته که کم‌وکاستی وجود داشت اما به‌مراتب شرایط بهتری را شاهد بودیم. 
وی به سیاست‌های ابلاغی دکتر کریمی به معاونت توسعه اشاره کرد و افزود: در این حوزه فعالیت‌ها با یک نظم خاصی انجام گرفت و در بعد نیروی انسانی و بازنشستگی (نظام پرداخت‌ها، تسهیلات رفاهی و ...) تمام فرایندها را به‌روز و دقیق پیگیری می‌کردیم. 
دکتر بیگلر با اشاره به ارائه گزارشی که روز گذشته توسط دکتر کریمی به وزیر بهداشت (دکتر عین‌اللهی) شده بود، تصریح کرد: خوشبختانه در حوزه توسعه و مدیریت نیروی انسانی از دانشگاه‌های دیگر جلوتر هستیم و اگر توانسته‌ایم به این مرحله جامه عمل بپوشانیم به‌خاطر حمایت‌های همه‌جانبه دکتر کریمی است. 
معاون توسعه دانشگاه، سیستم حسابداری تعهدی (مالی) که سابقه‌ای بیش از هشت سال دارد را کاملاً منسجم عنوان کرد و افزود: نظام پرداخت‌ها با جذب منابع و با کمک (دفتر مدیریت‌های امور مالی و برنامه‌ریزی منابع مالی) فعالیت‌ها به‌درستی هدایت شده است. 
وی حمایت و کمک‌های خیرین به مراکز درمانی دانشگاه را مهم خواند و گفت: 4 هزار تخت جدید بیمارستانی که از نظر ابنیه و تجهیزات مهیا شده در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید و می‌تواند پشتوانه خوبی به مراکز درمانی تابعه باشد.  
دکتر بیگلر با بیان اینکه تمام بدهی‌های مراکز تحت پوشش دانشگاه تا پایان سال 1399 تسویه شده است؛ تصریح کرد: در چهار سال گذشته جهش‌های خوبی را در تمامی حوزه‌ها شاهد بودیم. امید دارم که تیم‌های مدیریتی افق روبه‌جلو را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند و همچون گذشته در سطح ملی و بین‌المللی در مرزهای دانش حرکت کنیم.  
آزاده چترروز مدیر امور مالی دانشگاه، ضمن خداقوت به همه؛ گزارشی از نحوه پرداخت کارانه مراکز بهداشتی و کارانه کووید ارائه داد و گفت: امید دارم دانشگاه علوم پزشکی تهران در آینده از امروز درخشان‌تر باشد.  
توضیح اینکه در خاتمه نشست مدیران شبکه بهداشت، بیمارستان‌ها، مترون ها و مدیران ستادی دانشگاه به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند و در پایان عکس یادگاری گرفته شد. 
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

فیلم بردار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *