ندای تندرستی

آیا انتقال مدفوعی کووید 19 مطرح است؟

SARS-CoV-2 در مدفوع یافت شده است و احتمالا این امر می تواند با خطر عفونت همراه باشد. غربالگری فاضلاب و پساب میتواند برای شناسایی زود هنگام شیوع COVID-19 در جامعه مفید باشد.

منطقی است که بپرسیم که آیا مدفوع خطر انتقال عفونت را دارد یا خیر. چندین مسیر انتقال ازنظر تئوری امکان‌پذیر است.

یکی مسیر مدفوعی-دهانی است که در آن مدفوع خورده می‌شود ( مثال مصرف غذای آلوده ) و سلول‌های موجود در دستگاه گوارش به‌عنوان نقطه ورود ویروسی عمل می‌کنند.

احتمال دیگر، انتقال از طریق اشیای آلوده است، اگر کسی سطوحی را که توسط ذرات مدفوعی آلوده شده‌اند لمس کرده و سپس دست خود را به دهان یا بینی یا چشم‌های خود بمالد.

راه سوم، انتقال هوابرد است، مثال کشیدن سیفون توالت ممکن است آئروسل‌هایی تولید کند. در اپیدمی سندرم تنفسی حاد (2003 ) در هنگ‌کنگ، احتمال داده می‌شود که آئروسل سازی آب توالت گسترش بیماری کمک کرده باشد. برای اینکه در هر یک از این شرایط، -SARS 2-CoV در مدفوع خطر عفونت را ایجاد کند، باید ویروس زنده وجود داشته باشد نه فقط ماده ژنتیکی. آزمایشانی با بررسی تأثیر مایع شبیه‌سازی شده روده بزرگ انسان بر زنده ماندن ویروس نشان داده است که 2-SARSCoV ریخته شده در مدفوع بعید است که بتواند باعث ایجاد عفونت شود. با این حال، مطالعات نشان داده‌اند که ویروس زنده را، هرچند در تعداد کمی از نمونه‌ها، می‌توان در مدفوع بیماران مبتلا به 19-COVID شناسایی کرد.

تنظیم: مهندس سارا نعیمی
منبع:موسسه ملی تحقیقات سلامت

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *