جلسه آموزشی پرتال و خبرنویسی در روابط عمومی دانشگاه

دکتر ترابی: افق مجموعه روابط عمومی در سال آینده عملیاتی شدن «وب برندینگ» در تمامی واحدهای تابعه است

جلسه آموزشی پرتال و خبرنویسی روابط عمومی دانشگاه در راستای « بازبینی و بازآفرینی از کل فرآیندهای مجموعه روابط عمومی و نگاه به آینده» برگزار و بر ضرورت اینکه « امروز؛ بهتر از دیروز باشیم» تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این جلسه که دوشنبه 6 دی 1400 در سالن حکیم با حضور مدیران و همکاران روابط عمومی واحدهای تابعه دانشگاه برگزار شد، دکتر ماشاء اله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به اینکه تعدادی از همکاران حوزه های مختلف در این جلسه به تازگی به مجموعه روابط عمومی دانشگاه پیوستند؛ گفت: نیاز به یک بازآموزی داشتیم؛ روابط عمومی در دانشگاه به سمت یکپارچه شدن در حال حرکت است و کارهای اداری و پرسنلی آن به زودی انجام می شود، میخواهیم یک مجموعه‌ یکپارچه‌ای باشیم تا بتوانیم «رسانه‌ی سینا که رسانه‌ی علمی دانشگاه» است را ان شاءالله متولد و آن را توسعه دهیم.

تولد رسانه سینا در دانشگاه علوم پزشکی تهران
وی افزود: «رسانه‌ سینا» به «رسانه‌ای شدن علم» کمک میکند پس ما در تمام ابعاد فعالیت‌های دانشگاه باید بتوانیم نمایش و معرفی داشته باشیم. به زودی تفاهم نامه ‌هایی را با بخش‌های مختلف صدا و سیما خواهیم داشت در حال حاضر با (شبکه‌ مستند و العالم) تفاهم‌نامه‌هایی درحال انعقاد است.
دکتر ترابی ادامه داد: نیاز به این است که توان و مهارت همکاران متناسب با رسانه سینا افزایش پیدا کند، برای پخش از رسانه ملی باید تولیدات ما از یک استانداردهایی تبعیت کند.

فعالیت جدی روابط عمومی در شبکه های اجتماعی
وی افزود: بزودی در شبکه های مختلف اجتماعی از جمله؛ تیوتر، فیس بوک و آپارات فعالیت جدی ما شروع می شود، برای اینکه این امر میسر شود باید سازماندهی جدید داشته باشیم در حال حاضر با آن چیزی که در دانشگاه‌های بزرگ دنیا در حال انجام است فاصله‌ زیادی داریم پس نیاز به این است که همزمان «مهارت‌ها و توان» افزایش پیدا کند و هم دید جدید نسبت به موضوع پیدا کنیم این مطلب فوق العاده مهم است.

حضور همکاران ستادی در واحدها؛ «پویش یک دقیقه با مسئولان»
مدیر روابط عمومی دانشگاه از اولین مرحله‌ حضور همکاران ستاد روابط عمومی در واحدها از جمله (مجتمع بیمارستانی امام) خبر داد و گفت: حضور میدانی تیم ویژه خبری پویش یک دقیقه با مسئولین از این بیمارستان شروع شد و در جلسه روز گذشته هیات رییسه پخش شد، موضوعات بررسی و به معاونت های مختلف و خود مجتمع بیمارستانی موارد برای پاسخ گرفتن ارسال شد. روند به این صورت است که شما باید فیلم پاسخ را برای ما بفرستید. در راستای پویش های یک دقیقه تمامی واحدها باید فعال باشند، این پویش می‌خواهد کمک کند که آن موضوعاتی که در کف دانشگاه وجود دارد به سادگی به سطوح مدیریتی بالای دانشگاه منتقل و اگر نیاز است راه‌حل جدیدی برای آن پیدا شود و یا دستورالعملی تغییرکند باید حمایت ها صورت بگیرد تا معضل یا مشکلی که مطرح شده بتواند برطرف شود.

عملیاتی شدن «وب برندینگ» در واحدهای تابعه
دکتر ترابی ادامه داد: افقی که ما برای مجموعه روابط عمومی دانشگاه پیش‌بینی کنیم این است که در سال آینده ان شاالله بحث «وب برندینگ» را توانسته باشیم به یک نقطه‌ قابل قبولی رسانده باشیم پس همه‌ وب‌سایت‌ها در بیمارستان‌ها و دانشکده‌ها و مراکز محیطی دانشگاه باید بتوانند با این فرمت جدید خودشان را پیدا کنند. به طور نمونه؛ دانشکده بهداشت، بیمارستان شریعتی و مرکز قلب در این مسیر وارد شده اند.

سازماندهی مجدد آرم های واحدها
وی با اشاره به حضور در شبکه‌های اجتماعی؛ ادامه داد: در این مدل جدید هم میخواهیم با قاعده و بر اساس قطب‌های علمی و قطب های خدمتی حرکت کنیم. به این صورت نیست که هر مرکزی برای خودش چیزی مستقل داشته باشد حتی در رابطه با آرم ها هم داریم یک سازماندهی مجدد می‌کنیم. شان آرم؛ نشانه‌ وحدت، یکپارچگی و نماینده‌ ارزش‌های یک سازمان است و اما تعدد آن ضد ارزش است. برنامه ما برای آرم‌ها تایپوگرافی است هر واحدی می‌خواهد یک چیز ویژه‌ای داشته باشد و آرم را حفظ کند در زیر آن تایپوگرافی می‌کند که نما و شکلی به آن بدهد و زیباتر کند وگرنه خارج از این اصلا معنی ندارد و برای دانشگاه هم جذاب نیست و نمای خوب بیرونی هم ندارد. دکتر ترابی تصریح کرد: باید بتوانیم تولیداتی که در مجموعه روابط عمومی داریم را به درستی سازماندهی کنیم که آقای گلپایگانی در این مسیر زحمات زیادی را متقبل شده اند، اما خطاها بیش از انتظار شده در حالی که ما انتظارداریم وقتی به سمت جلو حرکت می کنیم بهتر از دیروز باشیم؛ جلسه امروز در راستای بازبینی و بازآفرینی از کل فرآیندهای مجموعه روابط عمومی و یک نگاه به آینده است.

برگزاری مراسم در راستای اهداف و ارزش های دانشگاه
وی گفت: باید بتوانیم مراسم های واحدهای تابعه را مدیریت کنیم و با شکوه و هدفمند برگزار شوند، نباید از ارزش های دانشگاه کم شود. به طور مثال؛ جشن روپوش سفید سال گذشته به علت کرونا اصلا برگزار نشده امسال باید جشنی خیلی باشکوه در رابطه با روپوش سفید داشته باشیم و حتی به عزیزانی که در سال گذشته به آن ها روپوش سفید داده نشده دعوت و به آن ها تقدیم شود این امر در مجموعه ایجاد وفاداری و کمک می‌کند که آدم نسبت به سازمانی که در آن است احساس بهتری داشته باشد.

اهمیت فوق العاده «نظم» در روابط عمومی
دکتر ترابی از پویش دعوت به نظم یاد کرد و گفت: به هر تقدیر من خودم را هم دعوت به نظم می‌کنم، نظم فوق العاده مهم است یعنی ما در مجموعه‌ فعالیت‌های روابط عمومی باید منظم‌ترین باشیم. در هر واحدی که حضور داریم باید در جلسات پیش از جلسه سعی کنیم حضور داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد: در مراسم‌هایی که در سطح واحدها برگزار میشود باید خودتان را مسئول بدانید چه دعوتتان بکند و یا اینکه دعوتتان نکنند. هرجا که یک معرفی از دانشگاه یا واحد دارد صورت می‌گیرد شما مسئول هستید و باید بتوانید زودتر در مراسم حضور داشته باشید و موارد را بررسی و اگر مشکلی بود برطرف کنید.

روابط عمومی؛ واحدی فوق العاده راهبردی و مهم
دکتر ترابی متذکر شد: خدا را شکر می‌کنم ما در یکی از جاهای فوق‌العاده راهبردی و مهم دانشگاه قرار گرفتیم، وارث یک ارزش و میراث صد و هفتاد ساله هستیم و در این مدتی که در این جایگاه قرار داریم باید بتوانیم تمام تلاش خودمان را؛ فوق آن چیزی که در واقع ممکن است اتفاق بیافتد به سمتش حرکت کنیم نه این‌که در حد وظیفه مان سعی بکنیم یک کاری بکنیم اگر در حد وظیفه کارکنیم میشود یک چیز معمولی و اصولاً در نمایش و معرفی چیز معمولی به چشم نمیاد. باید ارزش کار خودتان را اول برای خودتان مشخص کنید اصلا مهم نیست که دیگران می‌فهمند شما چیکار می‌کنید یا نمی‌فهمند اگر خودتان تسلط داشته باشید و این ارزش را برای خودتان در عمق وجودتان در واقع ببینید و بازآفرینی کنید شما پیشتاز خواهید بود و دیگران متوجه میشوند ارزش کاری که شما دارید انجام میدهید چیست؛ اما اگر در حد وظیفه بخواهید کار کنید نه به چشم خواهدآمد و نه نتیجه‌ی قابل توجهی خواهد داشت.

حضور جدی در رسانه‌ی ملی
وی ادامه داد: این که ما از صبح که مراجعه می کنیم به سر کار تا موقعی که توان داریم که کار انجام بدهیم باید ضمن کارکردن اندیشه هم داشته باشیم و ببینیم این کارهایی که داریم انجام میدهیم هر روز چه جوری میشود بهتر از دیروز باشد و به چه صورت می شود که ما عالی‌ترین در نسخه‌ خودمان برای آن کاری که داریم انجام میدهیم باشیم، این توفیق بزرگی برای هر کسی است که به این حالت برسد. در روابط عمومی ما این حالت را در نقطه‌ اعلای خودش می خواهیم، افراد سعی کنند عالی ترین خودشان باشند اگر این تلاش در وجودشان شکل بگیرد نتایج متعددی را به همراه خواهد داشت که مطمئنم و خیلی امیدوارم که این مسیر هر روز بهتر از دیروز باشد و با تمهیداتی که در حوزه‌ ستاد دانشگاه هم در حال انجام است حمایت‌های ما از شما بیشتر خواهد شد، می‌خواهیم به سمتی برویم که بتواند روابط عمومی همه‌ حوزه‌های دانشگاه را در امور مهمش حمایت کند و برسیم به برنامه‌ بیست و چهار ساعته تلویزیونی که ان شاءالله این به زودی میسر خواهد شد.
دکتر ترابی با اشاره به برنامه های جدید روابط عمومی؛ یادآور شد: لیگ نوآوری با همکاری معاونت محترم آموزشی و سایرحوزه های مرتبط به منظور ایجاد نشاط و تحرک، مصاحبه با فرزانگان (تک تک اعضای هیات علمی) و ... را در دستور کار داریم.
در ادامه مهندس مهدی گلپایگانی سردبیر و رئیس اداره ارتباطات و تبلیغات روابط عمومی، به بیان استانداردهای لازم خروجی خبر در سایت دانشگاه و مطالبی پیرامون آن اشاره کرد.
وی در ادامه به فرآیند کار خبری و خبرنگاری، تعریف خبر، اصول اصلی خبرنگاری و خبرنویسی، ارزش های خبری، عناصر خبری، سبک های خبری، مفاهیم اساسی در خبرنویسی، اصول درست نویسی، فیلدهای لازم در نحوه بارگذاری خبر و ... پرداخت.سپس مهندس سارا نعیمی رئیس اداره اطلاع رسانی الکترونیک روابط عمومی، به آینده روابط عمومی در فضای مجازی و ارزش های آن اشاره کرد و در ادامه به معرفی سامانه پرتال جدید دانشگاه، تولید محتوا، معرفی و آشنایی با نرم افزار صوت به متن و ... پرداخت.

وی در ادامه با بیان اینکه در « وب برندینگ» تمام استانداردها در وب سایت باید رعایت شود، خاطر نشان کرد: ساختار یکپارچه به معنای مفهومی باید از لحاظ «تکنولوژی و محتوایی» ایجاد کنیم و از صورت جزیره ای خارج شویم.

الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

بی نام

بی نام

00/10/08 - 15:15

سلام. خداقوت به همکار گرامی روابط عمومی. گزارش خبری کامل و جامع بود. حالا منتظریم حمایت های دکتر ترابی را از همکاران شاهد باشیم.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *