• تاریخ انتشار : 1399/04/23 - 13:29
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1213
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

دومین جلسه کمیته توسعه فناوری اطلاعات در برندینگ

دکتر ترابی: هدف اصلی از تشکیل کمیته فناوری اطلاعات، خلق ارزش برای سازمان است

مدیر روابط عمومی دانشگاه در دومین جلسه کمیته توسعه فناوری اطلاعات در برندینگ، تاکید کرد این کمیته در تمام ابعاد باید پیشرو باشد و تمامی ابزارها و فرصت ها را براي خلق ارزش در سازمان شناسایی کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در راستای اجرای معرفی جایگاه برند در نظر مخاطبان و ذینفعان و خلق ارزش برند برای دانشگاه علوم پزشکی تهران،  کمیته‌هایی با عناوین کمیته‌های سرآمدی، اثربخشی، توسعه فناوری و اعتباربخشی در این خصوص  تشکیل‌شده است که با توجه به سلسله جلسات ادواری که در این چهار کمیته برگزار می‌شود، کمیته توسعه فناوری اطلاعات با بررسی چهار محور اصلی و اساسی که در حوزه‌های روش‌های  سه بعدی  و مجازی، استفاده از ابزار هوشمند، روش‌های شبیه‌سازی و تمایزسازی با  هدف ایده پردازی، انجام مطالعات کیفی، مستندسازی، تدوین دستورالعمل‌ها و ثبت نتایج در قالب طرح‌های کاربردی، اطلاع‌رسانی، به‌کارگیری و توسعه فناوری‌های نوین  و غیره، فعالیت خود را آغاز کرده است.

بر همین اساس دومین جلسه کمیته توسعه فناوری اطلاعات، روز چهارشنبه 18 تیر 99 با حضور دکتر ماشاءاله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه و اعضای کمیته فناوری اطلاعات برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهندس سارا نعیمی، دبیر کمیته فناوری اطلاعات در خصوص ابعاد توسعه فناوری اطلاعات یرند برای اعضای کمیته فناوری اطلاعات توضح داد و گفت: هر خدمتی که  از طرف کمیته فناوری اطلاعات معرفی و اجرایی می‌شود باید در قالب خدمات کاربردی، خدمات عملیاتی، ارزش‌افزوده و خدمات زیرساختی قرار گیرد و بررسی شود.

در ادامه آقای دکتر ترابی با بيان اینکه خدمات ارزش‌افزوده را باید به خدمات ارزش‌افزوده کاربرد فناوری‌های نوین اصلاح کنیم افزود:  اعضای کمیته فناوری اطلاعات  باید نگرشی داشته باشند که نقشه‌های ذهنی که در این حوزه‌های وجود دارند را به‌مانند تابلو نقاشی و یا پازلی در نظر گرفته و در هر مرحله بخشی از آن را کامل کنند.
وي در این خصوص پیشنهاد کرد اعضای کمیته اپلیکیشن هایی که در حوزه فناوری‌های عمومی قرار دارند و می‌توان از آنها استفاده‌های اختصاصی کرد را شناسايي کنند.
وي گفت: در حوزه سلامت ۴ میلیون اپلیکیشن سلامت‌محور  وجود دارد که از این تعداد ۳۰۰ تا  ۴۰۰ مورد از آنها  بیشترین دانلود را داشته‌اند.
مهندس نعيمي از اعضای کمیته خواست براي شناسایی اپ هایی که به دانشگاه کمک می‌کنند تا بتوانند خدمات ارزشمندی را به کاربران خود ارائه دهند اقدام کنند.

وي همچنین به معرفی  اپ های سلامت‌محوری که در حوزه‌های سلامت عمومی به ارائه خدمت درزمینه سبک زندگی سالم به افراد می‌پردازد اشاره کرد و افزود: هر آنچه که دنیا  برای خلق آن هزینه کرده است و ما آن را به‌عنوان یک فناوری عمومی می‌شناسیم، به‌منظور استفاده اختصاصی در این کمیته موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد و آن را به‌کار می‌بریم.

 

بعدازآن دبیر کمیته فناوری توسعه اطلاعات، با  اشاره به این موضوع که اگر خدمتی از طرف توسعه فناوری اطلاعات ارائه می‌شود باید همه مضامین آن،  در این چهار حوزه نمود پیدا کند به ارائه تعاریف این چهار بخش برای اعضای کمیته پرداخت و گفت:

خدمات کاربردی به‌صورت مستقیم بر عملکرد فرآیندهای کسب‌وکار تأثیر می‌گذارند و این خدمات می‌توانند کارایی و اثربخشی عملیات سازمان را بهبود بخشند. در حال حاضر علاوه بر واحد فناوری اطلاعات، فراهم‌کنندگان خدمات کاربردی نیز  به‌طور گسترده خدمات کاربردی  را به مخاطبان سازمان ارائه می‌دهند. همچنین اغلب نرم‌افزارهایی که در سازمان مورداستفاده قرار می‌گیرند، خدمات کاربری را  به کاربران ارائه می‌دهد. این نرم‌افزارها داده‌ها و اطلاعات کاربران را ذخیره کرده و آن‌ها را پردازش می‌کنند و در قالب‌ها و فرمت‌های دلخواه در اختیارشان  قرار می‌دهند.

دبير اين کميته در توضیح خدمات عملیاتی، آن را خدماتی دانست که با آماده‌سازی فضای کاری و پیاده‌سازی تجهیزات، مرتبط است و از نصب و راه‌اندازی شبکه و نرم‌افزارها و سیستم‌های مرتبط با آن یا نگهداری و پشتیبانی تجهیزات به عنوان نمونه کرد.

همچنین در ادامه به توضیحاتی در خصوص معرفی خدمات ارزش‌افزوده پرداخت و گفت: این نوع خدمات باعث ایجاد ارزش‌افزوده در تجهیزات فناوری اطلاعات و بهبود مدیریت اطلاعات می‌شود که خود نیز شامل بخش‌هایی نظیر مستندسازی، آموزش، کارشناسی نرم‌افزاری، کنترل کیفیت و بخش تحلیل و آنالیز است.
وي برای مثال به تدوین راهبردهای جدید فناوری اطلاعات، طراحی بهینه معماری فناوری اطلاعات و غیره اشاره کرد.

مهندس نعيمي در تعریف خدمات زیرساختی  آن را خدماتی عنوان کردکه باعث افزایش ارزش‌افزوده در فناوری اطلاعات می‌شود و ارتباط مستقیم با زیرساخت ارتباطی و فناوری دارد. برای مثال طراحی بهینه زیرساخت مراکز داده در بانک‌ها براي خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان را نوعی خدمت زیرساختی معرفی کرد.

وي در ادامه گفت: اگر خدمتی از طرف توسعه فناوری ارائه می‌شود باید همه مضامین آن در چهار حوزه به نمایش درآید و اگر خدمتی که ما ارائه دادیم قالب کاربردی داشت و  باهدف تسریع شرایط کاربران و مخاطبان ایجادشده است، باید عملیاتی را نیز برایش طرح‌ریزی کنیم که براي اجرای این عملیات ازلحاظ سخت‌افزاری و شبکه‌های نرم‌افزاری نیز شرایطی موردنیاز آن را در نظر گرفته باشیم. به‌عنوان مثال در لایو اینستاگرام که ما به‌عنوان یک خدمت در بحث شبکه‌های اجتماعی و مجازی‌سازی ارائه می‌کنیم و توسط کمیته فناوری اطلاعات معرفی می‌شود باید در نظر داشته باشیم که این خدمت بستر عملیاتی موردنیازش اینترنت پرسرعت و یا سخت‌افزار تصویربرداری مناسب و همچنین میکروفون‌هایثابت برای تقویت صداست که این نوع امکانات باید از قبل فراهم‌شده باشد تا بتوانیم خدمات خود را به‌صورت درست به مخاطب و کاربر انتقال دهیم.

وي همچنین در حوزه خدمات ارزش‌افزوده گفت: خدماتی که ارائه می‌شود باید ارزش خلق کند و به جذب مخاطب و ارتقای برند سازمان ما کمک کند.
دبير کيته خدمات ساختاری را خدماتی عنوان کرد که دربرگیرنده خدمات دیگر نیز شود. به‌عنوان مثال یکپارچه‌سازی وب را خدمت زیر ساختاری دانست که با ارتباط سیستم‌های زیرمجموعه می‌توانند یکپارچگی در کل ساختار سیستمی دانشگاه ایجاد کند.

دبیر کمیته فناوری اطلاعات در برندینگ، در ادامه به معرفی گروه‌بندی‌هایی که در تدوین نقشه راهبردی توسعه فناوری اطلاعات ایجادشده است اشاره کرد و گفت:در بحث‌های (هوشمند سازی، متکی بر فناوری،  فناوری مجازی‌سازی و شبیه‌سازی) باید ارزش‌افزوده خدماتی که ارائه می‌شود را شناسایی کنیم و خدمات بهینه‌سازی را که به ایجاد ارزش‌افزوده منتهی می‌شود را موردتوجه قرار دهیم. به‌عنوان مثال آنتی‌ویروس،  نرم‌افزارهایی که به جلوگیری از هک شدن سیستم‌ها و یا بارکدهای سه بعدی که در حال حاضر وجود دارند  و  به مخاطب کمک می‌کند  که در هر زمان و مکانی بتوانند از اسناد منتشرشده توسط دانشگاه استفاده کند را خدمت بهینه‌ای دانست که به ایجاد ارزش‌افزوده سازمان کمک می‌کند.

وي در حوزه ارزش‌افزوده بحث مستندسازی را خدمتی دانست که می‌تواند از مخدوش شدن اسناد جلوگیری به عمل آورد و هم با انتقال اطلاعات مستند به کسانی که در آینده به مجموعه دانشگاه می‌پیوندند، از آن بهره‌مند شد. لازم است این مستندات  در قالب تهیه مستندات، آموزش،  دستورالعمل‌ها و فرایندهای کاری باشند.  به‌عنوان‌مثال در قالب فرآیندهای کاری باید فرآیند ایجاد یک خبر از مرحله‌ای درج،  تأیید و درنهایت چگونگی انتشار خبر را ارائه دهیم.

در بحث آموزش که در حوزه خدمات ارزش‌افزوده مطرح است، کمیته توسعه فناوری اطلاعات باید در تلاش باشد که اگر خدمتی را معرفی می‌کند،  این خدمت باید حتماً با کمک کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی به مخاطب آموزش داده شود و به طور شاخص  ساختار آموزشی آن را هم باید موردبررسی قرار دهد.

وي گفت:  اگر کمیته فناوری اطلاعات، در بخش کنترل کیفیت و سئو که بخش بسیار مهمی محسوب می‌شود به  ارائه خدمتی پرداخت،  باید شاخصه‌هایی که  در دنیا سایت‌ها را رتبه سنجی و رنک می‌کنند را شناسایی کرده تا بتواند از طریق آن به ارائه سایت دانشگاه توسط موتورهای جستجوگر گوگل که در رنک شدن سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران، کمک کند.

وي تحلیل آنالیز را یکی از موضوعاتی دانست که به خدمات ارزش‌آفرین کمک شایانی می‌کند و بيان کرد: باید از نتیجه و بازخورد خدماتی که ارائه می‌شود استفاده کنیم تا از طریق این بازخورد عملیاتی که توسط تیم داده می‌شود و به اصلاح خدمتمان و رفع  ایرادات و نقایص سیستم بپردازیم.

دبیر کمیته فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد یک خدمت زمانی کامل می‌شود که در حقیقت تمامی بخش‌های آن  خدمت به بهترین شکل ممکن نمایش داده شود و کاربران بتوانند از تمامی قسمت‌های آن استفاده کنند.

وی در ادامه افزود خدمات زیرساختی خدماتی هستند که اگر باشند باعث می‌شود که کارهای زیادی انجام شود.
مهندس نعيمي پورتال دانشگاه را خدمت ارائه‌شده توسط دانشگاه دانست و اضافه کرد: در گذشته هر مجموعه دارای دیتابیس جداگانه‌ای بود و ارتباطی بین اجزای زیرمجموعه دانشگاه برقرار نبود که هم‌اکنون  با اجرای پورتال هوشمند،  امکان یادگیری و تسریع در سرعت خدمات برای کاربران فراهم‌شده است.
مهندس نعيمي در این خصوص به معرفی سیستم TTS که یک سرویس هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی است و کارکردش  تبدیل نوشتار به گفتار  است پرداخت  و  عنوان کرد: در آینده  بعد از کامل شدن الگوی یادگیری و خواندن  ۲۰ هزار خبر می‌تواند به‌صورت حرفه‌ای عمل کند و اخبار را به‌عنوان یک Voice  ضبط کند و در ادامه از اقدام بعدی که  تبدیل صدا به متن می‌باشد و به‌سرعت بخشی کاربران کمک می‌کنند خبر دادند.

مهندس نعیمی با اشاره به اینکه در دنیای امروزی افراد با استفاده از فناوری‌های که در دسترس دارند  به برقراری ارتباط با دیگر افراد در حوزه‌های مختلف می‌پردازند،  تأکید کرد: باید تکنولوژی که به‌کار برده می‌شود در کمیته فناوری اطلاعات، دانشگاه را به سمت فراداده و فراصوت سوق دهد و گفتند  ما باید بتوانیم از فناوری‌هایی که در خدمت بشر است استفاده کاربردی داشته باشیم.

در ادامه  دکتر ترابی افزود: در استفاده فناوری‌های عمومی در جهت استفاده  اختصاصی باید به این نکات توجه شود که این خدمات در حال حاضر چه امکاناتی دارند و این امکانات چه کمکی به توسعه برند دانشگاه می‌کنند تا بتوانیم آنها را شناسایی کنیم و در تدوین نقشه توسعه فناوری اطلاعات آنها را به کار گیریم.

دکتر ترابی با اشاره به این نکته مهم که خاستگاه و هدف اصلی از تشکیل کمیته فناوری اطلاعات این بوده است که این کمیته باید در خصوص ارائه پیشنهادها در تمام ابعاد پیشرو باشد و باید بتواند تمام‌کارهایی که در سایر کمیته‌های که در حوزه توسعه برندینگ دانشگاه شکل‌گرفته‌اند و برایشان تصمیم‌گیری شده  و قابلیت  اجرای شدن دارند را ازنظر پوشش دهی فناوری پشتیبانی کند و همیشه آمادگی لازم را براي ارائه پیشنهادهايي برای برطرف کردن نیازهای فناورانه ای که در دیگر کمیته‌ها  احساس می‌شود را داشته باشد.

مدير روابط عمومي دانشگاه گفت: این کمیته باید از قبل تمامی ابزارها و فرصت‌هایی که می‌توان آن را تبدیل به نقطه قوت و خلق ارزش برای سازمان کرد، را شناسایی کند و در زمان تقاضا از طرف سایر کمیته‌ها،  با مطالعاتی که در این زمینه داشته خیلی فوری نیازهایی را که در این خصوص مطرح است را برطرف سازد.

در همین راستا مقرر شد هر یک از اعضای کمیته که در هر جلسه حضور پیدا می‌کنند باید ذهنیتشان بر این اساس شکل‌گرفته باشد که یکmind map  در چهار حوزه معرفی‌شده، برای خودشان طراحی کرده باشند تا ازاین‌پس جلسات به سمت نتیجه محور شدن و داشتن محصول سوق داده شود و بر اساس این mind map  بتوان به‌مرور زمان طرح کلی را در ایجاد Big map  و نقشه‌های راهبردی در جهت توسعه کمیته فناوری اطلاعات ترسیم کنیم.

در پایان جلسه دکتر ترابی از اعضاي کمیته  خواست به شناسایی نیازهایی که در حوزه کاری خود احساس می‌کنند و برآورد نشده است و با کمک فناوری اطلاعات می‌توان آن را رفع کرد و همچنین شناسایی  فناوری‌هایی که در حال حاضر در دنیا وجود دارند و می‌تواند به خلق ارزش و توسعه فناوری در حوزه برندینگ دانشگاه جهت دهند بپردازند.


 

 

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی,پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 159167
زهرا بیگی
تهیه کننده:

زهرا بیگی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب