رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه طبیب

دکتر قناعتی: اطلاع رسانی به مردم از روش های نوین درمانی موجب امیدبخشی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور در برنامه تلویزیونی طبیب در شبکه 3 سیما، با بیان اینکه با علم، آگاهی و حقایق می توانیم کشور را بسازیم و اطلاع رسانی به مردم از روش های نوین درمانی موجب امیدبخشی است، روش‌های نوین درمان سرطان را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، روز دوشنبه 26 دی 1401 در شبکه سه سیما حضور یافت و ضمن معرفی روش های نوین درمان سرطان گفت: کبد یکی از ارگان های مهم بدن است که می تواند در اثر عوامل مختلف و یا مصرف الکل منجر به سیروز کبدی شود. خوشبختانه یکی از روش های نوین در درمان سرطان این است که می توانیم رگ های منتهی به توده سرطانی را نشان دار کرده و به داخل آن برویم و تومور را بدون صدمه به نقاط دیگر از بین ببریم.

دکتر قناعتی، افزود: تومورها اغلب در کنار شریان قرار می گیرند چرا که در رگ شریان، اکسیژن و مواد غذایی بیشتری وجود دارد و سرعت رشد تومورها بالاست. از این رو از مسیر شریانی که منتهی به تومور می شود، می توان تومور را از بین برد.

وی مهم ترین ویژگی درمان های اینترونشنال را کم تهاجمی بودن این روش ها خواند و تصریح کرد: در بسیاری از موارد، بهترین و استانداردترین روش درمان سرطان، جراحی است اما اشکال ان سختب جراحی مجدد بیماران است. به عبارت دیگر روش اینترونشنال در درمان سرطان بر عکس روش جراحی براحتی قابل تکرار هستند.

رئیس دانشگاه،  خاطرنشان کرد: ویژگی روش اینترونشنال، این است که همچون شیمی درمانی، کل بدن را تحت تاثیر قرار نمی دهد. در یکی از جدید ترین روش های درمانی، کپسول های کوچکی با سایزهای متفاوت است که آن را از داروهای ضد سرطان پر می کنیم و آنها را در کنار تومورها رها می کنیم تا آرام آرام به مرور زمان، این دارو در همان قسمت آزاد شود.

دکتر قناعتی در بخش دیگری از سخنان خود به روشی نوین در درمان کبد اشاره کرد و گفت: علوم پایه و فهم دقیق بشر از عملکرد بدن انسان در درمان بیماری ها بسیار موثر است. در این روش با بستن شریان های قسمت معیوب کبد و هدایت خون آن به قسمت سالم، کبد را بزرگ کرده و پس از آن از طریق جراحی، می توانیم قسمت توده را خارج کنیم. با روش های نوین می توانیم مداخلاتی داشته باشیم تا بیمارانی که در مرحله نهایی بیماری قرار دارند و احتمال فوت آنها بالاست، نجات یابند.

وی رشد پزشکی و اطلاع رسانی به مردم از روش های نوین درمانی را موجب امیدبخشی خواند و افزود: خوشبختانه در کشور، کارهای بسیار بزرگی انجام می شود و در زمینه پزشکی بسیار پیشرفته هستیم. در برنامه های آتی می توانیم گزارشی از پیشرفت های پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه کنیم تا مردم بدانند چه خدمات پیشرفته ای را با نازل ترین قیمت دریافت می کنند. ما می توانیم از این فرصت استفاده کنیم و در زمینه توریسم سلامت فعالیت کنیم.

رئیس دانشگاه، در پاسخ به این سوال که " چه کسانی می توانند از این روش های نوین استفاده کنند؟" گفت:  معمولا اطبا به تنهایی در مورد روش درمان سرطان تصمیم نمی گیرند، بلکه کارگروهی در بیمارستان ها (تومور بورد) وجود دارد که متشکل از تخصص های مختلف است و در آن در زمینه درمان و بهترین روش درمان با یکدیگر بحث و تبادل نظر می کنند.

وی طبابت برای هر فرد را خاص همان بیمار دانست و تاکید کرد: خداوند هر فرد را خاص آفریده و هیچک کاملا یکسان با کس دیگری  نیست، لذا برای درمان نیز ما در مورد هر فرد، متناسب با شرایط او تصمیم گیری می کنیم. تصمیم گیری برای بیماران در خصوص روش درمان بسیار سخت است. برخی مواقع با روش های اینترونشال می توانیم ریشه سرطان را بسوزانیم و از بین ببریم. گاهی از روش های تکمیلی برای درمان استفاده و کمک می کنیم تا مشکلات سرطان مدیریت شود.

دکتر قناعتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موفقیت به راحتی به وجود نمی آید.  اطبا عمدتا شب و روز فعالیت میکنند  و سال ها خدمت کرده اند تا بتوانند به این درجه از تبحر برسند.

وی در ادامه به معرفی روش نوین دیگری که هنوز در مرحله آزمایش حیوانی قرار دارد پرداخت و گفت: کار بسیار بزرگی است که روی حیوان انجام شده و دکتر قوام زاده از همکاران طرح هستند. ما از رگ های گوش خرگوش وارد و از قلب عبور کردیم و سپس به کبد او وارد شدیم. کبد خرگوش را سرطانی و سپس سرطان کبد ایجادی را با روشی نوین درمان کردیم. این مسئله برای اولین بار در جهان انجام شده است. این خرگوش با روش بایو تکنولوژی درمان شد و توانست چند نسل زایمان کند و به حیات خود ادامه دهد.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه "خداوند عالم آنقدر فرصت و مجهول در جهان گذاشته که همواره دانشمندان جهان در حال کشف آن هستند"خاطرنشان کرد: همه ما باید با هم تلاش کنیم. ما منابع و افراد توانمند زیادی داریم که اگر خوب مدیریت و حقایق را آنگونه که هست بیان و از شایعه و دروغ دوری کنیم، با علم، آگاهی و حقایق می توانیم کشور را بسازیم.



0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *