مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید بیمارستان فاربی برگزار شد

دکتر محمدرضا اکبری: مهمترین سرمایه بیمارستان فارابی نیروی انسانی آن است

دکتر محمدرضا اکبری در مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید بیمارستان فارابی از چالش ها و تجربیات دوران ریاست در این بیمارستان گفت و خدمت در این مرکز را یک افتخار بزرگ برشمرد.

مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید بیمارستان فاربی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید این بیمارستان دوشنبه 6 دی 1400 با حضور دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از مسئولان این دانشگاه در سالن همایش پروفسور شمس این مرکز برگزار شد. دکتر محمدرضا اکبری، مدیر گروه چشم پزشکی و رئیس پیشین بیمارستان فارابی در صحبت های خود به چالش های موجود در زمینه اداره یک بیمارستان اشاره کرد و اظهار داشت: تمام اعضای تیم مدیریتی بیمارستان فارابی با دل و جان و با تمام توان برای پیشرفت این بیمارستان  و ارتقا جایگاه آن تلاش کردند.
 
بیمارستان یک نهاد اجتماعی و مینیاتوری واقعی از جامعه است
وی در ابتدای سخنان خود اشاره کوتاهی به دوران ریاست خود در بیمارستان فارابی داشت و گفت: شاید تصور شود که امروز باید به بیان عملکرد خود بپردازم. اینکه چه تجهیزاتی برای بیمارستان خریداری شده، هزینه های انجام شده، میزان پیشرفت پروژه مرکز آکادمیک فارابی، اینکه دستگاه فمتوسکند چگونه برای بیمارستان فراهم و راه اندازی شده و از این دست مسائل. اما من برای مطرح کردن این صحبت ها اینجا نیستم. بلکه می خواهم چند نکته در حوزه های مختلف را بیان کنم. بیمارستان یک مجموعه پیچیده است و به قول مایکل پورتر، اقتصاددان مشهور، بیمارستان یک نهاد اجتماعی و مینیاتوری واقعی از جامعه است. همه اتفاقات عجیبی که در جامعه می بینیم، در بیمارستان اتفاق می افتد. در یک بیمارستان با نیروی انسانی ناهمگن مواجه هستیم. از اعضای هیئت علمی که هر یک در رشته خود به عنوان یک برند در کشور شناخته می شوند تا نیروی درمانی، اداری، پرستاری و خدماتی. در یک بیمارسان با چنین مجموعه ای مواجه هستیم. در کمتر جایی با چنین نیروی انسانی ناهمگنی مواجه هستید.
 
مهمترین سرمایه بیمارستان فارابی نیروی انسانی آن است
دکتر اکبری ارزش گذاری و احترام به نیروی انسانی را یکی از اولویت های مهم خود دانست و افزود: . به جرات می توانم بگویم سخت ترین کار یک مسئول در بیمارستان، مدیریت نیروی انسانی است. زیرا بیش از آنچه که تصور می شود زمانبر بوده و نیازمند انرژی و تفکر زیادی است. خدا را شکر که پس از دو سال و نیم، یک محیط آرام و در عین حال علمی در سطح هیئت علمی، پرستاری و کادر درمان را به مسئول بعدی تحویل می دهیم. زیرا به نظر بنده در جامعه امروزی و با شرایطی که در حال حاضر با آن مواجهیم، هر فردی که بتواند به کاهش تنش در سیستم کمک کرده و در عین حال محیطی شاد را ایجاد کند، بهترین کار فرهنگی را انجام داده است.به همین منظور باشگاه ورزشی، زمین چمن مصنوعی و جاده سلامت در بیمارستان فارابی راه ندازی شد. دیدگاه ما این بود که مهمترین سرمایه بیمارستان فارابی نیروی انسانی آن است. در زمینه نیروی انسانی یکی از مسائل مهم، استفده از بهینه از این نیرو است. باید نیروهای توانمند را شناسایی و به درستی از آنان بهره برد.
 
تمام تلاش هیئت رئیسه بیمارستان فارابی این بود که در این مدت فرایندها تصحیح شود
رئیس پیشن بیمارستان فارابی در ادامه صحبت های خود به بهبود فرایندها در این مرکز اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که در بیمارستان خطایی رخ می دهد ممکن است با دو دیدگاه با آن مواجه شد. یا با شخص خاطی برخورد شود یا اینکه فرایندها اصلاح شود. تمام تلاش هیئت رئیسه بیمارستان فارابی این بود که در این مدت فرایندها تصحیح شود. البته این مسئله نیازمند انرژی و زمان زیادی بود. زیرا باید ساعت ها، روزها و هفته ها وقت گذاشت و  یک فرایند صحیح را ایجاد کرد تا بتوان از بروز خطای مجدد جلوگیری کرد. تصور می کنم در بسترسازی فرایندها اقدامات خوبی در بیمارستان انجام شد.
 
با وجود شیوع کرونا تراز مالی سال 99 یکی از بهترین سال های مالی ما بوده است
شفافیت مالی موضوع دیگری بود که مدیر گروه چشم پزشکی بیمارستان فارابی به آن پرداخت و عنوان کرد:. در فروردین سال 98 حدود 1000 مورد جراحی آب مروارید در بیمارستان فارابی انجام شد. این عدد در فروردین 99 و همزمان با شروع همه گیری کرونا در کشور به 50 مورد کاهش پیدا کرد. در این حالت باید بین درآمد و هزینه ها تعادل برقرار کرد. با وجود تمام این مشکلات باید با افتخار و از جانب هیئت رئیسه بیمارستان فارابی عرض کنم که با وجود شیوع کرونا تراز مالی سال 99 یکی از بهترین سال های مالی ما بوده است و این در حالی رخ داد که ما با چندین پیک کرونا در این سال مواجه بودیم. مورد دیگر پرداخت مطالبات شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی همکار با بیمارستان فارابی است. شرایط به گونه ای است که در حال حاضر مطالبات مربوط به تابستان 1400 در حال پرداخت است. از نظر بنده در یک بیمارستان دولتی و با این شرایط اقتصادی این کار یک کار بی نظیر است. قطعا در این زمینه از حمایت مسئولان دانشگاه نیز بهره مند شدیم.
 
همه ما مدیون فارابی هستیم و باید برای ارتقا جایگاه آن تلاش کنیم
دکتر اکبری در پایان از تلاش های هیئت رئیسه و کارکنان بیمارستان فارابی قدردانی کرد و گفت: در تیم مدیریتی بیمارستان فارابی، هیچ یک از ما ستاره نبودیم اما یک گروه بودیم. تمام اعضای این گروه با دل و جان و با تمام توان کار کردند. جا دارد از تک تک این همکاران تشکر کنم. خودم را مدیون این افراد می دانم که بدون هیچ چشم داشتی و با عشق و علاقه، زمان خود را صرف بیمارستان کردند. به یاد دارم که در مراسم معارفه سال 98 جمله ای گفتم که می خواهم امروز نیز دوباره آن را بیان کنم. مسئولیت ها شبیه به دوی امدادی است. عده ای می آیند، چند صباحی کار می کنند و سپس جای خود را به نفر بعدی می دهند. روسای پیشین بیمارستان زحمات زیادی را متحمل شدند و این مسئولیت را تحویل بنده دادند. من نیز چند صباحی در خدمت شما بودم. این تغییرات بسیار طبیعی و پذیرفته شده است. آقای دکتر خداپرست نیز انسانی توانمند، خوش فکر و با برنامه است. قطعا سیر پیشرفت بیمارستان فارابی نیز رو به جلو بوده و هیچ خللی در کار ان ایجاد نخواهد شد. همه ما نیز وظیفه داریم به ایشان کمک کنیم. زیرا مسئولان و مدیران می آیند و می روند و چشم امید 80 میلیون ایرانی به بیمارستان فارابی است. مهم نیست چه کسی رئیس بیمارستان است. مهم این است که همه ما مدیون فارابی هستیم و باید برای ارتقا جایگاه آن تلاش کنیم.
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *