نشست فصلی شورای مدیران معاونت توسعه دانشگاه با مدیران بیمارستان ها، شبکه ها و معاونان اداری مالی دانشکده ها و پژوهشکده ها برگزار شد

در این نشست گزارش هایی پیرامون درآمد، بودجه، بیمه، اسناد عمرانی، تفاهم نامه نیروی انسانی، برونسپاری واحدهای تابعه و قوانین آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه توسط مدیران معاونت توسعه و برنامه ریزی منابع ارائه شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، هفتمین نشست شورای مدیران این معاونت با حضور دکتر سید ابوالفضل ذاکریان معاون توسعه، دکتر سید مسعود میرمعینی، مدیر توسعه سازمان و سرمایه انسانی، دکتر سید احمد رضایی مدیر آمار و فناوری اطلاعات، مهناز طاهری پور مدیر امور مالی، دکتر رامین رحیم نیا مدیر بودجه، مهندس زهرا سرپرست مدیر  فنی و نظارت بر طرحهای عمرانی، محمود معصومی مدیر نظارت و توسعه امور عمومی، شاهین ساحلی، مدیر حقوقی دانشگاه، دکتر شهرزاد غیاثوندیان قائم مقام مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان سلامت، محمدرضا شهبازی مقدم مدیر اداره برون سپاری دانشگاه، مهندس محمد کاظم امینی سرپرست اداره املاک و مستغلات دانشگاه و مدیران بیمارستان ها و معاونان اداری مالی دانشکده ها و پژوهشکده ها 12 مرداد 1401 در سالن دارالفنون ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.

احصای تجربیات ارزشمند مراکز دانشگاه در راستای معرفی الگوی مطلوب و استاندارد در مدل های دانشگاهی
دکتر ذاکریان معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه ضمن خوشامدگویی به مدیران درخصوص گزارش فصلی مجموعه مدیران معاونت توسعه اظهار کرد: با توجه به تغییراتی که در قوانین و آئین نامه های کشوری صورت گرفته سعی خواهیم کرد تا مجموعه این قوانین را در حوزه های مالی، اداری و پشتیبانی باهم مرور و از تجربیات خوب واحدها استفاده کنیم تا در بروزرسانی این قوانین مطابق با اهداف دانشگاه بصورت متمرکز عمل کنیم.
وی با اشاره به بازدیدهای اقماری تیم معاونت توسعه از مجموعه واحدهای دانشگاه به ویژه بیمارستانها اشاره کرد: تلاش خواهیم کرد تا از قوانینی که با مطالعات علمی انجام شده بهره بیشتری ببریم، تجربیات ارزشمند مراکز را احصاء و از آنها بصورت یک الگوی مطلوب و استاندارد در مدل های دانشگاهی استفاده کنیم.
دکتر ذاکریان با اشاره به مشکلات اقتصادی در این دوران از همه مدیران خواستار شد تا تلاش خود را در زمینه رفع موانع و چالش های اقتصادی انجام دهند و راه کارهای پیشنهادی خود را برای توجه بیشتر به این موضوع در اولویت به معاونت توسعه ارجاع دهند.
معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه به ضرورت آموزش های نوین در حوزه مدیریت اشاره کرد و اذعان داشت: با توجه به تاکید ریاست دانشگاه خواهان تلاش مدیران در عرصه بروزرسانی و ارتقای توانمندی مجموعه مدیریتیشان هستیم و در این راستا دوره های آموزشی نوین را در فاز اول برای مدیران ارشد برگزار خواهیم کرد تا مسیر این حوزه به سمت آموزش های نوین در علم مدیریت حرکت کند و جریانی متمرکز و هدفمند را در این راه هدف گذاری خواهیم کرد.

درآمد دانشگاه
در ادامه طاهری پور مدیر امور مالی گزارشی از وضعیت درآمدی بیمارستان ها اعم از درآمد عملیاتی 12 ماهه سال 1400 بدون ردیف های متمرکز، مقایسه درآمد عملیاتی 1400 و 1398، وضعیت ارسال اسناد بیمارستانها به سازمانهای بیمه گر، تراز سال 99، شاخص های ارزیابی، گزارش پایش با درج امتیازدهی به واحدهای تابعه، اهداف استراتژیک در حوزه مالی دانشگاه، نظارت مستمر مدیران و روسای حسابداری بر مسئله درآمد و کسورات تقریبی بیمارستانهای دانشگاه از سایت سازمان تامین اجتماعی در سال 1400 را ارائه کرد.

نحوه بررسی و تائید اسناد عمرانی
مهندس سرپرست مدیر فنی و نظارت بر طرحهای عمرانی نیز با تاکید بر نحوه بررسی و تایید اسناد عمرانی به نصاب معاملات دولتی، معاملات کوچک، معاملات متوسط، فرم بازدید از محل پروژه، معاملات بزرگ و فرم 5 تفاهم نامه عملیاتی واحدها پرداخت و اعلام کرد مطابق با ماده (7) دستورالعمل اجرایی بودجه و انضباط مالی سال 1401 دانشگاه انجام هرگونه بازسازی، نوسازی و ... از هر منبع (عمومی، درآمد اختصاصی، طرح تحول و ...) در صورت ثبت و تامین اعتبار در فرم 5 تفاهم نامه عملیاتی سال 1401 مجاز است.

بودجه دانشگاه
دکتر رحیم نیا مدیر بودجه با تاکید بر بند های مهم در دستورالعمل اجرایی بودجه و انضباط مالی سال 1401 دانشگاه علوم پزشکی تهران به تفسیر برخی از بندهای این دستورالعمل پرداخت و از تشکیل کمیته خرید دانشگاه به منظور ساماندهی و یکپارچه سازی رویه های خرید اقلام پر مصرف و عمده غیر تخصصی و تعیین سیاستهای دانشگاه تا پایان شهریور ماه خبرداد. همچنین اعلام کرد کسب مجوز از مدیریت فنی و نظارت بر طرح های عمرانی برای شروع هر پروژه مرتبط با تملک دارایی و با استفاده از کمکهای خیرین نیز الزامی است.
وی در ادامه به بررسی دستورالعمل های بودجه ای پیرامون موضوعات دوراپزشکی، توریسم درمانی، پاسخگویی اجتماعی، آموزش ضمن خدمت، باز خرید مرخصی، تبصره 3ماده 14( خارج از شمول)، بیمه تکمیلی درمان، منطقه بندی عمرانی واحدها، لیست کوتاه مشاورین مجرب، تهیه برنامه عمـلیات کـلی و سالانه بهبود سازه و رفع نواقص ایمنی و آتش نشانی بیمارستان ها، خرید تجهیزات اموالی، مدیریت نگهداشت تجهیزات تاسیساتی، تجهیزات مازاد، مدیریت سبز، شناسایی املاک دانشگاه ، افزایش درآمدهای اختصاصی، حق التدریس، آزمایشگاه جامع آموزشی و بین المللی سازی پرداخت و از همه مدیران رعایت بندهای این دستورالعمل را خواستار شد.

بیمه و اقدامات انجام شده در راستای بیمه همگانی
معصومی مدیر نظارت و توسعه امور عمومی با اشاره به سنوات گذشته پراکندگی قراردادهای بیمه ای و تعدد شرکت‌های بیمه گر طرف قرارداد در سطح دانشگاه و تاخیر در تمدید بیمه نامه ها و عدم آگاهی لازم در واحدهای مختلف گفت: رویکرد تجمیع قراردادهای بیمه ای در دستور کار قرار گرفت و از سال 1390 عملیاتی شده که این رویکرد مزایای افزایش منبع درآمدی، کاهش مبلغ حق بیمه درمان همراه با افزایش تعهدات و پوشش‌های بیمه‌ای، افزایش تخفیف‌ حق بیمه های اموال و مسئولیت، امکان پیگیری، مشاوره، کارشناسی، صدور، خسارت و اعتراضات کلیه بیمه نامه ها بصورت یکپارچه، پرداخت متمرکزحق بیمه ها و انطباق زمانی همه بیمه نامه های هر مرکز در یک تاریخ مشخص(خودرو،آتش‌سوزی، مسئولیت و ...) را در بر خواهد داشت. وی به بیمه های صادر شده در سال 1399-1400 اشاره کرد و در راستای حمایت جامع تر از کارکنان و صیانت از منابع دانشگاه، طرح بیمه همگانی را معرفی نمود که برای اولین بار در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، پس از مطالعه و بررسی در مهر ماه سال 97 اجرایی شد که ارزیابی‌های اولیه نشان می دهد اجرای این طرح، منافع دانشگاه، پرسنل و بیمارستان‌های تابعه رادر برمی‌گیرد.
وی در ادامه از همه مسئولین واحدها خواستار شد تا مطالعه همه مفاد بخشنامه های ارسالی در راستای ارتقا دانش بیمه ای، اطلاع رسانی به افراد در خصوص تخفیفات بیمه های اموال و مسئولیت قراردادها و ترغیب آنها به استفاده از این تخفیفات، اعلام به موقع اسامی تغییرات لیست بیمه شدگان مراکز و همکاری با اداره رفاه دانشگاه جهت انتشار اطلاعیه های بیمه ای در کلیه گروه‌های اجتماعی واحد مربوطه را در دستور کار خود قرار دهند.


تفاهم نامه نیروی انسانی
دکتر میرمعینی مدیر توسعه سازمان و سرمایه انسانی به تفسیر تفاهم های یک و 2 نیروی انسانی پرداخت و درخصوص قوانین پایان کار نیروهای شرکتی، صدور گواهی خلاف قانون، آیین نامه انضباطی کارکنان، اعمال مدرک تحصیلی نیروهای رسمی، پیمانی و قراردادی، مقطع دکتری، ماموریت و انتقال، ارزشیابی، مرخصی بدون حقوق، بازنشستگی نیروها و بکارگیری نیروی انسانی، تمدید طرح ها، دورکاری و تکمیل پرونده قبل از بازنشستگی مواردی را عنوان کرد.

وضعیت برونسپاری واحدهای تابعه دانشگاه
شهبازی مقدم مدیر اداره برون سپاری دانشگاه در ادامه به دلایل عمده برون سپاری و عدم برون سپاری در دانشگاه و جدول تمدید و برون سپاری قراردهای 1401 پرداخت و بیمارستان بهارلو را با بالاترین سطح در رتبه نخست برون سپاری واحدها معرفی کرد. وی تاکید داشت نیاز است تا از بخش خصوصی در راستای افزایش درآمدها استفاده کنیم و ایجاد نقدینگی از طریق انتقال داراییها به ارائه دهندگان خدمت را داشته باشیم.

زیرساخت ها و امنیت شبکه در فناوری اطلاعات
دکتر رضایی مدیر آمار و فناوری اطلاعات با تاکید بر امنیت شبکه در واحدها اظهار داشت: موضوع زیرساخت ها از اهمیت بالایی قرار دارد و باید در اولویت توجه واحدها قرار گیرد. ما در واحد آمار و فناوری اطلاعات گزارش های مرتبط را از سامانه های دانشگاه اخذ و به واحدها ارسال میکنیم تا چالش ها را رفع نماییم.
وی اعلام کرد که تا 21 دی ماه 1401 تمامی رایانه هایی که با ویندوز 8 فعالیت می کنند از رده خارج خواهد شد، همچنین آنتی ویروس ها تمدید شده و پنل پیامکی بصورت متمرکز برای واحدها در نظر گرفته شده که در صورت درخواست استفاده از این خدمت، اکانت آن در اختیار واحدها قرار می گیرد. وی در پایان به بودجه متمرکز پرونده های الکترونیک و موضوعاتی پیرامون دارویار، نسخه نویسی الکترونیک پرونده های کلینیکی اشاره کرد و خواستار مشارکت جمعی واحدهای تابعه در اجرای این طرح ها شد.
توضیح اینکه تعدادی از مدیران مدعو چالش ها و پیشنهادات خود را مطرح کردند و مقرر شد تا ضمن ایجاد شبکه ی ارتباطی مدیران، در جلساتی بعدی گزارش تجربیات موفق و راه های اجرایی مطرح شود و به عنوان الگو در اختیار واحدها قرار گیرد.

 

سیده کاملیا داودزاده
تهیه کننده:

سیده کاملیا داودزاده

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *