• تاریخ: 1403/12/15 - 13:48
  • بازدید : 193
  • زمان : 2 دقیقه

بررسی مدل‌های اجرای آزمایشگاه ترکیبی یا مجازی برای دروس علوم پایه پزشکی

نشست خبری بررسی طرح تحقیقاتی «بررسی مدل‌های اجرای آزمایشگاه ترکیبی یا مجازی برای دروس علوم پایه پزشکی: یک مطالعه مروری سیستماتایزد» در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، طرح تحقیقاتی «بررسی مدل‌های اجرای آزمایشگاه ترکیبی یا مجازی برای دروس علوم پایه پزشکی: یک مطالعه مروری سیستماتایزد» طی سال گذشته به سرانجام رسیده و توانسته به ارتقاء سطح دانش و سلامت در حوزه کاربرد فناوری‌های نوین در آموزش پزشکی کمک کند. دکتر مریم علا، مجری اصلی این طرح تحقیقاتی است.

دکتر ریتا مجتهدزاده، پزشک و متخصص یادگیری الکترونیکی و عضو هیات علمی گروه یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ دکتر آیین محمدی، پزشک و متخصص آموزش پزشکی و عضو هیات علمی گروه یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ا تهران؛ دکتر شادی اسد زندی، متخصص کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و روح‌الله صفائی‌پور دانشجوی یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی قم اعضای تیم تحقیقاتی را تشکیل می‌دهد.

بنابر پیام اصلی طرح تحقیقاتی، «بررسی مدل‌های اجرای آزمایشگاه ترکیبی یا مجازی برای دروس علوم پایه پزشکی: یک مطالعه مروری سیستماتایزد»، دستیابی به مدل های متنوع طراحی و اجرای آزمایشگاه های مجازی و ترکیبی به منظور استفاده از امکان تجربه غنی یادگیری خودراهبر و مقرون به صرفه، فرصت بی بدیلی برای دسترسی زمانی و مکانی گسترده به محیط آنلاین آزمایشگاه های علوم پزشکی ایجاد می‌کند.

همچنین آزمایشگاه‌های مجازی با رویکردی نوین و فناورانه، بستری برای تجربیات یادگیری عملی بدون محدودیت فیزیکی فراهم آورده و فرصت های قابل توجهی را در آموزش علوم آزمایشگاهی پزشکی ارائه می دهند. این مرور با هدف شناسایی و دسته بندی روش‌های ارزشیابی و روش‌های ارائه محتوا، بررسی رضایت دانشجویان و ارزیابی اثربخشی آزمایشگاه‌های مجازی و ترکیبی برای دروس پایه علوم پزشکی در این انجام شد.

«آشنایی با مدل های اجرای آزمایشگاه‌های مجازی با فناوری های آموزشی نوین در ارائه دروس علوم پایه پزشکی» و «معرفی آزمایشگاه‌های مجازی به عنوان جایگزین یا مکمل اثربخش در ارائه دروس علوم‌پایه پزشکی» دو کاربرد اصلی این طرح تحقیقاتی هستند. به گفته مجری اصلی طرح تحقیقاتی «بررسی مدل‌های اجرای آزمایشگاه ترکیبی یا مجازی برای دروس علوم پایه پزشکی: یک مطالعه مروری سیستماتایزد»، همکاری جهت تامین هزینه و امکانات و تجهیزات مورد نیاز در راستای راه‌اندازی آزمایشگاه مجازی در رشته‌های علوم پزشکی می‌بایست در دستور کار سیاستگذاران قرار گیرد.

یافته‌های این پژوهش می تواند الگوی خوبی در راستای راه اندازی آزمایشگاه‌های مجازی و ترکیبی به منظور آموزش مباحث عملی در رشته پزشکی و سایر رشته های علوم پزشکی فراهم آورد.

به گزارش روابط عمومی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر مریم اعلا، متخصص آموزش پزشکی و عضو هیئت علمی گروه یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در زمینه کاربرد روش‌های نوین آموزشی در آموزش دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کند. 

علاقه‌مندان برای ارتباط با این استاد دانشگاه می‌توانند با شماره تلفن 42036001 تماس گیرند یا از طریق صندوق پست الکترونیکی به نشانی aalaamaryam@gmail.com اقدام کنند.

کد طرح: ۶۹۳۳۰ 

  • کد خبر : 301066
کلمات کلیدی
سعید علیخانی
تهیه کننده:

سعید علیخانی