کارگاه سرآمدی اعضای هیئت علمی دانشگاه براساس معماری برند دانشگاهی و فردی

دکتر ترابی: اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نقش کلیدی در موفقیت دانشگاه در برندآفرینی دارند

دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در کارگاه سرآمدی اعضای هیئت علمی براساس معماری برند دانشگاهی و فردی تاکید کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه نقش کلیدی در موفقیت دانشگاه در برندآفرینی دارند.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در کارگاه 7 اسفند 1402 دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه، در جمع اعضای هیئت علمی پژوهشی دانشگاه درخصوص ساختار جدید وب سایت های یکپارچه دانشگاه، صفحه شخصی وب سایت اساتید و سامانه CV اعضای هیئت علمی توضیح داد و گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه نقش کلیدی در موفقیت دانشگاه دارند و سرآمدی آنان به معنای دستیابی به بالاترین سطح شایستگی ها در حوزه های آموزش، تحقیق و خدمات است. بنابراین سرآمدی اعضای هیات علمی دانشگاه در ارتقای رتبه دانشگاه در رتبه بندی های جهانی از جمله وبومتریک و شاخص آلتمتریکس تاثیرگذار است.

معماری برند دانشگاهی؛ تصویر ذهنی مخاطبان از برند دانشگاه
دکتر ترابی در تعریف معماری برند دانشگاهی،  آن را  مجموعه ای از اصول و ر اهبردهایی دانست که برای ایجاد و مدیریت برند دانشگاه به کار می رود و گفت: برند دانشگاهی، تصویر ذهنی دانشگاه در نظر مخاطبان است و این تصویر، براساس عوامل مختلفی مانند عملکرد دانشگاه در زمینه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین تعهد دانشگاه به ارزش های اخلاقی و اجتماعی شکل می گیرد.

معماری برند فردی؛ تصویر ذهنی مخاطبان از اساتید
مدیر روابط عمومی دانشگاه، در توضیح معماری برند فردی گفت:  برند فردی، تصویر ذهنی است که مخاطبان از  عضو هیات علمی دانشگاه دارند. این تصویر، بر اساس عوامل مختلفی مانند سوابق تحصیلی و پژوهشی، مقالات و کتاب های منتشر شده، فعالیت های پژوهشی و آموزشی عضو هیات علمی و همچنین تعهد او به ارزش های اخلاقی و اجتماعی شکل می گیرد.

تلفیق برند دانشگاهی و فردی موثر در سرآمدی اعضای هیئت علمی
دکتر ترابی در تکمیل این بخش از سخنان خود تلفیق برند دانشگاهی و فردی را در سرآمدی اعضای هیات علمی موثر دانست و گفت:  یک دانشگاه با معماری برند قوی، می تواند اعضای هیات علمی خود را به سمت سرآمدی هدایت کند. همچنین یک عضو هیات علمی با برند فردی قوی، می تواند به سرعت و به راحتی در جامعه دانشگاهی شناخته شود و جایگاه علمی خود را تثبیت کند.

برنامه ویژه دپارتمان روابط عمومی دانشگاه ها در برندآفرینی
مدیر روابط عمومی دانشگاه، با اشاره به مطالعه مدل های مختلف برندآفرینی دانشگاه های برتر جهان و اهمیت وب برندینگ در ارتقا رتبه دانشگاه گفت: در مطالعات صورت گرفته، دپارتمان روابط عمومی دانشگاه های برتر جهان، برنامه ویژه ای در حوزه برندآفرینی دارند و به این منظور رسانه دانشگاهی را ایجاد کرده اند.

انواع مدل های معماری برند
دکتر ترابی خانه برند (Branded House) را یکی از مدل های معماری برند دانست  که دانشگاه هاروارد و شرکت اپل از آن استفاده می کنند و گفت: در این مدل، برند اصلی همیشه به تمام برندهای زیرمجموعه متصل است و همه محصولات و خدمات از نام برند مادر به طور مستقیم بهره می برند. به عبارت دیگر برند اصلی، قدرت، اصالت و شهرت خود را بین برندهای زیرمجموعه خود به اشتراک می گذارد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، خانه برندها (House of Brands) و برند  ترکیبی (Hybrid or (Endorsing Brand را از دیگر مدل های معماری برند معرفی کرد و گفت: استراتژی معماری خانه برندها، به منظور حفاظت برند اصلی از گزند برندهای زیر مجموعه و همچنین جلوگیری از آسیب رساندن برندهای زیرمجموعه به یکدیگر به کار برده می شود. مدل معماری برند ترکیبی نیز همانگونه که از نام آن پیداست  ترکیبی از دو سبک خانه برند و خانه برندها است و میزان و چگونگی ارتباط برند مادر با برندهای زیر مجموعه، به روش های مختلف تعریف می شود.

خانه برند انتخاب دانشگاه های برتر جهان و شرح اقدامات دانشگاه در این مدل
دکتر ترابی با بیان اینکه دانشگاه های برتر از جمله هاروارد مدل اول (خانه برند) را برگزیده اند؛ با طرح این پرسش که وضعیت دانشگاه ما در مقایسه با هریک از این مدل ها چگونه است؟ افزود: برخی اقداماتی که واحدها در راستای برندآفرینی انجام می دهند در واقع ضد برند است به عنوان مثال بعضی از آرم هایی که مراکز در گذشته طراحی کرده اند باعث می شود آرم اصلی دانشگاه تحت شعاع قرار بگیرد درحالی که هویت برند زمانی جلوه گر می شود که زیر پرچم دانشگاه و در قالب خانواده بزرگ دانشگاه باشد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه یکپارچه سازی وب سایت ها را اقدامی در راستای معماری برند دانشگاه بیان کرد و افزود: حدود 300 وب سایت در دانشگاه داشتیم که علاوه براینکه ایمنی بالایی نداشتند هیچکدام با هم مرتبط نبودند به این منظور یکپارچه سازی وب سایت ها در دستور کار قرار گرفت.

همنوایی با برند؛ هدف نهایی سینا رسانه
دکتر ترابی مهمترین اصل را همنوایی با برند دانست و گفت: هدف نهایی در برندآفرینی، رسیدن به مرحله همانندسازی مخاطبان با برند است به طوری که مخاطبان احساس کنند روی یک طول موج فکری با برند قرار دارند. برندهایی مانند دانشگاه هاروارد و اپل ازجمله برندهایی هستند که از سطح همنوایی بالایی برخوردارند.

تاکید بر رسانه ای شدن فعالیت اعضای هیئت علمی
مدیر روابط عمومی دانشگاه ارتباط برند با فعالیت های دانشگاه را به ساختار DNA تشبیه کرد و گفت: در هزاره سوم مفهوم برند و کسب و کار یکی است و این نشان می دهد برندآفرینی در فعالیت های دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد و رسانه ای شود.

برقراری ارتباط موثر با مخاطبان
دکتر ترابی با اشاره به مجموعه فعالیت هایی که دانشگاه و اعضای هیئت علمی به منظور ایجاد و تقویت برند باید انجام دهند گفت:  دانشگاه و اعضای هیئت علمی باید استراتژی برند خود را تعریف و مشخص کنند چگونه می خواهند در ذهن مخاطبان دیده شوند. به این منظور لازم است هویت بصری قوی و منحصر به فردی را ایجاد و با مخاطبان خود ارتباط موثری از طریق وب سایت، سینا رسانه و شبکه های اجتماعی برقرار کنند.

معرفی برنامه های تقویت برند دانشگاه
مدیر روابط عمومی دانشگاه در توضیح اقداماتی که به منظور تقویت برند در روابط عمومی دانشگاه درحال انجام است گفت: نشانی ایمیل فعال دانشگاهی، توسعه وب‌سایت یکپارچه برای اساتید، ایجاد صفحه برای همه اساتید دانشگاه در Google Scholar با آدرس ایمیل معتبر دانشگاهی، اعمال استانداردهای SEO در خروجی همه صفحات وب دانشگاه، راه‌اندازی سامانه متمرکز نشریات و کنفرانس‌های دانشگاه و تبادل لینک با سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر از جمله اقدامات مهمی است که برای تقویت برند دانشگاه درحال پیگیری و انجام است.

برنامه های روابط عمومی در ارتقا شاخص آلتمتریکس  
دکتر ترابی با اشاره به شاخص التمتریکس و برنامه ریزی روابط عمومی برای ارتقا دانشگاه در این شاخص گفت: التمتریکس، میزان رسانه ای شدن علم را ارزیابی می کند. برای ارتقا در این شاخص اعضای هیئت علمی می توانند کانال ها و حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی ایجاد و محتوای علمی جذاب و آموزنده تولید کنند و افزون بر این از ظرفیت سینا رسانه برای معرفی دستاورها و خدمات منحصر به فرد خود استفاده کنند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه ایجاد سامانه CV و وب سایت شخصی اعضای هیئت علمی را از دیگر اقدامات انجام شده در ارتقا رتبه وبومتریک و التمتریکس دانست و گفت: بامجموعه اقدامات انجام شده رتبه دانشگاه در وبومتریک از 505 به 460 بهبود پیدا کرده است.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر