دکتر مقیمی از اعطای نشان عالی دانش به 12 چهره ماندگار علمی و فناوری کشور خبر داد

دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، فرایند اعطای نشان عالی دانش را تشریح و اعلام کرد این نشان برای نخستین بار با ایده دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، به منظور تکریم اندیشمندان و ترویج علم و فناوری به 12 چهره ماندگار کشور اعطا می شود.

در آستانه  نخستین دوره اعطای نشان عالی دانش با ایده مشترک دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، دکتر مقیمی در توضیح این نشان گفت: روز دوشنبه 8 خرداد 1402 مصادف با سالروز تاسیس دانشگاه تهران، به 12 چهره ماندگار و ارزشمند کشور براساس شاخص های 11 گانه،  نشان عالی دانش اعطا می شود.  

دکتر مقیمی هدف آئین اعطای نشان عالی دانش را  تکریم عالمان و اندیشمندان و ترویج علم و فناوری در کشور بیان کرد و افزود: در این دوره تلاش کردیم طیفی از اندیشمندان حوزه های مختلف را مورد ارزیابی قرار دهیم.   

رییس دانشگاه تهران با اشاره به تشکیل کارگروه های تخصصی در داوری برگزیدگان گفت: اساتید و اندیشمندان در شش کارگروه تخصصی «علوم اجتماعی و رفتاری»، «ادبیات و هنر»، «فنی و مهندسی»، «علوم پایه»، «کشاورزی و دامپزشکی» و «پزشکی و سلامت» مورد ارزیابی قرار گرفتند و از هر کارگروه دو نفر و در مجموع  12 برگزیده انتخاب شدند.

دکتر مقیمی در توضیح روند شکل گیری نشان عالی دانش گفت: ابتدا هیات موسس نشان تشکیل شد. سپس اساسنامه ای تدوین و براساس آن ارکان نشان تعریف شدند. رکن اصلی این نشان، شورای سیاستگذاری عالی دانش است که متشکل از روسای دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، دو نفر از روسای ادوار گذشته دو دانشگاه، اساتید ممتاز دو دانشگاه و  چهار رئیس فرهنگستان های مختلف کشور به عنوان 4 عضو حقوقی است و از هیات رئییسه دو دانشگاه نیز تعدادی از معاونان حضور دارند.

رییس دانشگاه تهران، شورای علمی را از دیگر ارکان نشان عالی دانش معرفی کرد و افزود: این شورا، ذیل شورای سیاستگذاری قرار دارد و نتایج اعلام شده کارگروه های تخصصی را ارزیابی می کند. در این دوره، نتایج بررسی کارگروه های تخصصی از لیست 100 نفر اساتید، در شورای علمی بررسی شد و در نهایت لیست پالایش شده ای به شورای سیاستگداری عالی دانش رسید و پس از ارزیابی این شورا در هفته گذشته، 12 چهره ماندگار از دانشگاه های مختلف کشور انتخاب شدند.  

دکتر مقیمی با اشاره به جوایز برگزیدگان این دوره نشان عالی دانش  گفت: بنیاد فرهنگی مصلی نژاد به عنوان بانی، جنبه های مادی این نشان را مورد حمایت قرار می دهد. در این دوره به برگزیدگان 20 سکه بهار آزادی معادل 600 میلیون تومان اهدا می شود. ارزش مادی نشانی که طراحی شده نیز حدود 100 میلیون تومان است.

رییس دانشگاه تهران، با اشاره به حضور مقامات ارشد کشور بویژه وزرای علوم و بهداشت در آئین اعطای نشان گفت: این مراسم از طریق شبکه اینترنتی دانشگاه تهران و یکی از شبکه های تلویزیونی به صورت مستقیم پخش خواهد شد.

دکتر مقیمی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد با برنامه های ترویجی و تبلغی در نظر گرفته شده، اساتید و اندیشمندان برجسته کشور به عنوان الگوی عرصه علم و فناوری در جامعه معرفی شوند و این آئین در توسعه علم و فناوری کشور موثر باشد.
توضیح اینکه مراسم اهدای نشان عالی دانش روز دوشنبه 8 خرداد 1402 ساعت 20 در تالار علامه امینی برگزار می شود.
خبرنگار: سمیرا کرمی

تصاویر

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

محمد عبداللهی
02/03/11 - 12:55

عرض تکریم و احترام به استاد دهپور استاد خودم و استاد علم و اخلاق با خصلت منحصر بفرد مردمی بودن دارم. از ریسای دانشگاه ع پ تهران و دانشگاه تهران برای این اتحاد و زنده کردن این جایزه مشترک عرض تقدیر دارم. امیدوارم امثال جناب استاد دهپور در دانشگاه ع پ خودمان بدرخشند و ما هم به ان افتخارات ببالیم و زنده تر بشیم. تقدیر استاد نشانه احترام به علم و بها دادن به آن در دانشگاه مادر تهران هست. حدیث شریف «مدادالعلماء افضل من دماء الشهدا » از امام صادق (ع) می فرمایند عالمان هستند که با قلم خود و افتخار آفرینی در صحنه

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *