دومین نشست مدیران حوزه آموزش با مدیران گروه های آموزشی برگزار شد

دکتر علامه: پاسخگویی اجتماعی و اشتراک گذاری تجربیات موفق را در سرلوحه فعالیت ها قرار دهید

به منظور تبادل تجربه و نظر میان مدیران حوزه آموزش و در راستای اشتراک گذاری تجربیات موفق، دومین نشست مدیران حوزه آموزش با مدیران گروه های آموزشی برگزار شد.

دومین نشست مدیران حوزه آموزش با مدیران گروه های آموزشی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این نشست که 8 اسفند 1401 در سالن دارالفنون برگزار شد، دکتر سید فرشاد علامه، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تبادل تجربه و نظر با مدیران گروه های آموزشی را از جمله اهداف این برنامه خواند و گفت: آماده ایم تا طرح ها، پیشنهادات و تجربیات موفق شما را بشنویم و با دیگران به اشتراک بگذاریم.

وی به ارائه برنامه عملیاتی معاونت های مختلف در هیات رییسه دانشگاه اشاره کرد و گفت: برای ارائه برنامه عملیاتی در حوزه آموزش، متدولوژی خاص خود را داشتیم و بر اساس آن چارچوب های عملیاتی مشخصی را ارائه کردیم. بر این اساس90 برنامه مختلف در حوزه آموزش استخراج و هر برنامه عملیاتی به فردی در حوزه آموزش محول شد.

دکتر علامه از تشکیل 8 کارگروه برای پیگیری برنامه های مختلف حوزه آموزش خبر داد و تاکید کرد: در ادامه این مسیر، پروپوزال ها نوشته و بیش از 40 طرح اچ اس آر از دل این برنامه های عملیاتی استخراج شد.  برای هر کدام از این طرح ها نیر مسیرهای سریع و میانبر در نظر گرفته شد. سعی کردیم تا توزیع مناسبی از پروژه ها میان همه افراد و گروه ها داشته باشیم تا از توان تمامی گروه ها بهره مند شویم. همچنین متدولوژی مشخصی هم برای برنامه ها در نظر گرفته شد و ذیل شورای آموزشی دانشگاه سیستمی تدوین و اعلام شد تا در سال های آتی با این متدولوژی برنامه ها ارائه شود.

معاون آموزشی دانشگاه، با بیان اینکه "مرتبا از طریق ارتباط با مجریان، گزارش پیشرفت کار و برنامه ها اعلام می شود" خاطر نشان کرد: پروژه ها در فایل یکپارچه ای مدیریت می شود و از این طریق همکاران می توانند پیشرفت برنامه ها را در آن احصا کنند و ما نیز برآورد کلی از میزان پیشرفت آنها داشته باشیم.

دکتر علامه، بر ضرورت اشتراک گذاری تجربیات موفق مدیریتی تاکید کرد و اظهار داشت: اگر هر کدام از مدیران بتوانند، تجربیات موفق خود را برای ما ارسال کنند، قطعا اشتراک تجارب خوبی صورت می پذیرد و مدیران دیگر نیز می توانند از آن استفاده کنند.

وی کمک به توسعه آموزش را مهم ترین هدفگذاری خواند و افزود: اگر در حوزه های مدیریتی در گروه های مختلف بالینی و غیر بالینی، طرح جدی کمک کننده برای توسعه آموزش در دانشگاه داشته باشید، می توانید آن را به صورت پروپوزال ارائه و برای اجراسازی آن بودجه دریافت نمایید. برای تسریع در اجراسازی آن نیز تسهیلات و امکانات مناسبی در نظر گرفته شده است تا هم نیازهای طرح برطرف شود و هم منابع مورد نیاز آن در اختیار قرار گیرد.

معاون آموزشی دانشگاه، توجه به پاسخگویی اجتماعی را لازمه حرکت به سمت دانشگاه نسل چهارم دانست و گفت: دانشکده بهداشت تجربه خوبی در بحث آلودگی هوا دارد و لذا از همکاران می خواهم که در طرح ها به این مسئله توجه کنند؛ مسائل روز و شرایط را ببینند و راهکارها و تجربیات موفق خود را در این زمینه ارسال کنند.

دکتر علامه، همچنین از واحدها خواست تا به صورت پویا در تولید محتوای مجازی و الکترونیک مشارکت نمایند و خاطر نشان کرد: سهمیه چندین ساعت را به صورت رایگان در اختیار دانشکده های مختلف قرار دادیم و هر کدام از گروه ها که آمادگی این مسئله را داشتند اعلام کنند.

وی سپس به مسئله شبیه سازی و نقش آن در توسعه آموزش پرداخت و گفت: مرکز مهارت های پیشرفته دانشگاه، آمادگی حمایت از گروه های مختلف برای تولید محتوای آموزشی و تجهیز وسایل کمک آموزشی به روش شبیه سازی  را دارد. در این راستا چنانچه بتوانید پروسه هایی طراحی کنید که موجب افزایش مهارت های فراگیران شود، مورد حمایت قرار خواهید گرفت.

خلق ثروت از طریق آموزش مقدس است

دکتر رامین رحیم نیا، معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه گفت: تامین منابع مالی هدف نیست بلکه ابزاری برای توسعه آموزش، پژوهش و خدمات است. بر این اساس سعی کردیم تا در این سال ها منابع محدود دانشگاه را در جهت تحقق اهداف آن سوق دهیم.

وی دانشگاه نسل چهارم را دانشگاهی بر پایه فناوری و خلق ثروت خواند و گفت: اگر نتوانیم در دانشگاه علوم پزشکی تهران، به سمت دانشگاه نسل چهارم و خلق ثروت حرکت کنیم، اینکار در هیچ مرکز دیگری قابل اجرا نخواهد بود.

معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، با بیان اینکه "باور داریم که اگر اعتبار و پولی در دانشگاه تولید شود، مقدس و گوارا است" خاطر نشان کرد: اگر هیات علمی در دانشگاه درآمدی کسب کند، آن درآمد مقدس است. زمانی مستقل شدن گروه های آموزشی به راحتی امکان پذیر نبود اما سعی کردیم که این گروه ها و فعالیت هایشان مستقل و اهداف آموزشی دانشگاه محقق شود.

دکتر رحیم نیا، صیانت از منابع حوزه آموزش را ضروری خواند و گفت: در تلاشیم تا امکانات و منابع حوزه آموزش از این حوزه خارج نشود و به نوعی تا کنون از منابع و منافع آموزش در دانشگاه صیانت کردیم. دغدغه ای که اساتید دارند این است که منابع ناشی از فعالیت های آنان در گروه به آنها بازگردد از این رو در تفاهم نامه ها سعی کردیم که این مسئله را حل کنیم. بر این اساس در تخصیص منابع، اولویت با کسانی است که این ارزش افزوده، دانش و ثروت را تولید کرده اند.

وی افزود: می توانم تضمین کنم که اگر ثروت و منابعی در گروه تولید شود در حدی که متعارف باشد و به تصویب معاونت آموزشی برسد، کاری کنیم که این منابع به گروه بازگردد. سازو کار اینکار به لحاظ مالی فراهم است و می توانم تضمین دهم تا جایی که در حد توانمان است، فعالیت های گروه ها را شفاف و اولویت بازگشت سرمایه به گروه را برقرار کنیم.

معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، با بیان اینکه "اگر برنامه توسعه ای دارید که می تواند به تولید و خلق ثروت در دانشگاه منتهی شود آن را ارئه دهید" تصریح کرد: ما در دانشگاه همواره در پی حمایت از فعالیت ها بودیم و اختلالی درفعالیت های آموزشی ایجاد نکردیم. از سوی دیگر معتقدیم که خدمات و مهارت های اساتید همواره مشتریانی دارد که درآمد حاصل از آن کارگاه نیز می تواند در اختیار شخص ارائه دهنده قرار گیرد. تضمین این داستان با معاونت توسعه است و امیدوارم روال و چرخه این داستان به سرعت انجام شود.

وی یادآور شد: خلق ثروت مبتنی بر دانش، جز آرمان های دانشگاه است. اکنون دانشگاه های جهان بر اساس ارتباط با صنعت، فروش محصول و خلق ثروت رتبه بندی می شوند لذا کراهت تولید ثروت از آموزش از بین رفته و جز ارزش ها محسوب می شود.

معرفی اقدامات منحصر به فرد در شهرت دانشگاه اثر واضحی خواهد داشت

در ادامه دکتر ماشااله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه، مرجعیت علمی در 16 حوزه مختلف را از افتخارات دانشگاه خواند و گفت: بر این اساس لازم است تا مرجعیت رسانه ای را نیز در همین حوزه ها در اختیار داشته باشیم.

وی افزود: با بررسی مدل توسعه مدیریت روابط عمومی در دانشگاه های برتر جهان به این نتیجه قابل توجه دست یافتیم که دانشگاه های بزرگ جهان، در حوزه رسانه و رسانه ای شدن علم، سرمایه گذاری های عظیمی انجام داده اند. بر این اساس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با کمک رئیس محترم دانشگاه و همکاری معاونت ها، گام های نخست خود را برای تبدیل شدن به روابط عمومی دانشگاهی و علمی آغاز کرده است.

دکتر ترابی، با تجلیل از تواضع و فروتنی اعضای هیئت علمی، خواستار معرفی فعالیت ها و دستاوردهای اعضای هیئت علمی شد و تاکید کرد: برخی از اساتید اغلب به دلیل این مسئله (فروتنی) از بیان دستاوردهای خود خودداری می کنند؛ این در حالی است که روابط عمومی دانشگاه توانست با همکاری دکتر تکیان استاد محترم دانشگاه، ضبط هایی در حوزه مسئولیت های اجتماعی داشته باشد که همان سرآغازی برای تولید tums talk  و پیام دارالفنون شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، از ضبط 45 برنامه tums talk در گروه های مختلف علمی تاکنون خبر داد و یادآور شد: تامزهای مختلفی با عناوین متفاوت در سایت دانشگاه وجود دارد که جای خالی حوزه آموزش در بین آنها احساس می شود. دستاوردهایی که تا کنون معرفی کردیم به نوعی، از کشفیات روابط عمومی است لذا از اساتید می خواهم در معرفی اقدامات و دستاوردها پیش قدم شوند تا بتوانیم این فعالیت ها را به شیوه ای مناسب به دیگران معرفی کنیم.

وی آخرین اکران برخی از برنامه های tums را موجب گفتمان سازی علمی و برقراری جلسات همفکری بین گروه ها دانست و افزود: پخش فیلم تولید قطره های چشمی اتولوگ بیمارستان فارابی در دانشکده داروسازی، موجب شد تا هفته گذشته جلسه همفکری برقرار و ذیل آن همکاری جدید بین این دو واحد شکل گیرد؛ از این رو تا خدمات معرفی نشوند، پیوندهای علمی نیز برقرار نخواهد شد.

دکتر ترابی، از ارتقای 48 پله ای رتبه وبومتری دانشگاه در دو سال اخیر خبر داد و تصریح کرد: امیدوارم با همکاری همگان بتوانیم به رتبه دو رقمی در بین دانشگاه های جهان برسیم. البته برنامه ریزی های مختلفی نیز در این زمینه صورت گرفته که از آن جمله می توان به یکپارچه سازی سایت ها اشاره کرد. اینکار به لحاظ فنی و هم برندآفرینی، نمای بهتری از دانشگاه ارائه می دهد و گروه ها می توانند  فعالیت های خود را به روز در سایت ها نمایش دهند. در این میان معرفی اقدامات منحصر به فرد در شهرت دانشگاه اثر واضحی خواهد داشت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، از مدیران گروه های آموزشی خواست تا فعالیت های خود را به زبان ساده بیان کنند تا گفتگوسازی در حوزه علمی صورت بگیرد و گفت: از تولید برنامه های تامز لایف و تامز study بازخوردهای خوبی ارسال شده است که در این برنامه ها در حال به تصویر کشیدن زندگی در دانشگاه و روش های مطالعه دانشجویی هستیم.

وی با اشاره به پویاسازی شبکه روابط عمومی در همه دانشکده ها و گروه ها تاکید کرد: این تولیدات، فرصت های جدیدی را در دانشگاه برای پویایی علمی در همه ابعاد ایجاد می کند. همچنین از این طریق معرفی بهتری از چهره دانشگاه صورت می گیرد.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *