• تاریخ انتشار : 1403/07/23 - 06:56
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1227
  • زمان مطالعه : 15 دقیقه

نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

فصل جدیدی از پیشرفت و امید در دانشگاه علوم پزشکی تهران

نخستین نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران در دوره جدید مدیریت دانشگاه، یکشنبه 22 مهر 1403، به منظور تببین رویکرد کلان دانشگاه و معرفی برنامه های اصلی و پیشنهادهای کلان هریک از حوزه ها برگزار شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران،  دکتر سید رضا رئیس کرمی سرپرست دانشگاه با قدردانی از زحمات رئیس و اعضای هیئت رئیسه پیشین و خیرمقدم به اعضای جدید هیئت رئیسه دانشگاه، هدف از تشکیل این نشست را تببین اهداف کلان  دانشگاه در این دوره مدیریتی بیان کرد و گفت: با تلاش های دکتر فتوحی و همکارانشان در مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه، اهداف و کلیات برنامه دانشگاه از سال 1381 تاکنون جمع آوری شده و نتایج این زحمات در حوزه های مختلف توسعه آموزشی و پژوهشی و زیرساخت های فیزیکی، تهیه نقشه علمی، افزایش کیفیت خدمات، توسعه اخلاق حرفه ای و تکریم نیروی انسانی که در هر دوره مدیریتی بر آن تاکید شده، برای همکاران دانشگاه مشهود بوده است.

تاکید بر اجرای برنامه 4 ساله معاونت ها
 دکتر رئیس کرمی با تاکید بر تداوم برنامه چهارساله هریک از معاونت ها گفت: برنامه هریک از معاونت ها را بررسی کردم؛ برنامه جامع و کاملی است. باتوجه به اینکه 3 سال از این برنامه ها اجرایی شده، یک سال آخر را تا سال 1404 ادامه می دهیم و در صورت نیاز  نیز بازنگری خواهیم داشت.

امیدآفرینی رویکرد اصلی این دوره مدیریتی دانشگاه
سرپرست دانشگاه با تشریح اولویت های اصلی دانشگاه در این دوره مدیریتی گفت: آنچه در دانشگاه به آن نیاز داریم ایجاد یک محیط امیدآفرین و آرام است که اساتید و دانشجویان و کارکنان در شرایط مناسب فعالیت های خود را به انجام رسانند.

تکریم همکاران اولویت اصلی دانشگاه
دکتر رئیس کرمی بر تکریم اساتید، دانشجویان و کارکنان تاکید کرد و گفت: اگر می خواهیم همکاران به ارباب رجوع احترام بگذارند اول باید خودشان مورد احترام قرار بگیرند.

تمرکز بر تکمیل پروژه های نیمه تمام
سرپرست دانشگاه، با اشاره به برنامه دانشگاه در زمینه پروژه های عمرانی گفت: پروژه های نیمه تمام بزرگی داریم که باید به سرانجام برسانیم و پروژه جدیدی را به جز موارد خاص و ضروری و براساس نیاز مخاطبان آغاز نخواهیم کرد.

 افزایش امکانات رفاهی کارکنان
دکتر رئیس کرمی با اشاره به سنت پرداخت به موقع کارکنان گفت: از سال 97-98 پرداخت های پرسنلی در اولویت دانشگاه قرار دارد که جادارد از زحمات معاونت توسعه تشکر کنیم. این کار بسیار ارزشمندی است که باید تداوم پیدا کند و در کنار امکانات رفاهی کارکنان افزایش یابد.

واگذاری اختیارات محیطی اثرگذار در  اجرای بهتر امور
دکتر رئیس کرمی رویکرد اصلی دانشگاه را واگذاری اختیار به واحدهای زیرمجموعه دانست و افزود: قطعا دانشکده ها، معاونت ها و بیمارستان ها و مدیریت ها براساس اختیاراتی که دارند کارها را بهتر و سریعتر انجام می دهند و مواردی را که نیاز به مداخله دارد می توانند مطرح کنند.

توسعه ارتباطات و نقش آن در پیشبرد اهداف دانشگاه
سرپرست دانشگاه با تاکید بر تقویت و گسترش ارتباطات درون دانشگاهی و برون دانشگاهی گفت: با توسعه این ارتباطات اهداف دانشگاه بهتر و بیشتر از قبل محقق خواهد شد. برای ایجاد محیط با نشاط پیشنهاد دهید.
دکتر رئیس کرمی در بخش دیگری از سخنان خود پس از شنیدن برنامه های هریک از معاونت ها و مدیریت ها،  از همکاران خواست پیشنهادهای خود را برای ایجاد محیط با نشاط و امید آفرین در دانشکده ها و دانشگاه ارایه دهند.

اقدامات موثر در ایجاد محیط امن در دانشگاه
سرپرست دانشگاه با اشاره به اقدامات موثری که به همت دکتر عطوف و مهندس نعلبران مدیران دفتر ریاست و حراست دانشگاه در این مدت انجام شده گفت: گیت های ورودی و نحوه ورود به دانشگاه باید اصلاح شود.

افزایش تعلق خاطر به برند دانشگاه
دکتر رئیس کرمی با تاکید بر استقلال و  ارتقا جایگاه برند دانشگاه گفت: باید کاری کنیم که تعلق خاطر به برند دانشگاه در همه همکاران تقویت شود.

داروخانه 13 آبان موسسه ای پویا و سودبخش به مردم
سرپرست دانشگاه با اشاره به خدمات ارزشمند داروخانه 13 آبان در کاهش صف انتظار و حمایت از بیماران نیازمند گفت: این مرکز فقط یک داروخانه نیست بلکه موسسه ای پویا و خیررسان به مردم است و کمک می کند که هیچ بیمار نیازمندی دست خالی از این مرکز نرود. این رویکردی است که در بیمارستان ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. البته بیمارستان ها و بخش های مختلف در این زمینه اقدامات بسیاری دارند.

نقش روابط عمومی در افزایش آگاهی عمومی
د
کتر رئیس کرمی به نقش حیاتی روابط عمومی در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه اشاره کرده و افزود: "روابط عمومی باید پل ارتباطی میان دانشگاه و جامعه باشد و به عنوان یک رسانه معتبر، آموزش‌های عمومی را به شکلی گسترده و قابل دسترس ارائه کند."

روند پیشرفت فعالیت های پژوهشی دانشگاه

در ادامه دکتر علی اکبری ساری معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با اشاره به روند رو به رشد فعالیت های پژوهشی و چالش های این حوزه گفت: تعداد مقالات از جمله شاخص های مهم و مورد توجه کشور است و  دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه سهم قابل توجهی دارد و حدود ۹ درصد مقالات کل کشور در حوزه علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی و 24 درصد کل مقالات علوم پزشکی کشور را تولید می کند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با تشریح فرایند تشویق مقالات و حمایت از طرح های پژوهشی و مجلات گفت: در زمینه کیفیت مقالات و کسب جایگاه بین المللی، روند رو به رشدی داریم. در نظام رتبه بندی سایمگو بخصوص در حیطه مسئولیت اجتماعی پیشرفتمان خوب بوده و به طور کلی دانشگاه علوم پزشکی تهران در اغلب رتبه بندی های ملی و بین المللی در حیطه پژوهش و فناوری در کشور در رتبه اول قرار دارد.
دکتر اکبری ساری با اشاره به رشد قابل توجه زیرساخت های فناوری گفت: بیش از 400 محصول با فناوری های پیشرفته در شرکت های دانش بنیان مرتبط با دانشگاه تولید می شود که بیش از 100 مورد آن مربوط به سه سال اخیر است و در نظر داریم در 22 بهمن امسال، از 22 محصول دیگر رونمایی کنیم. همچنین فروش و صادرات محصولات دانش بنیان افزایش یافته که صرفه جویی ارزی خوبی به همراه داشته است.
معاون پژوهشی دانشگاه در پایان سخنان خود بر تامین هیئت علمی پژوهشی مورد نیاز دانشگاه، تشویق و افزایش محققان و افزایش اختیارات شورای پژوهشی تاکید کرد.

چالش افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و امکانات محدود دانشکده
سپس دکتر محمدرضا صالحی رئیس دانشکده پزشکی بر ضرورت افزایش امکانات و زیرساخت های آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشکده پزشکی تاکید کرد و گفت: مهمترین چالش این دانشکده افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی عمومی به حدود 600 نفر بود که ابعاد مختلف دانشگاه تحت تاثیر قرار داد.
رئیس دانشکده پزشکی ایجاد نشاط و حال خوب در مجموعه دانشکده پزشکی را مهمترین اولویت دانست و گفت: در شرایطی که اساتید و دانشجویان در معرض اخبار متفاوتی قرار دارند لازم است پروژه ای را برای سنجش معیارهای دستیابی به حال خوب طراحی و برای ایجاد نشاط در دانشگاه برنامه ریزی کنیم.

ایجاد پردیس هوشمند بین الملی
در ادامه دکتر محمد حسین آیتی معاون بین الملل دانشگاه، ضمن تشکر از زحمات دکتر قناعتی و تبریک و خیر مقدم به اعضاء جدید؛ بر لزوم توجه به معیشت کارکنان و نقش آن در افزایش نشاط محیط دانشگاه تاکید کرد و گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که علاقه کارکنان و اعضای هیئت علمی و دانشجویان به دانشگاه علوم پزشکی تهران بیشتر شود و  وفاق و همبستگی در دانشگاه افزایش یابد.
دکتر آیتی مزیت دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به سایر دانشگاه ها را در عرصه فعالیت های بین المللی دانست و افزود: دیپلماسی سلامت مهمترین جزء از دیپلماسی علمی است، و دانشگاه علوم پزشکی تهران می تواند بهترین بازوی اجرای این امر برای وزارت بهداشت و دولت باشد، لذا پیشنهاد می شود در این زمینه و بین المللی سازی آموزش عالی به عنوان راهبرد کلان هدفگذاری و برنامه ریزی شود.
معاون بین الملل دانشگاه، تلاش برای دستیابی به بیش از ١٢٠ شاخص بین المللی سازی آموزش عالی بر مبنای استنادات علمی و ارتقا روئیت پذیری و رتبه دانشگاه در عرصه بین المللی را از جمله اقدامات معاونت بین الملل برشمرد و در توضیح برنامه های آینده این معاونت گفت: دستیابی به پردیس هوشمند بین المللی و الکترونیک سازی و هوشمندسازی همه فرایندها، ارتقاء و توسعه جذب و خدمات دانشجویی، راه اندازی سیستم حمایت از دانشجو (SSS)، راه اندازی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، جذب گردشگر سلامت، گسترش روابط بین المللی با کشورهای هدف، توسعه شعب بین الملل، ارتقاء کیفیت آموزشی، توسعه دوره های کوتاه مدت و تبدیل شدن به قطب منطقه در حوزه دوره های مهارتی از جمله برنامه هایی آینده این معاونت است. 

گسترش سطح پوشش خدمات بهداشتی
در ادامه دکتر علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه، با اشاره به وجود 193 برنامه ملی و 600 مداخله متناظر در مجموع برنامه ها در حوزه بهداشت، اهداف کلان این معاونت را تببین کرد و گفت: مهمترین برنامه معاونت بهداشت افزایش سطح پوشش خدمات بخصوص در مناطق شهری است.
دکتر اولیایی منش در توضیح برنامه های کلان دوره جدید مدیریت دانشگاه افزود: حرکت به سمت تحول خدمات اولیه سلامت از جمله توجه خاص به خود مراقبتی و مراقبت در منزل با استفاده از فناوری های نوین ارتباطی و آموزش سلامت به مردم از راه دور، ارتقا بهره وری در حوزه بهداشت، تکمیل و گسترش برنامه تکامل دوران کودکی، توجه ویژه به سلامت سالمندی و ادغام برنامه  مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت در نظام ارایه خدمات اولیه سلامت از جمله برنامه های کلانی است که برای تحقق آن تلاش می کنیم.
معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به توسعه زیرساخت های حوزه بهداشت گفت: پیش از این 85 درصد پایگاه های سلامت استیجاری بود با اقداماتی که صورت گرفت حدود 40 تا 45 پروژه درحال ساخت و خریداری داریم که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

توسعه پژوهش های کاربردی و افزایش خدمات داروسازان
 سپس دکتر زهرا جهانگرد رفسنجانی معاون غذا و دارو دانشگاه، با اشاره به تغییرات مدیریتی معاونت غذا و دارو و تاثیر آن بر برنامه عملیاتی این معاونت گفت: اخرین برنامه ای که در این حوزه تدوین شده یک برنامه 2 ساله است که 5 راهبرد کلان شامل «افزایش سهم حمایت از تولید محصولات و بهبود خدمات و دستیابی عادلانه احاد مردم به سبد غذایی سالم»، «دستیابی به توسعه علوم و فناوری های نوین متناسب با اولویت ها، نیازها و مزیت های نسبی کشور»، «استفاده از ظرفیت های نوین الکترونیک جهت تقویت و توسعه وظایف نظارتی و خدماتی»، «افزایش بهره وری از منابع اطلاعاتی موجود و ارتقا سطح فرهنگی جامعه»، «استفاده حداکثری از همه ظرفیت های بالقوه به منظور تقویت و توسعه وظایف نظارتی و خدماتی» دارد که متناظر با هر راهبرد، اهداف، برنامه و فعالیت های تعریف شده در حال پیگیری و اجرا است.
دکتر جهانگرد با بیان اینکه برنامه کنونی معاونت غذا و دارو ابعاد مختلف فعالیت های این معاونت را در بر می گیرد گفت: می توانیم این برنامه را ادامه و پروژه های نیمه تمام را کامل کنیم و سپس برنامه جدید را متناسب با اسناد بالادستی و اهداف کلان سازمان غذا و دارو تدوین کنیم.
معاون غذا و داروی دانشگاه با اشاره به اهداف کلان پیش روی این معاونت گفت: توسعه پژوهش های کاربردی در زمینه غذا و دارو و همچنین افزایش خدمات این حوزه در بخش بیمارستانی و افزایش خدمات داروسازان در حیطه های مختلف از جمله برنامه هایی است که می توانیم تجربه موفق اجرای آن را به دیگر دانشگاه ها تسری دهیم.

افزایش کیفیت و کمیت خدمات فرهنگی ورزشی رفاهی دانشجویان
دکتر محمد حسین پورغریب معاون دانشجوی فرهنگی دانشگاه، مهمترین رویکرد معاونت دانشجویی فرهنگی را تکریم دانشجویان و افزایش پویایی فضای دانشگاه دانست و گفت: در نظر داریم فعالیت های این حوزه را با مدیریت و مشارکت دانشجویان و نسل جوان پیش ببریم.
دکتر پورغریب با تاکید بر توانمندسازی دانشجویان در زمینه ارتقا سبک زندگی سالم گفت: به این منظور گسترش آگاهی ها و مهارت های دانشجویان در حوزه توسعه فردی، سلامت روان، بهداشت و درمان، فرهنگ و تغذیه سالم، با هدف پرورش نسل پویا و توانمند در دستور کار قرار دارد.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه توسعه زیرساخت های دانشجویی و بهبود کیفی فضاهای خدماتی را با توجه به افزایش شمار دانشجویان ضروری دانست و گفت: درحال حاضر 3 هزار دانشجو از خدمات  کوی استفاده می کنند که لازم امکانات متناسب با نیاز این دانشجویان افزایش پیدا کند.
دکتر پورغریب گسترش فعالیت های فرهنگی اجتماعی به منظور تحقق دانشگاه نسل سه و چهار را از دیگر اولویت های این معاونت برشمرد و گفت: معتقدیم فعالیت های دانشجویی فرهنگی برای دانشجویان ایرانی و خارجی باید همسو پیش برود که بتوانیم فرهنگ خود را به درستی منتقل کنیم.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه از راه اندازی مرکز مدیریت سلامت دانشجویان و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی و سلامت روان خبر داد و از اعضای هیئت رئیسه و دانشجویان خواست پیشنهادهای خود را برای ارتقا فعالیت های این حوزه ارایه دهند.

ضرورت پیوست فرهنگی برای هریک از برنامه ها
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین میر مجید سید قریشی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه با تفسیر بندهای پایانی نامه امیرالمومنین به مالک اشتر، بر مشارکت همه واحدها در عرصه فعالیت های فرهنگی تاکید کرد و گفت: عرصه فرهنگی بسیار گسترده است و یک معاونت یا نهاد نمی تواند به تنهایی در این زمینه فعالیت کند.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری با تاکید براینکه همه اساتید و معاونت ها در پیشبرد فعالیت های فرهنگی تقش دارند افزود: باید نگاهمان را به مقوله فرهنگ اصلاح کنیم و برای هریک از فعالیت ها پیوست فرهنگی داشته باشیم.
حجت الاسلام قریشی مشاوره های دانشجویی را ضروری دانست و گفت: ارتباط اساتید با دانشجویان با تقویت شود.

تحویل دارو به بیماران نیازمند
 سپس دکتر محمود بیگلر رئیس مجموعه داروخانه های دانشکده داروسازی، فلسفه وجودی همه فعالیت های دانشگاه را در خدمت به بیماران دانست و افزود: در 23 ماهی که افتخار خدمت در این مجموعه را داشتم چالش صف های طولانی که تا پیاده رو ادامه پیدا می کرد را با افزایش 2.5 برابری فضای فیزیکی و امکانات رفاهی برطرف کردیم.
دکتر بیگلر با اشاره به افزایش داروخانه ها از 30 به 40 داروخانه گفت: افزون بر این، اقلام دارویی را گسترش دادیم و همچنین 120 فراورده تک نسخه ای که قبلا فقط در هلال احمر توزیع می شد را در اختیار بیماران قرار می دهیم.
رئیس مجموعه داروخانه های دانشکده داروسازی،  افزایش فضای فیزیکی مرکز مهارت های بالینی دانشجویان به 400 مترمربع، افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت، استانداردسازی انبار دارویی، دارورسانی به درب منزل بیش از هزار بیمار را از دیگر اقدامات این مرکز برشمرد و گفت: در داروخانه 13 آبان با کمک خیرین و شرکت های دارویی تمهیداتی در نظر  گرفته شده که هیچ بیمار نیازمندی بدون دارو از این مرکز خارج نشود.

سینارسانه؛ تجلی امید و تعالی در راهبردهای دانشگاه
در ادامه دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه، با تاکید بر نقش رسانه در فرهنگ سازی و ارتقا سواد سلامت جامعه گفت: از سال 1399 که مسئولیت روابط عمومی را برعهده گرفتم مهمترین مسئله  ظاهر بصری و ساختار وب سایت ها و پشتیبانی بالغ از 100 شرکت از آن بود که  اکنون با مجموعه اقداماتی که صورت گرفته وب سایت دانشگاه و مراکز زیرمجموعه یکپارچه سازی شده و توسعه وب سایت ها به زبان انگلیسی و عربی در دستور کار قرار دارد و به‌زودی وب‌سایت جدید دانشگاه با رویکردی نوین و دیدگاه‌محور، به‌منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه، رونمایی خواهد شد.»
دکتر ترابی در ادامه به توانمندسازی نیروی انسانی، مدیریت شبکه‌های مجازی و برنامه‌ریزی تولید محتوا به‌عنوان مهم‌ترین دستاوردهای این دوره اشاره کرد و گفت:پیش از این عملکرد روابط عمومی رویداد محور بود و اکنون با طراحی 20 برنامه TUMS ظرفیت خوبی برای معرفی ابعاد گسترده فعالیت های دانشگاه فراهم شده است.
دکتر ترابی با تاکید بر اهمیت هویت مجازی دانشگاه و نقش اعضای هیئت علمی در مدیریت شهرت و نفوذ علمی گفت: بدون فعالیت مستقل اعضای هیئت علمی در فضای مجازی، نفوذ علمی میسر نمی شود. از این رو یکی از این اقدامات، مصاحبه با اعضای هیئت علمی  است که دارای مقالات Q1  هستند  تا بتوانیم دانش تولید شده را به زبان ساده در اختیار مردم قرار دهیم.مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به نقش تولیدات روابط عمومی در تصمیم گیری های دانشگاه گفت: با پویش یک دقیقه با مسئولان مشکل پاویون بیمارستان بهرامی حل شد و ادغام خدمات توانبخشی در حوزه بهداشت صورت گرفت.
مدیر روابط عمومی دانشگاه از به کارگیری هوش مصنوعی در همه فعالیت های روابط عمومی خبر داد و گفت: با استفاده از هوش مصنوعی سرعت و کیفیت تولیدات رسانه ای افزایش یافته است و به منظور توانمندسازی همکاران ستادی و واحدهای محیطی جلسات منظم آموزشی در این زمینه برگزار می شود.دکتر ترابی با معرفی مختصر برنامه های TUMS گفت: همه این فعالیت ها در راستای برندآفرینی صورت می گیرد. قدرت، مطلوبیت و منحصر به فرد بودن از ویژگی های یک برند است و سینارسانه تلاش می کند این ویژگی های دانشگاه را به نمایش بگذارد.
دکتر ترابی ایجاد تصویر خوشایند از دانشگاه و افزایش نشاط و امیدآفرینی را از مهمترین رسالت های سینارسانه بیان کرد و گفت: محیط دانشگاه، با نشاط پیشرفت می کند و سینا رسانه با معرفی فعالیت هایی که اساتید و دانشجویان و کارکنان در عرصه های مختلف به انجام می رسانند به افزایش این نشاط کمک می کند.

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی,جلسات و نشست ها
  • کد خبر : 281163
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *