با حضور رییس دانشگاه و رییس مجمع خیرین سلامت کشور

مراسم افتتاحیه راه اندازی دستگاه های جدید بخش دیالیز مجتمع بیمارستانی امام خمینی برگزار شد

10 دستگاه دیالیز اهدایی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی با حضور رییس دانشگاه، رییس و اعضای هیئت مدیره مجمع خیرین سلامت کشور و استان تهران راه اندازی شد.

گالری عکس1

گالری عکس 2


به گزارش کانون خیرین سلامت و حامیان دانشگاه علوم پزشکی تهران، مراسم افتتاحیه راه اندازی دستگاه های جدید بخش دیالیز مجتمع بیمارستانی امام خمینی با حضور دکتر جعفریان رییس دانشگاه، حاج‌آقا نیری رییس مجمع خیرین کشور، دکتر نامی رییس هیئت مدیره مجمع خیرین سلامت استان تهران به همراه اعضای هیئت‌مدیره، دکتر محمود بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، دکتر صدف علیپور معاون درمان، آزاده چترروز مدیر امور مالی، دکتر خراسانی رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی، دکتر مکارم معاون درمان و دکتر صالحی رییس بیمارستان امام و تعدادی از اساتید بیمارستان امام روز سه‌شنبه 18 اسفند 94 برگزار شد.

همکاری اعضای مجمع خیرین سلامت استان تهران با مدیران عرصه سلامت
در نشستی که به همین مناسبت در سالن جلسات مجتمع امام برگزار شد، دکتر بیگلر ضمن خیرمقدم خدمت مهمانان در خصوص مجمع خیرین استان تهران گفت: با تشکیل هیئت‌مدیره این مجمع و ساماندهی امور، قدم‌های بزرگی در سطح استان تهران برداشته می‌شود. اولین محصول این مجمع در بیمارستان امام با راه‌اندازی بخش دیالیز و خرید 10 دستگاه اتفاق افتاد. امیدواریم مجمع خیرین تهران قدم‌های دیگر را در کنار مدیران عرصه سلامت در این بیمارستان بردارد.
معاون توسعه دانشگاه در بخشی از سخنان خود به عضویت نمایندگانی از 3 دانشگاه در این مجمع اشاره کرد و گفت: هیئت‌مدیره مجمع استان تهران 3 نماینده ثابت از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی دارد من هم افتخار دارم در کنار این اعضا به‌عنوان نماینده دانشگاه علوم پزشکی تهران در خدمت عزیزان باشم.
دکتر بیگلر در پایان افزود: تیمی که در این هیئت‌مدیره فعالیت دارند کاملاً تخصصی و از مدیران و پزشکان کارآمد عرصه سلامت کشور و باسابقه مختلف اجرایی که در سطح کشور داشتند تیم منحصربه‌فردی تشکیل دادند که امیدواریم اقدامات بزرگی در سطح کشور و تهران انجام دهند.

سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها، تجهیزات، پشتیبانی و کمبودهای بیمارستانهای دولتی
دکتر جعفریان در ادامه ضمن خیرمقدم به حاج‌آقا نیری و اعضای هیئت‌مدیره گفت: حاج‌آقا نیری از افتخارات بزرگ کشور هستند. ایشان علیرغم مشکلاتی که دارند سفرهای زیادی جهت امور خیرین به شهرستان‌ها دارند و بسیار پیگیر امور هستند. حضور ایشان در این مجموعه باعث تحرک بیشتری شده است.
رییس دانشگاه به امکانات شهر تهران اشاره کرد و گفت: جایی مثل تهران علیرغم امکانات، معضلات زیادی هم دارد. اینجا نیاز و انتظاری که مردم‌دارند متفاوت است، مطالبات فرق دارد. مردم انتظار دارند وقتی در بیمارستان بزرگ تهران مراجعه دارند خدمتی را باکیفیت بهتر که جاهای دیگر ندارد دریافت کنند.
دکتر جعفریان افزود: در شهر تهران و بیمارستان امام خمینی همه مدل خدمتی باید در اختیار مردم باشد؛ اما متأسفانه در 20 سال اخیر توسعه در بیمارستان‌های تهران کم بوده است. بیمارستان‌های تهران قدیمی هستند گاها قدمت بالای 70 سال و دارای زیرساخت‌های معمولی هستند که هزینه بالایی برای آن باید صرف شود.
رییس دانشگاه تصریح کرد: در شهر تهران به دلیل وسعت و جمعیت، کمبودها خوب دیده نمی‌شود. آن‌قدر مراجعه‌کننده و نیازمند است که هر کاری کنیم عقب هستیم. وی به دو گروه مراجعه‌کننده به مجتمع امام اشاره کرد و گفت: دو گروه نیازمند خدمات در بیمارستان امام داریم. کسانی که مشکلات مالی دارند و گروه دوم کسانی که مشکلات پیچیده درمانی دارند معمولاً به بیمارستان امام مراجعه می‌کنند.
وی به هزینه بیماران پیوندی اشاره کرد و گفت: مثلاً پیوند آن‌قدر هزینه بالایی دارد و با مشکلات جدی که بیماران دارند، گاها سرویس‌دهی برای این عزیزان در مراکز خصوصی امکان‌پذیر نیست.
دکتر جعفریان مراجعات بیمارستان را از سراسر کشور و حتی دنیا خواند و گفت: در این بیمارستان با تخصص‌های بالایی که دارد غالباً بیمارانی که راه‌حل تشخیصی در دیگر مراکز ندارند به اینجا ارجاع می‌شوند.
وی گاها کبودها را با داشتن مجرب‌ترین کادر تخصصی پزشکان و پرستاران برای بعضی گروه‌ها غیرقابل‌باور دانست و اشاره کرد: ما درزمینهٔ تخصص مشکلی نداریم اما درزمینهٔ زیرساخت‌ها و تجهیزات و پشتیبانی، کمبودها و نقصان‌هایی داریم که سال‌های سال است در آن سرمایه‌گذاری درست نکردیم.
وی تصریح کرد: امروز افتتاح بخش دیالیز با حضور خیرین شرایطی است تا به کمک مردمی بشتابیم که به ما مراجعه می‌کنند.
وی در پایان گفت: از همت همه‌کسانی که تلاش می‌کنند سود مستقیمی به بیمار برسانند و از دوستان ستاد که امور خیرین را پیگیری می‌کنند تشکر می‌کنم. ما هم سعی می‌کنیم مشکلات و مسیر را کمتر کنیم.

تشکیل بانک اطلاعات سلامت ملی برای هر بیمار
دکتر نامی رئيس هيئت‌مديره مجمع خيرين استان تهران، ضمن خیرمقدم به دکتر جعفریان و تشکر از زحمات دکتر بیگلر گفت: خوشبختانه از ابتدا دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان دانشگاه درجه‌یک کشور شناخته شده و با رتبه قابل‌توجهی که در رنکینگ بین‌المللی دارد افتخار ما است.
وی افزود: حوزه سلامت امروزه دارای عزیزانی است که خودشان اعضای نخبگان کشور هستند و دانشگاه علوم پزشکی تهران مستعدترین جوانان کشور را در رشته‌های پزشکی جذب می‌کند.
رئيس هيئت‌مديره مجمع خيرين استان تهران خاطرنشان کرد: تهران باوجود جمعیت بالای 8 میلیون نفری، از دیگر نقاط کشور هم برای درمان به اینجا مراجعه می‌کنند و دانشگاه علوم پزشکی تهران سهم بزرگی در ارائه خدمت دارد. پیش‌بینی می‌شود 42 تا 45 درصد جمعیت سراسر کشور برای درمان به تهران می‌آیند. خوشبختانه مجتمع امام خمینی بزرگ است. امیدواریم به همت ریاست دانشگاه و دکتر خراسانی بتوانیم همه بیماری‌ها را در این مجتمع درمان کنیم.
دکتر نامی از زحمات حاج‌آقا نیری در حوزه خیرین سلامت تشکر کرد و گفت: حاج‌آقا نیری که عمر با برکات ایشان از قبل انقلاب و تاکنون درراه خیر صرف شده است و خدمات ایشان همچنان ادامه دارد. انشاء الله ما هم در خدمت این عزیز باشیم و بتوانیم قدمی در این مسیر برداریم.
وی به اهمیت تشکیل بانک اطلاعاتی سلامت برای هر مریض اشاره کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته برای هر فرد یک صفحه سلامت و دیتاسنتر باز می‌شود که بیمار در هر نقطه از کشورمی تواند اطلاعات پزشکی و بیماری خود را به متخصصین نشان دهد. وی از ویژگی‌های این طرح را نگاه عادلانه در عرصه سلامت و با هر موقعیت اجتماعی برای بیمار خواند.
دکتر نامی اشاره کرد: ما متخصصین و پزشکان خوبی در سطح دنیاداریم و در زیرساخت‌ها باید کمک کنیم. امروز کار بزرگی در سلامت انجام شد امیدواریم در روزهای آتی شاهد اقدامات مهمی در این حوزه باشیم.
وی در پایان از ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان امام قدردانی کرد.

خدمت در سنگر مقدس خیرین و پشتیبانی از ملت
حاج‌آقا نیری در ادامه با ذکر صلواتی یادی از خاطرات مرحوم دکتر میر خانی از پزشکان مجتمع امام کرد و ایشان را انسانی مخلص و الهی خواند که عمر شریفش را صرف بیماران این بیمارستان کرد.
وی در ادامه بیمارستان امام را یک بیمارستان کامل ازنظر علمی دانست و افزود: انصافاً بیمارستان امام خمینی ازنظر تخصص در کشور کم‌نظیر است و متخصصین و کادر آن صمیمانه به مردم خدمت می‌کنند. وی از پزشکان و پرسنل خوب و مهربانی که صمیمانه باوجود مشکلات بسیار در مجتمع خدمت می‌کنند تقدیر و تشکر کرد.
حاج‌آقا نیری افزود: ازنظر پشتیبانی و فیزیک این مجتمع دچار مشکلات زیادی است. هر چه خیرین بتواند کمک کنند در اینجا جا دارد که کار شود. اینجا مرکزی است که پاسخگوی نیاز کسانی است که پناهی جز اینجا ندارند. وی به افرادی که تو سرما و گرمای این بیمارستان با محرومیت‌های خاص تردد دارند اشاره کرد و گفت: انصافاً جا دارد به این مرکز هرچقدر بیشتر خدمت شود.
رییس مجمع خیرین کشور از دکتر بیگلر که در تجهیز مجتمع استان تهران کمک کردند تشکر کرد و افزود: ما هم قول می‌دهیم با تمام وجود در خدمت شما عزیزانی که در بهترین سنگر مقدس قرار گرفتید خدمت کنیم. اگر هم‌سنگر و پشتیبان نداشته باشید کار آن‌طور که باید و می‌خواهید پیش نمی‌رود. می‌خواهیم اینجا کار بزرگی انجام دهیم شما هم ما را یاری کنید.
وی تصریح کرد: محرومیت‌هایی که در استان تهران است شاید جاهای دیگر نباشد باید از امکانات موجود در کنار کاستی‌ها کمک بگیریم. امیدواریم یک یا علی بگوییم و همت کنیم ان‌شاءالله باکارهای بزرگ‌تری در خدمت ملت باشیم.

کمبود منابع دولتی در تامین تجهیزات پزشکی بیمارستان
دکتر خراسانی در ادامه افزود: واقعیت این است که کار خیر در بیمارستان امام ضرورت دارد و قطعاً کار خیری که انجام می‌شود ماندگار است.
وی به خدماتی که از یادگاری‌های حاج‌آقا نیری در بخش کودکان است اشاره کرد و گفت: در بخش نوزادان خدماتی که انجام می‌شود در کل کشور بی‌نظیر است و این بخش توسط این عزیزان خیر ساخته‌شده است. نوزادان 700 گرمی که بعد از چند سال نازایی به دنیا می‌آمدند تا 10 سال پیش زنده نمی‌ماندند. این‌ها کارهای تک و یونیکی است که فقط با تجهیزات و متخصصین خبره در این بیمارستان انجام می‌شود.
رییس مجتمع امام خمینی افزود: ما مشکلات مهم و زیربنایی زیاد داریم. بین 85 تا 90 درصد پول بیمارستان را صرف کارمندان می‌کنیم. قطعاً بیمارستان دولتی، مجمع و پناهگاهی دولتی است برای مردم محروم.
وی تصریح کرد: ما 120 پزشک تمام‌وقت در این بیمارستان داریم. بعضی پزشکان گاها به خاطر کمبود فضا وقت اعمال جراحی را تا 6 ماه به تعویق می‌اندازند.
وی به بخش‌های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: ما تنها بیمارستانی هستیم که انستیتو کانسر (بخش سرطانی) جدا و مستقل داریم. بخش تصویربرداری داریم که دستگاه‌های مختلفی دارد اما با قضیه طرح تحول سلامت و حجم بالایی از مراجعاتی که داریم یکسری از دستگاه‌ها کاملا مستهلک شده اند. با  تعرفه‌های دولتی فقط می‌توانیم لوازم مصرفی تهیه کنیم.
دکتر خراسانی در پایان اظهار داشت: من به سهم خود غبطه می‌خورم کاش جای شما بودم و می‌توانستم در این کار خیری که ارزش‌افزوده در دنیا و آخرت دارد سهیم می‌شدم. امیدوارم در این مسیر منشأ خیر ماندگاری همانند گذشته باشید.

نقش صدا و سیما در شناسایی خیرین

طباطبایی مشاور رییس مجمع خیرین کشور گفت: توفیقی بود که در این جمع شرکت کردم امیدوارم از این وضعیت به‌خوبی استفاده کنیم و این جمع سبب خیروبرکت شود.
طباطبایی پیرو سخنان دکتر نامی در راستای بهره‌مندی از سیما جهت جلب‌توجه خیرین و نشان دادن قسمتی از تلاش‌های پزشکان گفت: در نظر داریم با همکاری شبکه 2 یکسری فعالیت‌های خیرین و کمبودها را در بیمارستان به تصویر بکشیم. بخشی از فعالیت‌ها هم در حال انجام است که در نوروز پخش می‌شود.

فعالیت در تمام ابعاد سلامت جسمی،روحی و معنوی
دکتر نیکنام از اعضای هیئت‌مدیره مجمع خیرین استان تهران ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: سلامت یک حوزه فوق‌العاده تخصصی در عرصه جسمانی است. به نظر می‌آید حوزه کاملاً مشخص و آشکار است هرچند که خود جنبه پیشگیری و درمان و توان‌بخشی را هم شامل می‌شود.
وی اشاره کرد: ارتباط هیئت‌مدیره مجمع خیرین استان تهران با دانشگاه‌ها فرصت خوبی است چون کمک می‌شود در عرصه‌های تخصصی و به‌تناسب، پیچیدگی‌های کار در این عرصه‌ها لحاظ شود.
دکتر نیکنام تصریح کرد: معمولاً در جلسات عمدتاً بحث در سلامت جسمانی و درمان است امیدوارم با کمکی که از دانشگاه‌ها گرفته می‌شود و تشکیل جلسات در عرصه‌های مختلف تکلیف در عرصه‌های دیگر سلامت مشخص شود.
وی افزود: ان‌شاءالله در جنبه‌های دیگر سلامت هم فعالیت کنیم. کار فوق‌العاده گسترده و تخصصی است. امیدوارم با نهادهای مختلف و دانشگاه‌های دیگر بتوانیم اولویت دانشگاه را بدانیم و اقدام کنیم.
دکتر نیکنام در ادامه از معاونت توسعه به جهت تهیه کتابچه لیست نیازمندی‌های دانشگاه و واحدهای تابعه تشکر و تأکید کرد: این تلاش سلامت جسمانی را دربر می‌گیرد، دانشگاه‌ها باید کمک کنند و حوزه‌های مختلف اجتماعی هم دخالت کنند تا سلامت آمیخته‌ای از همه ابعاد جسمانی روحانی و ... داشته باشیم. کار پیچیده و سنگین است امیدوارم به‌تناسب این پیچیدگی ما هم پیش رویم.

تشکیل مجمع خیرین سلامت در شهرستانها
پور هاشمی قائم‌مقام مجمع خیرین استان تهران گفت: هیئت‌مدیره مجمع از نمایندگان 3 دانشگاه و نمایندگان استاندار، شهردار و ... تشکیل‌شده است ما سعی کردیم از وجود اعضا بهره‌مند باشیم و مجموعه خوبی داریم.
وی اشاره کرد: کار جدید است و مجمع هم فعالیت خود را تازه شروع کرده است ما برنامه‌های وسیعی داریم و در این راستا حمایت بیشتر دانشگاه را می‌خواهیم.
پور هاشمی به تشکیل مجمع خیرین شهرستان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در تلاشیم در شهرستان‌هایی که فرمانداری دارند مجمع خیرین شهرستان‌ها را تشکیل دهیم. در حال حاضر 5 تا از این مجمع‌ها تشکیل‌شده است. ان شاء الله بتوانیم با تشکیل مجمع در شهرستان بخش عمده‌ای از مشکلات را در شهرستان حل کنیم و با تکمیل این زنجیره بتوانیم کارهای بزرگی را در سال آتی به سرانجام برسانیم.

افزایش دو برابری تعداد بیماران دیالیزی در سالهای آتی
ضمن افتتاح دستگاه های جدید بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی دکتر جعفریان و حاج‌آقا نیری با بیماران این بخش احوالپرسی کردند و از رضایتمندی بیماران ابراز خرسندی کردند.
دکتر نجفی مسئول فنی بخش دیالیز در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی گفت: حدود 27500 مریض دیالیزی در سطح کشور داریم که این‌ها ظرف 5 سال آینده دو برابر می‌شوند؛ بنابراین نیاز به دستگاه‌های دیالیز در کشور بسیار بیشتر خواهد شد.
وی گفت: در سال گذشته چیزی حدود 2000 دستگاه به ناوگان کشور اضافه‌شده که از این 2000 دستگاه بیش از 1900 مورد آن توسط خیرین تهیه‌شده است. وزارت بهداشت فقط نزدیک به 100 مورد توانست تهیه کند. عملاً سیستم دیالیز هزینه‌بر است و سود ده هم نیست حجم کار به عهده خیرین است.
دکتر نجفی از امکانات بخش دیالیز گفت و تصریح کرد: در بخش دیالیز 30 عدد تخت دیالیز داشتیم که متوسط عمر آن‌ها بسیار بیشتر از حد استاندارد بود. بعضی موارد دو برابر استاندارد کارکرده بودند لذا به‌ناچار به تعویض دستگاه بودیم و با تعمیرات نمی‌شد آن‌ها را به کار آیی مناسب رساند.
وی در خصوص خرید این 10 دستگاه گفت: با هماهنگی ریاست مجتمع با بنیاد بیماری‌های خاص و ارتباطی که برقرار شد 10 دستگاه با یک‌سوم قیمت خریداری شد که سهم یک‌سوم قیمت هم توسط خیرین و معاونت توسعه دانشگاه هزینه شد.
وی از تعداد دیالیز در ماه گفت: تقریباً 1500 جلسه دیالیز در ماه انجام می‌دهیم که اگر دستگاه‌ها نوسازی شوند تا 3000 جلسه هم‌توان افزایش داریم.
وی در بخشی از سخنان خود به دلایل افزایش تعداد بیماران دیالیزی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل این افزایش در کشور به دلیل (کیس فاندینگ)، است. مراجعه بیشتر مردم و آموزش پزشکی بهتر باعث شده است آزمایشات زودتر انجام شود و بیماران سریع‌تر و بهتر شناسایی شوند. دلیل دیگر پیر شدن جمعیت ایران است؛ و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی دو برابر این تعداد بیمار دیالیزی شناسایی شوند.
وی از مشکلات دیگر این بخش به کمبود تخت دیالیز اشاره و تأکید کرد: از نیازهای جدی و ضروری این بخش تأمین تخت و افزایش تعداد دستگاه‌ها می‌باشد.
دکتر نجفی ضمن تشکر از خیرین این همکاری و مساعدت را تحولی دانست تا مریض‌هایی که به این بیمارستان می‌آیند سود بیشتری ببرند./ق
خبر: رقیه باقرزاده
عکس: جوادجعفری

کلمات کلیدی
تهیه کننده:

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *