نشست هیئترئیسه دانشگاه با روسای دانشکدهها برگزار شد
دکتر کریمی: ارتقای شاخصهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه در کشور، نشاندهنده برنامهریزی، مشارکت و نشاط علمی در دانشگاه است
در نشست مشترک هیئترئیسه دانشگاه با روسای دانشکدهها، مسائل و چالشهای حوزه آموزش و پژوهش بررسی و مطرح شد از فشار ناشی از کووید 19، بهعنوان فرصت در دو مقوله مهم آموزش و پژوهش استفاده شود.
گالری عکس
در این نشست که یکشنبه 13 مهر 99 در تالار دارالفنون تشکیل شد، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه با اشاره به مسائل دانشگاه به دلیل افزایش بار مراجعه بیماران مبتلابه کووید 19 گفت: باوجوداینکه 8 ماه از این همهگیری میگذرد اما هنوز چشمانداز آینده بهگونهای نیست که شاهد روند نزولی این اپیدمی باشیم و این بار سنگینی را به کادر درمان و خدمات بیمارستانها و دیگر واحدهای دانشگاه تحمیل میکند.
صیانت از آموزش و پژوهش متأثر از فشار ناشی از کووید 19
رئیس دانشگاه بابیان اینکه مسئولیت اصلی دانشگاه آموزش و پژوهش است افزود: باید بهگونهای برنامهریزی کنیم که دو مقوله مهم آموزش و پژوهش، تحت تأثیر فشار ناشی از کووید 19 قرار نگیرد. این نشست نیز باهدف بررسی مشکلات حوزه آموزش و پژوهش بخصوص آموزش مجازی در دانشکدهها برگزارشده است.
پیگیری چالشهای آموزش مجازی مطرحشده از سوی دانشجویان
دکتر کریمی با اشاره به مسائل حوزه آموزش مجازی، با توجه به نو بودن و حجم استفادهای که از آن میشود گفت: تاکنون جلسات متعددی را بهمنظور بررسی چالشهای آموزش مجازی برگزار کردیم؛ تازهترین نشست با نمایندگان صنفی دانشجویان تشکیل و بسیاری از مسائل این حوزه مطرح شد. تاکنون بخشی از این مسائل رفع شده و بخش دیگر نیاز به زمان بیشتری دارد.
لزوم تعامل روسای دانشکدهها و معاونان آموزشی
رئیس دانشگاه با تأکید بر ضرورت همفکری و حضور معاونان آموزشی دانشکدهها در این نشست گفت: لازم است این جلسه با حضور معاونان آموزشی دانشکدهها نیز برگزار شود تا از نزدیک با مسائل آنان آشنا و برای آن راهحل ارائه دهیم.
دکتر کریمی بر تقویت ارتباط روسا و معاونان آموزشی دانشکدهها و نیز معاونت آموزشی دانشگاه تأکید کرد و گفت: راهحل بسیاری از مسائل نیازمند هماهنگی این سه حوزه است و بسیاری از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد لازم است از سوی روسای دانشکدهها به معاونان آموزشی و سایر افرادی که ارتباط نزدیک با دانشجویان دارند منتقل شود.
بیان بدون رودربایستی مسائل حوزه آموزش و پژوهش
رئیس دانشگاه با تأکید بر اینکه روسای دانشکدهها بدون رودربایستی مسائل خود را مطرح کنند افزود: مشکلات کشور در این شرایط بسیار است و ما باید از بازگو کردن مشکلاتی که مانع کار دانشگاه میشود پرهیز کنیم. من دیدگاه ایده آلیستی ندارم و میدانم شما نیز تحت تأثیر مشکلات اقتصادی اجتماعی، دچار نگرانی میشوید.
مسئولیت سنگین آموزش جوانان
دکتر کریمی دانشگاه و روسای دانشکدهها را مسئول گروه بسیاری از جوانان دانست و گفت: مسئولیت خطیر جوانان در دانشگاه بر عهده ماست و باید بدانیم که زمان بهسرعت میگذرد و لازم است تلاش کنیم که کمترین آسیب متوجه آموزش جوانان شود.
رفع آسیبهای آموزش علوم بالینی و پایه
رئیس دانشگاه با اشاره به آسیبهای ناشی از کووید 19 در آموزش علوم بالینی و پایه افزود: دوره دستیاری 4 ساله است که 8 ماه از آن تحت تأثیر کووید 19 قرارگرفته و آموزش بعضی بخشها مانند جراحی آسیبدیده است. علوم پایه نیز به شکل دیگری تحت تأثیر این بیماری است و شما بهعنوان روسای دانشکدهها باید بهگونهای برنامهریزی کنید که فرصت آموزش دانشجویان از دست نرود.
پژوهش و پاسخگویی به نیازهای دانشگاه و کشور
دکتر کریمی بر اهمیت حوزه پژوهش در پاسخگویی به سؤالات و نیازهای دانشگاه و جامعه تأکید کرد و گفت: پاسخ بسیاری از مسائل کووید 19 بر عهده حوزه پژوهش است. اینکه آیا منبع انتشار ویروس دانشگاه است یا مراکز فروش سطح شهر؟ و یا آیا لازم است تعطیلی اعلام شود یا نه؟ نیاز به پژوهش دارد. لذا دکتر صحرائیان باید نگاه عمیقتری به مسائل داشته باشد و مراکز تحقیقاتی به کمک بیایند پاسخ مسائل مربوط به تولید واکسن، داروها و تعطیلی و... را از طریق پژوهش ارائه دهند.
قدردانی از تلاش روسای دانشکدهها
رئیس دانشگاه از روسای دانشکدهها به خاطر شرایط سختی که تحمل میکنند قدردانی کرد و گفت: بسیاری از مسائل دانشکدهها از طریق تماس تلفنی و با تعامل حل میشود.
کمکهزینه فراگیران به هیچ بهانهای نباید قطع شود
دکتر کریمی با تأکید بر پرداخت کمکهزینه فراگیران دانشگاه گفت: حداقل دستمزدی که به فراگیران پرداخت میشود به هیچ بهانهای نباید قطع شود. در سال تحصیلی جدید نیز با کمک روابط عمومیهای خود و هماهنگی با مدیریت روابط عمومی دانشگاه فضایی را فراهم کنید که ورودیهای جدید در فضایی پرنشاط و توأم با امید وارد دانشگاه شوند.
دانشجویان را فرزندان خود بدانید
رئیس دانشگاه از معاونان آموزشی و پژوهشی خود که با صبوری مسائل دانشکدهها را پیگیری میکنند قدردانی کرد و گفت: خواهشم از همه مسئولان دانشکدهها و معاونان دانشگاه این است که دانشجویان را همانند فرزندان خود بدانند و برای حل مشکلات آنان تلاش کنند.
بررسی مسائل حوزه آموزش
سپس دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، برنامهها و چالشهای حوزه آموزش دانشگاه را تشریح کرد و گفت: روند آموزش مجازی دانشگاه تند و دامنه آن وسیع است. کار معاونت آموزشی پشتیبانی از برنامههای آموزشی و تدوین شیوهنامههاست و تلاش میکنیم امکانی فراهم شود که اساتید و دانشجویان بهصورت رایگان به اینترنت دانشگاه متصل شوند.
معاون آموزشی دانشگاه، با تأکید بر ارتقا سامانه نوید گفت: در کنار آموزشهای غیر همزمان مانند نوید که نیاز به ارتقا دارد از آموزشهای همزمان مانند اسکای روم استقبال زیادی میشود. به این منظور ظرفیت اسکای روم به مدت 14 ماه به میزان هزار نفر افزایشیافته است البته لازم است این ظرفیت بیش از این افزایش یابد.
دکتر سهراب پور، بر پایش کیفیت آموزش مجازی تأکید کرد و گفت: ازنظر کمیت، معاونت آموزشی درحال تأمین زیرساختهای موردنیاز است؛ دانشکدهها نیز باید کیفیت آموزش را مورد پایش قرار دهند. آزمونها ازجمله مواردی است که کیفیت آموزش را ارزیابی میکند و دانشکدهها میتوانند بامطالعه مقالات متعدد دانشگاههای معتبر جهان، متناسب با شرایط دانشکدههای خود، این امکان را به وجود بیاورند.
معاون آموزشی دانشگاه، بابیان تجربه موفق ارائه ترم تابستانی، به پیامدهای تعطیلی ناشی از کووید 19 در دانشگاه اشاره کرد و گفت: در آموزش مجازی و امور درمانی بیمارستانها تعطیلی نداریم. در امور دیگر مانند آموزش کارورزی و کارآموزی بهگونهای برنامهریزی کنید که با حداقل تعویق همراه باشد.
دکتر سهراب پور با اشاره به پیگیری مسائلی که از سوی نمایندگان شورای صنفی در نشست با رئیس دانشگاه مطرح شد گفت: ما تلاش میکنیم با همفکری دانشجویان، روسا و معاونان دانشکدهها مسائل را حل کنیم.
بررسی عملکرد پژوهشی دانشکدهها و چالشهای این حوزه
در ادامه دکتر محمدعلی صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، روند پژوهشی یکایک دانشکدهها را بررسی کرد و گفت: دانشکدهها براساس 14 شاخص پژوهشی شامل تعداد و روند انتشار مقالات، تعداد استنادات، درصد و روند مقالات بینالمللی، h-index و h5-index، تعداد اعضای هیئتعلمی با صفر یا یک مقاله و استناد، استناد به ازای مقاله و... در بانک اطلاعات استنادی Scopus بررسی شدند.
وی با اشاره به خلاصه عملکرد پژوهشی دانشکده پزشکی گفت: این دانشکده با هزار و 105 عضو هیئتعلمی ازنظر انتشار مقاله و استناد به مقالات روند روبه رشدی دارد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، با مقایسه رتبه کشوری و شاخصهای پژوهشی دانشکده پزشکی در بین دانشکدههای هم نام خود گفت: دانشکده پزشکی بافاصله خوبی نسبت به دانشکدههای دیگر کشور در رتبه نخست قرار دارد و برای حفظ این جایگاه باید تلاش بیشتری کند.
دکتر صحرائیان بهتفصیل روند پژوهشی دانشکدههای بهداشت، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، فناوریهای نوین، علوم تغذیه و رژیمشناسی، توانبخشی، پیراپزشکی، طب ایرانی و مجازی را تشریح کرد و گفت: اگر میخواهیم پژوهش دانشکدهها رشد کند باید در جذب اعضای هیئتعلمی دقت کنیم و افرادی را بهعنوان هیئتعلمی جذب کنیم که در کارنامه خود سابقه فعالیت پژوهشی داشته باشند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گزارش قراردادهای دانشکدهها در سال 98-99 بیان کرد و با اشاره به مسئله محدودیت اعتبارات پژوهشی گفت: 90 درصد طرحهای دانشکدهها، مربوط به پایاننامههاست که درصد قابلتوجهی از بودجه پژوهشی را به خود اختصاص میدهند و این باعث میشود سهم مراکز تحقیقاتی کاهش یابد. این امر پژوهش دانشگاه را تحت تأثیر قرار میدهد و باید در این زمینه نیز با همفکری راهحلی را پیدا کنیم.
دکتر صحرائیان، گران شدن قیمت مواد و کیفیت آن، فرسوده بودن وسایل آزمایشگاهی و نیز فرآیند زمانبر پرداخت پول به دانشجویان را از مهمترین مسائل حوزه پژوهشی دانشگاه بیان کرد و با خواندن قطعهای از حافظ «کی شعرتر انگیزد خاطر که حزین باشد» گفت: شرایط بهگونهای شده که اعضای هیئتعلمی خاطر حزین دارند و وظیفه ماست که این خاطر حزین را ترمیم کنیم و اجازه ندهیم آموزش و پژوهش تحت تأثیر دغدغههای اجتماعی و مسائل ناشی از کووید قرار گیرد.
طرح مسائل دانشکده ها
سپس دکتر مرعشی رئیس دانشکده مجازی، دکتر شریفزاده رئیس دانشکده داروسازی ، دکتر ندافی رئیس دانشکده بهداشت، دکتر نفیسی رئیس دانشکده پزشکی، دکتر حسین زاده رئیس دانشکده علوم تغذیه و رژیمشناسی، دکتر نيکبخت نصرآبادي رئيس دانشکده پرستاري و مامايي، دکتر احمدیان رئیس دانشکده فناوریهای نوین پزشکی، دکتر علیزاده رئیس دانشکده پیراپزشکی، دکتر هادیان رئیس دانشکده توانبخشی، دکتر رکن رئیس دانشکده دندانپزشکی به ترتیب مسائل مربوط به تقویت زیرساختهای آموزش مجازی، افزایش هزینه پایاننامهها و گران شدن مواد آزمایشگاهی، ایجاد ابزار مناسب برای پایش کیفیت آموزش مجازی، کوتاه شدن گردش مالی طرحهای ارتباط با صنعت، افزایش ظرفیت اسکای روم، مسائل مربوط به رزیدنتها، تعیین مراکز تحقیقاتی معین برای دانشکدهها بهمنظور استفاده بهینه از بودجههای پژوهشی، کاهش فرآیند جذب هیئتعلمی، تسهیل فرآیند کارآموزی دانشجویان سایر دانشکدهها در بیمارستانها، بررسی و پایش آزمونهای مجازی و... را بیان کردند.
نظر دهید