مقاومت‌های میکروبی و مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها (27 آبان تا 3 آذر 1401)

دکتر عمادی: برای درمان آنفولانزا هیچ ضرروتی برای تجویز انتی بیوتیک نیست

مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه گفت: آنتی بیوتیک ها بسیار ارزشمند هستند شیوه اشتباه استفاده از آنها بدن را در مقابل میکروارگانیسم ها مقاوم می کند. و عملا آنتی بیوتیک های خوب و پرکاربردمان را از دست می دهیم.

 دکتر عمادی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حمید عمادی کوچک متخصص بیماری های عفونی و مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با آنفولانزا و تجویز آنتی بیوتیک ها گفت: در دوسال اخیر بیماری کووید موضوع جدی برای کل دنیا بوده و بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم کرده اند و از آنجایی که کرونا و آنفولانزا هر دو یک بیماری ویروسی هستند که در بیشتر موارد نیازی به تجویز آنتی بیوتیک نیست، با توجه به هفته پیش رو که موضوع مقاومت ویروس ها مطرح است یکی از مشکلات جدی ما قانع کردن مردم کشور در برابر مصرف بی رویه و بیهوده انتی بیوتیک ها است.
وی در ادامه با توجه به ابنکه در دو سال گذشته به دلیل ویروس کرونا مدارس تعطیل بوده است یادآور شد: کودکان کمتر دچار آنفولانزا می شدند اما از اواخر شهریور سال جاری بیماری های عفونی تنفسی آنفولانزا مانند؛ پیکور ناویروس، متاپنومو ویروس، رینو ویروس و... به خصوص در کودکان و مدارس شایع تر بوده است اما متاسفانه یکی از مشکلاتی که به دفعات دچارش هستیم مصرف بی وریه آنتی بیوتیک ها است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه بیان کرد: آنتی بیوتیک ها از جمله آزیترومایسین، آموکسی کلاو، سفکسیم و... بسیار ارزشمند هستند که کاملا به شیوه غلط مورد استفاده قرار می گیرند بنابراین میکرو ارگانیسم ها نسبت به داروها مقاومت پیدا می کنند و عملا آنتی بیوتیک های خوب و پرکاربردمان را از دست می دهیم بنابراین باید به دنبال آنتی بیوتیک های جدیدتر باشیم.
وی افزود: از همان ابتدا با مصرف صحیح داروها می توانیم به نحوه احسنت از آنتی بیوتیک ها استفاده کنیم، متاسفانه آنتی بیوتیک جدیدتری در دنیا هنوز تولید نشده و دستمان در برابر مقاومت میکروبی خالی است.
مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تجویز مصرف منطقی آنتی بیوتیک به پزشکان عمومی توصیه کرد: زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می کند انتظار می رود که ویزیت، منجر به نوشتن نسخه شود اما اگر همکار پزشک، بیمار را آگاه کند که با خود مراقبتی، استراحت و بدون تجویز دارو بهبودی حاصل می شود و مصرف آنتی بیوتیک هیچ گونه فایده ای نخواهد داشت.
دکتر عمادی خاطر نشان کرد: از هموطنان عزیزم می خواهم درمان را با تغذیه مناسب و استراحت کافی طی کند و درخواست تجویز انتی بیوتیک از پزشک نداشته باشند.
 
مونا  عدالت یار
تهیه کننده:

مونا عدالت یار

فیلم بردار
تدوین گر

فیلم ها

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *