آئین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده و معرفی برترین واحدهای حوزه فعالیت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: قدرت یک زنجیر را ضعیف ترین حلقه ان زنجیر تعیین می کند نه قوی ترین آن

دکتر قناعتی در آئین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده گفت: نمره فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران به اندازه مجموع نمره 41 دانشگاه علوم پزشکی کشور بوده است...

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران این آئین چهارشنبه 13 دی  مصادف با چهارمین سالگرد شهید قاسم سلیمانی 1402 با حضور دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر علی اکبری ساری معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، دکتر رضا مجیدی فریدی رئیس دانشکده فناوری های نوین در تالار دارالفنون برگزار شد.
دکتر قناعتی با اشاره به شخصیت والای شهید قاسم سلیمانی گفت: شهید سلیمانی بدون تحصیلات آکادمیک، تبدیل به مهره بزرگ نظامی در سطح منطقه شد و کارهای بی نظیر برای نجات مردان و زنان مظلوم یزیدی و مسیحی انجام داد.
رئیس دانشگاه با اشاره به فراز و نشیب های اقتصادی و مدیریتی که در جامعه وجود دارد افزود: باید فرصت ها را احصاء کرد. همچنین قواعد دست و پا گیری در حوزه فناوری وجود دارد که تلاش شده است این قانون ها در دانشگاه علوم پزشکی تهران با روش قانونی تعدیل شود.  
وی با اشاره به اینکه در همین شرایط هم می شود که پیشرو و فعال باشیم گفت: رهبران واقعی هر جامعه دانشمندان آن جامعه هستند و رسالت شما بزرگ و ارزشمند است.
دکتر قناعتی خاطرنشان کرد: کیفیت پژوهش ها اهمیت زیادی دارد و افزایش شاخص دانشگاه با  کیفیت پژوهش ها بالا می رود.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه باید علاوه بر کار درست، درستکار نیز بود گفت: هرچند ممکن است شخص درستکار در سیستم اشتباه قرار بگیرد ولی کار درست باید با درستکاری انجام شود. کار درست زمانی صورت می گیرد که چهار شاخص برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل را انجام دهیم. بایستی هر کدام در هر نقطه ای هستیم کار درست را انجام دهیم.
دکتر قناعتی افزود: قدرت زنجیر را ضعیف ترین حلقه زنجیر تعیین می کند نه قوی ترین آن. به عبارت دیگر نقطه ضعف هر مجموعه باعث خلل در سیستم می شود. همچنین بایستی مراقب باشیم در توزیع منابع نگاه عادلانه صورت بگیرد و به هرکس به اندازه استعداد و ظرفیتشان توجه شود.
وی با اشاره به عدم ترتیب بین اهمیت مباحث تئوری و محیط اجرا گفت: یکی از معضلات کشور این است که توانمندی افراد در محیط اجرا ضعیف است. نبود آینده نگری صحیح با توجه به چالش ها و بحران ها باید شناسایی و بررسی شود.
رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری، تولیدات بالایی صورت می گیرد ولی بازاریابی  و جایگاه ما در زنجیره تامین جهانی ضعیف است. همچنین با راه اندازی دانشگاه سبطین فرصت بسیاری خوبی در حوزه پژوهش در عراق پیش آمده که زمینه توسعه برنامه های مشترک علمی را در منطقه فراهم می کند.
دکتر قناعتی با بیان اینکه در تیم مدیریتی دانشگاه، فناوری را جزو پنج استراتژی کلان قرار دادیم گفت: در فناوری به اندازه 41 دانشگاه علوم پزشکی کشور تولید داشته ایم. همچنین از سیاست هایی که در این راستا اتخاذ کردیم افزایش اعتبار صندوق قرض الحسنه فناوری است و برای فناوران، پایه های تشویقی در نظر گرفته شد تا کارهای خود را با آسودگی خاطر پیش ببرند.
در ادامه دکتر علی اکبری ساری معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ایران در سطح جهان در حوزه تحقیقات رتبه شانزدهم دارد که در سال های اخیر به رتبه پانزدهم ارتقا یافت. از نظر فناوری این رتبه 80 بود که به حدود 62 رسید. از لحاظ فناوری رشد خوبی داشتیم اما فاصله بین تحقیقات و فناوری بسیار زیاد است.
وی در ادامه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با کمتر از 9 درصد هیئت علمی در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور، حدود 30 درصد مقالات منتشر شده را به خود اختصاص داده است.
در پایان مراسم از مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده های دارویی، مرکز رشد لوازم و تجهیزات پزشکی، فناوری طب و داروسازی سنتی و فراورده های طبیعی، مرکز رشد فناوری سلامت و مرکز رشد فناوری مواد و تجهیزات داندانپزشکی به عنوان مراکز رشد برگزیده تقدیر شد.
همچنین مراکز تحقیقاتی برگزیده در این آئین مرکز ملی مطالعات اعتیاد، مرکز تحقیقات استئوپرز، پژوهشکده فناوری های نوین و تجهیزات پزشکی، دانشگده بهداشت، مرکز تحقیقات میان رشته ای ارتوپدی کاربردی معرفی شدند.
از دکتر تهمیه اکبرزاده، دکتر حسین قدیری و دکتر محمود اعظمی در بخش فناوران برگزیده تجلیل به عمل آمد. دکتر علیرضا احمدیان مخترع برتر، دکتر محمد طالب پور و دکتر محمدعلی صحرائیان به عنوان اساتید بالینی فعال در حوزه توسعه فناوری معرفی شدند.
از دکتر امیرحسین تکیان و دکتر معصومه دورقی در بخش پژوهشگران برگزیده در عرصه جذب اعتبارات تقدیر شد. صادرکنندگان برگزیده این برنامه دکتر لقمان فیروزپور (از شرکت فن آوران دارویی رشد پارسیان) و دکتر علیرضا میرباقری (شرکت دانش بنیان نوآوران رباتیک و پژشکی سینا) معرفی شدند.
دکتر نوید گودرزی و دکتر رضا صابر به عنوان تولیدکنندگان محصولات برگزیده تجلیل شد. همچنین از شرکت داروسازی آریوژن فارمد و شرکت ویستا بیو فارما به عنوان شرکت های خصوصی برگزیده تقدیر به عمل آمد.
و از نیلوفر ناظری، ستاره عزیززاده، رضا الماسی قلمه، راضیه کمال، ضحی بابایی برای پایان نامه های منجر به فناوری برگزیده تقدیر به عمل آمد.

طاهره رحمان پور
تهیه کننده:

طاهره رحمان پور