برگزاری اولین دوره آموزشی احیای پیشرفته کودکان در مرکز مهارت های بالینی دانشکده پزشکی

اولین دوره آموزشی احیای پیشرفته کودکان (PALS) در مرکز مهارت های بالینی دانشکده پزشکی با حضور اساتید دانشگاه جانز هاپکینز برگزار شد.


گالری عکس
این دوره آموزشی از صبح روز یکشنبه 26 اردیبهشت 95 آغاز شد و تا پنجشنبه 30 اردیبهشت 95 به مدت 5 روز در مرکز مهارت‌های بالینی دانشکده پزشکی ادامه داشت.
دکتر سید حامد برکاتی، رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در حاشیه این دوره گفت: مدیریت کودکان بدحال چنانچه از قبل هم جزو اولویت‌های اصلی بوده است، اکنون هم از اولویت بالایی برخوردار است. با توجه به اینکه ما توانسته ایم تا حد زیادی بیماری‌های واگیر و عفونی کودکان را کنترل و مدیریت کنیم، اکنون می‌طلبد که انرژی بیشتری را بر روی مدیریت کودکان بدحال بگذاریم. همان‌طور که می‌دانید در ایران، شایع‌ترین علت مرگ قابل‌پیشگیری کودکان، سوانح و حوادث است. با افزایش مهارت پرسنل و پیشرفت فناوری‌ها، امروزه توانسته‌ایم کودکان بدحال بیشتری را در بخش‌های بیمارستانی و در آی سی یو و اورژانس اطفال، زنده نگه‌داریم. ولی این‌ها کافی نیستند و باید آموزش‌های به‌روز و استانداردتری را به متخصصان و پرستاران درگیر در سلامت کودکان ارائه کنیم.
وی افزود: حدود سه سال است که کمیته‌ای تحت عنوان کمیته کشوری احیای کودکان تشکیل شده است که دو هدف عمده را دنبال می‌کند: مدیریت اورژانسی کودکان بدحال و احیای آن‌ها. یک سری فعالیت‌ها در این کمیته انجام شده است که مهم‌ترین آن تدوین بسته خدمتی احیای کودکان و مراقبت از کودکان بدحال است که مراحل آخر نهایی سازی را سپری می‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم حداکثر تا آخر امسال تصویب و ابلاغ گردد. در دنباله همین فعالیت‌ها، فیلم‌های آموزشی نیز تهیه شده است که تا مهر امسال ارائه خواهد شد. در همین راستا و با همکاری صمیمانه مرکز یونیسف ایران، ما از 5 نفر از مدرسین صاحب‌نام دانشگاه جانز هاپکینز-که سه نفر آنها از مؤلفین برجسته تکست های حوزه اطفال هستند- دعوت کردیم که دوره PALS را در ایران برگزار کنند. خوشبختانه آن‌ها با روی گشاده و بدون دریافت حق الزحمه-ای، دعوت ما را اجابت کردند و به ایران تشریف آوردند. با این اوصاف می‌توان گفت دوره حاضر، اولین دوره PALS است که بر طبق استانداردهای انجمن قلب آمریکا (AHA) در ایران برگزار می‌شود.
دکتر برکاتی در ادامه گفت: دوره‌های PALS شامل دو دوره ارائه‌دهنده احیای پیشرفته کودکان (PALS Provider Course) و دوره آموزشگری احیای پیشرفته کودکان (PALS Instructor Course) است که هر دو دوره پشت سر هم در 5 روز برگزار می‌شود. درمجموع حدود 50 نفر در این زمینه آموزش می‌بینند که 25 نفر در بازه حدود یک‌ساله مربی بین‌المللی خواهند شد و می‌توانند در هر کشوری احیا را آموزش دهند. مدرک آن‌ها دو سال اعتبار خواهد داشت، به‌شرط اینکه در طی این دو سال 4 کارگاه برگزار کنند و مستندات ارائه دهند. در این صورت به مدت 2 سال دیگر اعتبار مدرک آن‌ها تمدید می‌شود.
وی افزود: کارگاه بعدی آذرماه خواهد بود و ما این برنامه را ظرف یکسال بعدازآن در کشور گسترش می‌دهیم تا در همه کشورمان مدرس داشته باشیم. نکته‌ای که باید تأکید کنم، این است که در این فرایند، مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران کمک بزرگی به تحقق اهداف ما کرده است و در اینجا جا دارد از زحمات جناب آقای دکتر علی لباف رئیس مرکز و جناب آقای دکتر رسول معصومی مدیر مرکز و همکاران زحمتکش آن‌ها تشکر کنم. بر اساس تصمیم کمیته کشوری و موافقت دانشکده پزشکی تهران، مرکز مهارت‌های بالینی به‌عنوان مرکز کشوری آموزش احیای کودکان انتخاب شد که انشاء الله بتوانیم در آینده آن را به مرکز منظقه ای آموزش احیای کودکان تبدیل کنیم.
دکتر معصومی مدیر مرکز مهارت‌های بالینی هم گفت: خوشبختانه امکانات و تجهیزات کافی و فضای فیزیکی مناسب برای برگزاری این دوره در مرکز ما فراهم بود و ما مشکلی از این بابت نداشتیم.
وی افزود: همان‌طوری که آقای دکتر برکاتی گفتند یکی از ویژگی‌های این برنامه، ارائه دو دوره PALS پشت سر هم است بدین ترتیب که در سه روز اول، دوره Provider برای گروه اول که شامل 28 نفر از متخصصان و فوق تخصصان رشته‌های کودکان، بیهوشی و طب اورژانس هستند، برگزار می شود که مدرسان آن، اساتید دانشگاه جانزهاپکینز هستند. کسانیکه در آزمون کتبی و عملی این دوره، نمره لازم را کسب کنند، دوره Provider را تحت نظارت اساتید خارجی برای گروه دوم برگزار می‌کنند. گروه دوم نیز شامل 25 نفر از متخصصان و فوق تخصصان رشته‌های یادشده است که چند پرستار NICU و PICU نیز آن‌ها را همراهی می‌کنند. در پایان و با کسب موفقیت‌های لازم در آزمون‌های کتبی و عملی، اساتید گروه اول، مدرک آموزشگری احیای پیشرفته کودکان را دریافت می‌کنند و به افراد گروه دوم نیز مدرک ارائه‌دهنده احیای پیشرفته کودکان اعطا می‌شود.
دکتر معصومی در ادامه در خصوص روش برگزاری این دوره افزود: در دوره PALS از فیلم‌های آموزشی، بحث‌های گروهی، پرسش و پاسخ، شبیه‌سازی (کار عملی) و جلسات بازخورد استفاده می‌شود تا مفاهیم کاملاً برای فراگیران درونی سازی شود. افراد در گروه‌های کوچک 5 تا 7 نفره و تحت نظارت یک مدرس، به تمرین و تکرار بر روی مولاژ و مانکن‌های اطفال می‌پردازند و امکان پرسش و پاسخ و بازخورد حین و بعد از عمل شبیه‌سازی برای فراگیران فراهم است.
وی در پایان اضافه کرد: در هر روز با احتساب ناهار و پذیرایی حدود 10 ساعت (از ساعت 8 صبح تا 18 بعدازظهر) برگزاری این دوره به طول می‌انجامد.
خبرنگار و عکاس: مهدی گلپایگانی

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی