برگزاری بزرگداشت روز جهانی ماما در موزه علوم پزشکی تهران

معاونت درمان دانشگاه جشن بزرگداشت روز جهانی ماما را همزمان با سالروز میلاد باسعادت امام حسین علیه‌السلام در موزه علوم پزشکی تهران برگزار کرد.

گالری عکس 1
گالری عکس 2
در این مراسم باشکوه که روز سه‌شنبه 21 اردیبهشت 1395 در موزه علوم پزشکی تهران برگزار شد، دکتر وحید دستجردی متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه، دکتر علی پور معاون درمان، دکتر عباسی مدیر نظارت و اعتباربخشی، دکتر تهرانیان رییس اداره سلامت مادر و نوزاد و مامایی و همچنین جمعی از کارکنان و اعضای هیئت‌علمی مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور داشتند.
ابتدا وفایی نژاد کارشناس مسئول مامایی معاونت درمان با اشاره به 5 می روز جهانی ماما گفت: امسال این روز مقارن با مبعث پیامبر گرامی اسلام بود که به دلیل تعطیلی و با توجه به فرا رسیدن اعیاد شعبانیه تصمیم بر آن شد تا جشن بزرگداشت مقام ماما را همزمان با سالروز میلاد فرخنده اباعبدالله الحسین (ع) برگزار کنیم.
وی علت نام‌گذاری جهانی این روز را در نیمه فصل بهار (15 اردیبهشت) افزایش زایش در طبیعت و ارتباط رشته مامایی با زایش خواند و گفت: یکی از قدیمی‌ترین طب‌های علوم پزشکی، طب مامایی است و از بدو خلقت، بشر دو قشر آسیب‌پذیر جامعه یعنی مادر و نوزاد همراه نیازمند به گرفتن خدمات مامایی بوده‌اند.
کارشناس مسئول مامایی معاونت درمان با تشکر از حمایت‌های دکتر علی پور در حوزه سلامت مادر و نوزاد و مامایی دانشگاه به اجرای بسته‌های مربوط به طرح تحول نظام سلامت در ترویج زایمان طبیعی اشاره کرد و از زحمات همه گروه‌های مامایی در مراکز تابعه به‌منظور کاهش سزارین و ترویج زایمان طبیعی تشکر کرد و افزود: در سال 94 بیمارستان ضیاییان موفق به دریافت لوح دوستدار مادر شد.
وفایی نژاد همچنین گفت: ما در معاونت درمان به این نکته اذعان پیدا کردیم که برای ترویج زایمان طبیعی ضروری است به تربیت نیروی مامای حرفه‌ای و توانمند بپردازیم.
دکتر علی پور معاون درمان دانشگاه در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز جهانی ماما گفت: این‌که انسان در جریان برترین آفرینش خلقت حضورداشته باشد بسیار زیباست و اگر مقام مادر تا این حد والاست بازهم شما ماماها در آن دخیل هستید چه در مراقبت‌های قبل و چه در مراقبت‌های بعد از بارداری و چه در هنگام تولد پس خوش به حال شما که کارتان تا این حد زیباست. وی همچنین در خصوص جایگاه مامایی در دانشگاه گفت: در بهبود جایگاه مامایی کمک می‌کنم چون وظیفه ما کمک کردن است.
معاون درمان در خصوص طرح تحول سلامت گفت: خوشبختانه در اجرای بسته‌های طرح تحول دانشگاه علوم پزشکی تهران خیلی خوب کارکرد و طبعاً در بسته ترویج زایمان طبیعی هم نقش ماماها بسیار کمک‌کننده است امیدواریم با تلاش همه از این به بعد هم کارها را خوب پیش ببریم.
وی بابیان اهمیت سلامت مادر و نوزاد در سطح جامعه افزود: پیش‌ازاین گروه مامایی معاونت درمان فقط در ارتباط با گروه‌های مامایی در مراکز تابعه بود ولی ازآنجاکه در سلامت مادر و نوزاد علاوه بر مامایی، گروه‌های متخصصین زنان و زایمان، نوزادان هم دخیل هستند گروه مامایی معاونت درمان به اداره سلامت مادر، نوزاد و مامایی توسعه پیدا کرد.
دکتر وحید دستجردی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تبریک جشن بزرگ ولادت امام حسین علیه‌السلام و روز ماما گفت: همه روزها روز ماماست و انشالله این ایام بر شما مبارک باشد. وی همچنین از دکتر علی پور به‌عنوان مایه افتخار دانشگاه علوم پزشکی تهران یادکرد و گفت: زحمات و تلاش‌های ماماها را لازم نیست که من بگویم واقعاً خانم‌های ماما چه در عرصه زایمان و چه در حوزه پژوهش و آموزش به تلاش‌های خود واقف‌اند و جز خداوند متعال کسی نمی‌تواند زحمات ارزشمند این عزیزان را جبران کند.
وی با اشاره به تاریخچه ارزشمند آموزش مامایی در کشور گفت: شما بخشی از تاریخچه پرفرازونشیب مامایی در کشور هستید و دستاوردهایی که در این حوزه در تمامی این سال‌ها تا به امروز به دست آورده‌ایم کم نیست. از سال 1309 تا امروز که آموزش مامایی در ایران به‌طور رسمی آغاز شد 86 سال از عمر تربیت رسمی ماما می‌گذرد و خوشبختانه ماماهای ما بسیار هوشمند هستند و با نمرات بسیار بالا در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها قبول می‌شوند بنابراین هر پست سازمانی که به آن‌ها داده شود قطعاً به‌خوبی از عهده انجامش بر خواند آمد.
دکتر دستجردی نقش ماماها را در کاهش مرگ‌ومیر مادران بسیار مهم خواند و افزود: اگر امروز در ترویج زایمان طبیعی و زایمان فیزیولوژیک تا این حد کار می‌شود و ماماها در این عرصه نقش اساسی دارند برای این است که باید مرگ‌ومیر مادران را از این هم که هست کمتر کنیم. خدای متعال در قرآن می‌فرماید: اگر یک نفر را زنده کنید مثل این است که همه مردم عالم را نجات داده‌اید. برای کاهش مرگ‌ومیر نوزادان در روز اول هم شما ماماها باید بسیار تلاش کنید. مامایی یعنی قلب جامعه ما برای همه شما دعا می‌کنیم و در حد بضاعتمان هر کاری بتوانیم برای جبران تلاش‌های ارزشمند شما انجام می‌دهیم.
در ادامه واثق کارشناس ارشد مامایی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه گفت: به این‌که یک ماما هستم افتخار می‌کنم. ما برای تغییر و تحول در اتاق‌های زایمان نباید منتظر یک تغییر بزرگ باشیم گاهی جابه‌جایی یک صندلی هم می‌تواند بسیار مؤثر باشد. وی در خصوص هویت مامایی گفت: ما باید به دانشجویان مامایی آموزش دهیم تا بتوانند هویتشان را به‌عنوان یک ماما بشناسند و از یک متخصص زنان و یا یک پرستار وظائفشان را تمییز دهند و کاری که مسئولیت انجامش رادارند درنهایت مهارت و دقت به انجام برسانند؛ و آموزش مهارت در انجام زایمان فیزیولوژیک را از دوران دانشجویی رشته مامایی ضروری دانست.
دکتر تهرانیان رییس اداره سلامت مادر، نوزاد و مامایی معاونت درمان مامایی را تلفیقی از علم و هنر دانست و گفت: یک ماما باید علاوه برداشتن علم و مهارت کافی باید صبر و حوصله زیادی داشته باشد و همچنین نکته‌سنج بوده و از روابط اجتماعی بالایی برخوردار باشد تا به کمک همه این مهارت‌ها بتواند نقش مهم خود را در سلامت مادر، نوزاد و جامعه ایفا کند.
وی همچنین از تلاش‌های بی‌وقفه کارشناسان اداره سلامت مادر، نوزاد و مامایی معاونت درمان، وفایی نژاد، نظری، احمدی و اکبری تقدیر و تشکر کرد و گفت: امیدواریم با همراهی سایر همکاران ماما در مراکز تابعه دانشگاه بتوانیم باعث پیشرفت و ارتقاء در ارائه خدمات در رشته مامایی و سلامت مادر و نوزاد شویم.
در انتها به 10 مامای نمونه دانشگاه علوم پزشکی تهران لوح تقدیر و جوایزی اهدا شد.


توضیح آن‌که دکتر وحید دستجردی در طول سخنان خود در خصوص تاریخچه مامایی در کشور توضیحاتی داد که به شرح زیر است:
در سال 1309 آموزشگاه رسمی تربیت مامایی آغاز به کارکرد که در آن افراد متقاضی پس از طی کردن دوره 5 ساله آموزش متوسطه به این آموزشگاه راه می‌یافتند و پس از 3 سال از آن فارغ‌التحصیل رشته مامایی می‌شدند.
در سال 1319 آموزشگاه مامایی به بیمارستان زنان واقع در پیچ شمیران ملحق شد.
در سال 1331 تا 1334 به دلایلی آموزشگاه مامایی بسته شد.
در سال 1334 پس از راه‌اندازی مجدد آموزشگاه مامایی این آموزشگاه تنها مختص به تربیت ماما نبود بلکه پرستاران پس از گذراندن دوره یک‌ساله مامایی مدرک پرستار ماما می‌گرفتند.
در سال 1345 این آموزشگاه تربیت بهیار ماما را هم آغاز کرد که تا سال 1360 ادامه داشت.
بعد از پیروز انقلاب اسلامی در سال 1361 وزارت بهداشت بانام وزارت بهداری شروع به کارکرد و از سال 1362 تربیت ماما از وزارت علوم به وزارت بهداشت واگذار شد؛ و آموزش عالی پرستاری و آموزش عالی مامایی به دانشکده پرستاری و مامایی تبدیل شد.
در سال 1366 کارشناسی پیوسته مامایی در این مراکز آغاز شد.
در سال 1363 دانشگاه تربیت مدرس، 1368 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و 1369 دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقطع کارشناسی ارشد در دو گرایش بهداشت مادر و نوزاد و آموزش مامایی شروع به جذب دانشجو کردند.
در سال 1384، PHD بهداشت باروری در رشته مامایی آغاز به کار کرد.
از سال 1389 با بازنگری در وزارت بهداشت مامایی به معاونت درمان ملحق شد./ق

عکس و خبر: باهو 

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *