با حضور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران

جلسه رونمایی از نرم افزار دوراپزشکی و مشاوره آنلاین در بیمارستان فارابی برگزار شد

در جلسه رونمایی از نرم افزار مشاوره از راه دور بیمارستان فارابی، رازی و روزبه اهداف، مزایا و زیرساخت های مورد نیاز برای گسترش این طرح مورد بررسی قرار گرفت.

جلسه رونمایی از نرم افزار دوراپزشکی و مشاوره آنلاین در بیمارستان فارابی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه افتتاح دوراپزشکی و مشاوره آنلاین سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ با حضور دکتر سید فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمدرضا اکبری، رییس بیمارستان فارابی، دکتر ربابه عابدینی، رییس بیمارستان رازی، دکتر علی گنجعلی خان حاکمی، مدیر تعالی بالینی و امور بیمارستان‌ها و دکتر سینا مرعشی، مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان فارابی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر علامه مقدمه‌ایرا درباره هدف از راه اندازی مشاوره‌های پزشکی از راه دور در بیمارستان‌های فارابی، رازی و روزبه عنوان کرد و گفت: باتوجه به سیاستی که در وزارت بهداشت وجود داشت بحث پزشکی از راه دور به شکل یک ستاد به نام ستاد پزشکی از راه دور در دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری واحد فناوری اطلاعات این دانشگاه و جناب آقای دکتر مرعشی شکل گرفت که در نهایت سه پلتفرم مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد هر کدام از این پلتفرم‌ها بخشی از کار مشاوره پزشکی از راه دور را برعهده بگیرند.  
وی از مزایای این طرح نیز گفت و افزود: پلتفرم‌های مشاوره پزشکی از راه دور می‌‌ توانند در کنار نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرند. در حوزه پزشکی از راه دور بخشی وجود دارد که مربوط به کلینیک‌هاییاست که بیماران به آن مراجعه می‌کنند. ما در این حوزه دو نرم‌ افزار را مد نظر داریم که یکی از آنها ارتباط بیمار و پزشک را برقرار می‌کند و دومی که در جلسه امروز به آن می‌پردازیم به بحث مشاوره‌های درمانی در سطح دانشگاه و بین بیمارستان‌ها اختصاص دارد. برای ما پیش آمده که در برخی مواقع نتوانسته‌ایماز سه متخصص داخلی در سه بیمارستان فارابی، روزبه و رازی به عنوان مقیم به ویژه در نوبت کاری شب بهره‌ مند شویم که البته با پیگیری‌ های انجام شده این مشکل تا حدی برطرف شد اما برای استفاده از مشاوره‌های این پزشکان تصمیم گرفتیم تا از روش مشاوره پزشکی از راه دور استفاده کنیم. البته این روش جایگزینی برای مشاوره‌های حضوری نیست ولی در شرایطی که برخی از مشاوره‌ها به دلایل مختلف به صورت تلفنی انجام می‌ شود و گاهی نیز با مشکلاتی همراه می‌باشد، استفاده از روش مشاوره از راه دور از طریق نرم‌ افزار یا وب می‌توانند علاوه بر رفع این مشکلات هردو طرف مشاوره را نیز از حقوق مادی و معنوی آن بهره مند سازد. علاوه بر این با ثبت شدن اسناد و تصاویر در این نرم افزار در هنگام مشاوره با مشکلات حقوقی و قانونی کمتری مواجه خواهیم بود و این مشاوره‌ها قابلیت ثبت در پرونده بیمار را نیز دارند.
در ادامه دکتر مرعشی به بیان زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: همانطور که آقای دکتر علامه به آن اشاره کردند مشاوره پزشکی از راه دور فرایندی است که ما آماده سازی آن را پیش از آغازهمه گیری کرونا، در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع کردیم. برای اینکه این مشاوره مجازی بتواند عملیاتی شود دستورالعمل‌ها و زیرساخت‌هاییرا نیاز داشت که برخی از آنان آماده سازی و ابلاغ شده و برخی نیز در حال پیگیری است.
وی در توضیح زیرساخت‌های لازم گفت: یکی از این زیرساخت‌های مهم زیرساخت فنی بود که خوشبختانه با کمک استارتاپ‌ها و شرکت‌هاییکه در این زمینه فعالیت می‌کنند در سطح آزمایشی بستری در اختیار ما قرار گرفت که تست‌های آن نیز موفقیت‌ آمیز بود. زیرساخت مهم دیگر بحث حقوقی و قانونی است که البته بستر کاملی برای آن نداریم و موضوعات حقوقی در زمینه تعریف مسئولیت‌ ها، نقش‌ها و شرایط تبادل و حفظ اطلاعات همچنان نیازمند دستورالعمل مشخص می‌باشد. در زمینه زیرساخت مالی نیز خوشبختانه تعرفه‌ گذاری و پوشش بیمه‌ایآن آغاز شده است. همچنین برای زیرساخت فرهنگی نیز نیازمند فرهنگ سازی و آموزش به خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان هستیم. البته لازمه این کار صرف زمان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تمرین است. در کل بسیار خوشحالیم که بیمارستان‌ های فارابی رازی و روزبه وارد این فرایند شدند و امیدواریم سایر بیمارستان‌ های دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به زودی به این فرایند بپیوندند.
دکتر اکبری نیز با ابراز خرسندی از راه اندازی این طرح در بیمارستان فارابی گفت: یکی از دغدغه‌ های ما حضور متخصصان و رزیدنت‌های داخلی در بیمارستان فارابی بود. اما حضور این متخصصان در این مرکز گاه با مشکلاتی همراه بود. به همین دلیل چندین بار با معاون محترم درمان دانشگاه صحبت‌هاییداشتیم تا با روشی بتوانیم هم از مشاوره‌های آنلاین و هم مشاوره‌های حضوری متخصصان داخلی استفاده کنیم. خوشبختانه طرحی که امروز و در این جلسه ارائه شد طرح بسیار خوبی است و امیدواریم با همکاری بیمارستان‌ های رازی و روزبه که ارتباط خوب و به نوعی خواهر خواندگی نیز با آنان داریم هرچه سریع‌تر بتوانیم از این نرم افزار بهره مند شویم.
وی همچنین به فرصت‌هاییکه همه گیری کووید-۱۹ برای آموزش و مشاوره‌های مجازی فراهم کرده اشاره کرد و افزود: کرونا با همه مشکلاتی که برای ما به وجود آورد اما باعث تقویت زیرساخت‌های مجازی همانند تله مدیسین شد. البته ما در زمینه تله مدیسین مدتی است که در حال فعالیت هستیم. به عنوان مثال در زمینه رتینوپاتی نوزادان نارس (ROP) از مراکز درمانی سراسر کشور تصاویر بیماران را برای متخصصان ROP بیمارستان فارابی ارسال می‌ کنند و همکاران ما نیز مشاوره‌های لازم را به آن‌ها ارائه می‌دهند. اما تلاش می‌کنیم که در زمینه مشاوره‌های مجازی از این نیز فراتر برویم. خوشبختانه جلسه‌ایکه امروز برگزار شد نیز بسیار مفید بود و همانطور که دکتر علامه و دکتر مرعشی نیز به آن اشاره کردند روش مشاوره از راه دور می‌تواند باعث گسترش این فرهنگ شود که می‌ توانیم برخی از مراجعه‌های حضوری به ویژه در شرایط همه گیری کرونا را کاهش دهیم.
در ادامه دکتر سید علیرضا متولیان، مدیر عامل و حمیدرضا سیمین پور، معاون شرکت نوآوری‌های هوشمند تریتا توضیحاتی را درباره نرم افزار مشاوره از راه دور این شرکت ارائه کردند. سپس دکتر حمید ریاضی، معاون درمان، دکتر محمد سلیمانی، معاون بین الملل، سعید مرادی، مدیر بیمارستان فارابی و دکتر مهتاب معتمد، نماینده بیمارستان روزبه در این جلسه، به بیان نظرات و پیشنهادات خود درباره فراهم کردن بسترهای لازم برای استفاده از این نرم افزار در بیمارستان فارابی پرداختند.
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

تصاویر

دکتر سید فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر محمدرضا اکبری، رییس بیمارستان فارابی دکتر ربابه عابدینی، رییس بیمارستان رازی دکتر سینا مرعشی، مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر علی گنجعلی خان حاکمی، مدیر تعالی بالینی و امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران سید علیرضا متولیان، مدیر عامل شرکت نوآوری های هوشمند تریتا دکتر حمید ریاضی، معاون درمان بیمارستان فارابی دکتر محمد سلیمانی، معاون بین الملل بیمارستان فارابی فریده آژیر، مدیر پرستاری بیمارستان فارابی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *