نشست رئیس فدراسیون جهانی آموزش پزشکی و برخی از اعضای اعتباربخشی موسسه ای بین المللی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: آموزش و عدالت دو اصل مهم در پیشرفت جامعه هستند

برخی از اعضای اعتباربخشی موسسه ای بین المللی و صاحب نظران حوزه آموزش پزشکی، در دیدار با رئیس دانشگاه، معاون آموزشی و مشاور ایشان، از نزدیک در جریان برنامه های نوین آموزش و فعالیت های این حوزه قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این نشست که پروفسور ریکاردو لئون، پرزیدنت فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، پروفسور رابرت وولارد، رییس کمیته آموزش پاسخگو، پروفسور گوهر واجد، مسئول برنامه ریزی نیروی انسانی WHO-EMRO ، پروفسور حسام حمدی، رییس دانشگاه Gulf med امارات، پروفسور عامر زمان خان، رییس دپارتمان آموزش پزشکی کالج پزشکان و جراحان cpsp و پروفسور محمد سعید عبدالزهرا، عضو شورای اعتبار بخشی آموزش پزشکی حضور داشتند، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، با بیان پیشینه و تاریخچه ای از ایران و دانشگاه گفت: خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی ایران، اتفاقات و تغییرات بسیار مثبتی در کشور رخ داده که از آن جمله می توان به سیستم سلامت کشور اشاره کرد.

وی حضور اعضای هیات علمی اندیشمند و مدیران فعال را موجب بروز تغییرات و موفقیت های مختلفی در حوزه سلامت دانست و گفت: در گذشته از پزشکان به عنوان "حکیم" یاد می کردند چرا که آنها افرادی فیلسوف و دانشمند بودند. ما نیز در تلاشیم تا پزشکانی تربیت کنیم که تک بعدی نباشند و نگاه اجتماعی به مشکلات حوزه سلامت داشته باشند.

رئیس دانشگاه، سپس به اهمیت سلامت معنوی در کنار سلامت جسم و روان اشاره کرد و گفت: مشاهده شده افرادی که اعتقادات قوی تری دارند، در مواجهه با بیماری های دشوار همچون سرطان، بیش از دیگران شانس بهبودی داشته اند.

دکتر قناعتی، مسیر حرکت دانشگاه را رو به پیشرفت توصیف کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران در تولید محصولات و تجهیزات پزشکی، توفیقات زیادی داشته و دکتر کابلی، اولین فردی بود که توانست پیوند مناسبی میان صنعت و پزشکی در دانشگاه برقرار کند؛ به نحوی که اکنون بیش از 200 محصول در دانشگاه تولید شده از جمله ربات سینا که در مرحله صادرات به کشورهای دیگر هستند. همچنین دستگاه دیگری در دانشگاه ساخته شده است که می تواند هنگام جراحی سرطان سینه، به پزشک اطمینان دهد که حاشیه جراحی کاملا سالم است.

وی به پیشرفت های حوزه داروسازی و it اشاره کرد و گفت: اساتید داروسازی، در حوزه های جدید با فناوری بالا فعالیت دارند و داروهای پیشرفته ای را در مراکز رشد تولید کرده اند. همچنین با توجه به پیشرفت های روزافزون it در دنیا، دانشگاه با تغییرات مناسبی در این حوزه، نتایج بسیار مثبتی را در مدت زمانی اندک به دست آورد.

رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود، راه اندازی شعبه بین الملل دانشگاه در سبطین عراق را نخستین تجربه در ایجاد شعبه بین المللی دانست و تصریح کرد: امیدوارم فعالیت های ما در این شعبه، نتایج مثبتی در برداشته باشد.

دکتر قناعتی، آموزش و عدالت را دو اصل مهم در پیشرفت جامعه خواند و افزود: ما همواره نیازمند آموزش و عدالت در سلامت و دسترسی آسان به غذا، آب سالم، بهداشت و امکانات هستیم. در این دانشگاه تنها به آموزش و پژوهش نمی پردازیم بلکه سلامت و درمان بسیاری از بیماران به فعالیت های ما گره خورده است. بسیاری از امور همچون واکسیناسیون، درمان، بهداشت و سلامت مردم نیز از جمله وظایف دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

وی با بیان اینکه "سلامت تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست بلکه مسئله ای چندوجهی و وظیفه همه دستگاه هاست" خاطر نشان کرد: ما در این دانشگاه بهترین افراد را گردهم آوردیم و همکاران من از بهترین افراد برای پیگیری مشکلات مردم هستند. من معتقدم بودجه اندک اما مدیریت خوب می تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.

در این نشست، دکتر سیدفرشاد علامه، معاون آموزشی دانشگاه، به معرفی فعالیت های آموزشی دانشگاه پرداخت و گزارشی از تولیدات، محصولات و پیشرفت های دانشگاه ارائه کرد.

سپس دکتر عظیم میرزازاده، مشاور معاون آموزشی دانشگاه، نیز به معرفی فعالیت های مرکز توسعه آموزش دانشگاه، بورس های تحصیلی، برنامه های توسعه در آموزش، ارزیابی و پایش آموزشی و چالش های این حوزه پرداخت.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

فیلم بردار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *