نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: آنچه باعث توسعه همه جانبه می شود گسترش فناوری اطلاعات است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست هیئت رئیسه گفت: آنچه باعث توسعه همه جانبه می شود گسترش فناوری اطلاعات است.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست 26 فرودین 1403، برنامه های  IT دانشگاه، در سال افزایش کارایی در حوزه فناوری اطلاعات، ارایه شد و دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به عملیات موفق رزمندگان اسلام گفت: کشورمان باوجود تحریم های سخت، به خود متکی است و هیمنه اسرائیل را شکست.
رئیس دانشگاه با اشاره به شرایط نابرابر جنگ رسانه ای گفت: بیش از 70 درصد رسانه های جهان در اختیار اسرائیل است و ایران می تواند از فضای مجازی برای انتشار واقعیت های این عملیات استفاده کند.
دکتر قناعتی مهمترین بعد وجود انسان را در هر شرایطی بعد فردی دانست و گفت: آنچه مهم است اینکه در هرشرایطی به وظایف شرعی و قانونی خود عمل کنیم.
دکتر قناعتی در بخش دیگری از سخنان خود، پس از شنیدن گزارش حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه گفت: ساختار سازمانی فناوری اطلاعات دانشگاه باید تقویت و برنامه های این حوزه تسهیل شود.
رئیس دانشگاه توسعه فعالیت های فناوری اطلاعات را یادگاری از این دوره مدیریت دانشگاه دانست و گفت: تا پایان این دوره مدیریتی کمک کنیم برنامه های
این حوزه تکمیل شود.
دکتر قناعتی با تاکید دوباره بر اهمیت حوزه فناوری اطلاعات گفت: آنچه باعث توسعه همه جانبه می شود گسترش فناوری اطلاعات است. در واقع با مدیریت داده است که می توان مدیریت مبتنی بر شایسته سالاری، شفافیت و فسادگریزی داشت.
رئیس دانشگاه با اشاره به مزایای به کارگیری فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف گفت: مزایای بیمارستان بدون کاغذ و نوبت دهی الکترونیک و... را با توسعه فناوری اطلاعات می توان حس کرد و به این منظور لازم است زیرساخت های این حوزه فراهم شود.

تشریح برنامه‌های حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه
دکتر سیداحمد رضائی مدیر آمار و فناوری اطلاعات برنامه‌های دانشگاه در حوزه فناوری اطلاعات را تشریح کرد و گفت: بیش از 60 عنوان فعالیت در قالب برنامه عملیاتی سال 1403 این مرکز طراحی شده است.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، با اشاره به فعالیت بیش از 100 سامانه مختلف در حوزه‌های کاری دانشگاه افزود: این سامانه‌ها نیاز به پویایی بیشتری دارند.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه راه‌اندازی سامانه احراز هویت یکپارچه (SSO) را یکی از ضروری‌ترین نیازهای فعلی سازمان برشمرد و افزود: این سامانه علاوه بر تأمین سهولت و سرعت دسترسی به سامانه‌ها، سبب ارتقاء امنیت حساب‌های کاربری در سامانه‌ها، ساده‌سازی فرآیند اعتبارسنجی کاربران و همچنین افت بار کاری راهبران سامانه‌ها خواهد بود.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد سامانه مدیریت داده‌های کلیدی (MDM) گفت: راه‌اندازی این سامانه علاوه بر رفع تناقض میان ابعاد اطلاعاتی موجود در سامانه‌های مختلف، می‌تواند نیاز به ثبت مکرر اطلاعات پایه مورد نیاز هر سامانه را نیز مرتفع و علاوه بر این زمینه‌ساز اعتماد به گزارش‌های مدیریتی شود.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه همچنین برنامه های اککانتینگ یکپارچه دانشگاه، راه‌ندازی سیستم eduroam، توسعه سامانه آرشیو  و نگهداری تصاویر پزشکی(PACS)، استفاده هرچه بیشتر از سامانه سمفاد دانشگاه، ارایه طرح جامع امن سازی زیرساخت های دانشگاه، خرید تجهیزات پیشرفته مورد نیاز برای هوش مصنوعی، تامین تجهیزات دیتاسنتر ستاد و واحدهای تابعه دانشگاه، ارایه خدمات فناوری اطلاعات در بستر جدید، توسعه سیستم های HIS در دو محور ماژول های اختصاصی و ماژول های سفارش وزارت بهداشت، پروژه پرونده الکترونیکی درمانگاهی، پروژه الکترونیکی فرم های بستری با استفاده از سامانه تبدیل گفتار به متن، توسعه سامانه CPOE سامانه ثبت الکترونیک دستورات پزشکی در پرونده های بستری، اپلیکیشن نمایشگر پرونده الکترونیک بستری دانشگاه،TUMS RECORD VIEWER(TRV)، توسعه داشبوردهای مدیریتی دانشگاه و پیشنهاد ارتقای تشکیلاتی دانشگاه در حوزه آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه را از دیگر برنامه های  سال 1403 دانشگاه نام برد.
 
دکتر رضائی در بخش دیگری از سخنانش، هدف‌گذاری حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه مبنی بر راه‌اندازی بیمارستان هوشمند (Smart Hospital) که در آن «صرفه‌جویی و حذف کامل کاغذ از فرآیند درمان بیماران» مدنظر است را تبیین کرد. این برنامه در دو بخش موازی برای بیماران بستری (با راه‌اندازی سامانه تبدیل گفتار به متن و ...) و مراجعه کنندگان سرپایی (پرونده الکترونیک درمانگاهی) طراحی و امسال پیگیری خواهد شد.
در ادامه مباحث مطرح‌شده هر یک از اعضاء هیأت‌رئیسه دیدگاه‌های خود در خصوص محورهای مختلف بیان کردند و در نهایت نیز ارتقاء جایگاه سازمانی مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه به مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه مورد تصویب اعضاء قرار گرفت.

پیش از دستور
حجت الاسلام و المسلمین میرمجید سید قریشی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه دعای امام سجاد را در حفاظت از مرزداران تشریح کرد.


سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر