افتتاح پروژه‌های توسعه خدمات دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: داروخانه ۱۳ آبان الگوی نظام خدمات دارویی کشور در عرصه آموزشی، پژوهشی و درمانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در آیین افتتاح پروژه های توسعه خدمات دارویی مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی گفت: داروخانه ۱۳ آبان الگوی نظام خدمات دارویی کشور در عرصه آموزشی، پژوهشی و درمانی است.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، همزمان با نشست۲۱ مرداد ۱۴۰۳ هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران، پروژه‌های توسعه‌ خدمات دارویی مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی افتتاح شد.داروخانه‌های سرپایی، اتاق عمل و شبانه روزی بیمارستانی،  فضای آموزشی مهارت‌های عملی دانشجویی، توسعه فضای داروخانه 13 آبان، بهره برداری از انبار دارویی یاخچی آباد و نصب نرم افزار نسخه پیچی در داروخانه‌های ایثار و نمونه طالقانی به بهره برداری رسید.

در این‌نشست، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، از تلاش‌های دکتر بیگلر رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی و همکاران این مجموعه، در ارتقا کیفیت و افزایش دسترسی بیماران به خدمات دارویی قدردانی کرد و گفت: داروخانه ۱۳ آبان الگوی نظام دارویی کشور در عرصه آموزشی، پژوهشی و درمانی است.
دکتر قناعتی با اشاره به اقدامات توسعه دارویی این مجموعه گفت:  افزودن شعب داروخانه‌های ۱۳ آبان در بیمارستان‌های حکیم، حضرت مهدی(عج) و امیراعلم، افزایش 2.5 برابری ظرفیت خدمات فوق تخصصی و همچنین تنوع و ارتقا کیفیت خدمات دارویی نشان دهنده ارتقا شاخص کیفیت مدیریت در این مجموعه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، راه اندازی انبار استاندارد دارویی در یاخچی‌آباد را امری ضروری و ارزشمند دانست و  افزود: انبار دارویی امیرآباد از ظرفیت لازم برخوردار نبود از این رو راه اندازی این انبار از اهمیت ویژه ای در تامین و توزیع داروی مورد نیاز تهران و کشور برخوردار است.
دکتر قناعتی با تاکید بر اهمیت راه اندازی مرکز آموزش مهارت‌های دانشجویی در این مجموعه گفت: این مرکز در آموزش عملی فارماکولوژی به دانشجویان رشته‌های مرتبط، نقش موثری دارد و می‌تواند مهارت‌های مورد نیاز را به دانشجویان آموزش دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، خدمات دارویی به درب منزل بیماران خاص را اقدام مبارکی دانست و افزود: گسترش این خدمات به جانبازان و دیگر گروه های بیماران می تواند به افزایش رضایتمندی کمک کند.
دکتر قناعتی با اشاره به توسعه خدمات نرم افزاری داروخانه 13 آبان،  بر به کارگیری مدل‌های نوین خدمت رسانی در جهان تاکید کرد و گفت: گسترش مدل هوشمند خدمات دارویی باعث افزایش سرعت عمل، ارتقا کیفیت، برقراری عدالت، مدیریت با کیفیت، صرفه جویی و پرهیز از اتلاف منابع، برنامه ریزی در پژوهش و در نهایت سطح جدیدی از توانمندی مدیریتی می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در این دوره مدیریتی واکنش زنجیره ای مثبتی بین مجموعه داروخانه های 13 آبان، دانشکده داروسازی و مراکز تحقیقاتی مرتبط ایجاد شده است افزود: برهم کنش این مجموعه ها، تاثیر مثبتی در خلق توانمندی‌های جدید دارد.
دکتر قناعتی ویژگی انتخاب مدیران را برمبنای توانمندی، شجاعت و عقلانیت دانست و افزود: نتیجه این انتخاب، دستاوردهایی است که طی این سه سال حاصل شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تبریک روز خبرنگار، از تلاش‌های دکتر ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه و همکاران این مجموعه در عرصه اطلاع رسانی قدردانی کرد و گفت: اطلاع رسانی مبتنی بر واقعیت باعث ایجاد شفافیت در جامعه می شود و این شفافیت به توسعه یافتگی کشور کمک می کند.

تنوع خدمات دارویی مجموعه داروخانه های 13 آبان

در ادامه دکتر محمود بیگلر رئیس مجموعه داروخانه های دانشکده داروسازی، داروخانه های 13 آبان را منشا اثر در ارایه خدمات دارویی دانست و افزود: باتوجه به آمار بالای مراجعه کنندگان، تنوع خدمات  در این مجموعه به نحوی است که می تواند رضایتمندی را در گیرندگان خدمت افزایش دهد.  
دکتر بیگلر داروخانه های 13 آبان را مامن بیمارانی دانست که نیاز به داروهای کمیاب دارند افزود: برای افزایش رضایتمندی بیماران، فضای داروخانه را گسترش، ظرفیت داروهای فوق تخصصی را به 2.5 برابر افزایش و میزان انتظار بیماران را از 35 دقیقه به 8 دقیقه کاهش دادیم.
رئیس مجموعه داروخانه های دانشکده داروسازی، با اشاره به اقدامات انجام شده در تامین داروهای تک نسخه گفت: با 10 شرکت تامین داروهای تک تسخه ای قرارداد بسته ایم که بتوانیم داروهای مورد نیاز بیماران را در اختیارشان قرار دهیم.
دکتر بیگلر از راه اندازی فضای آموزشی کسب مهارت های عملی دانشجویان خبر داد و گفت: با هماهنگی دانشکده داروسازی و گروه داروسازی بالینی، در فضایی با مالکیت دانشگاه، ساختمان آموزشی استانداردی  ایجاد شده که دانشجویان می توانند مهارت های لازم را  کسب کنند.  
رئیس مجموعه داروخانه های دانشکده داروسازی، با اشاره به ظرفیت این مجموعه در آموزش به تکنسین های دارویی گفت: اکثر اموزش های تکنسین های دارویی به صورت تئوری است ولی در این مجموعه اموزش های علمی و عملی همزمان به فراگیران آموزش داده می شود.
دکتر بیگلر، بابیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران جزو معدود دانشگاه هایی است که بیماران برای تهیه اقلام دارویی خود، نیاز به خارج شدن از بیمارستان ندارند گفت: باوجود بدعهدی سازمان های بیمه گر، همه اقلام دارویی مورد نیاز بیماران در بیمارستان های دانشگاه ارایه می شود و این امر به کنترل هزینه بیماران و جلوگیری از سرگردانی انها در سطح شهر کمک می کند.
رئیس مجموعه داروخانه های دانشکده داروسازی، از  ایجاد مرکز عرضه تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران در داروخانه 13 آبان خبر داد و گفت: ارایه مراقبت دارویی در منزل برای بیمارانی که در مراحل پایانی حیات خود (end stage) هستند با همکاری خیریه و تجهیزات پزشکی در اینده نزدیک صورت می گیرد و تجهیزات مورد نیاز این بیماران در قالب حمایت، به طور رایگان در اختیارشان قرار خواهد گرفت.
وی افزود: دارو رسانی جانبازان بالای 70 درصد با همکاری بیمه دی از دیگر اقداماتی است که در مجموعه داروخانه های 13 آبان در حال انجام و طرح دارورسان به والدین شهدای همکار دانشگاه نیز از دیگر با هماهنگی مدیریت ایثارگران درحال برنامه ریزی است.
 رئیس مجموعه داروخانه های دانشکده داروسازی، از طراحی نرم افزار نوبت دهی و نسخه پیچی الکترونیک خبرداد و گفت: نرم افزاری را طراحی کرده ایم که بیماران پس از ثبت اطلاعات خود، ساعت آماده سازی دارو به آنان اعلام می شود و در زمان مشخص می توانند برای دریافت دارو مراجعه کنند و یا درقالب زیرساخت استانداردی که ایجاد شده دارو در منزل به آنان تحویل داده شود.
دکتر بیگلر در پایان سخنان خود مجموعه این اقدامات را با حمایت های رئیس دانشگاه، معاون توسعه و مدیران امور مالی و فنی دانشگاه و همچنین پشتیبانی علمی دانشکده داروسازی و همت همکاران خود در مجموعه داروخانه های 13 آبان دانست و  گفت: امیدوارم با تداوم این حمایت ها در آینده نزدیک شاهد به ثمر رسیدن دیگر پروژه های در دست اقدام این مجموعه در راستای خدمت رسانی به بیماران نیازمند باشیم.

تجربه موفق مجموعه داروخانه های دانشکده داروسازی در مدیریت بهره وری

در ادامه دکتر سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، مجموعه داروخانه های 13 آبان را تجربه موفق ارایه خدمات دارویی در کشور دانست و گفت: داروخانه 13 آبان یکی از مجموعه های بزرگ ارایه خدمت و شناخته شده در کل کشور است.
دکتر محمدی با یاداوری خدمات خالصانه شبانه روزی داروخانه 13 آبان از دهه های گذشته تاکنون گفت: یکی از دلایل موفقیت این مجموعه، حمایت رئیس دانشگاه و همکاری معاونت توسعه است. در واقع همه ارکان دانشگاه به این نتیجه رسیده اند اقدامات داروخانه 13 آبان برای رفاه حال بیماران ضروری است و اگر این تجربه در دانشگاه های دیگر تکرار شود  انان نیز به این موفقیت دست پیدا می کنند.
رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر حمایت این سازمان از اقدامات داروخانه 13 آبان افزود: تاریخچه شکل گیری داروخانه 13 آبان و توسعه آن به بیش از 40 داروخانه شهری و بیمارستانی را مستند و تجربیات موفق خود را در اختیار دیگر دانشگاه ها قرار دهید تا به مدیریت بهره وری برسند.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *