بررسی تاثیر دوره آموزشی مذاکره مبتنی بر سناریو بر دانش و مهارت مذاکره دانشجویان فاز پیش بالینی دوره پزشکی عمومی
بررسی تاثیر دوره آموزشی مذاکره مبتنی بر سناریو بر دانش و مهارت مذاکره دانشجویان
نشست خبری بررسی طرح تحقیقاتی «بررسی تاثیر دوره آموزشی مذاکره مبتنی بر سناریو بر دانش و مهارت مذاکره دانشجویان فاز پیش بالینی دوره پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران» در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشست خبری نشست خبری بررسی طرح تحقیقاتی «بررسی تاثیر دوره آموزشی مذاکره مبتنی بر سناریو بر دانش و مهارت مذاکره دانشجویان فاز پیش بالینی دوره پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران» با حضور مجری اصلی این طرح، دکتر محبوبه خباز مافینژاد برگزار شد. این طرح تحقیقاتی در سال گذشته به سرانجام رسید و توانسته به ارتقای سطح دانش و سلامت در حوزه کاربرد آموزش مبتنی بر سناریو بر ارتقا مهارت مذاکره کمک کند.
دکتر محمدرضا گنج دانش، دکتر آزاده سیاری فرد و دکتر فاطمه محسنی اعضای تیم تحقیقاتی را تشکیل میدهند. بررسیها بیانگر این است پیام کلیدی طرح تحقیقاتی نشست خبری بررسی طرح تحقیقاتی «بررسی تاثیر دوره آموزشی مذاکره مبتنی بر سناریو بر دانش و مهارت مذاکره دانشجویان فاز پیش بالینی دوره پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران»،مداخلات آموزشی مبتنی بر شواهد متعددی در زمینه ارتقاء مهارت مذاکره دانشجویان انجام میشود.
یکی از انواع روش های آموزشی استفاده از سناریوهای شبیه سازی شده است. یافته های حاصل از مطالعه حاضر بیانگر اثربخشی آموزش مبتنی بر سناریو در ارتقاء دانش و مهارت مذاکره دانشجویان پزشکی در فاز پیش بالینی در موقعیت های شبیه سازی شده است که میتواند در برنامه درسی دانشجویان ادغام شده و آموزش داده شود. اهمیت و نوآوری موضوع در سالهای اخیر، تقویت مهارت مذاکره به عنوان یکی از اساسیترین حوزههای توانمندیهای مورد انتظار، مورد توجه شماری از محققان و نهادهای آموزشی در آموزش دانشجویان علوم پزشکی قرار گرفته است.
این موضوع لزوم توجه به بررسی اثربخشی در استفاده از روشهای آموزشی موثر در تقویت مهارت مذاکره در دانشجویان را مطرح می سازد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر مداخله آموزش مهارت مذاکره مبتنی بر سناریو بر دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
«بهبود معنادار دانش و مهارت مذاکره دانشجویان با آموزش مبتنی بر سناریو» و «ارائه نمونه سناریوهای شبیه سازی شده برای یادگیری مهارت مذاکره دانشجویان» دو کاربرد اساسی طرح تحقیقاتی نشست خبری بررسی طرح تحقیقاتی «بررسی تاثیر دوره آموزشی مذاکره مبتنی بر سناریو بر دانش و مهارت مذاکره دانشجویان فاز پیش بالینی دوره پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران» است. لزوم همکاری برای تامین منابع مالی و نیروی انسانی در انجام طرحهای مرتبط با تقویت مهارتهای نرم از موارد مطرح شده در این جلسه بود که میبایست در کانون توجه سیاستگذاران و مسئولان قرار گیرد.
این پژوهش میتواند در بلند مدت در کاهش رخداد موقعیت های تعارض از طریق انجام مذاکره های موفق در بین فارغالتحصیلان پزشکی و در نهایت کاهش ترک شغلی و بهبود ارائه خدمات پزشکی بود، اما این موضوع نیازمند انجام بررسی های بلند مدت به منظور بررسی اثربخشی کار در سطح پیامد است که در طرح حاضر جزو اهداف نبوده است.
به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محبوبه خباز مافینژاد،، دانشیار گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی و مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در زمینه بررسی و اثربخشی مداخلات آموزشی بر ارتقا توانمندی و مهارتهای دانشجویان فعالیت میکند. علاقمندان برای ارتباط با این استاد دانشگاه میتوانند با شماره تلفن 88955712 تماس گیرند یا از طریق صندوق پست الکترونیکی به نشانی m-mafinejad@tums.ac.ir اقدام کنند. کد طرح: ۷۰۹۸۶
ارسال به دوستان