سلسله نشست های اخلاق در یادگیری الکترونیکی

دانشکده مجازی بیست و هشتمین نشست اخلاقی را با عنوان «اخلاق در تکنولوژی آموزشی» برگزارکرد

بیست و هشتمین نشست علمی اخلاق در یادگیری الکترونیکی با عنوان «اخلاق در تکنولوژی آموزشی» با حضور بیش از 140 مخاطب آنلاین و علاقه مند از سراسر کشور به این حوزه به میزبانی دانشکده مجازی و با امتیاز فرهنگی بصورت رایگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده مجازی با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران (یادا) سخنرانی علمی اخلاق در یادگیری الکترونیکی را در 16 اسفند 1400، در ادامه اهداف بیستمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی با عنوان «اخلاق در تکنولوژی آموزشی» ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار کرد. دبیر علمی سلسله نشست های اخلاقی دکتر میترا ذوالفقاری دانشیار گروه یادگیری الکترونیکی دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
در این نشست مجازی که با حضور بیش از 140 تن از مخاطبان علاقه مند به این حوزه از سراسر کشور برگزار شد، دکتر هانیه مستور عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص شکاف دیجیتال و تاثیرات آن در سیستم آموزشی به ویژه در آموزش پزشکی، کاربرد فناوری در تعلیم و تربیت و مسئل اخلاقی در حوزه فناوری آموزشی توضیحاتی را ارائه کرد.
وی تکنولوژی و فناوری آموزشی را عملکردی اخلاقی برای تاثیر در یادگیری و بهبود عملکرد معرفی کرد و اشاره داشت عدم گزارش کردن تخلف در موارد مشاهده شده، خود نوعی تخلف محسوب می شود و موضوع اخلاق باید در تمامی گروهایی که در تولید محتواها، رسانه ها و خروجی های آموزشی نقش دارند بصورت دغدغه درآید.
در ادامه دکتر مستور به سرعت ظهور فناوریها و انتخاب هوشمندانه و استفاده مناسب از آنها در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: در این فرایند باید نحوه کاربرد، میزان کارایی و دلیل انتخاب آن فناوری و ابزار کاملا مشخص شود و تاثیر این فناوری مورد بررسی قرار گیرد و رویکردی مبتنی بر شواهد داشته باشیم.
در ادامه به انتخاب راه حل های متفاوت در موضوع تکنولوژی آموزشی برای افراد گوناگون اشاره کرد و راهنماهای اصول اخلاقی را در حوزه آموزش در ابعاد افراد، ارزش ها و اصول اخلاقی، زمینه (مدرسه، دانشگاه، محل کار و ...) و فناوری بصورت زیر خلاصه کرد:
ـ رعایت شایستگی های لازم در محتوای آموزشی (محتوای بروز شده، متناسب با دوره و ...)
ـ برخورد در مواجهه با موضوعات حساس (ارائه توضیحات لازم در این زمینه با در نظر گرفتن رشد و توسعه دانشجو)
ـ روابط دوگانه (گسترس روابط با دانشجویان براساس اهداف آموزشی صورت گیرد)
ـ حفظ رازداری (نمرات، مدارک شخصی و ...)
ـ احترام به همکاران (شأن و منزلت همکاران در نظر گرفته شود)
ـ ارزیابی معتبر از دانشجویان (منصفانه، معتبر و دقیق باشد)
ـ احترام به موسسه و سازمانی که در آن کار می کنید
توضیح اینکه نشست های اخلاق در یادگیری الکترونیکی به صورت ماهانه در روزهای دوشنبه آخر ماه به طور منظم برگزار میشود که دارای امتیاز فرهنگی برای اعضای هیات علمی است. همچنین حضور برای همه علاقمندان به حوزه اخلاق در یادگیری الکترونیکی رایگان و آزاد است. برای اطلاعات بیشتر به سایت دانشکده مجازی etums.tums.ac.ir مراجعه کنید.

 

 

 

آذر شهبازی
تهیه کننده:

آذر شهبازی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *