• تاریخ انتشار : 1399/04/11 - 15:13
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1573
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

تشریح هفت سین خوشنامی در هفتمین جلسه برندسازی دانشگاه

مدیر روابط عمومی دانشگاه، هفت سینی که در شخصیت سازی برندینگ مورد توجه هستند را به هفت سین نوروزی تشبیه و آنها را تشریح کرد.

در جلسه هفتم برندسازی دانشگاه که روز سه شنبه 10 تیر 99 در سالن جی 5 ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، دکتر ماشاءاله ترابی با بیان اصولی که در 
مبحث شخصيت سازي در برندينگ مهم هستند گفت: ما باید ببینیم شخصيت ها يا تيم ها، گروه ها، سازمان ها و بيمارستان های برجسته که خوشنامي را براي دانشگاه به ارمغان آوردند و مي توانند به عنوان الگو مطرح باشند چه ویژگی هایی داشته اند.
وی با بیان اینکه هفت سينی براي اين موضوع آماده و تلاش شده تا با هفت سين نوروزی ارتباط برقرار کند افزود: اولين مورد «سوال درست» است زیرا اگر بخواهيم يک الگو را شناسايي کنيم يا يک شخصيت را به صورت جامع ارزیابی کنیم باید آن شخصیت بتواند معرف دانشگاه ما باشد. اولين مسئله اين است که براي کارهايي که او انجام داده و سبب خوشنامي شده سوالش چه بوده چون همه چيز از سوال درست شروع مي شود. جواب سوال اشتباه قطعا اشتباه است. سوال درست فوق العاده مهم است به طور مثال سوال اميرکبير که پايه گذار آموزش نوين در کشور و دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران است چه بوده که دارالفنون متولد شده است.
وی با اشاره به سین دوم گفت: در پس سوال درست براي اين که مسير فراهم شود «سادگي در تحليل» وجود دارد يعني اگر سوال دارم که چگونه مي توانم جايگاه روابط عمومي را در شان خودش قرار دهم بايد اوضاع را پيچيده نکنم و به سادگي آن را تحليل و بتوانم بهترين گزينه را انتخاب کنم زیرا با پيچيده کردن موضوع امکان انتخاب را از خودمان مي گيريم.
 دکترترابی با تشریح سین سوم گفت: نکته ما در اين انتخاب باید «سودرساني»  براي همه گروه ها باشد چون اگر اين ويژگي را نداشته باشد از جامعيت لازم برخوردار نيست و بحث مسئوليت اجتماعي را هم نمي تواند پاسخگو باشد.
مدیر روابط عمومی سین چهارم را «سلحشوری در مخاطرات» عنوان کرد و گفت: بعد از اينکه اين انتخاب صورت گرفت و سودرساني براي همه مشخص شد آن کسي که کار را پيگيري مي کند بايد سلحشوري در کار داشته باشد يعني اينکه فرش قرمز زير پايش پهن نشده است. اگر به تاريخ دانشگاه نگاه کنيد همه کساني که در دانشگاه کارهاي بزرگ انجام داده اند مرارت هاي بسيار زياد کشيده اند اما استوار به کارشان ادامه داده اند اين يک تابلو مهم براي ماست که وقتي با موضوعات مختلف مواجه مي شويم چه مي کنيم و چقدر دوام، تحمل و صبر داريم. آيا دوست داريم همه کف بزنند؟  اگر جلوی ما ايستادند و مانع گذاشتند چه مي کنيم؟ چه قدر ظرفيت داريم که بيانمان را عوض کنيم و تمام کساني را که مانع هستند را قانع و راضي و از مخالفت منصرف کنيم.
وی افزود: اگر به داستان شکل گيري پرديس دانشگاه دقت کنید می بینید افرادی که در این کار تلاش کردند خيلي سلحشور بودند. این سلحشوری در مخاطرات فوق العاده جدي است و یک راهنماي بسیار مهم هم برای خودمان و هم کارکنان دانشگاه است تا اميدوار بمانند و فکر نکنند اگر با آنها مخالف شد باید کار را کنار بگذارند و بگویند «ما کار خودمان را کردیم و نشد!».
دکتر ترابی از «سازندگي» به عنوان سین پنجم یاد کرد و گفت: کاري که به دنبالش هستيم و با سلحشوری در مخاطرات پیگیری می کنیم باید بتواند به سازندگي منجر شود و شرايط جديدي ايجاد کند زیرا اين سازندگي فقط ساختن ساختمان نیست حتي تولید یک مطلب جديد هم يک نوع سازندگي است چون ذهن جديد به وجود مي آورد. پس همه کارهایی که در روابط عمومی انجام می شود و یا متدهای جدید درمانی، آموزشی، پژوهشی و فناوری هایی که استفاده می کنیم به نوعی سازندگی بوده و شرایط جدید را خلق می کند.
وی «سازگاری» را سین پنجم در خوشنامی معرفی کرد و گفت: سازگاری به معناي تطبيق دادن، تحمل يکديگر و به هم باليدن است. اگر ما سازگاري نداشته باشيم بهترين افراد جهان را دور هم جمع کنيم هيچ خروجي مثبتي نمی توانیم داشته باشيم به طور مثال اگر در تيم رئال مادرید سازگاري وجود نداشته باشند بدترين تيم دنيا می شود. برای اینکه این تیم به درخشش برسد باید به سازگاری برسند. سازگاری نکته مهم در پیشرفت هر حوزه و پروژه اي است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه «سرآمدي» را سین هفتم برشمرد و گفت: اگر واقعا اين مسير به درستي طي بشود ماحصلش سرآمدی در آن حوزه مي شود. با این حساب هفت سینی داریم که نمایانگر خوشنامي، موفقيت، پيشرفت و نمايانگر منحصر به فرد بودن در یک موضوع است. اگر این هفت سین را کنترل کنيم متوجه می شویم آیا واقعا اين موضوع در حيطه خودش منحصر به فرد هست يا نيست؟ اگر شاخص نداشته باشیم مطلی به راحتی جای طلا قرار می گیرد. ما نباید نشانی اشتباه بدهیم چون اگر به نسل جوان الگویی معرفی کنیم که تهی باشد نسلی خواهد شد که تهی تر است.
دکتر ترابی افزود: نماد سوال درست در هفت سین «سیر» است. سیر نماد مبارزه با زشتی و پلشتی و نگهبان است. و خروجی به دست آمده از آن عدالت و ایده یابی است. سوال درست کمک می کند ما هر چیزی را جای خودش ببینیم و بیراهه نرویم که عین عدالت است و از طرفی باعث ایده یابی شود.
سادگی در تحلیل به «سيب» تشبیه شده که نماد سلامتي و مهر و مهرورزي است که منجر به ایده سازی و عشق می شود. سودرسانی به «سماق» که نماد باران و مزه است و منجر به حسابگری، ایده پردازی و مدل راه حل می شود، سلحشوری در مخاطرات به «سرکه» که نماد جاودانگی و صبر و نماد شادی که منجر به خویشتن داری، شجاعت ورزیدگی و چابکی، سازندگی به «سمنو» که نماد زایش و فراوانی و خیر و برکت است که منجر به امید و نمونه اولیه می شود. سازگاری به «سنجد» که نماد دلبستگی و حیات که است و منجر به ایمان و کار آفرینی می شود  و سرآمدی به «سبزه» که نماد آب های پاک و نماد خرمی که به عمومی سازی و تجاری سازی منجر می شود تشبیه شده اند.
 در پایان اعضا نقطه نظرات را در خصوص مطالب مطرح شده بیان کردند.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,ستاد مرکزی روابط عمومی,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 158731
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *