• تاریخ انتشار : 1400/07/28 - 14:13
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 865
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

گفت وگو با مدیر سازمان‌های مردم نهاد در خصوص عملکرد یک ساله واحد خیرین و سمن ها

دکتر مسعود خسروانی مدیر سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه گزارش عملکرد یکساله واحد خیرین و سمن ها را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت فرهنگی، متن این مصاحبه به شرح زیر است.
 

در خصوص واحد سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه گزارشی را از ابتدا که شما این مسئولیت را پذیرفته اید، تاکنون ارائه بفرمایید؟
با سلام و تشکر از حسن توجه روابط عمومی محترم و کارشناسان دانا و توانای این واحد که این مصاحبه را ترتیب داده اند. من سال گذشته بنا به دستور استاد ارجمند آقای دکتر رستمیان معاون محترم فرهنگی دانشگاه و مشاور رئیس دانشگاه در امور اجتماعی سلامت محور عهده دار مدیریت مشارکت های مردمی دانشگاه شدم. سپس در ابلاغی که از اداره سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت برای کلیه دانشگاه ها صادر شد این مدیریت به سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه به عنوان واحد متناظر اداره کل و متولی امور خیرین، سازمان های مردم نهاد، موسسات خیریه و وقف در دانشگاه، تغییر نام داد و تشکیلات جدیدی معرفی شد که مستقیما زیر نظر ریاست دانشگاه است. هنگامی که این مدیریت را تحویل گرفتم کارهای خوبی انجام شده بود و من شروع به ایجاد تغییراتی در جهت کامل تر کردن آن کردم. در جلساتی که با خیرین بزرگوار داشتم متوجه شدم که اولین چالش و مهمترین نکته موفقیت در جلب اعتماد ایشان است. به همین دلیل 4 هدف و وظیفه اصلی واحد را تعیین و پوستری هم برای آن طراحی و برای واحدهای دانشگاه ارسال کردیم. یکی از این اهداف 4 گانه عبارت است از تکریم و جلب اعتماد خیرین با شفاف سازی فرایند همیاری ایشان و ارئه بازخورد سریع به آنها. سایر اهداف عبارتند از: 1- احصای نیازها و الویت های واحدهای مختلف دانشگاه در حوزه های درمانی، بهداشتی، پژوهشی، آموزشی و دانشجویی2-  راهنمایی و مشاوره به خیرین در جهت انتخاب اصلح و تمرکز بر همیاری در حوزه های مطرح 3-  توسعه سمن ها و موسسات خیریه و موقوفات در دانشگاه.
برای شروع کار نیازهای واحدها احصا شد و جلساتی با خیرین گذاشته شد و اعلام شد که هر گونه همیاری در 3  نسخه صورتجلسه و امضا شده و یک نسخه آن در اختیار خیر و یک نسخه در اختیار واحد دریافت کننده قرار می گیرد و نسخه دیگر نیز در این مدیریت بایگانی می شود. سپس از طریق مکاتبه، تماس و حضور در واحدها، ایشان را به تاسیس سمن و موسسات خیریه سلامت در واحد خود تشویق کردیم و با حضور در بیمارستان ها و واحدهای دانشگاه، ضمن آشنایی با مسئولین واحدها به نحو مقتضی از زحمات و فعالیت های ایشان قدردانی شد. در اقدام بعد، وبیناری با حضور مشاور محترم وزیر برگزار شد و از سمن ها و موسسات خیریه فعال، واحدهای فعال و خیرین تقدیر به عمل آمد. با توجه به این شعار که صداقت و سرعت در کار باعث افزایش اعتبار، و افزایش اعتبار موجب افزایش اعتماد خیرین می شود، اقداماتی برنامه ریزی شد تا این اعتبار و متعاقب آن اعتماد افزایش یابد. لوگوی مدیریت طراحی و تصویب شد، جلسات خوبی با مجمع خیرین کشور و استان برگزار شد و موفق شدیم بخوبی از همیاری ایشان در تامین نیازها استفاده کنیم. صندوق سازمان های مردم نهاد خانه جهادی شفا را جهت واریز کمک ها اختصاص دادیم و کلیه کمک ها را دقیقا طبق نیت خیرین به سرانجام رساندیم. بر روی دستگاه های خریداری شده پلاک بنام اهدا کننده زده شد و تصویر آن به همراه لوح تقدیر برای هر یک از اهدا کنندگان ارسال شد. از همه مهمتر سایت مدیریت سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه که در نوع خودش کم نظیر است طراحی شد.  

 لطفا بفرمایید این سایت چه ویژگی هایی دارد که آنرا منحصر به فرد کرده است؟
این سایت طوری طراحی شده که خیر بعد از ورود، خود را در فضایی می بیند که متعلق به یکی از معتبرترین سازمان های کشور است یعنی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بلافاصله تصویری متحرکی را می بیند که ضروری ترین الویت های واحدهای مختلف دانشگاه را نمایش می دهد. با کلیک بر تصویر توضیحات کاملی در خصوص ضرورت این نیاز و محل مورد درخواست و هزینه مورد نیاز به همراه عکس در اختیار خیر قرار می گیرد. در این سایت روش های مختلفی برای ارائه همیاری خیرین ارائه شده است که خیر در صورت تمایل ابتدا وارد درگاه ثبت نام شده و اقدام به دریافت کد رهگیری می نماید و سپس در یک فرایتد کوتاه و ساده نیت خودرا عملی می نمایدکه بلافاصله پیامک کمک و اینکه این اقدام در چه مرحله ای است را مشاهده می کند بطوری که تا انتها می تواند از سرنوشت آنچه اهدا کرده تا رسیدن به مقصد مطلع شود و در نهایت گواهی پرداخت و تقدیرنامه برای ایشان صادر و ارسال می شود.
اگر نیکوکاران نیک اندیش تمایل داشتند با دقت و بررسی بیشتر نوع همیاری خود را انتخاب کنند، این امکان فراهم شده است که  بیشتر با معاونت ها و واحدهای تابعه دانشگاه و نیازهای هر واحد آشنا شوند. برای ایشان روش دیگری طراحی شده بطوری که به راحتی می توانند مثلا وارد حوزه معاونت دانشجویی شده و الویت های آن واحد مثلا با ضرورت ساخت و تاسیس خوابگاه دانشجویی ویژه خواهران آشنا شده و در صورت تمایل می توانند هر طور که می خواهند در این اقدام پر ثواب شرکت نمایند. یا اگر خیر بزرگواری علاقمند می باشد تا به هزینه درمان بیماران نیازمندی که استطاعت پرداخت هزینه های درمان خود را ندارند، کمک نماید، وارد بخش معاونت درمان و بیمارستان ها شده و روی ایکون مربوطه کلیک می کند. یا مثلا اگر علاقمند به کمک به پروژه های تحقیقاتی  در ساخت داروی سرطان یا سایر بیماری ها است، وارد بخش متعلق به معاونت پژوهشی شده و با پروژه های تحقیقاتی در این خصوص آشنا می شود. برای سهولت همیاری خیرین، کلیه تجهیزات مورد نیاز همراه با تصویر، قیمت و ضرورت آن نیاز آورده شده تا خیر محترم با اطمینان و آگاهی کامل اقدام به کمک انسانی خود نماید.
امکان ثبت نام داوطلبان خدمت به تفکیک  تخصص و نوع کار و مدت زمانی که منظور دارند در این سایت فراهم است.
آشنایی با نحوه تاسیس سمن های سلامت و مراحل آن برای واحدهای تابعه دانشگاه و سایرین در این سایت فراهم شده است.  
الان این سیستم در حال بارگذاری اطلاعات و محتواست و من از این فرصت استفاده می کنم و از کلیه واحدهای تابعه دانشگاه درخواست می کنم اگر تا الان نسبت به ارسال آن اقدام نکرده اند از قافله عقب نمانند و هر چه سریعتر الویت های حوزه خود را با عکس و تخمین هزینه و مختصری از ضرورت نیاز برای این مدیریت ارسال نمایند.
 
چه ارتباطی با بقیه سازمان و ارگان های مختلف دارید؟
ما تعاملات و نشست های مرتب و خوبی با مجمع خیرین استان و مجمع خیرین کشور داریم. با اداره کل سازمان های مردم نهاد وزارت متبوع و همچنین بنیادها و موسسات خیریه و سمن های سلامت و خیرین نیک اندیشی که همواره در کنار دانشگاه هستند و استانداری ارتباط سازنده و خوبی برقرار کردیم. با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان محترم همکاری خوبی داریم و همچنین در حال تعامل با دستگاه های متولی در روابط بین الملل برای جلب مشارکت ایرانیان و خیرین مقیم خارج کشور هستیم.

افرادی که علاقه مند به همکاری با سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه هستند چگونه می توانند با شما ارتباط برقرار کنند؟
محل استقرار این مدیریت در خیابان ایتالیا نرسیده به خیابان قدس واقع در ساختمان شفا طبقه اول می باشد و همکاران ما در ساعات اداری همواره پاسخگوی عزیزان هستند و می توانند با شماره تلفن های  42910135  و   42910130    با ایشان تماس حاصل نمایند و یا از طریق شماره واتساپ اینجانب 09124267319 سوال خود را مطرح کنند. ان شاءالله در روزهای آینده آدرس سایت و اینستاگرام به اطلاع خواهد رسید.

در یک نگاه دید خود شما به این مدیریت چگونه است؟
خیلی خوب و امیدوارکننده است. ظرف مدت یکسال موفق شدیم با رهنمود های ارزنده و حکیمانه آقای دکتر رستمیان زیرساخت ها را تعریف و تقویت کنیم و تعاملات خوبی با سازمان های دولتی و غیردولتی مسئول در این حوزه برقرار کنیم. بطور زیربنایی  اهداف کاربردی را تعیین کنیم و برنامه ها و فعالیت های خود را مشخص کنیم و طبق تقویم کاری و نقشه راه به سمت توسعه حرکت کنیم و تشکیلات منسجم و هدفمندی را بسازیم.

در اپیدمی و بحران کرونا در کشور وظایف و مسئولیت های سنگینی به عهده این مدیریت بوده است در این خصوص برای ما صحبت بفرمایید؟
وقتی صحبت از اپیدمی و بحران می شود حتما نقش مشارکت های مردمی در مقابله با این بحران ها بسیار پررنگ و اساسی است.  حضور داوطلبانه در بخش درمان از یکطرف تا کمک به تامین تجهیزات مورد نیاز در مقابله با بیماری از سوی دیگر موید همیاری ارزشمند ایشان است. در شروع کرونا آقای دکتر نوروزی مدیر وقت کمک ها و مدیرت شایسته ای را از خود نشان دادند که قابل تقدیر است. همچنین در موج های اخیر کرونا این مدیریت موفق شد با توصیه آقای دکتر رستمیان و درخواست از خانواده بزرگ دانشگاه و سایر خیرین نیک اندیش در دو نوبت و در کمتر از یک ماه تعداد 70 دستگاه اکسیژن ساز به ارزش یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان با 450 میلیون تومان تخفیف، به همراه تعداد قابل توجهی پالس اکسیمتر و همچنین هزاران ماسک تهیه نماید که بین واحدهای دانشگاه توزیع گردید.
همچنین این مدیریت سازوکارهای لازم را در جهت امانت دستگاه های اکسیژن ساز و پالس اکسیمتر در واحد خود فراهم کرده و نیازمندان می توانند با توصیه نامه پزشک بیمارستان برای ترخیص بیمار خود، دیگر نگران تهیه کپسول اکسیژن و یا پرداخت هزینه های گزاف برای کرایه دستگاه اکسیژن ساز نیاشند و این مدیریت بطور امانی دستگاه های اکسیژن ساز 5 لیتری یا 10 لیتری را بطور رایگان در اختیار هموطنان عزیز قرار می دهد.
 
از برنامه ها و اولویت های آینده و پیش روی مدیریت سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه برای ما صحبت کنید؟
ما همچنان 6 هدف اصلی را پیگیری می کنیم و برای این اهداف برنامه ها و فعالیت های مشخصی را تعیین کردیم، از جمله توسعه سمن های سلامت با برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه مدیران و کارشناسان و معرفی واحدهای نمونه، توسعه موسسات خیریه، نظارت بر فعالیت های سمن های سلامت با همکاری استانداری و اداره کل، جلب مشارکت داوطلبین و ایجاد بانک اطلاعاتی به تفکیک خدمت برای شرایط خاص، جلب مشارکت خیرین مستقل و صاحبان صنایع و توسعه موقوفه ها از آن جمله است.

اگر کلامی مغفول مانده است بفرمایید و سخن آخر شما ...
انسان ها به دو دسته تقسیم می شوند، انسان هایی که در دایره دغدغه هایشان فقط خودشان جای می گیرند و جایی برای دیگری نیست اینها هر مسئولیت یا مدیریتی را می پذیرند امکانات مادی و معنوی سازمان را فقط صرف خودشان می کنند. خودشان روزبه روز فربه تر و سازمانشان روز به روز لاغرتر می شود. اما گروه دیگری از انسان ها هستند که دایره دغدغه هایشان نه تنها به اندازه سازمان بلکه به وسعت کل جامعه و نظام است. ایشان همان خیرین سختکوش و نیک اندیش هستند. و فراموش نکنیم اهدای جان ایثارگران دوران دفاع مقدس را و رزمندگانی که همچنان ایثارگر باقی و پای عهدی که با خدای خود بسته اند همچنان پابرجا هستند و خللی در ایمان و فداکاری هایشان نسبت به دوران جوانی ایجاد نشده است. این دو گروه در واقع انسان های نخبه ای هستند که یک تنه یک لشگرند و چه خوب است که در سازمان  شناسایی و مورد تکریم واقع شوند و همچنان جامعه دانشگاه بتواند از برکت نفس نیکشان بهره مند شود. درود بر انسان های خوب!

 

  • گروه خبری : معاونت فرهنگی
  • کد خبر : 198486
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب