برگزاری هفدهمین کارگاه پروپوزال نویسی به صورت مجازی

هفدهمین وبینار کارگاه پروپوزال نویسی با موضوع تئوری اندازه گیری (maserment thoery) با حضور بیش از صد عضو هیئت علمی، دانشجو و کارمند دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران؛ دکتر نورالدین نخستین انصاری استاد تمام دانشکده توان‌بخشی پس از مرور سرفصل‌های جلسات قبل ابتدا این جلسه را با جمله ای از لرد کلوین ریاضیدان و فیزیکدان ایرلندی-اسکاتلندی آغاز کرد و گفت: وی میگوید وقتی شما درباره چیزی صحبت می کنید وقتی بتوانید آن را به اعداد ارئه دهید درواقع می توانید بگویید درباره آن چیز آگاهی و اطلاع دارید.

متخصصان، پزشکان و محققان از اندازه‌گیری استفاده می‌کنند تا به آن‌ها مشخص شود که مشکل بیمارشان چیست و چگونه می‌توانند بیمار را درمان کنند و یا درمان را قطع کنند. اهمیت اندازه‌گیری به اندازی مهم است که برخی از پژوهشگران امروزه تمرکز و موضوع تحقیقشان روی اندازه‌گیری معیارها و آزمون‌هاست و مبنی بر این روش‌ها برای سنجش مقدار درمان‌ها و مداخلاتی که برای بیمارانشان تجویز می‌شود استفاده می‌کنند؛ بنابراین تئوری اندازه‌گیری یک پروسه سیستماتیک است برای تمایز چیزها، یک پروسه تصادفی نیست و پروسه‌ای بر طبق قوانین و راهنماها است.

دکتر نخستین انصاری در بحث متغیرها گفت؛ متغیر مشخصه یک فرد، شیء و یا پدیده است که می‌تواند مقادیر مختلفی داشته باشد (مانند سن و وزن)، اندازه‌گیری تغییرات در یک متغیر و مشخص شدن این جنبه از متغیر در تعریف عملی متغیر وابسته است و پژوهشگر بسته به هدفی که دارد می‌تواند ویژگی‌های مشخصی را اندازه‌گیری کند که عبارت‌اند از: فاصله (مسافتی که فرد طی می‌کند)، مدت (مدت‌زمان راه رفتن)، فرکانس (فراوانی درمان)، مقدار (اندازه‌گیری مقدار صدا به دسیبل)، توپوگرافی (راستای قسمت‌های بدن)، زمان تأخیر (مدت‌زمان تأخیر در بروز یک رفتار) و الگو (سکانس رفتار مانند الگوی راه رفتن) است.

سپس در ادامه بحث مقیاس‌های اندازه‌گیری را تعریف کرد و گفت؛ پژوهشگران با مقیاس‌های اندازه‌گیری سروکار بسیار دارند و درواقع تعیین می‌کند که چه وقت از تست‌های آماری استفاده شود و معمولاً این مقیاس چهار دسته‌اند؛ اسمی، رتبه‌ای، فاصله‌ای و نسبتی است و مقیاس‌های نسبتی معمولاً از بقیه آن‌ها بهتر است.

وی در ادامه تأکید کرد: بخش دیگری که محققان باید در نوشتن پروپوزال دقت کنند انواع متغیرهاست که به دودسته پیوسته و گسسته تقسیم می‌شود و ویژگی‌ها و تضادهای این دودسته را توضیح داد. سپس نمونه‌هایی از انواع متغیر و تئوری اندازه‌گیری را به‌طور کامل برای پژوهشگران، محققان و متخصصان با ذکر مثال‌های متفاوت توضیح داد.  

در پایان به سؤالات مطرح‌شده از طرف کاربران پاسخ داده شد و دکتر احسان مقیمی مدیر امور ایثارگران ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان متذکر شد پرونده‌های صوتی و تصویری کارگاه‌های مدیریت ایثارگران در سایت ایثارگران به آدرس   ISSAR.TUMS.AC.IR بارگذاری شده و علاقه‌مندان می‌توانند در قسمت مربوط به کارگاه مباحثی که تاکنون گفته‌شده را دانلود کنند.

توضیح اینکه کارگاه افزایش کیفیت زندگی یکشنبه‌ها با تدریس دکتر پور نسائی، کارگاه  پروپوزال نویسی سه‌شنبه‌ها با تدریس دکتر نخستین انصاری و کارگاه هنر هشتم پنج‌شنبه‌ها  با تدریس دکتر انصاری‌فرد از ساعت 20 تا 21 برگزار می‌شود.

 علاقه‌مندان می‌توانند در فضای اسکای روم هر هفته این مباحث را پیگیری نمایند برای شرکت در کارگاه روی لینک زیر کلیک کنید و به‌عنوان میهمان وارد شوید. skyroom.online/ch/tums3/isargaran

 

کلمات کلیدی
حسین علی شاری
تهیه کننده:

حسین علی شاری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب