برگزاری چهارمین جشنواره دانشجویی توسعه آموزش
در چهارمین جشنواره دانشجویی توسعه آموزش، مرحله اول داوری جشنواره در محورهای فرایند آموزشی (5 اثر)، ایده آموزشی (7 اثر) و پژوهش در آموزش (2 اثر) در قالب کلیپ های تهیه شده دانشجویان پخش شد و در انتهای جشنواره 2 فرایند دانشجویی، 3 ایده آموزشی و 1 طرح پژوهش در آموزش به عنوان آثار برگزیده نهایی از مجموع 44 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره، اعلام و جوایز نفیسی به تیم های دانشجویی ارائه دهنده اختصاص داده شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، چهارمین جشنواره دانشجویی توسعه آموزش سه شنبه 12 مرداد 1400 بهصورت مجازی و در بستر Skyroom برگزار شد.
پس از اعلام جدول زمانبندی جشنواره، دکتر امیرعلی سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه بر مشارکت فعالانه دانشجویان در حوزه آموزش تاکید کرد و گفت: این مشارکت به نشاط و خلاقیت دانشجویان و شور بخشیدن به روند آموزش می انجامد و دانشجویان با تکنولوژی که منجر به کاربست فناوری های نوین در امر آموزش می شود آشنا می شوند و به پایش و ارزیابی فراگیران در سیستم آموزشی و انجام پژوهش های آموزشی و تولید و گسترش شواهد این حوزه می شود.
دکتر محبوبه مافی نژاد، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، از جمله رسالت های مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه را دخیل کردن دانشجویان در امر توسعه آموزش بیان کرد و گفت: مسئولیت سیاستگذاری و برنامه ریزی در این عرصه، به عهده واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان این مرکز است.
وی در ادامه، تنوع حوزه های فعالیت و مشارکت دانشجویان دانشگاه در حوزه آموزش علوم پزشکی را به عنوان یکی از شاخص های موفقیت مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران دانست. علاوه بر این با اشاره بر لزوم داشتن شور و اشتیاق دانشجویی، به مشارکت فعالانه و استفاده از روحیه خلاقانه در ارائه نظرات و پیشنهادات دانشجویان در این راستا تاکید کرد.
وی اذعان کرد: برنامه ریزی برای تقویت نقش فعال دانشجویان در فرایند یاددهی- یادگیری، نیازمند فراهم سازی بسترهایی برای تشویق، حمایت و قدردانی از فعالیت های شاخص دانشجویی است. به همین منظور جشنواره دانشجویی توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان اولین جشنواره دانشجویی در حوزه آموزش پزشکی کشور از سال 1396 برنامه ریزی و هر ساله برگزار می شود. هدف این جشنواره معرفی فعالیت های شاخص حوزه توسعه آموزش دانشجویی در سطح کلان منطقه 10 است.
وی در پایان گزارش اجمالی از روند داوری چهارمین جشنواره دانشجویی توسعه آموزش ارائه داد.
سپس دکتر آذرخش مکری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر یافته های حوزه علوم شناختی و روان شناسی در زمینه کسب موفقیت تحصیلی اشاره کرد.
وی در ادامه به تبیین نقش سه پدیده و مولفه هیجانی، هوش شناختی و رفتاری پرداخت. ایشان اذعان کرد هر چند این سه مولفه با هم همبستگی ندارند، اما ارتباطات خفیف و همسویی بین این عوامل در کسب موفقیت وجود دارد. همچنین به این موضوع اشاره شد که مسئله هوش تحصیلی نه تنها خاستگاه خانوادگی دارد، بلکه به رفاه و شرایط تحصیلی فرد نیز وابسته است؛ و یکی از عوامل تاثیرگذار در کسب موفقیت در طی دوران تحصیل است. به علاوه نمود هوش عاطفی در مقاطع تحصیلی- دانشگاهی کمتر بوده و سهم آن در کسب موفقیت بعد از دوران فارغ التحصیلی پررنگ می شود. به همین دلیل ممکن است افراد نخبه و برجسته دانشگاه، پس از فراغت از تحصیل با افت عملکرد شغلی و چالش در برقراری روابط اجتماعی با دیگران مواجه شوند. همچنین شواهد مبین این یافته است که میزان رضایت از زندگی افراد در دهه های سی تا چهل زندگی، بیش از سایر عوامل به مهارت مدیریت هیجانی وابسته است. بنابراین این سه مولفه یا در ارتباط با هم یا در تقابل با هم در بخش های مختلف زندگی در کسب موفقیت ایفای نقش می کنند.
در ادامه دکتر عظیم میرزازاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بهصورت اجمالی به اصول هفت گانه آموزش مؤثر اشاره کرد.
وی یادگیری دانشجو محور را به معنای شناخت نیاز آموزشی توسط دانشجویان دانست که از طریق آن فراگیران به نقطهای خواهند رسید که برای برطرف کردن نیازهای آموزشی خود، اهداف یادگیریشان را تنظیم میکنند. در این فرایند نظام آموزشی نیز باید شرایط را بهگونهای فراهم آورد که از دانشجو، بازخوردهای لازم را جهت بهبود فرایند آموزشی دریافت نماید. درعینحال دانشجو با تقویت روحیه بازخورد جویی بتواند از همتایان و اساتید خود نیز بازخوردهای مؤثر را دریافت کند.
وی در ادامه به اهمیت کسب توانمندی بازاندیشی در جهت استفاده از این مهارت در مسیر تعالی تحصیلی و حرفهای تاکید کرد.
سپس آثار راهیافته از مرحله اول داوری جشنواره در محورهای فرایند آموزشی (5 اثر)، ایده آموزشی (7 اثر) و پژوهش در آموزش (2 اثر) در قالب کلیپهای تهیهشده توسط دانشجویان پخش شد و در انتهای جشنواره 2 فرایند دانشجویی، 3 ایده آموزشی و 1 طرح پژوهش در آموزش بهعنوان آثار برگزیده نهایی از مجموع 44 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره، اعلام و جوایز نفیسی به تیمهای دانشجویی ارائه دهنده اختصاص داده شد.
عناوین آثار برگزیده به تفکیک محورهای جشنواره به شرح ذیل است:
محور فرایند آموزشی:
رتبه یک: طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره آموزشی مهارت کمکهای اولیه سلامت روان با هدف توانمندسازی دانشجویان رشتههای علوم پزشکی/ دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
رتبه دو: فرایند ارزشیابی عملکرد اساتید دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران/ دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران
محور ایده نوآورانه آموزشی:
رتبه یک: تقویت سیستم مجازی حمایت از دانشجویان مبتنی بر سامانه «با پاندمی»، بازی انگیزشی و پشتیبانی آموزشی بر اساس نیاز دانشجو و متناسب با یادگیری او/ دانشکدههای پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
رتبه دو (بهصورت مشترک): سامانه بازی وار شده منتوریار جهت آموزش، انطباق و ارتباط منتورها و منتیها/ دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
رتبه دو (بهصورت مشترک): آموزش بالینی دانشجویان فیزیوتراپی در بخش نورولوژی با استفاده از نرمافزار شبیهساز محیط بالینی/ دانشکدههای پیراپزشکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
محور طرح پژوهش در آموزش:
تبیین عوامل مؤثر بر اجرای جشنواره آموزشی ابنسینا از دیدگاه دانشجویان و مرور متون/ دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
توضیح اینکه در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران، کمیته دانشجویی دانشگاه و کارگروههای دانشجویی توسعه آموزش دانشکدهها در ارتباط مستقیم با مرکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش دانشکدهها هستند و به تبیین چالشهای آموزشی موجود و ارائه راهکارهای سازنده مبتنی بر شواهد روز دنیا در حوزه آموزش پزشکی میپردازند.
نظر دهید