جلسه کمیته هیئت‌علمی ایثارگران با حضور اعضا کمیته برگزار شد

جلسه کمیته هیئت‌علمی ایثارگران با حضور اعضای کمیته در سالن شورای دفتر امور ایثارگران برگزار شد.

گالری عکس
این جلسه در ساعت هشت صبح  روز سه‌شنبه 12 دی 96 با حضور اعضای کمیته هیئت‌علمی ایثارگران دکتر مقیمی، دکتر حجازی، دکتر گتمیری، دکتر بیگ محمدی، دکتر وطن‌دوست، دکتر توگه و دکتر نوبخت برگزار شد.
در ابتدای جلسه پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید دکتر مقیمی ضمن خیرمقدم به حضار دستور کار جلسه را که تصمیم‌گیری درباره موضوع و زمان برگزاری نشست بعدی اعضا هیئت‌علمی ایثارگر با حضور رئیاس دانشگاه و بررسی قوانین مربوط به ایثارگران در برنامه ششم توسعه است را اعلام کرد و افزود: از مجموع 1300 ایثارگرردانشگاه علوم پزشکی تهران، حدود  100 تن اعضا هیئت‌علمی هستند و کمیته هیئت‌علمی ایثارگران از سال 90 فعالیت خود را آغاز کرده است و هدف آن حضور فعال و پررنگ جامعه ایثارگری در فضای سیاسی و فرهنگی دانشگاه و جامعه بوده است.
در ادامه دکتر گتمیری رئیس کمیته هیئت‌علمی ایثارگران، اصلی‌ترین هدف کمیته را روشن نگه‌داشتن چراغ ایثارگری دانست و  گفت: در برنامه فرهنگی دانشگاه شش عنوان ازجمله تعالیم معنوی قرآنی، توجه به نماز، اخلاق حرفه‌ای، حمیت ملی و وطن‌دوستی وجود دارد که جامعه ایثارگر برای ایفا کردن نقش مثبت فرهنگی می‌تواند در خدمت معماری فرهنگی دانشگاه باشد.
وی  همچنین به برگزاری جلسات هم‌اندیشی و ارائه افکار پخته و سنجیده اشاره کرد و گفت: هدف این است که خودمان به یاد بیاوریم روزی باانگیزه ایثار و شهادت جلو رفتیم و سعی کنیم این روحیه را در محیط کاری توسعه دهیم.
وی در بخش دیگر از سخنان خود گفت:  قوانینی در برنامه پنجم و ششم توسعه برای حمایت از ایثارگران وجود دارد و گاهی این آیین‌نامه‌ها مسکوت می‌ماند که لزوم پیگیری این موارد از طرف دفتر امور ایثارگران و کمیته‌های مختلف وجود دارد.
سپس دکتر وطن‌دوست پیشنهاد داد یک گروه ایمیلی ساخته شود و ارتباط مستقیم دفتر با اعضا هیئت‌علمی از این طریق فعال شود و از این پل ارتباطی برای فرستادن آیین‌نامه‌ها و همچنین هم‌اندیشی برای موضوعات مختلف استفاده شود.وی همچنین با تأکید بر لزوم حضور فعال جامعه ایثارگری در عرصه بین‌الملل و ترویج فرهنگ صداقت و خدمت پیشنهاد برقراری ارتباط فرهنگی با دانشجویان خارجی مشغول تحصیل در ایران را داد.
در ادامه دکتر نوبخت گفت: از دو جنبه باید به مسائل فرهنگی نگاه کنیم؛ جنبه اول مسئله خود مراقبتی ایثارگران است  که مستلزم آن است که اعضا روی جنبه‌های فرهنگی خودکار کنند و جنبه دیگر آن‌که در جهت اشاعه فرهنگ ایثارگری گام بردارندو تحقق این امر مستلزم عملکرد مثبت خود افراد است که باروحیه ایثارگری و جهادی  وارد کار شوند و ازآنجایی‌که بحث مسائل فرهنگی لزوماً نیاز به ورود مستقیم ندارد گاهی اوقات حفظ روحیه ایثارگری خود می‌تواند تأثیر گزار و پررنگ باشد؛ از طرف دیگر مشورت با افراد نخبه  و آشنا به شیوه‌های تبلیغات فرهنگی نیز می‌تواند در جهت تحقق اهداف دفتر مؤثر باشد.
وی همچنین پیشنهاد داد آیین‌نامه‌های ایثارگران در برنامه ششم توسعه به‌صورت مجموعه‌ای مستقل تهیه و در اختیار ایثارگران قرار بگیرد.
دکتر بیگ محمدی عضو دیگر کمیته بیان کرد: جای تأسف است که در برنامه فرهنگی تدوین‌شده دانشگاه حتی کلمه‌ای از ایثارگری وجود ندارد و این موضوع می‌تواند ازجمله مطالبات ایثارگران باشد.
دکتر حجازی نیز پیشنهاد داد فلسفه دفتر امور ایثارگران به امور ایثارگری ارتقا یابد و این دفتر پذیرای همه افرادی باشد که روحیه ایثارگری دارند. وی همچنین به پتانسیل دفتر برای ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی در ایام اربعین اشاره کرد.
دکتر مقیمی ضمن استقبال از موضوعات پیشنهادشده و لزوم پیگیری جدی همه آن‌ها به موارد مورد ابهام در آیین‌نامه ارتقا هیئت‌علمی ایثارگران در برنامه ششم توسعه اشاره کرد که باید موردبررسی و بحث قرار بگیرد.
 در پایان از سوی اعضا کمیته سه موضوع برای برگزاری جلسه هم‌اندیشی اعضا هیئت‌علمی پیشنهاد شد:
حمیت ملی: علاقه به ایران، وطن‌دوستی، میهن‌پرستی و عرق ملی، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری در جامعه و بحث و بررسی در حوزه تحول سلامت.
به دلیل آنکه موضوع طرح تحول سلامت و بررسی موضوعات و چالش‌های آن ارتباط مستقیم با اهداف کمیته ندارد رد شد و ازآنجایی‌که بحث حمیت ملی موضوع جامع‌تری است و با توجه به شرایط فعلی جامعه بحث چالشی در میان همه گروه‌های سنی است، مورد تائید قرار گرفت. مقرر شد موضوع کلی «حمیت ملی» برای دریافت پیشنهاد‌ها جزئی برای اعضا به‌صورت گروهی ایمیل شود و پس از بارش اندیشه‌ها افراد برگزیده برای ارائه نظرات و سخنرانی در جلسه هم‌اندیشی انتخاب شوند.زمان برگزاری جلسه نیز اوایل بهمن‌ماه تعیین شد.
 با توجه به پیشنهاد دکتر وطن‌دوست برای توسعه ارتباطات بین‌الملل دفتر امور ایثارگران نیز مقر رشد ارتباط اولیه با حوزه علمیه جامعه المصطفی برقرار شود و زمینه‌های توسعه همکاری موردبررسی قرار بگیرد.
خبر: اسماعیلی
عکاس: گلمحدی

کلمات کلیدی
زهرا  اسمعيلي - عکس
تهیه کننده:

زهرا اسمعيلي - عکس

تنظیمات قالب