میکروبیوتای بدن، مکانیسمی مشترک در بیماریهای متابولیک و اختلالات پوستی

اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در وبینار «میکروبیوم پوست: راهکارهای درمانی جدید» که جمعه 14 آبان 1400 به همت مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران برگزار شد، به بحث در زمینه نقش میکروبیوتای بدن به عنوان مکانیسمی مشترک در بیماریهای متابولیک و اختلالات پوستی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غددو  متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ابتدای این وبینار دکتر باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، با اشاره به این که نقش میکروبیوم روده به عنوان عضوی از سیستم غدد درون ریز انسان مشخص شده است، عنوان کرد: امروزه نقش اختلال در ترکیب میکروبیوتای روده یا دیس بیوزیس روده در بسیاری از بیماریها از جمله اختلالات گوارشی، بیماریهای غدد، بیماریهای نورولوژیک و حتی بیماریهای پوستی مشخص شده است.

دکتر لاریجانی با بیان این که پوست بدن انسان دومین تجمع میکروبی را در بدن دارد، افزود: هورمونهای مترشحه از بدن بر ترکیب میکروبیوتای پوست موثرند و در مقابل میکروبهای ساکن پوست نیز توانایی ترشح ترکیبات شبه هورمونی و نوروهورمونی مانند هیستامین، گابا و گلوتامات را دارند.

وی افزود: ترکیب میکروبیوتای پوست در قسمتهای مختلف بدن متفاوت است و موارد متفاوتی از جمله pH ، دما، رطوبت و سبوم پوست و فیزیولوژی بدن میزبان، در کنار شیوه زندگی و عوامل محیطی مثل آب و هوا و آلودگی های زیستی بر ترکیب میکروبیوتای پوستی موثرند.

رئیس پژوهشگاه با توجه به نقش شناخته شده میکروبیوتای روده در بیماریهای مختلف غدد درونریز از جمله چاقی، دیابت، استئوپروز، اختلالات تیروئید و سندرم متابولیک، دیس بیوزیس را یکی از علتهای احتمالی شیوع بالای اختلالات پوستی در بیماران مبتلا به بیماریهای غدد درونریز دانست.

دکتر لاریجانی افزود: مشخص شدن اثرات رژیم غذایی، داروها و استرس روانی بر ترکیب میکروبیوتای روده و بروز اختلالات پوستی و بیماریهای غدد درونریز، میتواند در کنترل و درمان این بیماریها بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به این که پتانسیل پیش آگهی، تشخیصی و درمانی میکروبیوتای انسانی در بیماریهای مختلف شناخته شده است، ترجمه یافته های میکروبیوم به بالین بیماران و پزشکی شخصی را چالش برانگیز دانست.

در بخش دیگر وبینار دکتر سید داور سیادت، رئیس مرکز تحقیقات میکروبیولوژی انستیتو پاستور ایران، با اشاره به این که میکروبیوم پوست پیشانی بهترین کارایی را در پیش بینی سن فیزیولوژیک افراد دارد، ادامه داد: محورهای عملکردی متقابلی میان میکروبیوتای روده با ارگانهای مختلف از جمله مغز، کبد، کلیه، ریه، مغز استخوان و پوست شناخته شده و میکروبیوتای روده به عنوان مغز و پوست دوم انسان نامیده شده است.  

دکتر سیادت بروز و شیوع بیماریهای پوستی از جمله رزاسه، آکنه و پسوریازیس را در اختلالات عصبی و روانی بالاتر دانست که با ترشح متابولیتهای مختلف از جمله نوروترانسمیترها و نوروهورمونها از میکروبیوتای دستگاه گوارش ارتباط دارد و مسیر روده-مغز-پوست را نشان میدهد. داروهای آرام بخش از طریق تاثیر بر میکروبیوتای روده بر پوست هم موثرند.

دکتر پروین منصوری، دبیر علمی وبینار و متخصص پوست، از میکروبیوم به عنوان دنیایی جدید در درماتولوژی نام برد که در درمان و کنترل علایم بسیاری از اختلالات پوستی میتواند موثر باشد.

دکتر منصوری به تشریح نقش میکروبیوتای پوست در بیماری رزاسه پرداخت و در کنار عوامل ژنتیکی و ایمنی، نقش موثر آنتی بیوتیکها در کنترل رزاسه را  به عنوان شاهدی از نقش میکروبیوتا در این بیماری دانست.   

در انتهای وبینار، دکتر هانیه السادات اجتهد، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و عضو هیات علمی گروه تحقیقاتی میکروبیوتا، به بحث در زمینه نقش مکملیاری با پروبیوتیکها در بیماریهای پوستی از جمله درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، روزاسه و آکنه ولگاریس پرداخت.

دکتر اجتهد نقش پروبیوتیکها در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سد دفاعی دیواره روده و همچنین ترشح متابولیتها را به عنوان مکانیسم زمینه ای برای کنترل علایم پوستی دانست و افزود: چالش اصلی در استفاده از پروبیوتیکها، مدت زمان کوتاه کلونیزه شدن آنها در دستگاه گوارش است، بصورتیکه در اغلب موارد باکتریهای پروبیوتیک دو هفته پس از قطع مصرف از روده افراد حذف میشوند.

وی افزود: پروبیوتیکهای موضعی نیز در کنترل اختلالات پوستی از جمله سوختگیها قابل استفاده هستند و مطالعات برای دستیابی به فورمولاسیون، دوز و دوره درمانی مناسب پروبیوتیکها در اختلالات پوستی در جریانند.

فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب