اخبار جلسات و نشست ها

 

 

نشست مشترک هیئت‌رئیسه دانشگاه با روسای بیمارستان‌ها

دکتر کریمی: سلامت و امنیتی پایدار است که توأم با آموزش مستمر باشد

نشست مشترک هیئت‌رئیسه دانشگاه با روسای بیمارستان‌ها، به منظور بررسی مسائل مربوط با اپیدمی کووید 19 و برنامه‌ریزی های آینده برگزار شد.

گالری عکس
در این نشست که یکشنبه 10 فروردین 99 در تالار دارالفنون برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه در سخنانی با حمد و ستایش خدا برای بهبود حال همکاران خود گفت: سجده شکر به درگاه پروردگارم به‌جای می‌آورم که دکتر بیگلر، دکتر عفت پناه، دکتر دلاوری، دکتر بدو و دکتر کردی که به این ویروس مبتلا شدند، سلامت خود را به دست آورند و به محل کار خود بازگشتند.
وی با عرض تسلیت به دکتر عفت پناه رئیس بیمارستان ضیائیان و دکتر اکبری رئیس بیمارستان فارابی گفت: به دکتر عفت پناه، که علاوه بر گرفتاری خود به این ویروس، همزمان مادر بزرگوارشان را در اثر ابتلا به کرونا از دست دادند و دکتر اکبری نیز که پدر بزرگوارشان از دست دادند تسلیت می‌گویم.
دکتر کریمی بابیان اینکه واقعاً باید سجده شکر به‌جای آورد که همکاران ثابت کردند در بحران‌ها و در شرایط سخت، دلاورانه و شجاعانه می‌ایستند و خدمت می‌کنند افزود: از دانشگاه علوم پزشکی تهران و جامعه سلامت و شما که در خط مقدم خدمت‌رسانی در بیمارستان‌ها هستید جز این انتظاری نمی‌رود.
رئیس دانشگاه با قدردانی دوباره از بیمارستان‌هایی که به‌طور مستقیم درگیر مقابله با کرونا و خدمت‌رسانی به بیماران هستند و بیمارستان‌های دیگری که از این مراکز پشتیبانی می‌کنند افزود: عده‌ای در خط مقدم پذیرش بیمار، سختی کار و آماده کردن بخش‌ها هستند مانند بیمارستان امام خمینی که در این حادثه ثابت کرد 80 سال است که در بحران‌های کشور، از پیش و حین انقلاب اسلامی،  دوران جنگ و پس‌ازآن به‌عنوان مرجع و پناه کشور بوده است. به دکتر صادق نیت که شجاعانه و دلاورانه با کمک  اساتید و پرستاران، پرسنل پشتیبانی، خدمات و نگهبانی بیمارستان امام خمینی که از همه ظرفیت بیمارستان برای خدمت به بیماران استفاده می‌کنند دست‌مریزاد می‌گویم.
وی افزود: از دکتر مهرپور عزیز و همکاران بیمارستان شریعتی که ابتدا از بیمارستان یاس پشتیبانی کردند و بعد خودشان وارد میدان مقابله با کرونا شدند. از دکتر طالب پور که بیمارستان سینا را از مرکز تروما به مرکز کرونا تبدیل کرد و در شرایطی که از این بیمارستان انتظار نمی‌رفت وارد این عرصه شود داوطلبانه بخش‌های خود را آماده پذیرش بیماران کرونایی کردند. از دو بیمارستان جنوب شهر تهران بهارلو و ضیائیان و روسا و همکاران این دو بیمارستان، دکتر عفت پناه که شجاعانه ایستادند و بیمارستان را با تمامی ظرفیت در اختیار بیماران گذاشتند و خودشان نیز در همان روزهای اول مبتلا شدند و از دکتر ناطقی رئیس جوان و پرانرژی بیمارستان بهارلو که بنا نبود ابتدا این بیمارستان درگیر کرونا شود و بعد با تمامی قدرت و ظرفیت وارد میدان شد. از دکتر جعفریه و همکارانشان که انتظار نمی‌رفت بیمارستان امیراعلم این‌گونه وارد عرصه شود و خوش بدرخشد. از بیمارستان یاس و دکتر داوری و همکارانشان که در دو هفته اول به کمک دانشگاه آمدند تا بیمارستان‌های دیگر خود را آماده پذیرش بیماران کنند تشکر می‌کنم و خسته نباشید می‌گویم. البته از سایر بیمارستان‌های دانشگاه مانند مرکز قلب و مرکز طبی کودکان که در کنار اقدامات روزمره، بیماران رشته خود را نیز پذیرش می‌کنند و از بیمارستان‌های آرش، فارابی، بهرامی، روزبه و رازی که به سایر بیمارستان‌ها کمک می‌کنند تشکر می‌کنم.
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه کرونا ویروس بسیار کوچکی است ولی درس‌های بسیار بزرگی به من، جامعه و آدم‌های مختلف جوامع دیگر داد و گفت: امیدوارم این درس‌ها را بیاموزیم و از آن‌ها استفاده کنیم. من بشخصه از این کرونای کوچک، درس‌های بسیاری در زمینه زندگی شخصی، مدیریتی، سیاسی و اقتصادی و اجتماعی خود آموختم.

کرونا گوشه کوچکی از نمایش قدرت بزرگ خداوند

رئیس دانشگاه کرونا را گوشه کوچکی از نمایش قدرت بزرگ پروردگار به بشریت توصیف کرد و گفت: پروردگار با این ویروس با انسان این‌گونه سخن می‌گوید که  باوجود همه تکنولوژی که در اختیار دارد ببینید چقدر کوچک و ناتوان هستید. خداوند یک ویروس بسیار کوچک که با میکروسکوپ الکترونیکی روئیت می‌شود را فرستاد؛ نه یک بلای طبیعی بزرگ؛ تا به ما نشان بدهد چقدر در برابر آن ضعیف هستیم. اکنون‌که در میانه این راه قرار داریم امیدوارم آسیب‌های اجتماعی این ویروس به حیات انسان‌ها را بتوانیم کنترل کنیم و بتوانیم از نکات مثبت این تجربه استفاده کنیم.
وی با اشاره به درس‌هایی که می‌توان از این شرایط آموخت گفت: یکی از پیام‌های این ویروس این است که مهم نیست نخست‌وزیر یا وزیر بهداشت بریتانیا باشید یا معاون وزیر کشورمان، یا همسر نخست‌وزیر کانادا، یا ملکه و ولیعهد انگلیس و یا نماینده مجلس، مهم نیست پیر باشید یا جوان، زن باشید یا مرد، هرچه که باشید و در هر جایگاهی که باشید در برابر من، کوچک و ناتوان هستید. در این شرایط نه ثروت، نه شغل و سمت و نه رئیس دانشگاه بودن و نه پزشک بودن هیچ‌کدام کمکتان نمی‌کند. نمی‌توان سوار ماشین مدل‌بالا شد و از این بیماری فرار کرد. آنکه می‌تواند حافظت باشد کس دیگری است.
دکتر کریمی بابیان اینکه این ویروس به من آموخت که رئیس دانشگاه بودن یک ارزش نیست افزود: من به دلایل متعددی تصور می‌کردم باید در ستاد بمانم و محیط را مدیریت کنم. البته این سیاست مدیریتی بود که از ابتدا داشتم، اما نتوانستم از این ویروس در امان بمانم. این بیماری سراغم آمد و گفت، با خودت چه فکری کرده‌ای! من اگر بخواهم تو را نیز مبتلا می‌کنم؛ اما با دکتر صادق نیت که در دل بیمارستان و در بین بیماران است کاری ندارم. این درس را به من رئیس دانشگاهی داد که تجربه بسیاری از  دی، بهمن و اسفند سالیان گذشته داشتم و برای اولین بار خواستم احتیاط کنم. البته خوشحالم که این شرایط رویکرد من را تأیید و ثابت کرد که ما در ستاد دانشگاه هیچ‌کاره هستیم و باید دست روسای بیمارستان‌ها را باز بگذاریم تا کسانی که در خط مقدم خدمت‌رسانی هستند همانند شرایط جنگ بتوانند کار کنند.

پیروزی همکاران بیمارستان ها در مسابقه انسانیت
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: من از این بیماری آموختم، جراح قلب  و رئیس دانشگاه بودن، پول و سلامت ظاهری داشتن، ارزش نیست؛ بلکه ارزش به انسانیت و انسان بودن است. به حال شما در بیمارستان‌ها غبطه می‌خورم که  در مسابقه انسانیت، انسان بودن را به منصه ظهور گذاشتید، فرصت دارید از همه ظرفیت‌های انسانی خود استفاده کنید و بدون آنکه منتظر کسی باشید، از یکدیگر در مسابقه انسانیت سبقت بگیرید. این بیماری فرصتی به من داد که با خود خلوت کنم و سر بر درون ببرم.
دکتر کریمی با مقایسه جنگ دوران دفاع مقدس با جنگ مقابله با ویروس کرونا، گفت: در جلسه شورای هماهنگی دوم اسفند سال پیش نیز اعلام کردم، این‌یک جنگ است و شما به‌عنوان روسای بیمارستان‌ها فرمانده مراکز هستید و بروید و کارکنید. اکنون چند هفته از آن روز می‌گذرد و شما در بیمارستان‌ها انصافاً خوب کارکرده‌اید. در جنگ ایران و عراق نیز که خیلی از ما حضور داشتیم، دشمن روبرو و کاملاً مشخص بود و همه ما باانگیزه‌های مشخص وارد عرصه جنگ می‌شدیم. ولی امروز شرایط کشور بسیار تغییر کرده و دشمنی که به ما حمله کرده نیز بسیار متفاوت است. در آن زمان بسیاری از کشورها به صدام کمک می‌کردند و ما در مقابل تنها بودیم. ولی امروز یک دشمن به همه دنیا حمله کرده و ما در کنار دنیا قرارگرفته‌ایم و امریکا، انگلیس و اسپانیا، ایتالیا و فرانسه در همان خطری هستند که ما هستیم.
وی با مقایسه شرایط کشور و سایر کشورها در مقابله با این بیماری گفت:  شکر می‌کنیم به درگاه پروردگار که باوجود زیرساخت‌های کشور در حوزه بهداشت و درمان، پزشکان و پرستارانی که تربیت شدند و بیمارستان‌هایی که ساخته شدند و امکاناتی که در طول این 40 سال به وجود آمده، باوجود کمبودها و ناهماهنگی‌هایی که داریم؛ اما در مقایسه با کشورهای پیشرفته که این‌همه ادعا دارند،  وضعیتمان بد نیست، به‌شرط آنکه شرایط بدتر از این نشود و برایمان اتفاقات عجیب نیفتد که امیدواریم این‌گونه نشود و بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم و نگذاریم مردمان بیش از این آسیب ببینند. درمجموع تفاوت این جنگ با جنگ ایران و عراق، در دشمن و نوع کنار هم قرار گرفتن کشورهاست که بسیار متفاوت و پندآموز است.
دکتر کریمی با یادآوری تجربه‌ها و سوابق خود از دی، بهمن و اسفند سال 60 و پس‌ازآن گفت: من از این سه ماه آخر سال خاطرات و تجربه‌های بسیاری دارم. در این ایام فرصت شد خاطرات اوایل انقلاب اسلامی و دوران جنگ و پس‌ازآن و نیز تجربه عملیات فتح المبین در فروردین سال 61،   25 اسفند سال 62 پس از عملیات خیبر عبور از آن پل معروف جزیره مجنون، سال 64 عملیات والفجر 8 و 9 و 10 که آخرین عملیات حلبچه  در فروردین سال 66 بود و همین‌طور کربلای 4 و 5 در دی و بهمن  مرور کنم. از یکی از این عملیات‌ها دست‌نوشته‌ای دارم که مربوط به عملیات فتح المبین در سال 61 است و آن را در برگه‌ای که مربوط به وزارت بهداری و سازمان منطقه‌ای استان ایلام بود نوشته‌ام. در اینجا چند پاراگراف از این دل نوشته را برایتان می‌خوانم. البته فقط قصدم مقایسه آن دوران با این شرایط است و امیدوارم برداشت دیگری از آن نشود.
وی افزود: در بالای این صفحه نوشته‌ام در صورت شهید شدن این‌جانب از یابنده این برگ‌ها خواهشمند است با هر وسیله ممکن و با هر مقدار هزینه، این نوشته را به دست خانواده‌ام برساند و آدرس دقیق خانواده‌ام را نوشته‌ام. بازهم تأکید کرده‌ام حامل نامه می‌تواند وجهی که جهت فرستادن این برگه‌ها هزینه کرده است را از خانواده‌ام بگیرد یا خود، بهای آن را ببخشد. در ادامه آن نوشتم، به نام خداوند بخشنده کریم؛ ساعت 10 و نیم شب 29 اسفند سال 60 است. همه‌چیز به‌سرعت مهیا می‌گشت، جهادگران خدا یارشان باشد؛ به‌سرعت می‌ساختند و می‌رفتند، راه، ساختمان، بیمارستان صحرایی، سنگر و همه‌چیز، پیرمردهای اصفهانی، جهادگر، بی‌مزد و منت کار می‌کنند و نماز جماعت می‌خوانند و غذای ساده می‌خورند و بدون نق تمام‌روز را کار می‌کنند و می‌روند. توگویی هیچ‌کس را جز خدا، مزد بده نمی‌پندارند. این مزرعه‌ای است که همه برای آخرت بذرش می‌پاشند. در بخش دیگری نوشته‌ام، چقدر نوشتنی به نظر می‌رسد؛ ولی حیف که قلم و ذوقم عاجز است از نوشتن. ولی احساس‌ها شدید است و نمی‌توان همه‌چیز را روی کاغذ آورد. اینجا همه‌چیز بوی حسین می‌دهد. نام بیمارستان امام حسین و گروه رزمنده تیپ امام حسین است. چقدر زیباست این اسم. راستی من فرزندی در راه دارم اگر پسر بود حتماً نامش حسین است. آخر چقدر این اسم اینجا کارساز است و همه به عشقش کار می‌کنند و به عشقش سینه می‌زنند و گریه می‌کنند. ایام هم ایام فاطمیه است و مربوط است به مادر حسین، زهرا (س)، چه زیباست؛ جوانان معصومی را می‌بینیم که چه گریه‌ای می‌کنند به نام فاطمه زهرا، خدایا اگر بچه‌ام دختر بود نامش حتماً زهرا است.  خدایا شهادت را به ما هم، که بنده گناهکار هستیم عطا کن. خدایا شهادت را به ما هم که بنده گناهکارت هستیم عطا می‌کنی؟ به‌هرحال هرچه خدا بخواهد؛ من که نمی‌دانم مشیت او چیست؛ ولی هرچه باشد به مشیت خدا راضی هستم. خدایا تو را به جان مهدی ما را همیشه به راهت ببر و ما را یک‌لحظه به خود وامگذار. ای هستی‌بخش جهان! ای که همه‌چیز از آن توست و ما هیچ‌کاره‌ایم! جان، بی‌ارزش‌ترین چیزی است که در اختیاردارم و حاضرم خیلی راحت از تن به در شود. ولی خدایا تو از ما خشنود باش! خدایا مگر جان، از من است که ببخشم؛ از خودت است یک روز امانت‌داده‌ای به من و امروز می‌خواهی امانتت را پس بگیری. انا لله و انا الیه راجعون!  البته من خیلی اهل‌قلم نیستم و این چند سطر را به زبان ساده نوشتم.
وی افزود: این روحیه سال 60 است. من آن زمان انترنی بودم که تازه درسم تمام‌شده بود و پزشک عمومی شده بودم. وقتی ویروس کرونا آمد با خود گفتم عجب خدایی است چقدر می‌خواهد به ما درس بدهد. آن روز که  در آن شرایط بودیم ما را رها کرد و گذاشت با ویروس به این کوچکی ببرد. من روزهای اولی که حالم بد شد؛ احساس ضعف و خستگی شدیدی داشتم؛ ان‌شاءالله خداوند شمارا گرفتار این بیماری نکند و باید سجده شکر به‌جای آورد که سلامت دوستان بازگشته است. من در زمان بیماری، به فکر افتادم و گفتم ببین چگونه خدا، روی ما را کم کرد و چطور ما را در آن شرایط که می‌توانستیم بانام خوش از این دنیا برویم و آماده هم بودیم، نبرد و می‌خواهد ما را با یک ویروس کرونا ببرد. از این موضوع دل‌شکسته بودم ولی درس بسیاری گرفتم.

رئیس بودن ارزش نیست

دکتر کریمی با تأکید دوباره بر اینکه اولین درسی که از کرونا گرفتم این بود که آقای رئیس دانشگاه، رئیس دانشگاه بودن یک ارزش نیست گفت: کسانی که فکر می‌کنند پست و مقام یک ارزش است. این‌گونه نیست ارزش به انسان بودن است. ارزش به این است که یک انسان چقدر ظرفیت دارد و می‌تواند به جامعه خدمت برساند. ارزش به صداقت انسان‌هاست، ارزش به صفا، معرفت و گذشت انسان‌هاست. ارزش به جراح قلب و رئیس بیمارستان و معاون دانشگاه بودن نیست، ارزش این است که در آن پست چقدر می‌توانی خدمت کنی و انسان باشی. چقدر می‌توانی انسان باشی و رئیس بیمارستان، رئیس دانشگاه و معاون دانشگاه باشی. اگر این‌گونه فکر نکنیم ضرر کرده‌ایم.
رئیس دانشگاه این تصور را که کرونا شبیه سایر بیماری‌هاست نادرست دانست و گفت: کرونا مانند سایر بیماری‌ها نیست. کرونا آمده به من رئیس دانشگاه بگوید انسان شو و بنشین سر جایت. کرونا به من می‌گوید تو در مقابل قدرت پروردگار و انسان‌های بزرگی که بی‌مزد و منت کار می‌کنند و انتظاری ندارند که کسی به آنان خسته نباشید بگوید، خیلی کوچک هستی. البته روی سخنم با خودم است این درسی است که من از این بیماری گرفتم.  واقعاً رئیس  و پرسنل بیمارستان‌های ما در این روزها کارهای بزرگی کردند و من چقدر خجالت کشیدم و چقدر شرمنده شدم و چقدر به‌اشتباه، فکر کردم که در ستاد می‌نشینم و مدیریت می‌کنم. من فکر می‌کنم ستادها مسئول پشتیبانی هستند و باید اجازه دهند محیط کارش را انجام دهد.
وی بابیان اینکه، ای‌کاش همه جایگاه خود را درک کنیم و در همان جایگاهی که هستیم عمل کنیم افزود: بیاییم از کرونا درس بگیریم و از این فرصتی که خداوند به ما داده حداکثر استفاده را ببریم. تنها چیزی که برای همه ما می‌ماند خدمت صادقانه و بی‌مزد و منت است. خدمتی است که شما می‌کنید و من به حالتان غبطه می‌خورم. خداوند در این مدت من را از این خدمت محروم کرد ولی بازهم خدا را شکر می‌کنم. اگر عمری باقی‌مانده باشد حتماً مکرر سجده شکر به‌جای می‌آورم که این فرصت به من داده شد که این شرایط را درک کنم. آرزو می‌کنم شما و خانواده‌هایتان نیز سلامت باشید. روزهای سختی را طی می‌کنید امیدوارم در روزها و هفته‌هایی که در پیش داریم باهمت شما و با کمک خانواده‌هایتان که صبوری می‌کنند و اجازه می‌دهند که شما خدمت‌رسانی کنید؛ در خدمت مردم باشیم. امیدوارم حوادث ناگوار پیش نیاید و امید دارم به پروردگار، که بتوانیم مسائل را پیگیری کنیم.
دکتر کریمی با اشاره به دلایل برگزاری این جلسه گفت: در این روزها عده‌ای از روسای بیمارستان‌ها دغدغه‌های خود را مطرح می‌کردند. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم این جلسه را تشکیل دهیم تا در مورد برنامه‌های آموزشی، نحوه رسیدگی به بیماران دیگر و مشکلاتی که در آینده ممکن است پیش آید صحبت کنیم و  روسای بیمارستان‌ها، بتوانند دغدغه‌های خود را مطرح کنند و مسائل آموزشی، پژوهشی و درمانی و بهداشتی را بررسی و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

خسته شدن پرسنل و حفظ آنها برای آینده دغدغه مسئولان

رئیس دانشگاه با اشاره به مهم‌ترین دغدغه بیمارستان‌ها در این شرایط گفت: بازگشت بیمارستان‌ها به شرایط  عادی خدمت‌رسانی، خسته شدن پرسنل و حفظ آن‌ها برای آینده، مسائل احتمالی بروز بحران‌های بیشتر، ظرفیت محدود دانشگاه و استفاده حداکثری از ظرفیت موجود، ازجمله مسائلی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم.

بررسی و شناسایی موارد ابتلا به کرونا در سه میلیون جمعیت تحت پوشش دانشگاه

وی افزود: شرایط دانشگاه علاوه بر جنبه‌های درمانی، وارد مرحله‌ای شده که حوزه بهداشت باید فعال‌تر شود. این توصیه‌ای است که وزیر بهداشت داشتند. دانشگاه باید به سه میلیون جمعیت تحت پوشش جنوب شهر، اسلامشهر و شهرری خدمت‌رسانی کند. دکتر تاجیک، دکتر سلمانی و دکتر صدرایی و دکتر تأملی و دکتر دلاوری مسئولیت سنگینی برعهده دارند و باید از طریق تلفن و اینترنت سلامت جمعیت این منطقه را مورد پیگیری قرار دهند و موارد مبتلا را شناسایی کنند. از حوزه توسعه نیز تشکر می‌کنم و می‌خواهم که حمایت‌های موردنیاز را به عمل‌آورند.
دکتر کریمی با اشاره به وضعیت رسیدگی در این منطقه گفت: امیدوارم بررسی وضعیت مردم این منطقه  در این هفته، به 70 تا 80 درصد برسد.

آموزش پایه اساسی امنیت و سلامت
وی با تکمیل این سخن خود مبنی بر اینکه امنیت بدون سلامت و سلامت بدون امنیت معنایی ندارد افزود: در اینجا می‌خواهم این جمله را تکمیل  و تأکید کنم که سلامت و امنیتی پایدار است که توأم با آموزش مستمر به مردم باشد. سلامت و امنیت بدون آموزش مستمر به مردم نمی‌تواند پایدار باشد. این آموزش نیز نمی‌تواند یک‌باره و یا وقتی کرونا می‌آید در مدت کوتاه به مردم ارائه شود. بلکه آموزش باید در طول زمان اتفاق بیفتد. چرا 40 درصد مردم حرف ما را گوش نمی‌دهند و حاضر نیستند از مسافرت خود بگذرند و به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند؟ به این دلیل که رسانه‌های ما در  طول سال مردم را آموزش ندادند. اگر ما سلامت و امنیت داشته باشیم و ولی مردم باسواد نداشته باشیم نه می‌توانیم امنیت را حفظ کنیم و نه سلامت را. آموزش، پایه اساسی امنیت و سلامت است و همه ما باید از تونل آموزشی عبور کنیم. آموزش در همه زمینه‌ها باید وجود داشته باشد؛ از شستن دست‌ها گرفته تا ارتباطات اجتماعی، روابط خانوادگی و تربیت فرزندانمان و...
رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود از حوزه معاونت‌های دانشگاه قدردانی کرد و گفت: از حوزه توسعه و دکتر بیگلر و خانم چتروز به دلیل حمایت‌های بی‌دریغشان در تأمین منابع داروخانه 13 آبان و تجهیزات موردنیاز بیمارستان‌ها، از حوزه درمان و دکتر رضایی و همکارانشان و از حوزه بهداشت دکتر دلاوری و تیمشان که در این مدت تلاش بسیاری داشتند. از حوزه آموزش و دکتر سهراب پور که با انتشار منابع علمی به رفع شایعات کمک می‌کنند، از حوزه پژوهش، دکتر صحرائیان و تیمشان که به تولید مستندات علمی می‌پردازند، از دکتر پورغریب و تیم دانشجویی که در این مدت فعال بودند، از دکتر اکبری ساری و دکتر مختاری آزاد و اساتید دانشکده بهداشت، از حوزه آی تی که در این مدت فعال بودند و از دکتر پارساپور و تیمشان که در تهیه فیلم و مستندسازی تلاش روسای بیمارستان‌ها، مدیران و مترون ها و پرستاران فعالیت دارند تشکر می‌کنم.

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه، دکتر مهدی رضایی معاون درمان دانشگاه در نشست مشترک هیئت‌ رئیسه با روسای بیمارستان‌ ها که یک‌ شنبه ۱۰ فروردین ۹۹ در سالن دارالفنون ساختمان مرکزی برگزار شد، گزارش ستاد عملیات بحران دانشگاه را از وضعیت بیماران بستری و مراجعین مبتلابه کرونا در بیمارستان‌ های خدمت دهنده کرونا و مقایسه آن با بیمارستان‌ های دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران ارائه کرد و افزود: بر اساس این گزارش آمار مراجعه سرپایی ما نسبت به دو دانشگاه دیگر علوم پزشکی شهر تهران به میزان قابل‌ توجهی بیشتر و جالب این‌ که میزان فوت ما نسبت به آن‌ ها کمتر بود که نشان‌ دهنده کیفیت بالای مراقبت در بیمارستان‌ های دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
معاون درمان دانشگاه بابیان این نکته آمار ثبت‌ شده موارد کرونا در سامانه MCMC وزارت بهداشت توسط بیمارستان‌ ها ثبت و در معاونت درمان هرروز کنترل می‌ شود گفت: پایش آماری این اطلاعات به عهده وزارت بهداشت است.

سیاست کلی وزارت بهداشت در ادامه مسیر بحران، سازگاری با کرونا است
وی بابیان این‌ که ما پس از عبور از مرحله غافلگیری کرونا وارد مرحله پدافندی مطابق با الگوی جنگ شده‌ ایمگفت: سیاست‌ های دانشگاه در مرحله اول بحران یعنی تفویض اختیاری حداکثری به بیمارستان‌ ها و پشتیبانی حداکثری ستاد از بیمارستان‌ ها قابل‌ تقدیر بود. به نظر می‌ رسد در این مرحله بیشتر نیازاست در خصوص فعال‌ سازی بخش‌ های الکتیو، استفاده از پتانسیل‌ های نقاهتگاهی، افزایش تخت‌ ها، حفاظت فردی و چگونگی فعال‌ سازی فعالیت‌ های آموزشی و درمانی مجدد بیمارستان‌ ها به هماهنگی‌ های برسیم. سیاست کلی وزارتخانه در ادامه مسیر بحران سازگاری با کرونا است. این پتانسیل در دانشگاه وجود دارد تا در کنار کرونا به آموزش و درمان سایر بیماری‌ ها هم بپردازیم.

 

 

تاکید بر برنامه ریزی بلند مدت در ادامه بحران کرونا
دکتر اکبر فتوحی اپیدیمیولوژیست و رئیس مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌ های دانشگاه در این جلسه با اشاره به وضعیت اپیدمیولوژیک کرونا ویروس در جهان و ایران گفت: از این دیدگاه سناریوهای مختلفی در جهان پیش‌ بینی می‌ شود. با توجه به آمار ثبت‌ شده مبتلایان کووید ۱۹ در کشور و در نظر گرفتن این احتمال که به دلیل اشکالات سیستماتیک در ثبت اطلاعات کرونا آمار فعلی با آمار واقعی کمی متفاوت باشد، از طرفی مدل‌ های پیشگیری ارائه‌ شده هم خیلی قابل‌ اعتماد نیست و سیاست قرنطینه هم در طولانی‌ مدت علاوه بر تحمیل هزینه‌ های زیاد به دولت، کارساز نخواهد بود. ازاین‌ رو با در نظر گرفتن همه احتمالات موجود تا رسیدن به سطح ایمنی جمعیتی و تولید واکسن کرونا باید برای مدیریت این بحران جهانی به یک برنامه‌ ریزی بلندمدت همه‌ جانبه بیندیشیم. باید به سمتی حرکت کنیم که سیستم بهداشتی کشور بتواند افراد مبتلا و مشکوک به کرونا سریعاً غربالگری و از جمعیت سالم جدا کند.

 

مراقبت از جایگاه علمی دانشگاه
در ادامه دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به جایگاه برتر دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشور گفت: ما باید به‌ دقت از جایگاه، دانشگاه، علم، حرف حساب، آدم‌ هاییکه درس خواندند و با مراجع علمی دنیا درارتباطند با چنگ و دندان مراقبت کنیم. دست‌ مریزاد می‌ گویم به مجموعه دانشگاه در بحران کرونا که محیطی‌ ترین افراد نیز در آن به‌ خوبی در حال انجام وظائفشان هستند. حتی دانشجویان ما نیز نسبت به گذشته در خصوص مسئولیت‌ های اجتماعی‌ شان در بحران کرونا حساسیت زیادی پیداکرده‌ اندو این مسئله به‌ خوبی در بحث دانشجویان داوطلب مشهود است.
وی همچنین در خصوص آموزش‌ های مجازی دانشجویان در این ایام افزود: خوشبختانه زیرساخت آی تی دانشگاه بسیار قوی است و اگر هم مشکلی باشد با همکاری دکتر مرعشی و تیم ایشان به‌ سرعت برطرف می‌ شود. در همین مسیر توانمندسازی استادان را در حوزه آموزش‌ های مجازی در برنامه قرار دادیم. بدیهی است همه آموزش‌ ها به گروه‌ های پزشکی و پرستاری به‌ صورت مجازی امکان‌ پذیر نیست و باید با نظارت بهداشت و رعایت پروتکل‌ های وزارت بهداشت هر چه سریعتر بیمارستان‌ ها به دو بخش کرونا و غیر کرونا تفکیک و امکان آموزش عملی دانشجویان را در برنامه‌ ریزی کنیم. اگرچه با توجه به پیک دوم کرونا پیش‌ بینی‌ های مبنی بر تعطیلی مراکز آموزشی در مراحل بعدی نیز است ولی باید تلاش کنیم هرچه سریع‌ تر جامعه را دوباره به حالت فعال برگردانیم.

کاهش بار مراجعه سرپایی به بیمارستان‌ ها با آغاز نمونه گیری در مراکز جامع سلامت
دکتر علیرضا دلاوری معاون بهداشت دانشگاه نیز به اقدامات این حوزه در غربالگری جمعیت سه‌ میلیونی تحت پوشش دانشگاه از چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: همکاران ما در هر سه شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، شهرری و مرکز بهداشت جنوب به‌ صورت تلفنی و اینترنتی در حال غربالگری مردم مناطق جغرافیایی تحت پوشش هستند. تاکنون ۱۳ مرکز ۱۶ ساعته خدمات جامع سلامت را فعال کردیم که ابتدا مراجعه به این مراکز کم بود ولی الآن با توجه به درمان دارویی و از فردا هم بحث آغاز نمونه‌ گیری قطعاً می‌ توانیم بار مراجعه سرپایی به بیمارستان‌ ها را تا حد زیادی کاهش دهیم؛ و قابلیت راه‌ اندازی ۱۰ مرکز دیگر را نیز با توجه به افزایش بار مراجعه در روزهای آتی خواهیم داشت. البته در ابتدا مشکل کمبود نیرو داشتیم که خوشبختانه با کمک معاونت پشتیبانی و مدیر مالی دانشگاه در بحث پرداخت‌ ها و دکتر نفیسی در استفاده از رزیدنت‌ ها این مورد هم برطرف شد.
معاون بهداشت در ادامه به بحث نقاهتگاه‌ ها پرداخت و افزود: استفاده از این نقاهتگاه‌ ها به‌ ویژه برای افرادی که در خانه‌ های کوچک امکان قرنطینه آن‌ ها نیست بسیار جدی است. همچنین بحث خیریه کهریزک هم از موضوعات مهم ماست که از ابتدای بحران با اعزام نیرو به محل آن را مدیریت کردیم.
وی همچنین از اقدامات دانشکده بهداشت در تولید محتواهای آموزشی قدردانی کرد و افزود: در این آموزش‌ ها سعی شده به‌ تمامی شایعات در مورد کرونا ویروس به‌ صورت کاملاً علمی و سلامت‌ محور پاسخ داده شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



پژوهش پشتیبان جدی درمان است
دکتر محمدعلی صحرائیان معاون پژوهشی دانشگاه بابیان این نکته که کرونا درس‌ های بزرگی به ما داد، افزود: متأسفانه کرونا در کشور چین آغاز شد که اطلاعاتش به‌ درستی ثبت نشد. خوشبختانه امروز ما با گذر از آن گیجی اولیه به یک پایداری نسبی در درمان بیماران کرونا رسیدیم. در این میان سؤالات جدی زیادی مطرح است که جز با پژوهش جواب داده نمی‌ شود و پاسخش نه‌ تنها برای کشور ما بلکه برای همه جهان مفید است. باید بدانیم اشتباهات پژوهشی برای ما بسیار گران تمام می‌ شود. واقعیت مهم این است که پژوهش پشتیبان جدی درمان است.
وی با تأکید بر این‌ که طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، تمامی پژوهش‌ های کرونا در مراکز درمانی باید با نظارت مستقیم روسای بیمارستان‌ ها و تائید معاونت پژوهشی دانشگاه انجام شود افزود: درخواستم از روسای بیمارستان‌ ها این است که پژوهش‌ ها را جدی بگیرند. بعلاوه همه زیرنویس‌ ها (POP CAPTION) باید به تائید کمیته اخلاق دانشگاه برسد. ما در مقابل مردم خودمان و همه مردم جهان مسئولیم. در شرایط فعلی باید به دنبال پژوهش‌ هاییباشیم که به درمان مردم کمک کند و صرف تهیه مقالات خوب کافی نیست. ۵۰ درصد تولیدات علمی کشور در تهران انجام می‌ شود ازاین‌ رو انتظار می‌ رود در دانشگاه علوم پزشکی تهران با پژوهش در پاسخ به سؤالات جدی کرونا بتوانیم به کشور کمک کنیم. همان‌ طور که در ابتدای بحران با کاسبان تحریم مواجه بودیم آفت مهم این روزها کاسبان کرونا هستند. الآن نگاه دنیا بعد از چین متوجه ماست. کرونا اگرچه یک فرصت پژوهشی است ولی می‌ تواند درعین‌ حال یک تهدید جدی هم باشد. نباید اجازه دهیم هیچ خدشه‌ ایبه زحمات بی‌ شائبه و شبانه‌ روزی تیم پزشکی و افتخارات دانشگاه وارد شود.

دکتر محمود بیگلر معاون پشتیبانی دانشگاه از خیرین سلامت به عنوان سرمایه‌ های دانشگاه نام برد و گفت: حضور فعال خیرین در تهیه تجهیزات، میان وعده‌ ها و...که به نوعی قدرشناسی ایشان از مجموعه درمانی دانشگاه است قابل تقدیر است.
همچنین باید در حفظ تعلق سازمانی گروه‌ هاییکه بی‌ هیچ چشم داشتی متعهدانه در صحنه خدمت حاضر شدند بکوشیم و قدرشان را بدانیم.

دکتر منان حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه نیز در این جلسه از ذخیره یک‌ ماهه دارو و تجهیزات حفاظت فردی موردنیاز بیمارستان‌ ها خبر داد و در خصوص کیفیت محصولات خریداری‌ شده افزود: تمامی این تجهیزات و مواد ضدعفونی‌ کننده از طریق هیئت‌ امنا، هلال‌ احمر و یا واحدهای تولیدی دارای مجوز رسمی سازمان تجهیزات پزشکی کشور تهیه و خریداری‌ شده و در حال حاضر محدودیتی در تأمین نیازهای بیمارستان‌ های تابعه در این حوزه وجود ندارد.

دکتر محمدحسین پور غریب معاون دانشجویی دانشگاه هم از پتانسیل خوب حضور داوطلبانه دانشجویان برای کمک به حوزه درمان و بهداشت خبر داد.

راه اندازی بخش‌ های الکتیو و درمانگاهی بیمارستان‌ ها یک ضرورت است
دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی هم با ابراز نگرانی از وضعیت آموزش دانشجویان پزشکی در روزهای آتی گفت: امکان این‌ که بخواهیم آموزش پزشکی را به‌ صورت مجازی در مدت طولانی ادامه دهیم نیست و باید چاره‌ ایاندیشید. باید تحت هر شرایطی بخش‌ های بالینی را به وضعیت عادی برگردانیم و آموزش‌ های بالینی کارآموزی، کارورزی و دستیاری را از سر بگیریم.
در حال حاضر اغلب رزیدنت‌ های ما در حال کمک به بخش‌ های مختلف کرونا هستند ولی باید سریعاً به تخصص‌ های اصلی خود برگردند. از طرفی با توجه به تعطیلی مطب‌ ها اگر قرار باشد درمانگاه‌ ها فعال نشوند با یک مشکل جدی در کشور مواجه می‌ شویم.
این‌ یک ضرورت است که بخش‌ های الکتیو و درمانگاهی را هم برای کمک به بیمارانی که نیازمند به پیگیری درمانشان هستند و هم برای آموزش راه‌ اندازی کنیم.

 

 

 

 

 

 

دکتر سعید رضا مهرپور رئیس بیمارستان شریعتی نیز در این جلسه بر برنامه‌ ریزی آموزش‌ های بالینی دانشجویان پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی تأکید کرد و گفت: آموزش‌ های ما باید به‌ سرعت به فعالیت‌ های اصلی خود برگردند.
وی همچنین سخت‌ گیری بر مقالات را نیز بسیار مهم خواند و افزود: اولویت‌ های پژوهشی باید به مقالاتی داده شود که به درمان بیماران پاسخ دهد و درعین‌ حال نظارت‌ ها به‌ گونه‌ ایباشد تا آبروی کشورمان را در جهان به مخاطره نیندازد.



دکتر محمد طالب پور رئیس بیمارستان سینا نیز با اشاره به سخنان دکتر فتوحی گفت: باید از همین امروز دیدگاهمان را در بیمارستان‌ های آموزشی خدمت دهنده کرونا تغییر دهیم و به سمت برنامه‌ ریزی بلندمدت برویم. شاید باید پس از گذران موج پایان تعطیلات نوروزی، فضای هیجانی را از این مراکز برداریم و برای فعالیت آموزشی دانشجویان و درمان بیماران غیر کرونایی نیز برنامه‌ ریزی کنیم. وی همچنین استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در مدیریت بحران کرونا را پیشنهاد داد.

دکتر خسرو صادق نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نیز در خصوص نتیجه اخلاقی سخنان دکتر فتوحی گفت: ما باید با کرونا زندگی کنیم. نیاز است در ادامه بحران کرونا برنامه‌ ریزی‌ مان را تغییر دهیم. من نگران کارکنانی هستم که با خستگی ناشی از فشار بالای کار، پشت سر گذاشتن ترس‌ هایی که البته تا حد زیادی ریخته و دوری از خانواده‌ هایشان باید موج دوم را هم‌ پشت سر بگذارند و البته کمبود نیرویی که در بیمارستان‌ ها داریم که خود مشکل دیگری است. باید کاری کنیم حق‌ وحقوق همه افراد حفظ شود.


وی با اشاره به تجربیات بیمارستان امام در بحران کرونا افزود: ما مرحله تفکیک بخش‌ های کرونا و غیر کرونا را پشت سر گذاشته‌ ایمو الآن به این می‌ اندیشیم که باید برای بیماران کرونایی نیازمند به تخصص‌ های ارتوپدی، ENT، غدد و… چگونه خدمات درمانی لازم را ارائه کنیم.
همچنین با کمک معاونت پشتیبانی دانشگاه به سمت پرونده الکترونیک کرونا نیز قدم‌ هاییرا برداشته‌ ایمکه هم در پژوهش و هم در تجمیع دیتاهای مربوط به کرونا کمک‌ کننده است. قطعاً این دیتاها باید در اختیار پژوهش گران قرار بگیرد و پژوهش‌ ها هم باید به سمت سؤالات اصلی کمک به درمان کرونا انجام شود. پیشنهاد می‌ کنم گروه‌ های تخصصی بیمارستان‌ های خدمت دهنده کرونا تجربیات و یافته‌ های خود را در درمان کرونا به‌ صورت جلساتی باهم به اشتراک بگذارند چراکه این دستاوردها می‌ تواند حتی به‌ صورت الگوهایی قابل‌ ارائه در کل کشور استفاده شود.

دکتر سعید ناطقی رئیس بیمارستان بهارلو بابیان این‌ که فعلاً این کروناست که برای ما تصمیم می‌ گیرد گفت: در حال حاضر برنامه‌ ریزی‌ ها منوط به وضعیت اپیدمی کرونا پس از پایان تعطیلات نوروزی است. ولی با توجه به امکان ادامه این بحران در ماه‌ های آتی باید به‌ سرعت پس از عبور از موج دوم نسبت به آماده‌ سازی بیمارستان‌ ها برای ارائه خدمات درمانی به بیماران غیر کرونا نیز برنامه‌ ریزی کنیم. ممکن است حتی لازم باشد در ادامه همه بیمارستان‌ های دانشگاه دیگر درگیر کرونا نشوند.

دکتر علی اکبری ساری رئیس دانشکده بهداشت گفت: قطعاً در ادامه راه با افزایش آزمایش‌ ها نیز مواجه می‌ شویم. بنا براین لازم است آزمایشگاه‌ های بیمارستانی هم به این حوزه ورود کنند تا ظرفیت آزمایشگاه دانشکده بهداشت برای کمک به حوزه معاونت بهداشت دانشگاه کمی خالی شود.


خبرنگاران: سمیرا کرمی و نجمه باهو

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *