ندای تندرستی/ حفظ سلامتی و رفع چاقی با مصرف پرتقال

پرتقال ميوه ‏اى است لذيذ كه با مصرف آن، كمبود ویتامین ها و املاح معدنى تأمين مى ‏شود و مقاومت طبيعى بدن زياد مى ‏شود.

ميوه ‏ها؛ از نعمت هاى باارزشى هستند كه خداوند در اختيار ما قرار داده است. بدون ميوه‏ ها، رژيم غذايى انسان كامل نخواهد بود. با مصرف ميوه‏ ها  بسيارى از ويتامين ‏ها و تركيبات لازم براى بدن تأمين مى‏ گردد. در سايه اصول زندگى طبيعى و تغذيه سالم، شما مى‏ توانيد بانشاط، شاداب و سلامت زندگى كنيد و از همه ناراحتى‏ هاى روحى و جسمى فاصله بگيريد.

پرتقال
ميوه پرتقال طعم شيرين يا كمى ترش دارد. پرتقال ميوه‏ اى است لذيذ كه با مصرف آن، كمبود ویتامین ها و املاح معدنى تأمين مى ‏شود و مقاومت طبيعى بدن زياد مى‏ شود. ميوه پرتقال سرشار از ويتامين‏ هاى B، C و پروويتامين A است و داراى آهن، كلسيم، منيزيوم، سديم، پتاسيم، مس، كلر، گوگرد، روى و غيره مى‏ باشد.
پرتقال را به صورت خام، پخته در شربت، مربا، بستنى و... استفاده مى‏ كنند. آب‏ پرتقال با مزه شيرين متمايل به ترش، سرشار از انواع ويتامين‏ ها و املاح معدنى و خصوصا از نظر ويتامين C بسيار غنى است، بنابراين توصيه مى‏ شود به منظور تأمين ويتامين C و ايجاد نيرو و مقاومت در مقابل انفلونزا و انواع بيماري ها، هر روز يك ليوان آب ‏پرتقال بنوشيد. آب‏ پرتقال علاوه بر ويتامين‏ ها، حاوى پروتئين و املاح معدنى، خصوصا كلسيم مى‏ باشد. لذا يك ماده مغذى و مفيد به حساب مى ‏آيد و مى‏ توان به منظور تقويت عمومى بدن از آن استفاده نمود.

خواص درمانى پرتقال
-  پرتقال را هميشه به عنوان داروى ضد سرماخوردگى شناخته ‏ايم. پيشگيرى از عفونت‏ هاى ويروسى، از خواص پرتقال است. دانشمندان اين خاصيت را صرفا مربوط به دليل ويتامين C موجود در آن نمى ‏دانند، بلكه معتقدند كه ممكن است يك تركيب ناشناخته ضدويروسى درعصاره پرتقال موجود باشد.
- پرتقال به سبب داشتن ويتامين 2B از سرماخوردگى در فصل زمستان جلوگيرى و آنتى ‏اكسيدان فراوان آن، سموم و مواد زيان‏ آور سلول ‏ها و بافت‏ ها را دفع مى ‏كند.
-  آب پرتقال، اثر مقوى و نشاط‏ آور دارد و با مصرف آن، غلظت خون كاهش پيدا مى‏ كند، لذا مى‏ توان آن را محافظ سيستم عروقى به حساب آورد.
-  اگر آب پرتقال بدون پوست كندن ميوه، تهيه شود، اثر مفيدترى دارد. آب پرتقال نوشابه هاى مفرّح ، باخاصيت مدرّ و داراى اثر ضدسمّ است، به‏ علاوه مقاومت طبيعى بدن را زياد مى كند.
-  مصرف پرتقال بهترين درمان رفع چاقى است. براى معالجه چاقى و گرفتن رژيم لاغرى، يك عدد پرتقال و سه ليمو را به برش هاى نازكى ببريد و آن را مدت ده دقيقه در نيم ليتر آب بجوشانيد. دو قاشق سوپ‏ خورى عسل را به آن اضافه نماييد و دوباره پنج دقيقه آن را بجوشانيد، بعد آن را صاف كنيد و بگذاريد سرد شود و هرروز 3 استكان كوچك از آن را ميل نماييد، كسانى كه چاق هستند، اگر رژيم پرتقال بگيرند، در رفع چاقى بسيار مؤثر است.
-  نوشيدن دو ليوان آب‏پرتقال در روز، موجب كاهش كلسترول مى‏ شود.
- نارنگى هم از اين خانواده است و داراى ويتامين‏ هاى C، 2B، 1B،A، پروتئين، چربى، قند و حاوى املاحى مانند فسفر و كلسيم مى‏ باشد. اين ميوه بسيار مفيد است و به علت داشتن كلسيم و فسفر در تشكيل و حفظ سلامتى استخوان بسيار مفيد مى‏ باشد.
-  اين ميوه خون را تصفيه و زياد مى‏كند. پرتقال و مركبات ديگر در اكثر رژيم‏ هاى غذايى جا دارند (براى اطلاع بيشتر به كتاب «شما هم مى‏ توانيد لاغر شويد» از همين نويسنده و انتشارات مراجعه نماييد)
-  پرتقال منبع غنى از ويتامين C مى‏ باشد، تحقیقات نشان داده، پوست سفید آن بسيار مغذى‏تر از پرتقال است. ويتامين C يكى از عوامل مهم مهاركننده سرطان است. مصرف زياد پرتقال، علاوه بر پيشگيرى از سرطان معده، در پيشگيرى از انواع ديگر سرطان‏ ها نيز مؤثر است.
-  محققان دريافته‏ اند كه پرتقال و ساير مركبات در پايين آوردن كلسترول خون نيز مؤثرند و اين خاصيت به علت وجود پكتين يا ماده اليافى پوست و ورقه‏ هاى نازك مابين پره‏ هاى پرتقال مى‏ باشد. در مواردى كه هدف، كاهش كلسترول و تأمين سلامت قلب و عروق مى‏ باشد، براى استفاده از حداكثر نيروى درمانى پرتقال، توصيه مى‏ شود كه پرتقال را با لايه سفيد رنگ زير پوست و لايه ‏هاى نازك داخل پرتقال كه حاوى پكتين هستند، مصرف كنيد. به اين منظور پرتقال را مانند سيب پوست بكنيد، به طورى كه لايه سفيد آن باقى بماند، بعد آن را به قطعات كوچك بريده، داخل آبميوه‏ گيرى بريزيد. آب پرتقال بايد شيرى رنگ باشد نه نارنجى رنگ، در اين صورت بهترين و مفيدترين نوشابه آماده است.
-  پرتقال ميوه‏اى لذيذ است كه با خوردن آن كمبود مواد معدنى بدن تا حدودى رفع مى‏ شود و قدرت مقاومت طبيعى بدن افزايش  مى‏ يابد.
- در فصولى كه پرتقال فراوان است، بهترين و طبيعى‏ ترين راه مبارزه با يبوست، خوردن روزانه يك ليوان آب‏ پرتقال است.
- وجود كلسيم، فسفر، آهن، ويتامين A و C در پرتقال، شرايط لازم براى رشد و نمو استخوان‏ ها و رشد دندان‏ ها و استحكام آن ها را پديد مى‏ آورد، لذا براى تقويت و رشد بدن كودكان و تأمين مواد لازم و ضرورى بدن در دوران باردارى و شيردهى، مصرف پرتقال توصيه مى‏ شود.
-  افرادى كه فشارخون بالايى دارند و براى كنترل آن دارو مصرف مى‏ كنند، پتاسيم بدنشان از حد طبيعى پايين‏ تر مى‏ آيد و مشكلاتى در وضع سلامتى آن ها بوجود مى‏ آورد. لذا مصرف پتاسيم براى اين افراد لازم است. آب‏ پرتقال سرشار از پتاسيم است و در يك ليوان آب‏ پرتقال، حدود 350 ميلى‏گرم پتاسيم وجود دارد. وجود پتاسيم فراوان در پرتقال موجب افزايش حجم ادرار در طول شبانه روز مى‏ شود و از اين طريق سموم بدن دفع مى ‏گردد، در نتيجه انسان را بانشاط و سلامت مى‏ سازد و به علت دفع سموم، چهره انسان باز و روحش باطراوت مى ‏شود.
-  آن عده از بيماران آسمى، روماتيسمى و ناراحتى‏ هاى پوستى كه روزانه مقدارى كورتون مصرف مى‏ كنند، براى جلوگيرى از ايجاد آماس وعوارض ديگر بايد مقدارى پتاسيم مصرف نمايند، بنابراين طبيعى‏ ترين راه مصرف پتاسيم، مصرف يك ليوان آب‏پرتقال مى‏ باشد.
- ماليدن آب پرتقال بر روى پوست صورت به مدت 20 دقيقه، سبب رفع چين و چروك صورت و شادابى و طراوت آن مى‏ گردد.
-  آب‏ پرتقال به علت دارابودن پروتئين و قند كافى، يك ماده غذايى و تقويت ‏كننده است و سبب تقويت عمومى بدن مى‏ شود. آب‏ پرتقال براى كسانى كه از بستر بيمارى برخاسته ‏اند و دوره نقاهت خود را مى‏ گذرانند، مفيد است.
-  محققان نشان داده ‏اند، ويتامين C موجود در پرتقال به كاهش تنش عصبى، خشونت، بى‏قرارى و اضطراب كمك مى ‏كند.
-  برگ درخت پرتقال نيز داراى خواصى است؛ اگر مقدارى برگ خشك شده درخت پرتقال را در آب جوش ريخته و به مدت 15 دقيقه دم و هر شب يك فنجان از آن را ميل كنيد، بى‏ خوابى را برطرف مى‏ سازد.
-  اين دم ‏كرده معرق و مسكن است و سينه را نرم كرده و سرفه را تسكين مى‏ دهد. برونشيت، تپش قلب و سكسه را درمان مى‏ كند.
-  دم ‏كرده برگ پرتقال، عمل هضم غذا را آسان مى‏ كند و در درمان ميگرن مؤثر است.
-  اسانس پرتقال خاصيت ضدعفونى كنندگى دارد، بنابراين در تهيه پمادهاى ضدعفونى كننده به كار مى ‏رود.
-  از اين اسانس در تهيه ادكلن، محلول‏ هاى زيبايى و معطركردن شربت ‏هاى طبى استفاده مى ‏نمايند.

منبع :بر گرفته ازکتاب دايره‏ المعارف خواص درمانى ميوه‏ ها و سبزى‏ ها،تأليف دکتر نسرين تك‏زارع عضو هيئت علمى دانشكده پزشكى، دانشگاه علوم پزشکی تهران
تنظیم: مونا عدالت یار

    

مونا  عدالت یار
تهیه کننده:

مونا عدالت یار