استعمال دخانیات و بیماری‌های قلبی

سلامت روان و رفتار مرکز سلامت جامعه چهاردانگه جلسه آموزشی با موضوع "استعمال دخانیات و بیماری‌های قلبی" در پایگاه کوی قدس (شماره ۱) چهاردانگه برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، جلسه آموزشی پیشگیری از سوءمصرف مواد با تأکید بر مضرات سیگار سه شنبه ۲۹ تیر ۹۵ برگزار شد؛ ساناز پیر ایرانی، کارشناس سلامت روان و رفتار مرکز نقش سیگار در ایجاد بیماری‌های قلبی را این‌گونه توضیح داد که در هنگام سیگار کشیدن ضربان قلب ۱۰ تا ۲۰ ضربه در دقیقه و فشارخون ۵ تا ۱۰ میلی‌متر جیوه افزایش می‌یابد که علت آن منقبض شدن عروق خونی است که تهدیدکننده سلامتی می‌باشد. عبور خون از عروق تنگ‌شده باعث ایجاد لخته می‌شود که دردهایی را در ناحیه قلب به وجود می‌آید که آنژین قلبی گفته می‌شود.
وی در ادامه گفت: همچنین دود سیگار دارای مونوکسید کربن است که در خون جای اکسیژن را می‌گیرد و باعث کمبود اکسیژن در قلب و سایر ارگان‌ها می‌شود که در درازمدت ضایعات شدیدی را در قلب و سیستم عروقی به‌جا می‌گذارد.
پیر ایرانی همچنین بر احتمال بروز سکته‌های مغزی و حملات قلبی در افراد سیگاری دو تا سه برابر بیشتر از غیرسیگاری­هاست تأکید و پس از ذکر خطرات ناشی از سیگار، راهکارهای انگیزشی در خصوص ترک سیگار را ارائه کرد و نیز حمایت عاطفی اعضای خانواده از فرد ترک‌کننده را ضروری دانست و عنوان کرد که خطر حمله قلبی یک سال بعد از ترک سیگار نصف می‌شود و این خطر بعد از ۵ سال برابر با افراد غیر سیگاری خواهد شد.
در پایان این کارشناس سلامت روان ورزش‌های هوازی همچون پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری را برای انگیزه­دادن به فرد برای ترک سیگار را مؤثر دانست./ق
خبر: ایمانی 

 
زینب  ایمانی
تهیه کننده:

زینب ایمانی