تشریح اقدامات انجام شده هفته جهانی غذا در معاونت غذا و دارو دانشگاه

دکتر ابوالفضل نجاریان مشاور اجرایی و مسئول روابط عمومی معاونت غذا و دارو تهران، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده ستاد هفته جهانی غذا، هدف از این فعالیت ها را فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در راستای ارتقای سلامت مردم عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر ابوالفضل نجاریان مشاور اجرایی معاونت غذا و دارو، با ارائه گزارشی از  فعالیت‌های صورت گرفته هفته جهانی غذا در این معاونت گفت: به مناسبت هفته جهانی غذا سال 97، از 21 تا 28 مهر ماه 1397 با شعار 'تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت' معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران، اقدامات مختلفی را جهت ترویج اهمیت نقش سلامت در جامعه به انجام رساند.
وی با اشاره به پیام دکتر حاجی محمودی معاون غذا و دارو دانشگاه در اولین روز از هفته جهانی غذا گفت: ایشان ضمن تبریک هفته جهانی غذا به متولیان و دست اندکاران تولید غذای سالم، به اهمیت برچسب کنترل اصالت کالا، نشانگر رنگی تغذیه ای (چراغ راهنما) و ایمنی مواد غذایی پرداخت.
مشاور اجرایی معاونت غذا و دارو تهران گفت: آموزش چهره به چهره برچسب اصالت کالا، نشانگر رنگی و توزیع بروشور به‌منظور آشنایی با اصالت کالاهای سلامت‌محور جلسه‌ای ویژه صنف آرایشگران زنانه در اتاق اصناف تهران برگزار گردید.
دکتر نجاریان ادامه داد: در دومین روز از هفته جهانی غذا، مسابقات ورزشی باهدف ترویج ارتباط بین تحرک بدنی و سلامت بین کارکنان ساختمان شماره دو معاونت غذا و دارو برگزار شد.
وی افزود: با توجه به اینکه صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی روز است و کارکردهای فکری و فیزیکی انسان به نوع تغذیه‌ای که در طول شبانه‌روز از آن بهره می‌برد وابستگی تام و تمام دارد و فرایندهای فکری و فیزیکی انسان در تمام 24 ساعت شبانه‌روز، بی‌وقفه جریان دارد و فاصله بین صبح تا ظهر در همه جوامع پرکارترین اوقات محسوب می‌شود؛ در همین راستا معاونت غذا و دارو همایش «صبحانه سالم» را باهدف فرهنگ‌سازی و تأکید بر استفاده صبحانه برای مردم و مسئولین با توجه به شعار ملی سال 97 مبنی بر تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت برگزار کرد.
دبیر ستاد هفته جهانی غذا گفت: در راستای اجرای برنامه‌های گرامیداشت هفته جهانی غذا، کارشناسان اعزامی معاونت غذا و دارو با برپایی غرفه آموزشی در مترو چهارراه ولیعصر، دانشکده داروسازی و لابی معاونت غذا و دارو تهران که با محوریت معرفی نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای و نشان ایمنی و سلامت برپاشده بود، توضیحات لازم در خصوص آشنایی با نحوه برچسب خوانی مواد غذایی و استفاده از نشانگر رنگی، نکات مهمی که هنگام خرید محصولات غذایی باید به آن‌ها توجه شود، حداقل اطلاعات که باید بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی تولید داخل به زبان فارسی نوشته‌شده، با در دست
داشتن بروشور نشانگر رنگی، مراجعه‌کنندگان را با آرم سازمان غذا و دارو و مفهوم رنگ در نشانگرهای رنگی و هدف از برچسب‌گذاری آشنا نموده و  پمفلت های کاهش مصرف قند، نمک و چربی‌ها، افزایش فعالیت و تحرک، افزایش مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها و دقت در مصرف مواد خوراکی بر اساس اطلاعات راهنمای تغذیه‌ای  را به مراجعه‌کنندگان، کارکنان، اساتید و دانشجویان ارائه کرد.
در ادامه دکتر نجاریان برنامه آموزشی هفته جهانی غذا و صبحانه سالم در آموزشگاه نمونه دولتی فاطمیه اسلامشهر به همت معاونت غذا و دارو را از برنامه‌های سومین روز هفته جهانی غذا باهدف آموزش‌هایی نظیر اثر مصرف شیر برای استحکام بدن و سلامتی دانش آموزان، آشنایی با نشانگرهای رنگی محصولات غذایی و برچسب اصالت کالا عنوان کرد و در پایان با برگزاری مسابقه ای در خصوص نشانگرهای رنگی و برچسب اصالت کالا به نفرات برگزیده جوایزی اهدا شد.
وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره تهیه سالاد  همزمان با پنجمین روز از هفته جهانی غذا  با حضور دکتر حاجی محمودی معاون غذا و دارو و دکتروسکویی رئیس دفتر مشاور بانوان گفت: هدف از این جشنواره افزایش مصرف سبزی، سالاد و حبوبات در سبد غذایی و بهره مندی از رژیم غذایی سالم برای تأمین نیازهای اساسی بدن به املاح، ویتامین‌ها و مواد مغذی بود.
ایشان هدف از برپایی غرفه های‌ 'اصیل بخریم'  معاونت غذا و دارو تهران در نماز جمعه و درمانگاه دیابت و قلب بیمارستان شریعتی را ارتقاء سطح آگاهی و دانش مردم و همچنین به‌منظور پاسخ‌گویی مناسب به نیازهای شهروندان اعلام نمود و در این راستا آموزش نحوه استعلام اصالت کالا توسط کارشناسان مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی را از الویت های مهم این معاونت دانست.
مسئول روابط عمومی معاونت غذا و دارو گفت: به منظور تشویق صنایع غذایی برای رعایت کردن استاندارهای تعریف شده در جهت تامین ایمنی و سلامت مواد غذایی از کارخانجات منتخب تحت پوشش با اهدای لوح از فعالیت آنها قدردانی کردند.
مشاور اجرایی معاونت غذا و دارو از استقرار غرفه کمپین اصالت قطب 10 آمایش کشوری در منطقه بازار تهران خبر داد و گفت: این غرفه جهت آشنایی و تبلیغ برچسب کنترل اصالت کالا برای بهره مندی عموم مردم برپا شد.
وی در پایان یادآور شد: درج پیام‌های بهداشتی با محوریت شعار هفته جهانی غذا در سربرگ نامه‌های اداری و ارسال آن‌ها به رسانه‌های گروهی و بهره‌ مندی از سرویس پیامک و فضای مجازی و شبکه اجتماعی در طول هفته جهانی غذا از دیگر برنامه‌های هفته جهانی غذا در معاونت غذا و دارو دانشگاه بود.

کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر