آشنایی با ویروس پاپیلومای انسانی و راه های پیشگیری و انتقال آن

دکتر مه فروز السادات مرعشی، متخصص بیماری های عفونی بیمارستان سینا به سوالات متداول در خصوص ویروس پاپیلومای انسانی پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان سینا، دکتر مه فروز السادات مرعشی، متخصص بیماری های عفونی این مرکز در گفتگویی به سوالات متداول بیماران در خصوص ویروس  پاپیلومای انسانی پاسخ داد و بیان داشت: ویروس HPV شایعترین علت سرطان رحم در جهان شناخته شده است. این ویروس انواع مختلفی دارد که در حدود 15 نوع آن سرطان زا هستند. شایعترین انواع سرطان زا آن تایپ 16 و 18 است.

وی در خصوص راه های انتقال ویروس  HPV نیز ذکر کرد:  از طریق تماس پوست با پوست و رابطه جنسی منتقل می شود. همچنین از طریق زایمان هم از مادر به نوزاد قابل انتقال است.

دکتر مرعشی در ادامه تاکید کرد: این ویروس از طریق استخر، حمام های عمومی، توالت فرنگی و لیزر مو منتقل نمی شود.

متخصص عفونی بیمارستان سینا در خصوص راه های پیشگیری از این بیماری نیز بیان داشت: بهترین راه پیشگیری تزریق واکسن است و بهترین زمان تجویز واکسن از سن 11 تا 12 سالگی است در صورت نداشتن رابطه جنسی تا 45 سالگی هم قابل تجویز است. بهترین نوع واکسن نیز نوع 9 ظرفیتی آن است.

دکتر مرعشی افزود: متاسفانه این بیماری درمان قطعی ندارد اما می توان از درمان های موضعی و کرایو برای از بین بردن ضایعات استفاده کرد. تشخیص این بیماری از طریق معاینه امکان پذیر است و برای غربالگری در بانوان می توان از تست پاپ اسمیر استفاده کرد.

دکتر مرعشی در انتها توصیه کرد: در صورت داشتن ضایعه پوستی فعال از رابطه پرهیز و برای معاینه به پزشک متخصص مراجعه شود.

درمانگاه دکتر مرعشی، متخصص عفونی بیمارستان سینا، دوشنبه ها صبح و یکشنبه بعد از ظهر دایر است و برای دریافت نوبت می توانید از طریق شماره گویای 67959565 و یا نوبت دهی اینترنتی به آدرس https://nobat.tums.ac.ir/ اقدام کنید.


فاطمه صدراپور
تهیه کننده:

فاطمه صدراپور

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *