دکتر ترابی: دستاوردهای دانشگاه با استفاده از ابزار های رسانه ای مناسب معرفی می شود
در نشست هم اندیشی کمیته رسانه قرارگاه جوانی جمعیت بر ضرورت راه اندازی سازمان دانش آموزی و یکپارچه سازی برنامه های دانشگاه در این حوزه، نمایش مهم ترین دستاوردهای واحدها و همچنین معرفی اقدامات معاونت ها در زمینه جوانی جمعیت تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ماشااله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه در نشست هم اندیشی کمیته رسانه قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه که روز دوشنبه 31 مرداد 1402 در سالن شورا برگزار شد گفت: در نظر داریم در هر ماه، دستاوردهای علمی دانشگاه را که توانستند علم را متناسب با نیاز مردم تبدیل به فناوری کنند، به شهروندان دانشگاهی معرفی کنیم. به عنوان نمونه امروز کلیپ کوتاهی از دستاورد همکارانمان در بیمارستان فارابی در تولید قطره چشمی مخصوص هر فرد با استفاده از خون بیمار را به عنوان نمونه به نمایش می گذاریم. خدمتی که توانسته در دسترس بیماران قرار بگیرد و هزاران دلار صرفه جویی ارزی داشته باشد.
وی بر لزوم ترسیم ابعاد فعالیت ها و دستاوردهای دانشگاه به صورت 360 درجه تاکید کرد و گفت: به منظور نمایش بهتر این دستاوردها، واحدها باید فعالیت های متفاوت و منحصر به فرد حوزه کاری خود را به موقع شناسایی و لیستی از آن تهیه کنند تا بتوان در زمان مناسب به دیگران معرفی کرد. اکنون روابط عمومی دانشگاه با بررسی اخبار سایت توانست، 230 موضوع جدید که در یک سال گذشته انجام شده است را شناسایی و برای معرفی آماده کند.
دکتر ترابی با بیان اینکه "مفهوم دستاورد، موضوعی متفاوت از کارهای جاری است" خاطر نشان کرد: متاسفانه اشتباه برداشتی در مفهوم دستاورد وجود دارد چرا که کارهای عادی و وظیفهای واحدها در این قالب قرار نمی گیرد و باید خدمتی به عنوان دستاورد اعلام شود که برای نخستین بار در واحد ارائه می شود و یا اینکه آن خدمت منحصرا در دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه می شود. به عنوان مثال هنگامی که برگزاری یک جشنواره مصوب شد، این حرکت جدید می تواند معرفی شود اما تکرار آن در سال های بعد، امری معمول تلقی می شود و اگر چه خبری مهم است اما دستاورد به شمار نمی رود مگر آنکه رخداد مهمی در ذیل آن اتفاق بیافتد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بحث جوانی جمعیت و اقدامات واحدها در این زمینه را موضوعی نو عنوان کرد و گفت: اکنون قرارگاه جوانی جمعیت در کشور شکل گرفته و تمامی معاونت های دانشگاه برنامه های خود را در این خصوص اعلام کرده اند. در داخل دانشگاه نیز نهادهای علمی داریم که فعالیت های علمی و خدمات درمانی این حوزه را ارایه میکنند. از سوی دیگر در قالب دانشگاه اجتماعی باید بتوانیم خدماتی که مورد نیاز مردم و جامعه است را معرفی کنیم. از این رو اگر بتوانیم برنامه ریزی های کلان در حوزه جوانی جمعیت را با خدمات علمی دانشگاه متناسب سازی کنیم، می توانیم به خوبی حرکت های جدید را به نمایش بگذاریم.
وی سپس به برنامه های هفته دولت اشاره کرد و گفت: هفته دولت از 2 تا 8 شهریور برگزار می شود و روابط عمومی در نظر دارد برای معرفی دستاوردهای هر حوزه کلیپ مناسبی تهیه کند. از این رو باید بتوانید لیست خدمات و فعالیت های شاخص خود را تا روزهای آینده نهایی و در اختیار روابط عمومی قرار دهید تا سناریوی مناسب برای آن نوشته و سکانس های آن تهیه شود. بر این اساس باید از موضوعات کاری خود کاملا مطلع باشید.
دکتر ترابی، نمایش فضل سیستم را از وظایف رابطین خواند و گفت: می توان از کلمه فضولی تعبیر دیگری به عنوان نمایش فضل سیستم داشت. لذا باید به مفهوم واقعی کلمه، از تمامی وقایع و اتفاقات واحد خود مطلع باشید و بدانید که چه رویداد جدیدی در حال رخ دادن است؛ چرا که روابط عمومی به دنبال شناسایی فضائل و معرفی آنهاست.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، افزود: انتظار داریم این خدمات منحصر به فرد در معاونت ها، با سرعت، دقت و عمق بیشتری شناسایی شود چرا که جریانسازی برای حرکتهای جدید عمدتا در سطح سیاستگذاری معاونت ها اتفاق می افتد لذا این سیاستها باید بتواند به خوبی به تصویر کشیده شود و به خوبی بیان شود تا مخاطبان عام دانشگاه بتوانند با آن ارتباط برقرار کرده و در آن مشارکت کنند.
وی عدم آگاهی مخاطبان را موجب مقاوت آنها در برابر مسائل دانست و یادآور شد: اگر بتوانیم معرفی جذابی از فعالیت ها داشته باشیم قطعا می توانیم همراهی و همکاری مخاطبان را نیز جلب کنیم.
دکتر ترابی در بخش دیگری از سخنان خود، با معرفی برنامه های دانشگاه به منظور راه اندازی سازمان دانش آموزش، از این برنامه ها تحت عنوان tums up یا فرصت های علمی برای خدمت به مردم یاد کرد و گفت: از معاونت ها می خواهم تا برنامه ها و ایده های خود را در این خصوص با روابط عمومی به اشتراک بگذارند.
نظر دهید