مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر مهدیه فقیهی: رشته فیزیولوژی بهعنوان حلقه اتصال بین علوم پایه و پزشکی محسوب میشود
مدیر گروه رشته فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با مستندسازان «فرصتهای سرآمدی در آموزش و پژوهش» دانشگاه گفت: رشته فیزیولوژی در حیطه پزشکی از جایگاه والایی برخوردار است و فیزیوپاتولوژی یکی از شاخههای بیولوژی است که با حیات انسان عجین شده است. این رشته از تنوع زیادی برخوردار است و محققان زیادی در حوزههای مختلف فعالیت میکنند. اولویتهای گروه فیزیولوژی باهدف آموزش و پژوهش در راستای نیازسنجیهای داخلی است. با جذب نیروهای سرآمد جایگاه این رشته ازنظر آموزش و پژوهش ارتقا پیدا خواهد کرد. از نوآوریهای این گروه شاخصهایی در مورد بیماریهای کلیه و نانو ذرات و پروبیوتیک ها و اثرات آن روی کانسر گوارش بوده و موفق به چاپ مقالاتی در سطح بین المللی شده است. فعالیت گروه فیزیولوژی در زمینه کمک به تولید محصولات و نظارت بر فرمولاسیون و آزمایشهای مختلف روی تک تک سلولها و بافتهای ارگانها انجام می پذیرد.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه»
دکتر مریم خدامی: از طرحها و تحقیقاتی که دارای شاخصههای علمی و نوآوری باشد حمایت میشود
مدیرگروه گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی در گفتوگو با مستندسازان «فرصتهای سرآمدی در آموزش و پژوهش دانشگاه» گفت: با توجه به قدمت کم گروه گفتاردرمانی دانشگاه، اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکترای تخصصی و تحصیلات تکمیلی در کشور و بینالملل شده است. مهمترین رسالت گروه گفتاردرمانی تربیت نیروی متخصص در بعد ارائه خدمات بالینی به مراجعین و تربیت نیروی دانشگاهی است بهطوریکه در حال حاضر بسیاری از نیروهای هیئتعلمی دانشگاههای سطح کشور از دانشآموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. گفتار درمانگر با بررسی و ارزیابی اختلالات گفتاری فرد، بستر مناسب برای درمان و برطرف ساختن این مشکلات را به نحو مطلوب فراهم میسازد. در بعضی از رشتههای گفتاردرمانی، ارتباط میان پزشک و گفتار درمانگر دوسویه است. از دانشجویان دکترای تخصصی، تحقیقاتی پذیرفته میشود که نوآوری در سطح بینالمللی داشته باشند. مطالعات و تحقیقات گروه تحصیلات تکمیلی قابلرقابت با سایر تحقیقات در سطح دنیا است و مقالاتی نیز با همکاری محققان بینالمللی انجامشده است.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه»
دکتر احمد ساعدی: اولویت رشته تغذیه سلولی مولکولی این است که در راستای رفع مشکلات سلامت در جامعه گام بردارد
مدیر گروه آموزشی تغذیه سلولی مولکولی دانشکده علوم تغذیه و رژیمشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با مستندسازان «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»دانشگاه گفت: رشته تغذیه سلولی مولکولی در کشور ما از رشتههای نوپا محسوب میشود. در حدود 6، 7 سال گذشته طی مقالهای ثابت کردم که ویتامین B2 یا ریبوفلاوین یک آنتی اکسیدان است. این مقاله ارزشمند در یکی از مجلات معتبر علم تغذیه در دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده است که افراد زیادی به آن مراجعه می کنند. مقالاتی نیز با موضوع پروبیوتیک ها با همکاری دانشگاه مک گیل کانادا در دست اقدام است. آموزش از طریق پژوهش باعث یادگیری بهتر در دانشجویان می شود. بزرگترین افتخار یک استاد این است که دانشجویش در علم آموزی از او پیشی بگیرد.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر سید محمد قدسی: تومورهای بدخیم یکی از اولویت های گروه جراحی مغز و اعصاب در مبحث پژوهش است
مدیر گروه آموزشی جراحی مغز و اعصاب دانشکده پزشکی در گفت وگو با مستندسازان«فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش» دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ارتباط ما با همکاران علوم پایه بهصورت منسجم برقرار است. دورههای (M.P.H.) برای اعضای هیئتعلمی گروه جراحی اعصاب بهصورت سالیانه برگزار میشود که در پژوهش تأثیر بسزایی دارند. در باب تومورهای هیپوفیز با متخصصان غدد در بیمارستانهای سینا و شریعتی همکاری خوبی داریم و در این راستا کلینیکهای هیپوفیز وجود دارد که بهصورت مشترک بین همکاران غدد و جراحی اعصاب فعالیت میکنند. در حیطه تشنج نیز با همکاران مغز و اعصاب در دانشگاههای دیگر همکاری داریم.
مستند «فرصتهای سرآمدی در آموزش و پژوهش دانشگاه»
دکتر علیرضا میرباقری: تجربه موفق ما، تعامل و نزدیکی تیمهای مهندسی و پزشکی با یکدیگر است
دکتر علیرضا میرباقری، عضو هیئت علمی گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشکده پزشکی به همراه محمدحسن آذرسا، دانشجوی دکترای رشته رباتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با مستندسازان «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش» گفت و گو کردند و درباره طراحی و ساخت دستگاهی برای درمان مشکل شانه یخ زده توضیح دادند. این دستگاه به ثبت اختراع جهانی رسیده است. دکتر میرباقری گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین دانشگاهی است که رشته رباتیک پزشکی را در کشور تأسیس کرد. رشته رباتیک پزشکی، یک رشته بینرشتهای است که علم مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر و نرمافزار را با پزشکی ترکیب میکند و کاربرد آن خدمات پزشکی از تشخیص تا درمان و مراقبتهای پس از درمان و توانبخشی است. در دانشگاه علوم پزشکی تهران آییننامهای داریم که دانشجو بدون نوشتن مقاله، میتواند با تولید یک محصول از پایاننامه خود دفاع کند. تجربه موفق ما، تعامل و نزدیکی تیمهای فنی و بالینی با یکدیگر است. همچنین محمدحسن آذرسا گفت: در حوزه های بین رشته ای اگر تعاملی بین آنها وجود نداشته باشد، نمی توانیم به یک نتیجه ملموس برسیم.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر فرناز اعتصام: تحقیقاتی را برای بومی سازی ابزارهایی که به تشخیص سندروم های مختلف در طب سالمندان کمک می کند آغاز کرده ایم
مدیرگروه طب سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با مستندسازان «فرصتهای سرآمدی در آموزش و پژوهش دانشگاه» گفت: ما با رشد سریع سالمندی در کشورمان روبرو هستیم به صورتی که در 30 سال آینده حدود یکسوم از جمعیت کشورمان سالمند خواهند بود. برای گسترش فعالیت به بهترین نحو در حوزه طب سالمندی نیاز به نیروی انسانی و همکاری در مراکز مختلف داریم. وظیفه مهم گروه طب سالمندی، تدوین استانداردهای خدمت، خاص سالمندان است. متخصص طب سالمندی، نقش هماهنگکننده و نگاه کل به یک فرد سالمند را دارد. تدوین استانداردهای خدمت، خاص سالمندان از وظایف طب سالمندی است. در سال 95، پنجاهدرصد تختها توسط سالمندان اشغال شده بود؛ در 20 سال آینده احتمالاً 70 تا 130 درصد نیاز به تختهای بیمارستانی افزایش پیدا میکند بنابریان ما نیاز به خدمات واسطهای و درازمدت برای مدیریت بهتر این موضوع داریم.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر علی اکبری ساری: آموزش باید جامعه محور و پاسخگو باشد
رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت ایران در بخش دوم گفتوگو با مستندسازان فرصتهای سرآمدی در آموزش و پژوهش دانشگاه گفت: در حیطه اقتصاد سلامت، تمرکز جوامع علمی جهان در موضوع اقتصاد سلامت بر روی اقتصاد رفتاری متمرکز شده است. الان یکی از مهمترین مسئلههای ما بحث کارایی است.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر اسماعیل حریریان: ارتباط با صنعت راه گشاست و باعث جذب گرنت های خوب می شود
استاد دانشکده داروسازی(فارماسیوتیکس) و مدیر گروه زیست مواد دارویی در بخش دوم گفتوگو با مستندسازان «فرصتهای سرآمدی در آموزش و پژوهش دانشگاه» گفت: اگر یک الگوی خوب را ارائه دهیم حتما در آینده دانشگاه به رشد و شکوفایی خواهد رسید. رهبران اصلی ما استادان و دانشجویان هستند. استاد و دانشجو باید با یکدیگر مانوس و درک متقابل داشته باشند.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر اسماعیل حریریان: با هم کارکردن، تبادل اطلاعات و همکاری نزدیک استاد و دانشجو، ویژگی گروه زیست مواد دارویی است
استاد دانشکده داروسازی(فارماسیوتیکس) و مدیر گروه زیست مواد دارویی در بخش اول گفتوگو با مستندسازان «فرصتهای سرآمدی در آموزش و پژوهش دانشگاه» گفت: برای رشته زیست مواد دارویی دپارتمان تشکیل دادیم و در این دپارتمان از عناصر خود دانشگاه و برخی از دانشگاههای دیگر همچون تهران، تربیت مدرس، خواجه نصیر و علم و صنعت حضور دارند که بهصورت هماهنگ مشغول به فعالیت هستند. ما توانستیم در آموزش و پژوهش امکانات سایر دانشگاهها که با این دپارتمان همکاری میکنند را به کار بگیریم و بدون هیچگونه هزینه برای دانشگاه خودمان تبادلات علمی و آموزشی را انجام دهیم.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر علی اکبری ساری: تحقیقات باید باعث افزایش کیفیت زندگی مردم، خلق ثروت و فناوری شود
رئیس موسسه تحقیقات سلامت کشور و استاد مدیریت سیاستگذاری و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با مستندسازان «فرصتهای سرآمدی در آموزش و پژوهش» گفت: موفقیتهای دانشکده بهداشت تاکنون به علت این است که تمامی گروهها بهصورت هدفمند کنار یکدیگر قرار دارند. ویژگی اصلی برنامههای موفق دانشکده چندبعدی و چندبخشی بودن این برنامههاست. بخش وسیعی از منابع نظام سلامت کشور بهینه استفاده نمیشود و هدر میرود. در کشورهای پیشرفته معمولاً به این صورت است که دانشمندان تحقیقات انجام میدهند و این تحقیقات موجب افزایش کیفیت زندگی مردم، افزایش سلامت و تغییر سبک زندگی مردم و یا اینکه دانش و پژوهش آنان باعث خلق ثروت یا فناوری میشود.