مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر وحید چنگیزی: با داشتن حساسیت و افزایش استانداردهای لازم در تشخیص، میتوان امنیت کامل را در بیماران ایجاد کرد
مدیر گروه رادیولوژی و رادیوتراپی دانشکده پیراپزشکی در گفتوگو با مستندسازان «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش» در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تصویربرداری از ارکان مهم تشخیص و رادیوتراپی از ارکان درمان سرطان، تومورهای بدخیم و خوش خیم است باید برای دانشکدهها مأموریتهای ویژه تعریف کنیم و آن را پایش و بر اساس پایش تصمیم بگیریم. یکی از پایههای اصلی در مرحله اول سرمایه انسانی است، سرمایه انسانی خوب ثروت، رفاه و آسایش به ارمغان میآورد. ما باید قدر نیروهای خوبمان را بدانیم. استفاده از امکانات دولتی باید منجر به خدماترسانی مناسب به جامعه شود. یکی از ویژگیهای خوب گروه رادیولوژی و رادیوتراپی پذیرش بالای دانشجوی بینالملل است.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر حسینعلی ماهگلی: دیجیتالی شدن رشته پروتزهای دندانی منجر به افزایش کیفی آن شده است
مدیر گروه آموزشکده پروتزهای دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه در گفتوگو با مستندسازان «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش» در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: رشته پروتزهای دندانی درواقع رشتهای است که با تکنیک و هنر سروکار دارد. در قسمت پروتز، یک بال دندانپزشکی در بالین است یعنی کارهایی که روی بیمار انجام میشود و بال دیگر در ساخت پروتز است و هرکدام از این دو بال اگر در قسمتهای آموزشی و پژوهشی و ارائه خدمات دچار مشکل شوند، میتوانند قسمت دیگر را تحت تأثیر قرار دهند. چون این رشته تکنیکال و وابسته به تجهیزات و مواد جدید است. همکاری و همگرایی افراد چه در بُعد آموزش و چه در بُعد پژوهش باعث رشد و پیشرفت گروه شده است. ارزشافزوده رشته پروتزهای دندانی، تربیت نیروی انسانی ماهر و موردنیاز در رشته دندانپزشکی کشور است. از جهت علمی رشته پروتزهای دندانی بسیار باارزش است و افزایش سطح آموزش کمک بسیار خوبی برای رشته دندانپزشکی کشور محسوب میشود.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر فرشید نوربخش: تلاش در حوزه پیشگیری و درمان بیماریهای عفونی نوپدید و باز پدید، از زمینههای کاری مهم در ایمونولوژی است
مدیرگروه ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه در گفتوگو با مستندسازان «فرصتهای سرآمدی در آموزش و پژوهش» در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: امروزه یکی از شاخههای بسیار مهم در ایمونولوژی، «ایمونولوژی سرطان» است. دانشگاه علوم پزشکی تهران بهعنوان دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور در عرصه آموزش علم ایمونولوژی محسوب میشود. همچنین دانشگاه علوم پزشکی تهران در تربیت افرادی که بتوانند روند آموزش و پژوهش را بهصورت پیوسته پیش ببرند، همیشه پیشتاز بوده است. مرزی بین ایمونولوژی و سایر رشتههای علوم پزشکی وجود ندارد. در گروه ایمونولوژی استادانی داریم که جزو یک درصد دانشمندان جهان هستند. گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، قدیمیترین گروه آموزشی ایمونولوژی در کشور است. کنترل بیماریهای عفونی یکی از دستاوردهای مهم در ایمونولوژی بوده است.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر سیمین ناصری: تلاشهای علمی و پژوهشی باید منجر به اثربخشی در گروه شود
معاون پژوهشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با «مستندسازان فرصتهای سرآمدی در آموزش و پژوهش» در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فعالیتهای علمی و پژوهشی باید بهگونهای باشد که بتوانیم در تصمیم سازی و تصمیمگیری مسئولین کشور تأثیرگذار باشیم. بهعنوان یک معلم دبیرستان یا استاد دانشگاه درزمینهٔ های مختلف علمی باید وظیفه اصلی خود بدانیم که ارتباط صحیح و منطقی بادانش آموز یا دانشجو و اطرافیان و همکاران خود داشته باشیم و این به این دلیل است که بتوانیم ارتباط فرهنگی را در جامعه علمی خود گسترش دهیم. بهعنوان یک ایرانی منابع آبی کشورم ازجمله دریای خزر و خلیجفارس و تالابها بسیار مهم است و این منابع را برای نسلهای آینده باید حفظ کنیم. چالشهایی مانند پسماندها، شیرابهها را در محیطزیست را باید جدی بگیریم.
مستند «فرصت های سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر امیرحسین تکیان: از کارهای پرافتخار گروه سلامت جهانی مشارکت معنادار در پژوهش، دستور سازی، پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیر واگیر در کشور است
مدیرگروه سلامت جهانی دانشکده بهداشت در گفت وگو با مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش» در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سیاستگذاری سلامت به اولویت دهی و تصمیم سازی درست مبتنی بر شواهد و با استفاده از ابزارهای مختلف مانند محاسبات اقتصادی، اصول مدیریتی و فنون اپیدمیولوژی کمک میکند. عضوی از آن است. سلامت باید محور تصمیم سازی اجتماعی شود. یکی از ابعاد جهانی فکر کردن و جهانیشدن، بینالمللی شدن آموزش عالی است. باید کمک کنیم، آموزشهایی مبتنی بر نیازهای روز داشته باشیم. نظامهای سلامت با کمبود منابع و افزایش پیشرونده نیازهای سلامت و همینطور تقاضای مردم مواجه هستند. پوشش همگانی سلامت مهمترین دستوری است که در نظام سلامت کشور باید به آن برسیم.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر محمد شریعتی: در پزشکی خانواده جزو اولینها بودیم و توانستیم برای دیگر نقاط کشور الگو باشیم
مدیر گروه پزشکی خانواده دانشکده پزشکی در گفتوگو با مستندسازان «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش» در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تخصص پزشکی خانواده یکی از جدیدترین و بهروزترین تخصصها در دانشگاه و در کشور است. پزشک خانواده بدین معناست که قریب بهاتفاق خدماتی را که یک نفر در حوزه سلامت، نیاز دارد، توسط یک کانون تحت عنوان پزشکی خانواده ارائه شود. بهترین رشته برای پاسخگویی اجتماعی، رشته پزشکی خانواده بوده و منابع نظام سلامت را با این رشته مدیریت میکنیم. در فرایند پزشکی خانواده، پزشک از بیماری من سود نمیبرد، از سلامت من سود میبرد. پزشک خانواده بیمار خود را میشناسد و همه ابعاد حوزه سلامت را فرد را جستجو میکند. یکی از اهداف این رشته این است که خدمات سلامت به نحو بهتری انجام شود. جهان امروز به دلایل هزینههای بالا، ناکارآمدی خدمات بهداشتی و درمانی، همچنین رضایت نداشتن مردم، خواهان اصلاح نظام سلامت است.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر حسن رزمی: شاکله اصلی رشته دندانپزشکی، ارتباط با گروه های آموزشی است
مدیر گروه آموزشی اندودانتیکس دانشگاه در بخش دوم گفت و گو با مستندسازان «فرصت های سرآمدی در آموزش و پژوهش» در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نیروی انسانی و تجهیزات از عناصر موثر در ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی در رشته دندانپزشکی است و ما هم متخصص و هم اساتید بسیار خوبی در این حوزه داریم که باید شناسایی و مدیریت شوند. باید از شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم تا انتقال تکنولوژی اتفاق بیافتد و مرزهای دانش شکسته شوند تا بتوانیم وابستگی ها را کم کنیم. در حوزه کسب علم و تبیین علومی که در سطح دنیا مطرح و عرضه شده، توانسته ایم به روز باشیم. به روز بودن ما یک امتیاز و فرصت بزرگی است تا بتوانیم با توجه به داشته ها و با داده هایی که در سطح دنیا اتفاق می افتد، ارتباط برقرار کنیم و از این داده ها در عرصه خدمات استفاده کنیم. در رشته ما استفاده از دستگاه های دیجیتالی بیشترین ابزاری است که برای ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش مورد توجه قرار گرفته است. قطعاً پژوهشی که یک زیر ساخت تولیدی را به دنبال داشته باشد، منجر به تولید ثروت می شود. تجهیزات، بهداشت، درمان و آموزش چهار رکن اصلی رشته دندانپزشکی است.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر حسن رزمی: تلاش و هدف رشته اندودانتیکس، حفظ و نگهداری دندانها در حالت طبیعی است
مدیرگروه آموزشی اندودانتیکس دانشگاه در بخش اول گفتوگو با مستندسازان «فرصتهای سرآمدی در آموزش و پژوهش» در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: رشته اندودانتیکس یکی از رشتههای تخصصی دندانپزشکی است که در علوم دندانپزشکی و همچنین روند مدیریت سلامت دهان و دندان نقش کلیدی دارد. دندانپزشکی به دو حوزه بهداشت دهان و دندان و آموزش تقسیم میشود. حفظ و نگهداری دندان در سلامت فرد نقش مهمی دارد. یکی از نقش های اساسی دندان، در کمک رسانی به عمل گوارش است. بالای 70 تا 80 درصد دندانپزشکان در فرایند ارائه خدمات، نیاز به توانمندی آموزشی در رشته اندودانتیکس دارند. کلاسهای مجازی ما هم به لحاظ حجم و هم به لحاظ برد کاری نقش پررنگی در آموزش پیداکرده است. بیشتر فعالیتهای گروه آموزشی ما، تمرکز بر فعالیتهای بینرشتهای بوده است. ارزشافزوده گروه ما زمانی است که فعالیت دانشجویان منجر به ارتقای سلامت جامعه شود.
مستند«فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر مهدی شهرابی: گروه آموزشی دندانپزشکی کودکان دانشگاه برترین جایگاه را در میان همردیفان خود در دانشگاههای تهران دارد
دکتر مهدی شهرابی مدیرگروه آموزشی دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی و دکتر احمد جعفری عضو هیئتعلمی گروه دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی با حضور در استودیو شفا با مستندسازان «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش» در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفتوگو کردند. دکتر مهدی شهرابی گفت: گروه آموزشی دندانپزشکی کودکان یکی از برترین جایگاهها را در میان همردیفان خود در دانشگاهها دارد. آموزش و پژوهش و ارائه خدمات، باعث خلق ثروت میشود. دو عامل استادان متبحر و تجهیزات در آموزش دانشجویان این رشته بسیار مؤثر است. برای کاربردی کردن تحقیق، باید موضوعاتی انتخاب شود که در داخل کشور قابلاستفاده باشد. دکتر احمد جعفری گفت: بیشترین همکاری ما با دانشکده بهداشت و فناوریهای نوین است. اگر با کشورهای فارسیزبان ارتباط خوبی داشته باشیم، میتوانیم جایگاه خودمان را در منطقه تثبیت کنیم. وجود رزیدنت خارجی در گروه باعث ایجاد تبادل علمی با سایر کشورها میشود.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه»
دکتر غلامرضا حسنزاده: باید بتوانیم اعضا هیئتعلمی را با مدلهای مختلف مجازیسازی آشنا کنیم
دکتر غلامرضا حسنزاده مدیر گروه مجازیسازی دانشکده مجازی و دکتر سمیه برجعلی لو هیئتعلمی دانشکده مجازی با حضور در استودیو شفا با «مستندسازان فرصتهای سرآمدی در آموزش و پژوهش» دانشگاه گفتوگو کردند. دکتر غلامرضا حسنزاده گفت: پزشکی امروز مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود، بنابراین اگر ما به سمتی برویم که بتوانیم، در فضای مجازی از هوش مصنوعی بهخوبی استفاده کنیم، میتوان بسیاری از مسائلی را که در جامعه وجود دارد بهراحتی حل کرد. دکتر سمیه برجعلی لو هم گفت: در گروه مجازیسازی با حضور دکتر حسنزاده کار را شروع و برنامه عملیاتی را تهیه کردیم، با دو طرح کار را شروع کردیم، یکی دیدگاه معمول یا همان دیدگاه آموزشی و پژوهشی که در تمام گروههای آموزشی اتفاق میافتد و دیدگاه دیگر طراحی محتواهای الکترونیک کاملاً آکادمیک و بر اساس استاندارهای بینالمللی بود که دانشگاه از ما انتظار داشت. توانستیم این فضا را داشته باشیم که پایاننامهها و ایدههایی که پژوهشی هستند، در یک قالب کارآفرینی وارد شوند تا بتوانند به شرکتهای دانشبنیان تبدیل شوند.