لیست اخبار صفحه :10
علائم سکته قلبی
پرسش و پاسخ با متخصصان دانشگاه علوم پزشکی تهران (TUMS Q&A)

علائم سکته قلبی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر کاوه حسینی، متخصص قلب و عروق مرکز قلب تهران دانشگاه علوم پزشکی تهران در قسمت اول از برنامه پرسش و پاسخ با متخصصان (TUMS Q&A)، علائم اصلی سکته‌ قلبی را تشریح و اقدامات اورژانسی در زمان مواجهه با فردی که دچار این عارضه شده است را بیان کرد.

اضطراب، سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و می‌تواند زمینه‌ساز بیماری در فرد شود
مستند«سلامت روان در دوران کرونا»

اضطراب، سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و می‌تواند زمینه‌ساز بیماری در فرد شود

زهرا مرتضوی، کارشناس مسئول واحد سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت جنوب تهران و دکتر فرنوش خالدی روانشناس این مرکز در نشستی درباره اضطراب و تاثیرات مخرب آن به ویژه در دوران کرونا گفت و گو کردند. خالدی گفت: «اینکه اضطراب نداشته باشیم جزو محالات این جهان هستی است؛ اضطراب زنگ خطری است برای اتفاق و تا حد نرمال خوب هم هست زیرا ما را به حرکت، مراقبت و محافظت از خود وا‌می‌دارد اما وقتی شدت و مدت اضطراب زیاد شود کارکردهای ما را مختل کند.» مرتضوی هم تاکید کرد: «وقتی ما اضطراب داریم بدن ما در حال آماده‌باش است و تمام سیستم ایمنی بدن برای مبارزه آماده می شود و سیستم ایمنی را دچار مشکل می‌کند که می‌تواند زمینه‌ساز بیماری فرد شود.»

گیلدا رجبی: تا حد امکان کودکان و نوجوانان را در معرض اخبار منفی و مخرب قرار ندهیم
مستند«سلامت روان در دوران کرونا»

گیلدا رجبی: تا حد امکان کودکان و نوجوانان را در معرض اخبار منفی و مخرب قرار ندهیم

روانشناس بیمارستان ضیائیان با ارائه موضوع حمایت‌های عاطفی و روانی از کودکان و نوجوانان در بلایا گفت: بحران کرونا بحرانی فرسایشی محسوب شده و تغییرت زیادی درروند زندگی افراد ایجاد کرده است. کودکان و نوجوانان در شرایط بحران واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. علائمی مانند تعریق زیاد، ترس، اضطراب، نگرانی و احساس غم و اندوه در این دوران بیشتر از حالات عادی دیده می‌شود. علائم بدرفتاری در کودکان از نشانه‌های وجود مشکل و استرسی نهفته نشأت می‌گیرد. آموزش مجازی در دوران بحران می‌تواند در مشکلات یادگیری کودکان و نوجوانان تأثیرگذار باشد. به کودکان و نوجوانان کمک کنیم تا یک برنامه‌ریزی منظم برای فعالیت‌های روزانه خود داشته باشند. به کودکان و نوجوانان مهارت حل مسئله و سازگاری با شرایط بحران را آموزش دهیم.

تاب‌آوری در بحران کرونا: تاب‌آوری به معنای سازگاری و رشد در شرایط بحران است
مستند«سلامت روان در دوران کرونا»

تاب‌آوری در بحران کرونا: تاب‌آوری به معنای سازگاری و رشد در شرایط بحران است

دکتر سعیده مصطفوی روانشناس بالینی مرکز بهداشت جنوب تهران در بخش سوم موضوع تاب‌آوری در بحران کرونا گفت: یکی از ویژگی های افراد تاب آور مهارت حل تعارض است و تعارض زمانی اتفاق می افتد که فرد بخواهد بین دو موضوع و یا موقعیت یکی را انتخاب کند. یکی از دغدغه های مهم خانواده ها در شرایط بحران کرونا، آشنایی کودکان با بیماری کروناست. از آنجاییکه ساختار ذهنی کودکان، رشد یافتگی کمتری نسبت به بزرگسالان در مبحث تاب‌آوری دارد؛ صرفا والدین تاب آور می توانند کودکانی تاب آور تربیت کنند. البته نحوه تاب‌آوری افراد و سازگاری، برای همه افراد نسخه واحدی نداشته و تاب‌آوری نوعی مهارت در جهت مدیریت بحران است. همچنین تاب‌آوری یک توانایی روان‌شناختی است که به تجزیه‌وتحلیل منطقی از رویداد بحران‌زا کمک می‌کند و فرد بدین‌وسیله می‌تواند از «تهدید» یک «فرصت» بسازد.

تنبیه مناسب، تنبیهی است که متناسب با سن، جنس و سطح آگاهی کودک اتفاق بیفتد
مستند «سلامت روان در دوران کرونا»

تنبیه مناسب، تنبیهی است که متناسب با سن، جنس و سطح آگاهی کودک اتفاق بیفتد

فرنوش خالدی روانشناس مرکز بهداشت جنوب تهران در بخش چهارم آموزش اصول فرزندپروری درباره تنبیه کودکان توضیح داد و گفت: تنبیه در فرزندپروری به معنی تنبیه فیزیکی و بدنی نیست. تنبیه باید باعث آگاه‌سازی و یادگیری کودک شود. تنبیه برای رشد کودک است نه تزریق عذاب وجدان و یا احساس گناه در کودک. تنبیه مانند تشویق باید بلافاصله اعمال شود. والدین باید فرصت اشتباه را به کودک بدهند. یکی از تنبیه‌ها نادیده گرفتن است.

 تاب آوری در بحران کرونا: هوشیاری در تاب آوری بحران، استرس را در فرد کاهش می دهد
مستند «سلامت روان در دوران کرونا»

تاب آوری در بحران کرونا: هوشیاری در تاب آوری بحران، استرس را در فرد کاهش می دهد

دکتر سعیده مصطفوی روانشناس بالینی مرکز بهداشت جنوب تهران در بخش دوم موضوع تاب‌آوری در بحران کرونا گفت: افراد با خودآگاهی در بحران کرونا می‌توانند از شرایط استرس در بحران کرونا آگاه شوند و بر احساس رنج، نگرانی و افسردگی خود فائق آیند. هوشیاری در تاب‌آوری دوران کرونا به این معنا است که شرایط را از دید بالاتری نگاه کنیم یعنی بدانیم کرونا چه هست، چه اطلاعاتی از این بیماری داریم و این که از راه‌های پیشگیری اطلاعاتی داشته باشیم. آنچه یک فرد را از دیگران را متفاوت می‌کند ویژگی‌های شخصیتی او است و نقش ذهن در تاب‌آوری افراد بسیار مهم است. در دوران کرونا افرادی را دیدیم که به کرونا نباختند بلکه به روحیه و تصویر ذهنی خود از این بیماری باختند.

تاب‌آوری در بحران کرونا: اولین گام در شرایط بحران تحلیل منطقی از موقعیت است
مستند «سلامت روان در دوران کرونا»

تاب‌آوری در بحران کرونا: اولین گام در شرایط بحران تحلیل منطقی از موقعیت است

دکتر سعیده مصطفوی روانشناس بالینی مرکز بهداشت جنوب تهران در بخش اول موضوع تاب‌آوری در بحران کرونا گفت: تاب‌آوری به معنای طاقت آوردن و از سختی‌ها و رنج‌ها گذشتن است، این‌که نه‌تنها آن را پشت سر بگذاریم بلکه بتوانیم به مرحله قبل از بحران بازگردیم. در شرایط بحران کرونا برخی افراد به دلیل ضعف در سازه های شخصیتی و عدم انعطاف پذیری، دچار اختلالات روحی و روانی از قبیل اضطراب، افسردگی و وسواس شده و عملکرد روزمره شان مختل می شود. تاب‌آوری از تهدیدها فرصت ساختن و به‌نوعی داستان رشد و پیشرفت محسوب می‌شود. افراد تاب آور دارای ویژگی‌های هستند ازجمله، طرز فکر مثبتی دارند، به حل مسئله می‌پردازند، هیجان‌های خود را مدیریت می‌کنند، روحیه تلاش و مبارزه دارند و بر اوضاع پیرامون خود کنترل دارند.

اصول فرزندپروری 3: برای کودک قانون بگذاریم اما باید کمی انعطاف هم داشته باشیم
مستند «سلامت روان در دوران کرونا»

اصول فرزندپروری 3: برای کودک قانون بگذاریم اما باید کمی انعطاف هم داشته باشیم

فرنوش خالدی روانشناس مرکز بهداشت جنوب تهران در بخش سوم آموزش اصول فرزندپروری نحوه درست قانون گذاری در خانه و دستور دادن به کودکان را توضیح داد وگفت: زمانی باید دستور دهیم که بدانیم انجام می شود. دستور نباید نامشخص و مبهم و خارج از درک فهم کودک باشد. یادگیری در کودکان مشاهده ای است. توضیح اینکه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری واحد سلامت روانی مرکز بهداشت جنوب تهران در نظر دارد با دعوت از روانشناسان معاونت بهداشت در شبکه های بهداشتی و بیمارستان ها ویدئوهای آموزشی را در این زمینه تهیه و منتشر کند.

اصول فرزندپروری 2: زمان مناسب و کافی برای کودک صرف کنید
مستند «سلامت روان در دوران کرونا»

اصول فرزندپروری 2: زمان مناسب و کافی برای کودک صرف کنید

فرنوش خالدی روانشناس مرکز بهداشت جنوب تهران در بخش دوم آموزش اصول فرزندپروری درباره اینکه چگونه به کودکان پاداش بدهیم و چگونه رفتار خوب آن ها را تقویت کنیم توضیح داد. فرنوش خالدی چهار نوع پاداش کلامی، عاطفی، فعالیتی و مادی را در این ویدئو تشریح کرد. توضیح اینکه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری واحد سلامت روانی مرکز بهداشت جنوب تهران در نظر دارد با دعوت از روانشناسان معاونت بهداشت در شبکه های بهداشتی و بیمارستان ها ویدئوهای آموزشی را در این زمینه تهیه و منتشر کند.

فرنوش خالدی: والد شدن یک کار 24 ساعته سخت و دشوار است که مرخصی ندارد
مستند «سلامت روان در دوران کرونا»

فرنوش خالدی: والد شدن یک کار 24 ساعته سخت و دشوار است که مرخصی ندارد

روانشناس مرکز بهداشت جنوب تهران گفت: با توجه به اینکه در دوران کرونا خانواده ها بیشتر در خانه هستند و بچه ها به مدرسه نمی روند، درگیری های ما با کودکان بیشتر و بیشتر می شود بنابراین مهم است که اصولی را بدانیم که این آسیب هایی را که در خانه ممکن است اتفاق بیفتد به حداقل برسانیم. توضیح اینکه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری واحد سلامت روانی مرکز بهداشت جنوب تهران در نظر دارد با دعوت از روانشناسان معاونت بهداشت در شبکه های بهداشتی و بیمارستان ها ویدئوهای آموزشی را در این زمینه تهیه و منتشر کند.

تنظیمات قالب