پنجمین فن بازار ملی سلامت در بندر چابهار برگزار شد

همزمان با روز ملی فناوری سلامت، پنجمین فن بازار ملی سلامت در بندر چابهار برگزار شد.

گالری عکس ایرنا
بر اساس گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی فن بازار ملی سلامت، پنجمین فن بازار ملی سلامت روزهای 16 و 17 آبان 98 در بندر چابهار برگزار شد. این رویداد در ادامه همایش و فن بازار سال 94 هر ساله همزمان با روز ملی فناوری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود و در آبان ماه سال جاری با درخواست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر برگزار شد.
در این رویداد 100 شرکت و هسته فناور با 400 محصول از سراسر کشور در قالب مراکز رشد شرکت کردند و در حضور صندوق های سرمایه گذار، مسئولان حوزه های تجاری سازی و بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسئولان حوزه فناوری وزارت بهداشت، فن بازار ملی ایران و همچنین مسئولان منطقه و دانشگاه های علوم پزشکی منطقه و کشور به معرفی محصولات و مذاکرات مربوط به تجاری سازی ملی و بین المللی پرداختند.
 حضور بیش از 150 هیئت علمی فناور، 400  دانشجو و 600 شرکت کننده از مدیران منطقه ای و سرمایه گذاران و .. از نکات قابل ذکر این همایش بود.
دکتر فریدی مجیدی، رئیس دبیرخانه دائمی فن بازار ملی سلامت در خصوص علت انتخاب چابهار برای فن بازار سال جاری گفت:با توجه به تحریم های ظالمانه و نیاز مبرم شرکت های دانش بنیان به تعاملات بین المللی برای دسترسی به بازارهای جهانی در سال جاری لازم بود نقطه ای از کشور مد نظر قرار گیرد که فرصت این تعاملات فراهم شود. چابهار تنها بندر معاف از تحریم های ظالمانه بین المللی بوده و امکان تعامل با کشورهای همسایه همچون، پاکستان، افعانستان، هند، عمان و امارات را براحتی فراهم می کند. همچنین منطقه آزاد چابهار دارای ظرفیت های خوب و زیرساخت های مناسبی برای بهره برداری شرکتها و فن آوران حوزه سلامت است، با توجه به اینکه تا کنون به این حوزه توجه زیادی در آن منطقه نشده، تمایل فراوانی از سوی مسئولین منطقه ابراز می شود و با توجه به اینکه این دبیرخانه ملی است، لازم است در صورتی که دانشگاهی از کشور تمایل به بهره برداری از این شرایط داشته باشد، بدیهی است دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنایت به نقش پیشرو بودن بر خود لازم می داند که در جهت توسعه فناوری در سایر نقاط کشور و سایر دانشگاههای علوم پزشکی در حد توان مساعدت و همکاری کند.
وی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر از دانشگاه های بسیار علاقه مند به توسعه فناوری و ظرفیتهای خوب فناوری هستند که لازم بود در این همایش مورد توجه و تقویت قرار گیرند. با توجه به موارد فوق تصمیم بر این شد که  در سال جاری همایش در ایرانشهر برگزار شود.


دکتر محمدعلی صحرائیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مراسم افتتاحیه ضمن تشکر از برگزارکنندگان، از نوآوری های دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه توسعه فناوری و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم به چند نمونه اشاره و اظهار امیدواری کرد که سایر دانشگاهها نیز بتوانند از این تجربیات بهره برداری کنند. درحوزه ارتباط با صنعت، تفویض اختیار به شوراهای محیطی، همچنین اعطای گرنت ارتباط با صنعت و فرصت مطالعاتی صنعتی، در حوزه مراکز رشد هم موضوع مراکز رشد اقماری و در حوزه تجاری نیز از بهره برداری از ظرفیت دفتر انتقال تکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران یاد کرد.
دکتر عبدالرحیم کردی، رئیس منطقه آزاد چابهار نیز از آمادگی منطقه و همه امکانات موجود در جهت توسعه فناوریهای حوزه سلامت خبر داد.


دکتر منظم مدیر توسعه فناوری سلامت، این فن بازار را رویداد موفقی هم به لحاظ حضور کیفی شرکتها ، سازمانها، دانشگاهها و سرمایه گذاران و هم به لحاظ خروجی های رویداد دانست.
تعدادی از خروجی های رویداد فروش محصولات، عقد قرارداد و توافقنامه ( 20 عدد) و همچنین دریافت بالغ بر 160 ایده فناورانه که تعدادی از آنها نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین حضور بیش از 30 تیم دانشجوئی از اقصی نقاط کشور و مسابقه حل مسئله از دیگر موارد قابل ذکر بود.
نکته مهم قابل توجه که برای اولین بار اتفاق می افتاد حضور و مشارکت اجرائی سایر دانشگاههای کشور بود که به نوبه خود بسیار پر اهمیت است یک پنل در خصوص فناوریهای حوزه توانبخشی توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز و یک برنامه استیج توسط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزار شد.
جلساتی نیز توسط شرکت های حاضر در رویداد با مسئولین دانشگاههای منطقه برگزار شد که تعدادی از آنها منجر به عقد تفاهم نامه فروش یا مشارکت و همکاری شد.
جلسات متعدد دیگری هم توسط مسئولین سازمان های حاضر در رویداد ، دانشگاهها و صندوقها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با مسئولین منطقه آزاد برگزار شد. یکی از خروجی های موفق تصمیم بر راه اندازی اتاق همکاری توسعه فناوری های سلامت در منطقه آزاد چابهار بود که با محوریت دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام خواهد شد.

 

کلمات کلیدی
سمیرا  اصغری
تهیه کننده:

سمیرا اصغری