برای اولین بار در بیمارستان شریعتی صورت گرفت:

مراسم ورود به بالین و تور بیمارستان گردی دانشجویان کارشناسی پرستاری

مراسم ورود به بالین دانشجویان کارشناسی پرستاری برای اولین بار چهارشنبه 22 آبان ماه به صورت تور بیمارستان گردی در بیمارستان شریعتی انجام شد.

گالری عکس 
گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، در مراسم ورود به بالین دانشجویان کارشناسی پرستاری که صبح روز چهارشنبه 22 آبان ماه در بیمارستان شریعتی برگزار شد؛ فرانک معصومی فرد، مسئول روابط عمومی بیمارستان شریعتی با خوشامدگویی به دانشجویان و تبریک ووردشان به عرصه بالینی در بیمارستان شریعتی، این بیمارستان را دومین بیمارستان دانشگاه از لحاظ تعداد تخت و بیمارستان سرآمد در کشور در ارائه خدمات بهداشتی درمانی معرفی کرد. 
وی اساتید این بیمارستان را از بهترین اساتید کشور در علم، اخلاق، عشق و خدمت به مردم توصیف کرد و از تأسی پرستاران و همکاران بیمارستان به اساتید سخن گفت. 
وی در ادامه با یادآوری از برگزاری تور بیمارستان گردی برای دانشجویان پزشکی و دستیاران درسال گذشته به دستور رئیس بیمارستان گفت: رئیس جوان و خوشفکر بیمارستان ما تور بیمارستان گردی را از سال گذشته برای دانشجویان پزشکی آغاز کردند و چند دوره دانشجویان پزشکی این تور را گذراندند و بعد هم برای دستیاران برگزار و با استقبال خیلی خوبی از سوی  دانشجویان مواجه شد.
وی با اشاره به برگزاری این تور برای اولین بار برای دانشجویان پرستاری، آن را باعث شکل گیری ایده و دیدگاهی جدید نسبت به بیمارستان دانست.
دکتر سعیدرضا مهرپور، رئیس بیمارستان شریعتی ورود دانشجویان پرستاری به بیمارستان شریعتی را تبریک گفت و با تشکر از هیات رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی برای برگزاری برنامه تور بیمارستان گردی و آشناسازی دانشجویان با بیمارستان قبل از ورود به عرصه، دلیل اصلی انجام تور بیمارستان گردی را آشنایی دانشجویان با واحدهای تشکیل دهنده، زیرساختها  و بخش های پشتیبانی بیمارستان عنوان کرد.
وی با اشاره به اشتغال به کار تمام وقت دو گروه بزرگ پزشکی و پرستاری به عنوان مهم ترین گروه های تخصصی در بیمارستان، بیمارستان را خانه اول آنها و شناخت کامل آن را ضروری دانست.
وی افزود: بچه هایی که قرار است بیشتر عمرشان در بیمارستان بگذرانند باید این سازمان را خوب بشناسند. ممکن است افراد سال ها در بیمارستان خدمت کنند؛ اما وقتی از آن ها می پرسیم که چقدر واحدهای تشکیل دهنده این سازمان را می شناسند اذعان می کنند که خیلی خوب سازمان را نمی شناسند.
دکتر مهرپور ادامه داد: ما از سال گذشته شروع کردیم به برگزاری تورهای بیمارستان گردی در بیمارستان شریعتی برای این که بچه های ما با این سازمان بیشتر آشنا شوند.
رئیس بیمارستان شریعتی به نقل از مایکل پورتر اقتصاددان و برنامه ریز استراتژیک، بیمارستان را تنها نهاد اجتماعی دانست که مینیاتور واقعی یک جامعه است و افزود: بیمارستان های جنرال مثل بیمارستان های امام خمینی (ره)، شریعتی، امیراعلم، سینا و ... آینه تمام نمای معضلات یک جامعه هستند. 
وی شناخت گروه های متفاوت مشغول به کار در بیمارستان و نزدیک شدن افراد به هم را از دیگر اهداف تور بیمارستان گردی دانست و گفت: بیمارستان سازمانی است که افراد با سطوح علمی بسیار متفاوت از هم در کنار همدیگر کار می کنند. گروه پرستاری، کارکنان پشتیبانی، پاراکلینیک و پزشکان به عنوان نیروهای اصلی بیمارستان هستند و گروه پرستاری نیمی از افراد شاغل در بیمارستان را تشکیل می دهند.
دکتر مهرپور مهم ترین گروه در بیمارستان را بیمار و فلسفه وجودی بیمارستان را درمان بیماران دانست.
وی با تاکید مجدد بر شناخت محیط بیمارستان، از اهمیت تامین گازهای طبی بیمارستان چون اکسیژن سخن گفت و با اشاره به فرایند خرید اکسیژن مایع و نحوه انتقال اکسیژن های سانترال به بخش ها خواستار آشنایی دانشجویان با این فرایند شد. 
رئیس بیمارستان مشاهده و آشنایی با بخش های تاسیسات، امحاء زباله، تصفیه خانه فاضلاب، رختشور خانه، موتورخانه مرکزی بیمارستان، کانال ترمیک و لوله های تاسیسات و انتقال خون و واحدهای درمانی را از مراحل تور بیمارستان گردی برشمرد و گفت:  همه فکر می کنند مهم ترین کار را خودشان انجام می دهند؛ اما باید ببینند که تاسیسات 24 ساعته در کانال ترمیک چطوری روز می گذرانند و یا در بخش امحاء زباله و تصفیه فاضلاب چه شرایطی وجود دارد. آشنایی با سازمان باعث می شود همدیگر را بیشتر بفهمیم.
وی با تاکید بر اهمیت بخش امحاء زباله، از تولید زباله ها و فاضلاب خطرناک در بیمارستان در عین خدمت رسانی به جامعه سخن گفت و جمع آوری، بی خطر سازی، تحویل مناسب و امحاء آن ها را مسئولیت بسیار خطیر بیمارستان دانست و گفت: سالیانه بالای یک میلیارد و نیم هزینه امحاء زباله است؛ و اگر بیمارستانی در این زمینه دچار کم کاری شود سلامت جامعه را به خطر می اندازد.
وی همچنین به توضیح فرایند بی خطر کردن فاضلاب های بیمارستان در حوضچه های تصفیه در بیمارستان و فرایند تصفیه فاضلاب پرداخت و از هزینه بالای دفن زباله ها و به طور خاص زباله های عفونی سخن گفت.
وی همچنین از ساخت فیلمی از بیمارستان با عنوان سازمان پیچیده ای به نام بیمارستان در آینده ای نزدیک خبر داد.

تور بیمارستان گردی برای اولین بار برای دانشجویان پرستاری
دکتر اکرم السادات سادات حسینی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده پرستاری و مامایی ورود دانشجویان به محیط بیمارستان را تبریک گفت و با تشکر از دکتر مهرپور و مسئولین بیمارستان گفت: این اولین بار در کشور است که این اتفاق برای دانشجویان پرستاری می افتد و فرصتی بی نظیر برای دانشجویان پرستاری است تا از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده پرستاری و مامایی همچنین از دانشجویان خواست تا ضمن کسب مدارج بالای دانشگاهی و تقویت توانمندی های خود در عرصه بالین، وضعیت بالین در بیمارستان ها را ارتقا دهند.
مریم سعیدی مدیر پرستاری بیمارستان نیز ضمن قدردانی از رئیس بیمارستان و هیات رئیسه دانشکده برای انجام تور بیمارستان گردی برای دانشجویان پرستاری گفت: بیمارستان شریعتی یک مجموعه بسیار پیچیده است و کار در این بیمارستان مدل متفاوتی است که شاید دانشجویان نتوانند جای دیگری آن را ببینند.
وی تاکید کرد: بیمارستان خانه اول تیم درمان و ما انتخاب کرده ایم که بهترین ساعت های عمرمان را در بیمارستان سپری کنیم. مهم ترین قسمت کار ما در بیمارستان کار تیمی است و مهم ترین قسمت کار تیمی خوب شناختن همدیگر است.
در ادامه دکتر علی کریمی، سوپروایزر آموزشی نیز به توضیح چارت سازمانی پرستاری در بیمارستان به ترتیب مترون یا مدیر پرستاری، سوپروایزرهای آموزشی، کنترل عفونت و بالینی، سرپرستار، جانشین سرپرستار، مسئول شیفت و پرستاران پرداخت.
دانشجویان بعد از هم خوانی سوگندنامه وارد تور شده و از بخش های بیمارستان چون امحاء زباله، تصفیه خانه فاضلاب، رختشور خانه، موتورخانه مرکزی بیمارستان، کانال ترمیک و لوله های تاسیسات موتور خانه، آزمایشگاه، پاتولوژی و بخش پیوند مغز استخوان بازدید کردند.

خبرنگار: شیما سادات عطری 

عکس: حسین اکبریان، محمد مهدی ولی الهی

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری