از اهدای جوایز به برگزیدگان ۵ بخش جشنواره تا تجلیل از چهره های قرآنی

آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در سالن آمفی تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. اهدای جوایز به برگزیدگان ۵ بخش ادبی، پژوهشی، فناوری، معارف، هنری و رشته آیین سخنوری (بخش آوایی) و نیز تجلیل از چهره های قرآنی از جمله برنامه های این مراسم بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت فرهنگی و دانشجویی، مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه با حضور دانشجویان، کارکنان، اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی در سالن آمفی تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
در این مراسم  از برگزیدگان بخش های ادبی، پژوهشی، فناوری، معارف، هنری و رشته آیین سخنوری بخش آوایی با اهدای لوج و جوایزی تقدیر به عمل آمد.
این مراسم از ساعت ۷ صبح با پخش مستند عابدان کهنز آغاز و همچنین تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط حق شناس قاری ممتاز کشورمان آغاز و تا ساعت ۱۷ ادامه داشت و مراسم به منظور تقدیر از برگزیدگان این بخش ها (صرفا رتبه های اول تا سوم) برگزار شد.
در ادامه دکتر جواد باقری رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت به ارائه آماری از برگزاری این جشنواره پرداخت و گفت: بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در ۵۳ رشته و ۶ بخش با حضور دانشگاهیان دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد. ثبت نام این جشنواره از آبان ماه آغاز و تا بهمن ماه ادامه یافت.
وی خاطر نشان کرد: خدا را شاکر هستیم که آیین اختتامیه این جشنواره با حضور ۳۰۰ نفر از برگزیدگان بخش های معارفی، هنری، ادبی، پژوهشی و فناوری و رشته آیین سخنوری در بخش آوایی در حال برگزاری است.
دکتر باقری افزود: لازم می دانم از همه حمایت های ویژه وزارت بهداشت، مقام عالی وزارت که نگاه حمایتگرانه ای به فعالیتهای قرآن و عترت دارند تشکر کنم بخصوص از زحمات دکتر شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت که با همه مشکلات اقتصادی، همواره برنامه های قرآنی را جزو اولویت های معاونت قرار دادند. ضمن اینکه جا دارد از خادمان قرآنی در دانشگاههای علوم پزشکی که فضای معنوی خاصی در بدنه دانشگاهها حاکم کرده اند، سپاسگزاری کنم.
وی اظهار کرد: امسال رشد خوبی در فضای جشنواره به لحاظ تعداد شرکت کنندگان داشتیم و بعد از سالها که کرونا باعث تعطیلی و نیمه تعطیلی فعالیتهای حضوری مان کرده بود، امسال اولین سالی است که بعد از گذشت ۴ سال، شاهد برگزاری مرحله نهایی بخش آوایی در بخش حضوری هستیم.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت یادآور شد: در بخش آوایی امسال شاهد حضور حدود ۱۲ هزار استاد، دانشجو کارمند در دو بخش خواهران و برادران بودیم که از این تعداد ۳۱۵ نفر به مرحله نهایی راه یافتند.
باقری با بیان اینکه جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت بزرگترین رویداد قرآنی دانشگاهیان کشور به شمار می رود، اظهار کرد: خوشحال هستیم که به لحاظ تعداد شرکت کنندگان در سه سطح استاد، دانشجو و کارمند در وضعیت مطلوبی هستیم و شاهد استقبال این عزیزان در جشنواره بودیم.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مجموعه خانواده نظام سلامت یکی از مجموعه های قرآنی بزرگ در فضاهای دولتی کشور محسوب می شود و ما امروزه افتخارات بین المللی خوبی در بخش آوایی و در حوزه های حفظ قرآن کریم در سطوح دانشجویان، کارکنان و اساتیدداریم و تلاش می کنیم فضای فعالیتهای قرآنی در بدنه دانشگاهها روز به روز بزرگتر شود. جشنواره قرآن و عترت پیوندی برای انس والفت جامعه دانشگاهی با این کتاب آسمانی و عترت اهل بیت است و این جشنواره محلی است برای شناسایی استعدادهای قرآنی در فضای دانشگاهی و این جشنواره آغازی است برای داستان قهرمان پروری جامعه دانشگاهی که رهبر معظم انقلاب تاکید فراوانی دارند نسبت به اینکه نخبگان قرآنی ما در بدنه دانشگاهها بیشتر شوند.
در ادامه این مراسم، تقدیر ازبرگزیدگان بخش آوایی از دیگر بخشهای این محفل قرآنی بود که جوایز و لوح تقدیر برگزیدگان این بخش توسط دکتر شیراوژن معاون فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت، دکتر جواد باقری رئیس مرکز قرآن و عترت این وزارتخانه و ... اهداء شد.
پخش نماهنگی از مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت به فعالیتهای قرآنی بخصوص در بدنه دانشگاهها از دیگر برنامه های این مراسم بود.

دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: برای تدبیر و اندیشیدن در آیات قرآنی راههای مختلفی وجود دارد.

همچنین در ادامه دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در جمع حاضران گفت: اگر می خواهیم بدانیم خالق مان کیست و چه چیزهایی باعث سعادت ما انسانها می شود، بهترین راه تمسک و توجه به آیات شریفه قرآن و سوره های مبارکه این کتاب آسمانی است.
وی خاطرنشان کرد: شاید تفاوتی که بین انسان و سایر مخلوفات است، معرفت شناس به پروردگار است. برگزاری این جشنواره بهانه ای است که جامعه دانشگاهی وزارت بهداشت گردهم آیند و معرفت خود را با این کتاب آسمانی افزایش دهند. خواهش من از شما عزیزان و جامعه دانشگاهی این است که ارتباط خود را قرآن حفظ ومستحکم کنید و هر روز سعی کنیم ارتباط خود را با قرآن بیشتر کنیم و روزانه چند سوره قرآن بخوانیم و با تامل به ترجمه آیات قرآنی نگاه کنیم.
معاون فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت گفت: برای تدبیر و اندیشیدن در آیات قرآنی راههای مختلفی وجود دارد. برخی روایات از امام صادق(ع) و تجربیات آیت الله حسن زاده آملی به خوبی نشانگر آن است که در تجربیات پس ازمرگ نقل شده وقتی انسان به بزرخ منتقل می شود، به او گفته می شود که آیات قرآن را تلاوت کند و همین تلاوت قرآن باعث ارتقای درجات او و افزایش رتبه های ملکوتی او می شود.
وی با تاکید بر اینکه ما به جنبه های معرفتی انس با قرآن نیاز مبرم و ابدی داریم،اظهار کرد: علاوه بر اینکه در زندگی جاری خود برای اداره بهتر دنیای خود به آیات ومعارف قرآنی نیاز داریم، این تدبیر و تمسک به قرآن باعث می شود به سعادت اخروی نیز برسیم. سنتها و قواعدی که در این کتاب آسمانی است، تجربیات و قوانینی است که خداوند در این عالم برای ما انسانها به امانت گذاشته است و با عمل و تمسک به انها می توانیم سعادت دنیا و آخرت خود را تضمین کنیم.
شیراوژن خاطرنشان کرد: همه انسانها برای آرامش نیاز به قرآن دارند و حتی تجربه انسانهای غربی که به دنبال آرامش هستند، این آرامش را در پرتو معرفت وعمل به قرآنی می دانند و این آرامش واقعی است و نه کاذب.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم با برگزاری این گونه جشنواره ها و رقابت دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاههای علوم پزشکی بتوانیم،انس ومعرفت جامعه دانشگاهی را با کتاب آسمانی و اهل بیت(ع) بیش از پیش کنیم.
در ادامه، از برگزیدگان بخش پژوهشی بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت وزار ت بهداشت با اهدای لوح و جوایزی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت تقدیر به عمل آمد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها: مشارکت بیش از ۵۰ هزار نفر از دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاههای علوم پزشکی در این بخش های مختلف این دوره از جشنواره ستودنی است.

در ادامه حجت الاسلام دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به برگزاری موفق جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت و استقبال خوب جامعه دانشگاهی دانشگاههای علوم پزشکی از این رویداد قرآنی گفت: مشارکت بیش از ۵۰ هزار نفر از دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاههای علوم پزشکی در این بخش های مختلف این دوره از جشنواره ستودنی است.
وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که دشمنان از روی عناد تلاش دارند، محیط و فضای معنوی دانشگاههای ما را کمرنگ جلوه دهند، وظیفه ما دانشگاهیان این است که فضای حاکم بر دانشگاهها را با فعالیتهای قرآنی تقویت کنیم.
حجت الاسلام رستمی گفت: خیلی ها از روی دشمنی وخیلی ها از روی غفلت تلاش دارند تصویری خلاف واقعی از محیط دانشگاه در انظار عمومی جلوه دهند و برخی به دنبال پوشاندن فضای معنوی دانشگاهها هستند که ما بایدتلاش کنیم این توطئه ها را با عمل به قرآن و تمسک به اهل بیت(ع) خنثی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم هم حقیقت و هم خوبی ها در جامعه ترویج ونشر دهیم و هم تلاش کنیم که باطل را در فضاهای جامعه خاموش وخنثی کنیم و خاموش کردن باطل یکی از وظایف مان است و جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت یک اتفاق مبارکی است که باعث ترویج معنویت در فضای دانشگاههای علوم پزشکی می شود. ۱۵ درصد دانشجویان ما دانشجویان پزشکی هستند و مشارکت بیش از ۵۰ هزار نفر در بخش های مختلف این جشنواره یک اتفاق میمون و قابل تحسین است.
رستمی اظهار کرد:خدا را باید شاکر باشیم که علاقه به قرآن و معنویت در بین جوانان دانشگاهی ما حکمفرما است. روح و انگیزه قرآنی در بین جوانان ما زیاد است و همه این جوانان پاک فطرت و پاک طینت هست و جزو سربازان آینده نظام عدالت و حق هستند.
وی گفت: ما وظیفه داریم دستبوس خادمان قرآنی و عزیزانی باشیم که در فضای قرآنی در مسیر ترویج قرآن، تلاش می کنند. این تفکر اتصال به مبدا و معاد انسانها باید توسط شما عزیزان دانشگاهی در فضای جامعه و دانشگاهها طنینی افکن شود. باید قرآن در محیط های دانشگاهی و فضاهای جامعه ما ترویج و اشاعه شود.

اجرای گروه تواشیح توسط گروه محمد رسول الله(ص) ازدیگر برنامه های این مراسم بود که فضای معنوی خاصی به این محفل قرآنی حاکم کرد.

در ادامه دکتر معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقایقی در جمع حاضران سخنرانی کرد و گفت: جای خوشحالی دارد که ۳۰ درصد جامعه دانشگاهی وزارت بهداشت در این جشنواره تخصصی و قرآنی مشارکت کردند. برگزاری این گونه جشنواره ها که یک رویداد تخصصی است باعث ارتقای فضای معنوی دانشگاهها می شود. باید وقت مضاعفی نسبت به بهبود هرچه بهتر برگزاری این جشنواره ها داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: این علاقه، انس و علقه به قرآن و فعالیتهای دینی و قرآنی در میان نخبگان و دانشگاهیان ما یک فرصت برزگ برای نظام اسلامی و مدیریت ارشد کشور و تکلیف آور است.
معاف افزود: جای افتخار است که در وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و ارشاد ومجموعه های حاکمیتی ومدیریتی، افرادی ملزم و معتقد به این مبانی دینی و قرآنی هستند وامیدوارم با برنامه ریزی های بهتر، هرسال شاهد رشد و شکوفایی این جشنواره باشیم.
وی خاطرنشان کرد: امروزه با موضوعهای بین رشته ای، فرارشته ای و چند رشته ای در دانشگاهها مواجه هستیم و باید در جشنواره های قرآنی به موضوعات بین رشته ای نیز توجه کنیم. انس با قرآن خوب است و بهجت افرین است اما آنچیزی که لازم است در فضاهای دانشگاهی ترویج داد فعالیتهای بین رشته ای با موضوعات قرآن و طب است.
معاف گفت: باید در فضاها ومحیط های دانشگاهی کارها و فعالیتهای پژوهشی مرتبط با قرآن تقویت شود. پیشنهاد می کنم در جشنواره های ادوار آینده قرآن و عترت فعالیتهای بین رشته ای را نیز در این جشنواره ببریم. امیداست این جشنواره هرسال باشکوه تر از قبل برگزار شود. و شاهد مشارکت ۸۰ تا ۱۰۰درصدی دانشجویان علوم پزشکی در این رویداد قرآنی باشیم.
وی ضمن تشکر از وزیر بهداشت و همچنین دکتر شیراوژن معاون فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت بابت تدارک چنین جشنواره ای خاطرنشان کرد: از همه دست اندرکاران وخادمان قرآنی که در تدارک این جشنواره تلاش کردند، تشکر می کنم.

تقدیر از برگزیدگان بخش های فناوری و آوایی بخش سخنوری از دیگر برنامه های این مراسم بود.

دکتر بهرام عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: افق ما در دانشگاهها حرکت به سمت مرجعیت علمی است و ما باید اعتماد به نفس داشته باشیم و روی پای خود بایستیم.

در ادامه دکتر بهرام عین الهی وزیر بهداشت در جمع حاضران در مراسم اختتامیه گفت: از همه شما عزیزان که در جلسه حضور دارید خواهش می کنم تاریخ را خوب بخوانید. مقام معظم رهبری همیشه در دیدار با جوانان تاکید می کنند تاریخ را بخوانید و در قرآن نیز به این امر سفارش شده است. البته به لحاظ علمی نیز مطالعه تاریخ امری مورد تاکید است. به هرحال مهمترین رسالت جوانان ما این است که تاریخ را با دقت بررسی و مطالعه کنند.
وی گفت: یکی از اتفاقاتی که در دنیا رخ می دهد، تحریف تاریخ است و بعد از گذشت ۴۴ سال از انقلاب اسلامی، عده ای سعی دارندتاریخ را به تحریف بکشانند و حافظه تاریخی انقلاب اسلامی را کمرنگ جلوه دهنداما ما وظیفه داریم این تاریخ ارزشمند را حفظ و صیانت کنیم.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: جوانان ما جوانان پاک و پرشوری هستند و باید نسبت به مطالعه تاریخ تلاش کنیم. از دیدگاه علم ودانش ما در گذشته یک کشورعقب افتاده بودیم و وابستگی ۲۰۰ درصدی به غربی هاداشتیم و در گذشته هیچ رشد علمی نداشتیم و حتی افراد بی کفایت از هند و پاکستان که گاها دکتر نبودند افراد را درمان می کردند و امکانات بهداشتی نداشتیم اما می بینیم امروزه به برکت نظام جمهوری اسلامی به موفقیت های زیادی نائل شدیم.
وزیر بهداشت تاکید کرد: افق ما در دانشگاهها حرکت به سمت مرجعیت علمی است و ما باید اعتماد به نفس داشته باشیم و روی پای خود بایستیم چرا که دشمنان تلاش دارند اعتماد به نفس ما را دچار خدشه کنند.
دکتر عین الهی خاطرنشان کرد: امروزه دشمنان جوانان ما را مورد هدف گرفته اند و باید در مسیر خنثی کردن توطئه های دشمنان هشیار باشیم. امکانات و ابزارهایی که دشمن امروزه برای توطئه علیه جوانان ما دارد در زمان دفاع مقدس نبود. دشمن تلاش دارد با ابزار رسانه و فضای مجازی ، جوانان ما را تحت تاثیر خود قرار دهد و بر افکار و اندیشه های آنها غلبه کند که باید با جهاد تبیین در مسیر خنثی سازی این اهداف شوم، اقدام کنیم.
وی با اشاره به اینکه ۲۷۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی مشغول به تحصیل در کشور هستند، خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد از دانشجویان ما بانوان هستند و ۹ هزار نفر از اعضای هیات علمی کشور نیز از بانوان می باشند و این نشانگر اهمیت جمهوری اسلامی به کرامت بانوان است. در غرب از زنان به عنوان ابزار رسانه ای و فحشا استفاده می کنند اما در ایران، خیلی از پیشرفتهای کشور مرهون علم و دانش زنان ایران زمین است بنابراین ما باید احساس مسوولیت کنیم در برابر هر حادثه که در کشور اتفاق می افتد و برنامه ریزی دقیقی برای رشد علم داشته باشیم.
وی حضور ۵۳ هزار نفر از دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی در جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت را باعث افتخار دانست و گفت: این مشارکت توفیقی است که خداوند به جامعه پزشکی ما داده است. این مشارکت نشانگر علاقه دانشگاهیان به کتاب آسمانی است.
وزیر بهداشت با تاکید برانیکه دانشجو مسوولیت اولش تحصیل است، اظهار کرد: در کنار تحصیل باید دانشجو به لحاظ مذهبی، خصوصیات اخلاقی، تعامل وکارگروهی تقویت شود و روحیه مطالبه گری در فضای دانشگاهی داشته باشد البته وظایف و رسالت کارکنان و اساتید دانشگاه نیز در محیط های دانشگاهی خطیر است.
وی به تقویت بینش سیاسی ومعرفت افزایی از سوی دانشجویان تاکید کرد و گفت: برگزاری جلسات جهاد تبیین، کرسی های آزاد اندیشی، مشارکت دانشجویان و اساتید در اردوهای جهادی باید بیش از پیش تقویت شود.

تجلیل از دکتر فروتن رئیس قرارگاه جوانی جمعیت ریاست جمهوری و چهره قرآنی ویژه و پخش کلیپ ومعرفی ایشان از دیگر بخش های این مراسم بود.

در نوبت عصر و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط حامد ولی زاده از برگزیدگان رشته های مختلف بخش معارفی جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت با حضور دکتر شیراوژن معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت، تقدیر به عمل آمد.

در ادامه از یکی از چهره های قرآنی خانم دکتر غفوری فرد از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و حافظ قرآن کریم تجلیل به عمل آمد.

خانم دکتر غفوری فرد فرزند زنده یاد حسن غفوری فرد دقایقی در جمع حاضران به ایراد سخن پرداخت و گفت: کتاب قرآن هدایت است ونیاز به نور قرآن بیش از پیش احساس می شود.
وی اظهار کرد: قرآن پاسخ همه شهبات ما را دارد. اگر شهباتی در موضوع حجاب مطرح می شود ومسائلی که در دنیا ذهن ما را مشغول می کند پاسخش را باید در قرآن جستجو کرد. ما باید همواره شکرگزار والدین و اساتیدی باشیم که دست ما را گرفتند وما را درمسیر قرآن قرار دادند و ما رابامعارف قرآنی آشنا کردند.

اجرای برنامه گروه همخوانی الغدیر تهران از دیگر برنامه های این مراسم بود.

کامران محمدیان
تهیه کننده:

کامران محمدیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *