• تاریخ انتشار : 1403/07/30 - 06:18
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 392
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

برنامه ریزی برای برگزاری مراسم گرامیداشت 173 سال تجربه و 90 سال افتخار دانشگاه علوم پزشکی تهران

نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با محوریت بررسی و ارائه برنامه‌های کلان معاونت‌ها و راهکارهای نوین برای بهبود مدیریت و سیاست‌گذاری‌های دانشگاهی و برنامه ریزی برای برگزاری مراسم گرامیداشت 173 سال تجربه و 90 سال افتخار دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان نماد آموزش پزشکی کشور ۲۹ مهر ۱۴۰۳ برگزار شد.

نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سید رضا رئیس کرمی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن خیرمقدم به دکتر علی علیزاده، سرپرست دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، ابراز امیدواری کرد که این دفتر بتواند نقش مؤثر خود را در بهبود عملکرد و شفاف‌سازی دانشگاه به خوبی ایفا کند و به جایگاه واقعی خود بازگردد.
دکتر رئیس کرمی در ادامه، با تاکید بر اهمیت تاریخی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یادآور شد که این دانشگاه با بالغ بر 173 سال تجربه و  90 سال  افتخارآفرینی، از ابتدای فعالیت خود همواره در خط مقدم آموزش و پژوهش پزشکی کشور بوده است.
وی تصریح کرد: " این مراسم فرصتی بی‌نظیر است تا علاوه بر مرور دستاوردهای گذشته، برنامه‌های نوآورانه‌ای برای آینده دانشگاه ارائه کنیم."

تشکیل کمیته ویژه مراسم  
در این راستا، سرپرست دانشگاه از تشکیل کمیته‌ای ویژه به منظور برگزاری رویدادهای مرتبط با 173 سال تجربه و  90 سال  افتخارآفرینی خبر داد و از واحدهای روابط عمومی، دفتر ریاست و مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌ها خواست تا با هم‌افزایی و مشارکت، این رویداد را به بهترین نحو برگزار کنند.

پرداختن به مسائل اساسی دانشگاه
وی همچنین افزود که این سالگرد فرصتی مغتنم برای بررسی و واکاوی مباحث مهم همچون استقلال دانشگاه و تحقق دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم است؛ دانشگاه‌هایی که نقشی کاربردی‌تر و مؤثرتر در جامعه ایفا کنند.

حفظ و تقویت کادر درمان
دکتر رئیس کرمی با تاکید بر چالش‌های پیش روی کادر درمانی دانشگاه و اهمیت حفظ نیروهای انسانی کارآمد، خواستار برنامه‌ریزی دقیق و عملی برای حمایت از کارکنان درمانی و ماندگاری آن‌ها در مراکز درمانی شد و بیان کرد: "باید برای ماندگاری نیروهای انسانی و جلوگیری از فرسودگی آنها، تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنیم."

اجرای غربالگری هدفمند سلامت کارکنان
سرپرست دانشگاه همچنین اجرای برنامه‌های پایش و غربالگری سلامت کارکنان را یکی از اولویت‌های اصلی دانست و خواستار تدوین برنامه‌ای مدون برای اجرای غربالگری‌های سلامت کارکنان شد تا به شکل هدفمند و کارآمد انجام شود.

سلامت روان؛ محوری برای سیاست‌گذاری‌های آگاهانه
در ادامه، دکتر رئیس کرمی با اشاره به اهمیت سلامت روان در جامعه دانشگاهی و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با آن، بر لزوم در نظر گرفتن تأثیرات روانی تصمیمات و بخشنامه‌ها بر جامعه هدف تاکید کرد.
وی گفت: "هرچند برخی تصمیمات ضروری هستند، اما با اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع می‌توان از پیامدهای منفی احتمالی جلوگیری کرد."

بهره‌وری بهینه از تجهیزات پزشکی
در بخش پایانی سخنان خود، سرپرست دانشگاه بر ضرورت استفاده بهینه و عادلانه از تجهیزات پزشکی تأکید کرد و گفت: "تجهیزاتی که کارایی مناسبی در مراکز ندارند با حفظ حقوق مراکز مبدا باید در اختیار مراکز دیگری قرار گیرند تا بیشترین بهره‌وری را از امکانات موجود داشته باشیم."

تاکید بر آموزش مبتنی بر توانمندی و ایجاد نشاط آموزشی
در ادامه دکتر سید فرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه، با اشاره به برنامه های کلان 4 سال گذشته و اولویت های پیشنهادی معاونت آموزشی گفت: از مجموع 80 برنامه تدوین شده، حدود 60-70 درصد آن اجرایی شده است.
دکتر علامه افزایش کیفیت اموزش، ایجاد محیط پویا و با نشاط اموزشی  و توسعه ارتباطات بین المللی را از اولویت های مهم پیش روی حوزه آموزش دانست و گفت: آموزش مبتنی بر توانمندی رویکردی است که در مراکز پیشرفته جهان اجرا می شود. در دانشگاه نیز مطالعات و اقدامات اولیه آن صورت گرفته و تاکید آن بر کسب مهارت های لازم در هر دوره آموزشی است.
معاون آموزشی دانشگاه، با اشاره به اقداماتی که تاکنون در این معاونت صورت گرفته گفت: بازنگری ارزیابی و ارزشیابی استاد، دانشجو و دوره منجر به راه اندازی مرکز تضمین کیفیت آموزش شد تا متناسب با بازخوردهای حاصل از ارزشیابی ها تعییرات لازم در دانشکده ها ایجاد شود.
وی با تاکید بر بکارگیری روش های نوین آموزشی،  نسخه جدید‌ سامانه سماد به منظور آموزش‌های فرابرنامه‌ای و آموزش‌های مداوم و حرفه‌ای و طراحی سامانه آزماد به عنوان شبکه آزمایشگاه جامع آموزشی و همچنین راه اندازی مرکز نوآوری را از جمله اقدامات انجام شده در این راستا دانست و گفت: در زمینه توانمندسازی اعضای هیئت علمی و اصلاح سیستم شعاع و ترفیع نیز اقدامات گسترده ای انجام شده است.

ضرورت بازطراحی بیمارستان نسل چهارم و هوشمندسازی فرایندها
سپس دکتر علی گنجعلیخان مدیر تعالی بالینی امور بیمارستان ها، مهمترین برنامه های پیش روی  معاونت درمان را بازطراحی بیمارستان نسل چهارم و هدفمندسازی تعرفه ها و کارانه پزشکان دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران خدماتی را ارایه می دهد که در مراکز دیگر کشور قابل ارایه نیست؛ از این رو سطح بندی این خدمات و همچنین تعریف و متناسب سازی تعرفه ها ضروری است.
دکتر گنجعلیخان، با تاکید بر الکترونیک سازی و هوشمندسازی فرایندها گفت: ایجاد ICU هوشمند، ایجاد دستیار هوشمند اورژانس، طراحی دستبند هوشمند بیمار و تحلیل هوشمند گرافی ها از جمله اقدامات ضروری است که برای تحقق آن پروژه های مختلفی تعریف شده است.
وی، با بیان اهم اقدامات این معاونت در سال های 1400 تا 1403،  به  اجرای 64 هدف اختصاصی، 114 برنامه و 143 شاخص اشاره کرد وگفت: پیاده سازی طرح صدور کارنامه های بیمارستانی به صورت شاخص محور و شناسایی نقاط ضعف و قوت مراکز و رتبه بندی بیمارستان ها براساس امتیاز کسب شده از جمله اقداماتی انجام شده در این بازه زمانی است.
دکتر گنجعلیخان، تبدیل رضایت سنجی کاغذی به  استقرار نظام یکپارچه رضایت سنجی الکترونیک، پیاده سازی طرح ارزیابی عملکرد کمی پزشکان، یکپارچه سازی سامانه های ثبت اطلاعات بیمارستانی به منظور دسترسی به داشبورد مدیریتی و اجرای فرایندهای یکسان در بیمارستان ها و همچنین پذیرش بیماران بین المللی به منظور افزایش درآمد ارزی دانشگاه را از دیگر اقدامات انجام شد بیان کرد.

بار 14 درصدی اختلال روان در کشور
دکتر  احمد علی نوربالا استاد روانپزشکی دانشگاه، بر اهمیت توجه به سلامت روان تاکید کرد و گفت: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، منظور از سلامت روان، توانایی افراد برای مقابله با تنش های عادی زندگی و انجام کارهای مفید و اثربخش و مشارکت در جامعه است.
دکتر نوربالا با اشاره به مولفه های موثر بر سلامت گفت: 55درصد شرایط اجتماعی، 30 درصد عوامل رفتاری، 5 درصد عوامل ژنتیک و 10 درصد مراقبت های بهداشتی در سلامت تاثیرگذار است. به عبارت دیگر 85 درصد عوامل روانی اجتماعی بر سلامت افراد اثرگذار است که باید به آن بیشتر توجه شود.
 استاد روانپزشکی دانشگاه، با مقایسه وضعیت سلامت روان کشور از سال 1378 تا 1399 گفت: نخستین مطالعه در سال 1378 بر روی 35  هزار و 14 نفر از افراد 15 سال به بالا انجام شد که براساس آن 21 درصد شیوع اختلال روانی گزارش شد. در اخرین مطالعه ای که در سال 1399 و پس از همه گیری کووید 19 صورت گرفت شیوع اختلال روانی به 29.7 درصد رسید که نشان دهند روند افزایشی این بیماری است.
دکتر نوربالا بیشرین سن شیوع اختلال روانی در سال 1399 را بین 25 تا 44 سالگی بیان کرد و گفت: در سال های 1378 تا 1393 بیشترین شیوع بیماری در گروه سنی 65 سال به بالا بود که  نشان دهنده کاهش سن ابتلا به اختلالات روانی است.
استاد روانپزشکی دانشگاه با اشاره به بار اختلالات روانی در کشور گفت: در ایران 14 درصد بارکلی سلامت مربوط به اختلالات روان است که باید متناسب با آن بودجه سلامت اختصاص داده شود.
دکتر نوربالا افزایش روند شیوع اختلال روان، شیوع اختلال روان در زنان نسبت به مردان، انگ اجتماعی اختلال روان و مراجعه به روان پزشک و روانشناس و همچنین نگاه غیرعلمی به اطلاع رسانی وضعیت سلامت روان را از مهمترین چالش های این حوزه برشمرد و گفت: بند سه سیاست های کلی سلامت، به ارتقا سلامت روانی جامعه اختصاص دارد که با برنامه ریزی در این زمینه می توان اگاهی عمومی را نسبت به خود مراقبتی و مراقبت های اجتماعی غیررسمی افزایش و مراکز خدمات این عرصه را توسعه داد.
پیش از دستور
حجت الاسلام و الملسمین میرمجید سید قریشی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه،فرازهایی از توصیه های امیرالمومنین به مالک اشتر، را در پرهیز دادن مسئولان نسبت به ویژه خواری و غفلت در انجام امور تفسیر کرد.

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی,جلسات و نشست ها
  • کد خبر : 281786
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهراننشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهراننشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *