برگزاری جلسه نظر سنجی استانداردهای جدید اعتبار بخشی در بیمارستان فارابی

اعضای هیئت علمی و کارشناسان بیمارستان فارابی نقطه نظرات خود را درمورد سنجه های جدید اعتباربخشی بیمارستان ها درحضور مدیر امور پرستاری و رئیس اداره اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه بازگو کردند.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، جلسه نظر سنجی استانداردهای جدید اعتبار بخشی روز يكشنبه ۱۶ خرداد ۹۵ با حضور دکتر جباروند مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه و رییس بیمارستان فارابی در سالن شورای این مرکز برگزار شد.
در این جلسه خورشيد وسكويي مديرامور پرستاري و عباس آبادی رئیس گروه ارتقاء کیفیت و حاکمیت بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکترفاطمه ناظم کارشناس ارشد اداره اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،علیاری، مدیر، دکتر مقیمی و دکتر صنعت کار معاونین آموزشی و درمان، تعدادی از اعضای هیئت علمی، کارشناسان و مسئولین واحدهای مختلف بیمارستان فارابی حضور داشتند.
وسكويي در مورد علت تشکیل این جلسه اظهار داشت: پس ازچند دوره ارزیابی بیمارستان های کشور با استانداردهای اعتبار بخشی و نظر سنجی از همکاران، این نظرات در ۵۹۳ صفحه شامل ۲۸۵۹ پیشنهاد جمع بندی شد.
وی «رویکرد غالب مستند سازی، عملیاتی نبودن، عدم اطمینان به نتایج، ابهام و عدم شفافیت برخی استانداردها، عدم توجه به تفاوت انواع بیمارستان ها، عدم امکان پیاده سازی برخی استانداردها، اعتبار بخشی هدف یا ابزاری برای بهبود کیفیت، عدم مشارکت پزشکان در اجرای اعتبار بخشی، دور کردن پرستاران از بالین بیمار، عدم وزن دهی سنجه ها» را  از جمله اشکالات عمده اشاره شده در این نظر سنجی ها عنوان کرد.
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به تغییرات عمده ای که در نحوه ارزیابی اعتبار بخشی بیمارستان ها اعمال شده است، اشاره کرد و اظهار داشت: استانداردها در سه محور تغییر یافت. اولین بخش تغییر در رویکرد اعتبار بخشی است که در کتاب قبلی خیلی از استاندارد ها به صورت سنجه درج شده بود، سنجه ها و استاندارد ها چیدمان صحیحی نداشتند و تعداد آن ها بسیار زیاد بود. گروه طراحان با در نظر گرفتن نظرات با حذف و ادغام سنجه ها و استاندارد ها تعداد آن ها را کاهش دادند.
وی فرآیند انجام ارزیابی را محور دیگری دانست که تغییر اساسی یافته است و در تشریح فرآیند جدید گفت: در رویکرد جدید، فرآیند شامل مراحلی مثل، خود ارزیابی توسط واحد ها و بخش ها، ارزیابی داخلی توسط تیم مدیریت اجرایی بیمارستان، پایش و ارزیابی توسط معاونت درمان دانشگاه و توصیف نتایج ارزیابی های صورت گرفته و ثبت شده در سامانه توسط موسسه اعتبار سنجی و در نهایت اعلام نتیجه خواهد بود.
وسکویی گفت: چون بخشی از اعتراضات مربوط به ارزیابان  می شد در این محور نیز تغییر عمده انجام شده است. قرار است ارزیابی توسط یک موسسه نیمه خصوصی انجام و از ارزیابان خبره استفاده شود. این افراد بر اساس آزمون انتخاب می شوند و پس از گذراندن دوره های بین المللی و اخذ مدرک لازم برای ارزیابی مورد استفاده قرار گیرند.
وی در ادامه گفت: ۲۰بیمارستان به صورت پایلوت انتخاب و سنجه های جدید به همراه «پرسشنامه نظر سنجی استانداردهای اعتبار بخشی بیمارستان های ایران» برای آن ها ارسال گردید و نظرات جمع آوری شد.
عباس آبادی رئیس گروه ارتقاء کیفیت و حاکمیت بالینی دانشگاه نیز گفت: در مدل جدید بر خلاف رویکرد قبلی بیمارستان های تک تخصصی به طور مجزا دیده شده اند. از آنجا که وضعیت بیمارستان های چشم پزشکی و به ویژه بیمارستان فارابی انحصاری تر است، قرار شد بیمارستان فارابی به این ۲۰بیمارستان اضافه شود.
وی افزود: انتظار داریم همکاران بیمارستان فارابی به ویژه اعضای هیئت علمی و پزشکان، نظرات خود را در مورد سنجه های طراحی شده و قابلیت اجرای آن اعلام کنند  و در صورت لزوم  استانداردهای ضروری را پیشنهاد دهند.
در این جلسه دکتر جباروند به موقعیت منحصر به فرد بیمارستان فارابی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که مارا در اجرای استاندارد ها محدود می سازد آمار بالای مراجعین است که باید در این ارزیابی ها لحاظ شود.
وی همچنین توجه ویژه به وضعیت اورژانس در اعتبارسنجی بیمارستان های چشم پزشکی را ضروری دانست.
در ادامه تعدادی از اعضای هیئت علمی و کارشناسان بیمارستان فارابی نقطه نظرات خود را در مورد سنجه های اعتبار بخشی بیان کردند و قرار شد نظرات جمع آوری و به صورت مکتوب به معاونت درمان ارسال شود.

خبر و عکس: امیدوار

معصومه  عزيزي
تهیه کننده:

معصومه عزيزي