بیست و چهارمین نشست آموزشی رابطین روابط عمومی دانشگاه/ «سوژه یابی و تقویت هنر خوب دیدن»
روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: بيست و چهارمين جلسه نقد خبر در روابط عمومي دانشگاه به موضوع راهكارهاي يافتن سوژه و تقويت هنر خوب ديدن اختصاص داشت.
گالري عكس
در اين جلسه كه 8 بهمن 93 مطابق هر چهارشنبه در سالن جلسات روابط عمومي در خيابان دمشق تشكيل شد، مسئولان روابط عمومي و رابطين خبري واحدهاي تحت نظر دانشگاه حضور داشتند.
در ابتدا مهدي گلپايگاني، سردبير واحد خبري روابط عمومي دانشگاه، بابيان تعريفي از سوژه گفت: امروزه يافتن موضوع براي تهيه خبر و گزارش شايد از اصليترين امور خبرنگاران باشد و در اين ميان بهطورقطع رسانهاي موفق خواهد بود كه بتواند موضوعات تازه و مهم و بهعبارتديگر داراي ارزشهاي خبري را به مخاطبان ارائه كند.
وي بابيان اينكه سوژه يابي نخستين مرحله و در حقيقت مهمترين و حساسترين مرحله كار خبرنگار است افزود: اگر اين نخستين گام را درست، مطمئن و منطبق بر اصول حرفهاي برنداريم، بهطور يقين در مراحل بعدي موفق نخواهيم بود. همچنين شايد بتوان گفت يكي از مواردي كه ارتقاي كار خبرنگار را رقم ميزند خلاقيت و قدرت وي در سوژه است.
گلپايگاني با تأكيد بر سرعت عمل در پرداخت به سوژه گفت: رسانهها صرفاً نميتوانند براي تأمين اخبار موردنياز خود در كمين حوادث و رويدادها بنشينند، بلكه بايد از طريق سوژه يابي خبر نقش تأثيرگذار خود را در جامعه ايفا كنند.
سردبير واحد خبري روابط عمومي به راهكارهاي يافتن سوژه اشاره كرد و گفت: سوژه خود نميآيد و از نگاهي ديگر ممكن است در نزديكترين نقطه نسبت به ما باشد اما فقط لازم است ما به آنها نگاهي بيندازيم و آنها را ببينيم.
وي همچنين تسلط بر حوزه خبري و دانش حوزه خبري محوله را مهم دانست و گفت: خبرنگار بايد دانش هرچند كلي در مورد حوزه خود داشته باشد؛ بهطور مثال بداند كه دانشگاه علوم پزشكي تهران چند دانشكده، چند بيمارستان، چند مركز تحقيقاتي و چه تعداد دانشجو و چه تعداد هيئتعلمي دارد. تفاوت پژوهشكده با پژوهشگاه و با مركز تحقيقات را بداند و يا كسي كه در معاونت درمان كار ميكند بايد جزئيات كامل طرح تحول نظام سلامت را بداند.
داشتن شم خبرنگاري، دقت و تيزبيني خبرنگار از مواردي بود كه سردبير واحد خبري روابط عمومي بهعنوان راهكارهاي سوژه يابي اشاره كرد و گفت: شم خبري يعني داشتن قوه تشخيص و تميز؛ بهعبارتديگر خبرنگار بايد آگاهي نسبتاً كاملي را از اخبار جامعه و بهويژه حوزه خود داشته باشد و بتواند سؤالات قابلطرحي را مطرح كند؛ همچنين خبرنگار بايد اين آمادگي را داشته باشد كه اگر بهطور اتفاقي رئيسجمهور يا اعضاي هيئتوزيران را ملاقات كرد، بتواند سؤالات مهم و مرتبط با حوزه هركدام را مطرح كند.
گلپايگاني افزود: تنها با «تك ارزش شهرت» نميتوان خبري را به ميدان برد؛ بلكه شهرت در كنار تازگي، برخورد و دربرگيري ميتواند خبري گيرا و جذاب بسازد. يك خبرنگار زبده هنگام جستجوي يك موضوع كماهميت ميتواند يك موضوع بااهميت را دريابد و باپشتكار و ممارست اندكاندك استعداد خبرشناسي خود را تقويت كند خبرنگار بايد با پيگيري اخبار حوزه خود در همه رسانهها، بهانه خبري خود را بيابد.
وي در ادامه گفت: انتشار يك خبر ميتواند سر منها تهيه چندين خبر تازه باشد بهطور مثال اگر موج خبري افزايش سرطان در جامعه ايجاد ميشود و مردم را نگران ميكند خبرنگاري كه در بيمارستان شريعتي است و ميداند كه دكتر قوام زاده اعتقاد دارد كه سرطان كاملاً قابلدرمان است بايد با او گفتوگو كند. يا وقتي خبر وجود روغن پالم در لبنيات منتشر ميشود معاونت غذا و دارو بهترين سوژه را ميتواند بيابد و در مورد اين روغن و مضرات آن با كارشناسان مربوط مصاحبه و گزارش تهيه كند.
سردبير واحد خبري روابط عمومي «ارتباط مستمر با حوزه كاري (روابط عمومي)» را يكي ديگر از عوامل مهم در سوژه يابي برشمرد و گفت عزل و نصبها در سازمانها و ادارات قبل از اعلام رسمي قابلپيگيري است و ميتوان از آنها مطلع شد؛ كه اين امر تنها از طريق ارتباط مؤثر و مستمر به دست ميآيد.
وي يادآوري اين نكته را ضروري دانست كه تنها وصول به منبع خبر كافي نيست؛ بلكه بايد استعداد و شايستگي ورود به منبع را نيز دارا بود.
گلپايگاني «سنخيت استعداد و توانايي خبرنگار با حوزه كاري» را از عوامل ديگر يافتن سوژه خبري دانست و گفت: متأسفانه از مشكلات گريبانها و رسانهها اين است كه به دلايل متعدد ممكن است فردي در كاري مشغول به كار شود كه هيچ سنخيتي با آنان ندارد؛ بهطور مثال مهندس كامپيوتر را بهعنوان خبرنگار حوزه دانشگاه علوم پزشكي ميگذاريم و يا از نيروي واحدهاي اداري براي عكاسي استفاده ميكنيم.
گلپايگاني اشاره كرد «ارتباط با خبرنگاران ديگر واحدها» (شركت در همين جلسات نقد خبر) نيز بسيار حائز اهميت است؛ و ميتواند با ايجاد ارتباط صميمي با ديگر خبرنگاران همان حوزه در جريان مسائلي قرار بگيرد كه خود تابهحال از آنها اطلاعي نداشته است.
سردبير واحد خبري روابط عمومي دانشگاه، بابيان اينكه «حضوري پايدار در حوزه خبري» بسيار مهم است گفت: حضور چندين ساله يك خبرنگار در يك حوزه ميتواند موضوعات قابلبررسي بيشتري را در اختيار وي قرار دهد؛ بهعبارتديگر خبرنگاري كه با مسئولان چندين سال گذشته حوزه خود ارتباط داشته و خبر آن حوزه را پوشش ميداده است با ارتقاي سمت مسئول مربوطه ميتواند بهتر از افراد تازهوارد در مجموعه نفوذ كرده و اخبار مناسب را به دست آورد.
وي به «دقت در جزئيات يك خبر» اشاره كرد و گفت: خبرنگار پس از مطالعه يك خبر بايد در عمق خبر برود و به دنبال كشف جزئيات ديگر آن باشد ضمن اينكه «اتكاي به خود بهجاي ديگران در موضوع يابي» مهم است و خبرنگار بايد در موضوع يابي ابتدا به خود تكيه كند.
سردبير واحد خبري روابط عمومي در پايان گفت: «مسائل عادي اطراف خود را جدي بگيريم» زيرا روزانه هزاران موضوع عادي را در اطراف خود ميبينيم كه خبرنگار خلاق ميتواند هركدام از موارد عادي پيراموني خود را به موضوعي جذاب تبديل كند و شايد نزديكترين موضوع، امكانات خبرنگاران، سختي كارشان و امور عادي حوزه مربوطه خود باشد!
توضيح اينكه؛ روابط عمومي دانشگاه به درخواست رابطين و بهمنظور پاسخگويي به مشكلات و تقويت شبكه رابطين روزهاي چهارشنبه هر هفته از ساعت 8:30 تا 10 جلسات نقد اخبار را برگزار ميكند و رابطين خبري ميتوانند بهصورت آزاد در اين جلسهها شركت و اشكالات خود را مطرح كنند.
خبرنگار: سميه عبدالمالكي
عكس: نگار ديوبندي
بيست و سومين نشست آموزشي رابطين روابط عمومي دانشگاه/ «چگونه مصاحبه كنيم؟»
بيست و دومين نشست آموزشي رابطين روابط عمومي دانشگاه/ « نحوه نوشتن صحيح اخبار انتصابات»
بيست و يكمين نشست آموزشي رابطين روابط عمومي دانشگاه/ «نحوه نوشتن صحيح اعداد و تاريخ در خبر»
در بيستمين نشست آموزشي رابطين روابط عمومي بر نقش روابط عمومي بهعنوان اهرم و بازوي قوي در سازمان تأكيد شد
برگزاري نوزدهمين نشست آموزشي رابطين روابط عمومي دانشگاه / عمليات ويرايش در خبر
هجدهمين نشست آموزشي رابطين روابط عمومي دانشگاه برگزار شد
هفدهمين نشست آموزشي رابطين روابط عمومي دانشگاه با موضوع «قواعد كلي خبرنويسي» تشكيل شد
شانزدهمين نشست آموزشي رابطين روابط عمومي دانشگاه با موضوع «ليد خبر و قواعد ليدنويسي» برگزار شد
چهاردهمين نشست آموزشي رابطين روابط عمومي دانشگاه با موضوع «مديريت عكس اخبار» تشكيل شد
نشست روابط عمومي واحدهاي دانشگاه علوم پزشكي تهران در مركز قلب تهران
هشتمين نشست آموزشي رابطين روابط عمومي دانشگاه تشكيل شد
سومين نشست هماهنگي و آموزشي رابطين روابط عمومي دانشگاه برگزار شد
نشست هماهنگي و آموزشي رابطين جديد روابط عمومي دانشگاه برگزار شد / تأكيد بر ارتقاي كيفيت اخبار واحدها
ارسال به دوستان